کد خبر : 37963
انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۲۹ - 04:58
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

محمد باقر قالیباف به چه می‌اندیشد؟

محمد باقر قالیباف به چه می‌اندیشد؟

۱۸ ماه از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ و انصراف اجباری محمدباقر قالیباف از این انتخابات می‌گذرد و تکذیب تصدی ریاست بنیاد مستضعفان از طرف او بار دیگر آینده سیاسی او را زیر ذره‌بین فعالان سیاسی و رسانه‌ای برده است. او امروز در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در کنار محمود احمدی‌نژاد نشسته و همراه با ژست‌هایی که احمدی‌نژاد گرفته بود و به دوربین عکاسان خیره شده بود.


به گزارش سایت مدآرا: محمدباقر قالیباف، سیاستمدار نام آشنای ۵۷ ساله طرقبه‌ای گویا نمی‌خواهد به راحتی از دنیای مدیریت و سیاست بازنشسته شود. همین است که حتی اگر پس از ۱۲ سال از بهشت رانده شود باز هم برای تغییر شرایط به نفع خود دست به هر کاری می‌زند؛ از سفرهای جهادی تا نگارش مانیفست اصولگرایی و از حضور در جلسات جمنا تا راه‌اندازی حزب اختصاصی.

شاید به همین دلیل هم پا جای پای علی لاریجانی گذاشته و تصمیم گرفته تا راه خود را از جریان اصولگرایی جدا کند. در نتیجه تابستان سال ۹۶ همان زمانی که هنوز تنور شکست در انتخابات برای اصولگرایان داغ بود دست به قلم شد و از پیگیری یک جریان جدید نوشت. یادداشتی که نه برای پدرخوانده‌ها که خطاب به نسل سوم اصولگرایان نوشته شد و از لزوم‌ «نواصولگرایی» می‌گفت و تغییر در اصول و اساس.

 

قالیباف - علی لاریجانی

بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ که برای بار سوم مورد بی‌مهری هم‌کیشان خود قرار گرفت و به قول خودش همه نگاه‌ها برای کناره‌گیری به او خیره شد؛ اگرچه گفته شد که برای رسیدن به اجماع و آرزوی دست نیافتی هم‌فکرانش به نفع سیدابراهیم رییسی کنار کشید اما بعد ثابت شد که داستان چیز دیگری است. سردار تکنوکراتی که هرچه در شهرداری تهران کهنه‌کارتر می‌شد زبان سیاسی تندتری هم به خود می‌گرفت و به منتهی‌الیه راست نزدیک‌تر میشد، کم‌کم در تلاش برای پی گرفتن روش‌های جدید است.

 

قالیباف - جلیلی - احمدی‌نژاد

یاران و هم‌فکران دیروزش نه تنها او که حتی تئوری نواصولگرایی‌اش را هم به حساب نیاورده‌اند، نه در جلسه‌های خصوصی و نه حتی در رسانه‌ها از این پیشنهاد که حالا مانیفست آن به‌وسیله نزدیکان قالیباف رونمایی شده، سخن نمی‌گویند. این روزها جز شایعات بر سر صندلی‌ای که قرار است شهردار «پیشین» تهران روی آن بنشیند، خبر دیگری نیست؛ نه خبری از نواصولگرایی و مانیفست آن است و نه چهره‌های اصولگرا از قالیباف و حمایت یا رد او سخنی می‌گویند.

 

 

بوی تلاش‌های انتخاباتی ۱۴۰۰ از کجا می‌آید؟

به هر حال در کنار فاصله با برخی فعالیت‌ها، قالیباف بوی تلاش‌های انتخاباتی می‌دهد اما اطرافیان او مدام در حال تکذیب هستند. محمدباقر قالیباف، شهردار سابق و جنجالی تهران که دوازده سال کلیددار بهشت بود و ابهام در شفافیت عملکردش برخی را به صرافت انداخت تا از دوران حضورش در شهرداری تهران تحقیق و تفحص کنند، این روزها در سکوت و خفا و گاه با نامه و جنجال روزگار سپری می‌کند.

قالیباف - فعالیت انتخاباتی

آنچه که بسیاری از تحلیلگران و فعالان سیاسی بر آن اذعان دارند، ادامه فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی قالیباف با وجود سه بار حمایت نشدن از طرف جریان فکری اصواگرا است. قصدی که از همان فردای مشخص شدن نتیجه انتخابات سال ۹۶ و انتشار بیانیه‌اش بسیاری از تحلیلگران عرصه سیاست به آن تاکید کردند و معتقد بودند که کار برای او تمام نشده و برنامه‌ریزی‌های انتخاباتی او همچنان ادامه خواهد داشت.

این روزها اطراف کاندیدایی که سه بار در سه انتخابات در لحظه آخر برگشته و پشت خود را خالی از حامیان اصولگرای خود یافته؛ شایعات زیاد است و هر حرکتی که انجام می‌دهد، به یک تفسیر انتخاباتی و  تبلیغاتی تعبیر می‌شود.

اما «سردار خلبانی» که سال ۹۶ به نفع سیدابراهیم رییسی کنار رفت و متحمل دومین شکست در برابر حسن روحانی شد، این روزها چه می‌کند؟ او بعد از دوازده سال، نشستن بر صندلی شهرداری پایتخت حدود سه ماه بعد از تنها ماندن در انتخابات و کناره‌گیری، کلید ساختمان بهشت را هم با خرواری از حرف و حدیث و بدهی به اصلاح‌طلبان سپرد.

 

قالیباف - انتخابات - رییسی

در یک سال و شش ماهی که از انتخابات سال ۹۶ می‌گذرد هم شایعات حول او زیاد بوده و هم رفتارها و دیدارها و نامه‌هایی بوده که هر بار موجب شده تا صدر اخبار سیاسی کشور بماند.

او که به نظر می‌آید همچنان سودای پاستور در سر می‌پروراند، سفرهایی را انجام می‌دهد که به سفرهای جهادی مشهور شده‌اند. ابتدا این سفرها در قالب بازدید از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بود اما کم‌کم با استفاده‌ای که او از کلیدواژه «جهادی» کرد به سفرهای جهادی مشهور شد. این سفرها سه بار به کرمانشاه بوده، بازدید از مناطق محروم رودبار، دلفان لرستان و غرب کشور و همدان از مقاصد بعدی بوده‌اند.

قالیباف بعد از انصراف در انتخابات که بعدها مشخص شد نه تنها به میل شخصی نبوده که با اجبار هم‌کیشانش انجام شده تلاش کرد که یا لیدری جریان اصولگرایی را از آن خود کند یا حداقل راه و روشی مختص خود ایجاد کند. به خاطر همین بود که در نامه‌ای از «نواصولگرایی» نوشت و نسل سوم اصولگرایان را دعوت به اصلاح در اصول کرد.

او همچنین با قطعی شدن اعمال تحریم‌های مجدد آمریکا در نامه‌‌ای به سران قوا تلاش کرد راهکارهای اقتصادی برای برون رفت از وضعیت بحرانی ارائه دهد که البته واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشت.

اما آنچه بیش از هر چیز دیگری در این مدت برای فعالان عرصه سیاسی و رسانه‌ای جذابیت داشته این بوده که شغل بعدی قالیباف چیست؟ این سوال نه حتی بعد از اتمام دوران ریاست او بر شهرداری تهران که از همان روز بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات و افتادن شورای‌شهر به دست اصلاح‌طلبان به نقطه کنجکاوی همه گروه‌ها بدل شد.

به همین دلیل از دیدار با سرپرست دانشگاه آزاد در همان روزهای ابتدایی بعد از انتخابات تا هر دیدار، سفر و رفت و آمدی به بهانه‌ای برای شایعه‌سازی ایجاد  شغل‌های جدید برای او تبدیل شد؛ نوع کار هم مد نظر نبوده از معاون اولی و وزارت گرفته تا ریاست بر بنیاد مستضعفان و تکرار دوباره و دوباره هر کدام از این‌ها مقصد شایعاتی بوده که تا به حال محقق نشده است. البته که نگرفتن مواضع شفاف درباره اتفاقات انتخابات و سکوت چندماهه داستان قهر او از اصولگرایان را هم بر سر زبان انداخت. حتی در برهه‌ای خروج او از کشور برای تحت فشار گذاشتن حاکمیت و دستیابی به جایگاهی بهتر هم از اذهان رصدکنندگان دور نماند.

اما به صورت نقطه به نقطه قالیباف در هجده ماه گذشته چه کرده، کجا رفته، با چه کسانی دیدار کرده، به چه کسانی نامه نوشته و چه شایعاتی درباره‌اش بر سر زبان‌ها افتاده است؟

 

 ۸ خرداد ۹۷/ مکلفیم از تجربه دیگران به عنوان چراغ راه آینده بهره ببریم

قالیباف دوشنبه ۸ خرداد ۹۷ یعنی حدود هشت روز بعد از قطعی شدن شکست جریان اصولگرایی در جمع جهادگران قرارگاه جهادی امام رضا(ع) از انتخابات گفت و تلاش کرد تا با ارائه توضیحات و توجیحاتی حداقل برخی را قانع کند که چرا وارد کارزار انتخابات شد و چرا انصراف داد. او بیان کرد: من نمی‌خواهم برگردم و از انتخابات بگویم که چرا آمدم و چرا رفتم. بعضی افراد تحلیل می‌کردند که اگر این گونه یا آن گونه می‌شد، شاید اتفاق دیگری رقم می‌خورد، این جزء بدیهیات است و این‌قدر عقل را باید برای ما قائل باشید که نسبت به این موضوع آگاهی و توجه داریم.

او افزود: به عقیده من، ما فقط وظیفه داریم از هر آن چه پشت سر ما اتفاق افتاد و ما از آن عبور کردیم به عنوان یک تجربه خوب استفاده کنیم و همچنان مکلفیم از تجربه خوب و بد دیگران به عنوان چراغ راه آینده بهره ببریم.

اما بعد از اینکه آب‌ها از آسیاب افتاد و شرایط کشور به روال عادی بازگشت او تقریبا تا پایان دوره شهرداری خود یعنی اواخر مردادماه موضع‌گیری جدی درباره اتفاقات انتخابات و مسائل سیاسی مطرح نکرد.

در ازای روزه سکوت در حوزه سیاسی از هر موقعیتی برای دفاع از کارنامه مدیریتی خود بعد از ۱۲ سال در خیابان بهشت استفاده کرد و حتی به منتقدان تاخت.

 

 ۱۰ خرداد ۹۶/ دفاع از کارنامه در شهرداری تهران

شهردار وقت تهران در واکنش به انتقادهایی که فعالان سیاسی و برخی دولتی‌ها نسبت به مدیریت او بر تهران مطرح می‌کردند و برخی بعد از مدیریت ۱۲ ساله قالیباف از تهران به عنوان «شهر سوخته» یاد می‌کردند، گفت: من نمی‌خواهم وارد این بحث‌ها شوم اما می‌گویند شهر سوخته که این از عجایب است، چراکه حتی وقتی دشمنان انقلاب و مخالفان و حتی از دوستان شما که همان جک استراو است که به تهران می‌آید در مصاحبه با بی‌.بی‌.سی ورلد در مورد تهران می‌گوید «نشانه تحریمی در این شهر ندیدم» و این شهر از زمانی که با شما در سعدآباد قرارداد کذایی بستند، فرق کرده است. حداقل انصاف‌تان اندازه جک استراو باشد.

 

 ۲۴ خردادماه سال ۹۶/ دیدار با سرپرست دانشگاه آزاد/ طرح شایعه جایگزینی محسن هاشمی

دیدار با علی‌محمد نوریان، سرپرست وقت دانشگاه آزاد در ۲۴ خردادماه سال ۹۶ شاید اولین گمانه‌زنی درباره آینده شغلی قالیباف بود. بعد از انتشار عکس‌هایی از دیدار این دو نفر با یکدیگر، بسیاری ادامه راه قالیباف را از بهشت به سمت دانشگاه آزاد دانستند. بسیاری پس از آن منتظر بودند تا شهردار سابق به ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برود و جایگزین محسن هاشمی، رئیس کنونی شورای‌شهر تهران و معاون عمرانی سابق دانشگاه آزاد شود؛ تغییر و تحولاتی که در دانشگاه آزاد اتفاق افتاده بود این گمان را به واقعیت نزدیک می‌کرد.

قالیباف - نوریان سرپرست دانشگاه آزاد

 

 ۲۹ خرداد ۹۶ / حضور نیافتن در جلسه جمنا/ طرح موضوع قهر

قالیباف در جلسه نشست تقدیر از نامزدها و فعالان اقشاری جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا)، غایب بزرگ به حساب می‌آمد. این جلسه با حضور سیدابراهیم رییسی برگزار شد، اما قالیباف کاندیدای انصرافی تحت حمایت این جریان در این مراسم مانند بیشتر مراسم‌های این جریان از جمله کنگره دوم آن حضور نیافت تا طرح موضوع اختلاف او با لیدرهای جریان اصولگرایی و قهر از اصولگرایان بیش از پیش بر سر زبان‌ها بیفتد.

 

 ۲۵ تیرماه ۹۶ / افشای کناره‌گیری اجباری قالیباف از انتخابات

محمد دهقان، نماینده اصولگرای مجلس دهم و رییس ستاد قالیباف بعد از گذشت حدود ۲ ماه از انتخابات ریاست‌جمهوری راز سر به مهری را گشود. او در صحبت‌هایی تلاش کرد با لحنی که آنچنان هم واضح نباشد افکارعمومی را روشن کند که قالیباف با خواست خود کنار نرفت و بلکه اجبار همفکرانش او را کنار زد.

دهقان تاکید کرد: «طبق نظرسنجی‌ها معتقد به ماندن آقای قالیباف در عرصه بودیم چون احتمال رای‌آوری او بیشتر بود.» این تاکیدات اولین بار بعد از انتخابات نشان داد که قالیباف نه از سر لطف و فداکاری برای حفظ اجماع که از روی اجبار به نفع حریف نه چندان شناخته شده خود انصراف داده است.

 

 ۳۱  تیرماه ۹۶ / نامه به نسل سوم اصولگرایی برای پیوستن به «نواصولگرایی»

کاندیدای مستعفی انتخابات حدود دو ماه بعد از اتمام انتخابات در نامه‌ای خطاب به جوانان اصولگرا با بیان‌ اینکه تغییرِ اساسی در نحوه کنشِ جریانِ اصول‌گرایی جزء مطالبات امروز است، تاکید کرد: این مهم زمانی اتفاق خواهد افتاد که شما امیدوارانه، فعالانه و آتش‌به‌اختیار وارد صحنه شده، منتظرِ اقداماتِ از بالا به پایین در جریانِ اصول‌گرایی نباشید؛ زیرا تحلیلِ رفتارهایِ پس از انتخاباتِ برخی دوستانْ نشان می‌دهدْ تصمیم‌گیری در این مورد در رأسِ جریان همچنان دچارِ اختلال است.

 

نواصولگرایی - نسل سوم اصولگرایی

شهردار وقت تهران با بیان‌ اینکه تغییرِ اساسی در نحوه کنشِ جریانِ اصول‌گرایی جزء مطالبات امروز است، تاکید کرد که باید حرکت در راستایِ «نو‌اصول‌گرایی» هرچه سریع‌تر آغاز شود. این حرکت او از طرف بسیاری راهی تلقی شد که قالیباف و نزدیکان او قصد دارند برای باز کنند تا یا جایگاه قبلی خود را در این جریان به دست آوردند یا به دیگران بفهمانند که قرار است هویت تازه‌ای برای خود تعریف کنند.

 

 ۱۱ مرداد ۹۷/ به دانشگاه تهران بر می‌گردم

در روزهای آخر فعالیت در بهشت وقتی با این پرسش مواجه شد که بعد از شهرداری تهران چه برنامه‌ای دارد، با تاکید بر این موضوع که تا لحظه آخر بر سر کارش می‌ماند، عنوان کرد که از دانشگاه تهران مامور به شهرداری شدم و روزی که حکم پایان کار مرا بزنند به دانشگاه بر می‌گردم اما تا آن روز سرکار خود هستم.

 

 ۱۶ مردادماه ۹۷/ قول‌هایی برای وحدت

در برنامه تلویزیونی «جهان‌آرا» سه‌شنبه ۱۶ مردادماه در صحبت‌هایی که حکایت از نارضایتیش از انصراف برای انتخابات داشت، گفت: «در سال ۹۲ همه قول دادند وحدت کنند اما همه توافقاتی که صورت گرفت به هم خورد. مجموعه این اردوگاه به این نتیجه رسید که اگر وحدت کرده بودند، نتیجه دیگری رقم می‌خورد. من احساس کردم اینجا باید به وحدت تمکین کنم. البته برخی به من گفتند که تو کنار رفتی و آرای تو به سبد رقیب رفت ولی من گفتم اگر بمانم باز می‌گویند، به خاطر همین، اردوگاه شکست خورد. تحلیل ما این بود که باید یکی کنار برود و همه به من نگاه می‌کردند.»

 

قالیباف - جهان‌آرا

 

 ۱۷ مردادماه ۹۶/ درخواست استیضاح دیرهنگام

در این میان اما برخی از چهره‌های شورای شهر که از بی‌اعتنایی‌های قالیباف دلزده بودند تلاش کردند تا در روزهای آخر وضعیت را به نفع خود تغییر دهند. همین هم  شد که عباس جدیدی خواستار استیضاح او در آستانه رفتن شد. دلیل او برای طرح این درخواست واگذاری غیرقانونی یک زمین به متراژ ۶۹۰۰ متر مربع به موسسه متوسلین به امام رضا (ع) با موضوع ساخت بیمارستان پروفسور سمیعی بود که به گفته جدیدی بدون مزایده و قیمت‌گذاری واگذار شده است. اما به هر حال با وجود همه انتقادهایی که نسبت به سرهم‌بندی و افتتاح طرح‌های نیمه‌تمام در اواخر دوره او وجود داشت، استخدام‌های بی پایه و اساس، املاک نجومی، بدهی‌های گسترده و …؛ نهایتا سردار بدون دردسر کلید بهشت را تحویل داد و از در خارج شد.

 

 ۲۳ مرداد ۹۶/ عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام / گمانه‌زنی‌های دیگر

با وجود همه شایعات و صحبت‌هایی که خود قالیباف درباره جایگاه شغلی‌اش مطرح کرد، اما آنچه در عمل رخ داد همان بود که روزی برای محمود احمدی‌نژاد رییس‌ دولت‌های نهم و دهم رقم خورد. بعد از گمانه‌زنی‌های بسیار و حتی پیش از اینکه شهرداری را تحویل دهد با حکم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نام سردار اصولگرا که دیگر داعیه‌دار نواصولگرایی به حساب می‌آمد، در میان اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام خودنمایی کرد.

اما با وجود این حکم و بعد از قطعی شدن خروج او از بهشت گمانه‌زنی‌ها درباره صندلی بعدی که قرار بود بر روی آن بنشیند، فراموش نشد. برخی تاکید داشتند فرمانده سابق نیروی انتظامی بار دیگر لباس نظامی به تن می‌کند و به جایگاه قبلی خود باز می‌گردد. گروهی دیگر با توجه به عقبه مشهدی بودن قالیباف عنوان می‌کردند که قرار است به مشهد برود. ریاست بر ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و ریاست بنیاد مستضعفان هم از نمونه مشاغلی بود که در برهه زمانی تابستان سال ۹۶ قدرت گرفت اما هیچ یک به وقوع نپیوست.

 

 ۳۰ مهر ۹۶/ عملکرد قالیباف در پی رسیدن به پاستور

پس از خروج او از شهرداری هم البته با توجه به وضعیتی که این سازمان عریض و طویل داشت و انتقادهایی که نسبت به عملکردها در آن مطرح می‌شد، کسی شهردار ۱۲ ساله را فراموش نکرد و تا مدت‌ها سوال اصلی در میان افکارعمومی این بود که بالاخره دخل و خرج شهرداری چگونه بوده و چقدر بدهی دارد؟ موضوعی که اعضای شورای‌شهر و محمدعلی نجفی، شهردار وقت با تلاش زیاد به نظر توانستند نصفه و نیمه یک عدد جامع از آن بدهند چرا که به گفته برخی حتی برای برخی کارها در شهرداری تهران مدرک و حساب و کتابی وجود نداشته است.

برهمین اساس حجت‌الله میرزایی، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران درباره عملکرد ۱۲ ساله او گفت: قالیباف از روز نخست در شهرداری نگاهش به پست ریاست‌جمهوری بود براین اساس تمام فعالیت‌ها به‌گونه‌ای بود که مسیر رسیدن به پاستور را هموار کرد. تمام سازماندهی‌ها از جمله انتخاب مدیران و پروژه‌هایی که در شهرداری تهران تعریف می‌شد براساس همین تفکر بود. در حقیقت برای اجرای برنامه‌ها و پروژه‌ها به این نکته فکر می‌شد که آیا به مسیر رسیدن به پاستور کمک می‌کند یا خیر. در حالی که باید در تعریف پروژه‌ها و اجرای آنها به این نکته توجه می‌شد که این پروژه چه میزان افزایش کارایی و صرفه‌جویی را به همراه دارد.

 

 ۲ مهرماه ۹۶/ تکذیب صحبت‌های قالیباف به‌وسیله سخنگوی جمنا

اما با افشای سربسته انصراف اجباری قالیباف در انتخابات سیدمحمد حسینی، سخنگوی جمنا بعد از گذشت حدود پنج ماه از برگزاری انتخابات دست به یک افشارگری زد و به نقض حرف‌های دوران انتخابات کاندیدای کنارکشیده از انتخابات تحت حمایت تشکل مورد حمایت خود پرداخت. او در گفت‌وگویی در پاسخ به سوال خبرنگاری که صحت و سقم صحبت‌های قالیباف درباره عدم رضایتش برای کنارکشیدن از جریان انتخابات را مطرح کرد، گفت: که برای کناره‌گیری و انصراف قالیباف فشار و تحمیلی در کار نبوده و صرفا به او توصیه شده است. او تاکید کرد: قرار این بود که خود آقای قالیباف به جمع‌بندی برسد و ظاهرا همین نتیجه حاصل شد.

 

سیدمحمد حسینی

این صحبت‌ها شاید بیش از هر چیز دیگر به جریان‌های سیاسی درون اصولگرایی و خارج از آن این پیام را ارسال کرد که برخلاف گفته‌های قالیباف که برای اجماع کنار رفته است؛ خبری از اجماع و اتحاد و همراهی و هر چیزی که بتواند طیف‌های این جریان را به نوعی به هم وصله پینه کند نیست. پنج ماه بعد از اتمام انتخابات شکاف در جریان اصولگرایی عمیق‌تر از هر زمان دیگری است و اصولگرایان بعد از گذشت سال‌ها همچنان در جستجوی اجماع هستند.

 

 ۲۹ آبان ۹۶/ انتقاد از اصولگرایی و قابل قبول نبودن کارنامه آنها

بعد از دو سه ماهی سکوت بالاخره محمدباقر قالیباف در نشست «نواصولگرایی در نگاه جریان دانشجویی» که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، چنان زبان باز کرد که تحلیلگران و فعالان سیاسی همفکر و رقیب از همان‌جا گمانه انتخابات مجلس در سال ۹۸ را به نامش ثبت کردند.  او در این نشست بار دیگر در قالب توضیح درباره طرح موضوع نواصولگرایی که چهار ماه قبل خطاب به نسل سوم اصولگرایی نوشته بود،‌ گفت: این جریان در حقیقت در اهداف، برنامه‌ریزی‌ها و حرف‌هایی که می‌زند بر مکتب امام است و خود را پایبند به آن می‌داند اما واقعیت این است که وقتی می‌خواهیم این مبانی و اصول را تحقق دهیم و مردم آنها را در زندگی خود لمس کنند می‌بینیم این جریان سیاسی در حالیکه حرف آن را زده در ارائه کارنامه عملکرد قابل قبول و قابل دفاعی نداشته و در هدف‌گذاری، روش و ابزار بدسلیقگی شده است. هر چند برخی بزرگان اصولگرا شاید نپذیرند. نواصولگرایی با فرهنگ پدرخواندگی ساخته نمی‌شود؛ نواصولگرایی پدرخوانده نمی‌خواهد.

 

قالیباف - دانشگاه علم و صنعت

این صحبت‌ها تندترین انتقادات قالیباف به طیف اصولگرا تلقی شد و برخی تعبیر و تفسیر کردند که او همچنان بعد از حدود ۶ ماه کینه هم‌کیشان خود را به دل دارد.

 

 ۳۰ آبان ۹۶/ تعبیر به تغییر فاز سیاسی

موضوعی که امیر محبیان تحلیلگر جریان اصولگرایی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در تحلیل صحبت‌های قالیباف تاکید کرد: من ترجیح می‌دهم نیت‌خوانی نکنم. آقای قالیباف به هر دلیلی در حال تغییر فاز رفتار سیاسی خود است. اساسا تحول می‌تواند مفید باشد و قالیباف فردی با رویکرد فعال است حضورش در حوزه نظر هم می‌تواند مفید باشد.

 

 ۱ آذر ۹۶/ سفرهای جهادی

اولین سفر به کرمانشاه بعد از زلزله این استان شاید یکی از اولین سفرهایی بود که به مرور نام و هویت سفرهای جهادی به خود گرفت. محمدباقر قالیباف در صفحه شخصی اینستاگرام خود ضمن دعوت از مردم برای کمک جهادی به زلزله‌زدگان نوشت: در دو روز گذشته از چندین روستا و شهر زلزله‌زده سرپل ذهاب بازدید کردم و از نزدیک در جریان دردها و مسائل این مردم مظلوم قرار گرفتم.

قالیباف - سفر کرمانشاه

 ۲۸ آذر ۹۶ / شایعه سفر به آمستردام

با شایع شدن قهر قالیباف و ناراحتی از اصولگرایان طرح موضوع کوچ او از کشور بر سر زبان‌ها افتاد. اولین بار عبدالله رمضان‌زاده سخنگوی دولت اصلاحات در توییتی خبر رفتن قالیباف به آمستردام هلند را بعد از شکست انتخاباتی عنوان کرد. او در توئیتی نوشت: «دفعه قبل که رأی نیاورد قهر کرد رفت پاریس با گرفتن یک پست ۱۲ ساله راضی شد برگردد این دفعه قرار است چه پستی بگیرد؟ مسافر هلند! خبر صحت دارد؟»

 

قالیباف - خلبانی

البته پس از آن سید محمدجواد شوشتری، مشاور محمدباقر قالیباف و مدیرکل سابق دفتر شهرداری تهران در این باره به اعتمادآنلاین گفت که سفر او کوتاه‌مدت و احتمالا درباره آموز‌ش‌های خلبانی است. این موضوع البته از طرف حسین قربانزاده، مشاور قالیباف به طور کل رد شد او در این باره به خبرآنلاین گفت: این حرف صحت ندارد، من یک ساعت پیش با آقای قالیباف در تهران جلسه داشتم.

 

 ۷ دی ۹۶/ سفر به مازندان

محمدباقر قالیباف در همایش انس و مودت فرماندهان سه استان مازندران، گیلان و گلستان که در مجتمع فرهنگی و ورزشی نفت محمودآباد.

قالیباف - سفر رودبار

 ۱۷ دی ۹۶ / کلیدواژه چهار درصدی‌ها/ سفرهای جهادی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که برای بازدید از اقدامات گروه‌های جهادی در کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه به روستاهای این استان سفر کرده بود، برای اولین بار در یک سخنرانی به اعتراضات دی ماه اشاره کرد و برای اولین بار بعد از انتخابات ۹۶ بار دیگر کلیدواژه چهار درصدی‌ها را که به زعم برخی از طرف او فراموش شده بود را استفاده کرد. قالیباف با اشاره به آشوب‌های چند روز اخیر در کشور گفت: انباشت مشکلات اقتصادی، معیشتی و آسیب‌های اجتماعی باعث نارضایتی مردم شده و فسادها و سوءاستفاده، رانت‌خواری و رفتارهای تبعیض‌آمیز کسانی که من به آن‌ها می‌گویم «فرصت‌طلبان چهار درصدی» سبب شده احساس تبعیض، بستری اجتماعی برای سوءاستفاده دشمنان قسم خورده ایران اسلامی ایجاد کند. در اغتشاشات چند روز اخیر دیدیم که دشمن چگونه اعتراضات به حق مردم را به سمت اغتشاش و ناامنی سوق داد. ضدانقلاب نشان داد که هرچه تا کنون شعار داده، فریبی بیش نبوده است.

 

قالیباف - سفر به کرمانشاه

 

 ۲۷ دی ماه ۹۶/ ضرب نیروی سیاسی تمام شده

همه این موضوعات و تلاش‌ها برای جلوی چشم مردم بودن و از یاد نرفتن اما موجب نشد که نوک پیکان انتقاد  از قالیباف دور شود. صادق زیباکلام، در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «شهردار سابق‌ تهران، امروز چه در اذهان عمومی مردم و چه در طیف‌های مختلف سیاسی به ویژه اصولگرایان به عنوان یک نیروی سیاسی تمام شده به حساب می‌آید و هیچگونه آینده‌ و جایگاه سیاسی را چه در میان اصولگرایان چه خارج از محدوده این طیف نمی‌توان برای او متصور شد. بخشی از این سرنوشت بدان جهت است که آقای محمدباقر قالیباف اساسا از همان ابتدا فردی دارای اندیشه و تفکر سیاسی نبوده و نباید فراموش کرد که وی در ابتدا تحت لوای یک نیروی نظامی به سیاست ورود پیدا کرد.

 

 ۱۲ بهمن ۹۶/  سفر به قم؛ خروج از پیله و انزوا

بعد از کنار رفتن از ادامه رقابت‌های انتخاباتی به نفع رییسی و شکستی که جریان اصولگرا متحمل شد، قالیباف دورانی را در سکوت خبری به سر برد، اما با سفری که در آستانه پیروزی انقلاب به قم داشت، وضعیت تغییر کرد. سفر به قم و دیدار با برخی آیات عظام جز اولین دیدارهای جدی و به نوعی بیرون آمدن از پیله بود. در این سفر قالیباف با آیات حسین نوری همدانی، جوادی آملی،  شهرستانی، اعرافی و علوی گرگانی دیدار کرد.

 

 ۱۸ بهمن ماه ۹۶ / انتقاد به عملکرد دولت

شهردار تهران که به دعوت پایگاه مقاومت بسیج ارشاد بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد ارشاد امرآباد ورامین رفته بود با طرح انتقادات صریح به دولت تاخت. او در این گردهمایی با تاکید بر اینکه نباید ناتوانی‌های خود در حل مشکلات بر گردن دشمنان خارجی بیاندازیم و عذر بدتر از گناه بیاوریم، عنوان کرد: تداوم انقلاب در وحدت، ولایت، مردم و کارآمدی دولت‌هاست. ما امروز در بخش کارآمدی دچار اشکال هستیم که کار روزمره ما به گونه‌ای شده که باعث می‌شویم مردمی که در ساقط کردن رژیم پهلوی، مدیریت هشت سال دفاع مقدس، کسب استقلال و آزادی، رفع تهدیدات خارجی و حمایت از انقلاب توانایی‌شان را نشان دادند با ناکارآمدی و نالایقی و بی‌توجهی ما مدیران دلزده و دل‌شکسته شوند. البته به معنای این نیست که مردم ما از اسلام و انقلاب دست برمی‌دارند اما حتما دست از مسئولان بی‌عرضه بر می‌دارند.

 

قالیباف - نماز مغرب امرآباد

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما مخالف زالو صفتان چهار درصدی هستیم که برای ۹۶ درصدی‌ها مشکل ایجاد می‌کنند. آنها بدون تلاش به ثروت می‌رسند. با دور زدن قانون، با سفارش آقازاده‌ها و یا با نسبت‌های فامیلی که دارند. ما با این ثروتمندان مخالفیم چون آنها همان‌هایی هستند که کارگران را بیکار و تولید را مختل می‌کنند.

 

 ۲۲ بهمن ۹۶/ تاکید بر مبارزه با فساد اقتصادی

شهردار سابق تهران در مراسم راهپیمایی سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با تاکید بر لزوم مبارزه با مفاسد اقتصادی در کشور گفت: ان‌شاءالله قوه‌قضائیه همانطور که هم اکنون به صحنه آمده واقعا بتواند با موضوعاتی از این دست برخورد کند و نتیجه را به اطلاع مردم برساند.

 

۲۰ اردیبهشت ۹۷/ سومین سفر به کرمانشاه/ سفرهای جهادی

این سومین حضور قالیباف در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه و بازدید از روند پیشرفت عملیات بازسازی گروه‌های جهادی و داوطلب در این مناطق اعلام شد.

قالیباف - سفر کرمانشاه

 ۹ تیرماه ۹۷/ شایعه پیشنهاد معاون اولی قالیباف به حسن روحانی

فاصله بین اصلاح‌طلبان به عنوان حامیان دولت با تیم اصلی فعال در پاستور بر اختلافات دامن زد. با توجه به عملکرد رییس‌جمهوری در این برهه زمانی و تاکید برخی اصلاح‌طلبان به چرخش به راست او و اختلافات بین روحانی و اسحاق جهانگیری شایعاتی مطرح شد که برخی چهره‌های نزدیک به رییس‌جمهوری پیشنهاد داده‌اند که محمدباقر قالیباف به عنوان معاون اول انتخاب شود.

 

 ۱۰ تیر ۹۷/ جلسات انتخاباتی رییسی و حضور قالیباف

هفته‌نامه مثلث با بیان این که سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، جلسات انتخاباتی را با موضوع مجلس کلید زده و جلسات سیاسی مهمی را در تهران برگزار کرده، نوشت: «در این جلسات که با موضوع انتخابات مجلس برگزار شده، برخی شخصیت‌های اصولگرا حضور داشتند. گفتنی است این جلسات را چندماهی است که رئیسی تشکیل می‌دهد و در برخی جلسات هم محمدباقر قالیباف حضور داشته است. همچنین سعید جلیلی که از نظر گفتمان با رئیسی اشتراک‌هایی دارد، در برخی از این جلسات شرکت کرده است.

 

قالیباف - رییسی

 

 ۱۲ تیرماه ۹۷/ شایعه فعال شدن ستاد انتخاباتی

کانال دولت بهار تنها بازمانده رسانه‌های جریان احمدی‌نژاد که مدیرمسئول آن در زندان بود و به‌وسیله تیم جوانفکر اداره می‌شد، ۱۲ تیرماه در خبری مدعی شد: «شنیده‌ها حاکی است، در پی داغ شدن موضوع انتخابات زودرس، یکی از کاندیداهای اصولگرا که اخیرا شایعه انتصابش در جایگاه معاون اولی منتشر شد، ستادهای خود را فعال کرده است.» برخی رسانه‌ها با انتشار این خبر توجهات را متوجه قالیباف کردند و مدعی شدند که منظور این کانال آغاز فعالیت‌های انتخاباتی او است.

این در حالیست که در همین تاریخ حسین قربان‌زاده یکی از نزدیکان محمدباقر قالیباف راه‌اندازی مجدد ستادهای انتخاباتی این چهره سیاسی اصولگرا را تکذیب کرد.

 

 ۱۲ تیرماه ۹۷/ دیدار محرمانه محمود واعظی،‌ رئیس دفتر رئیس‌جمهور با ‎قالیباف

سایت صراط از سایت‌های اصولگرا مدعی شد: یک روز قبل از سفر روحانی به سوئیس، یعنی یکشنبه ۱۰ تیرماه واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور با محمدباقر قالیباف شهردار سابق تهران دیدار کرده است. این موضوع بار دیگر به موضوع معاون اولی قالیباف که در یک برهه زمانی مدام در جریان بود، قوت بخشید.

 

قالیباف - روحانی

 

۱۹ تیر ۹۷ / راه ریاست‌جمهوری از گیلان کلید زده شد؟ / سفرهای جهادی

محمدباقر قالیباف اخیرا به منظور بررسی اشتغال و مشکلات کشاورزی مردم منطقه عمارلو به شهرستان رودبار سفر کرد.

مخالفان شهردار سابق البته نمونه این سفرها را تبلیغاتی و انتخاباتی دانستند. برخی کانال‌های تلگرامی نوشتند: در روزهایی که برخی چهره‌های سیاسی شاخص، گیلان را به عنوان مقصد سخنرانی انتخاب می‌کنند و به نوعی با بهانه‌های مختلف میتینگ انتخاباتی زودهنگام به راه انداخته‌اند، گویا سردار قالیباف هم در راستای رویای همیشگی خود راه ریاست‌جمهوری را از گیلان کلید زده است!

 

قالیباف - رودبار

 

 ۲۰ تیرماه ۹۷/ شایعه حضور در وزارت راه یا وزارت رفاه

عبدالله رمضان‌زاده سخنگوی دولت اصلاحات با انتشار توییتی تلویحا از نقش علی لاریجانی در حمایت از قالیباف پرده برداشت که به وزارت مسکن و معاون اولی می‌اندیشد. اما همزمان قالیباف در اینستاگرام خود بهبود رفاه مردم و برنامه‌هایش در این باره را منتشر کرد؛ بر همین اساس برخی مدعی شدند او از جایگاه سومی (وزارت رفاه ) که در تیررس لاریجانی و قالیباف قرار دارد رونمایی کرده است.

 

۲۵ مردادماه ۹۷ / ارسال نامه برای سران قوا

جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی که در انتخابات سال ۹۶ از محمدباقر قالیباف به عنوان یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری حمایت می‌کرد در کانال اطلاع‌رسانی خود از «ارسال نامه قاللیباف به سران سه قوه به عنوان اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی» خبر داده و نوشت:«در این نامه راهکارهای عملیاتی به تفصیل در راستای کمک به دولت جهت مدیریت حوزه نقدینگی و ارز ارائه شده است». گویا این نامه سه‌شنبه ۲۳ مردادماه ارسال شده است.

هواداران قالیباف این نامه ۱۱ صفحه‌ای را «بسیار مهم» عنوان کردند و آن را راهکار برون‌رفت از مشکلات اقتصادی کشور دانستند اما از طرف دیگر منتقدان قالیباف این نامه را به عملکرد او در شهرداری و بدهی‌ها و دخل و خرج آن ارجاع دادند و به نوعی آن را به طعنه و کنایه کشیدند.

 

 ۲۵ مردادماه ۹۷ / درخواست حسام‌الدین آشنا از محمدباقر قالیباف

حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس‌جمهوری در توییتی از او خواست نامه خود را که درباره راه‌حل‌های مشکلات اقتصادی به مسئولان سه قوه است را  برای آگاهی عمومی، ثبت در تاریخ و اتمام حجت، منتشر کند.

 

 

آشنا - توویت به قالیباف

 

 ۲۸ مردادماه ۹۷ / قالیباف بخش‌هایی از نامه محرمانه خود به سران قوا را توضیح داد (تکلیف اورژانسی مسئولان، مدیریت هوشمندانه جریان نقدینگی است)

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این نامه که تلاش کرده بود تا راهبردی برای سران سه قوه باشد، درباره این‌که سیاست انضباط مالی چه تغییری در تعیین نرخ سود بانکی دارد، با توجه به اعداد و ارقام وضعیت کشور در کلان اقتصاد به تکلیف اورژانسی مسئولان اشاره کرد و گفت: از  برآیند همه این اعداد و ارقام، یک گزاره روشن بدست می آید و آن هم این‌که تکلیف اورژانسی مسوولان در حوزه اقتصاد در وضعیت فعلی ، مدیریت هوشمندانه جریان نقدینگی است. یعنی کافی ست فقط برای آن یک درصد صاحبان سپرده های کلان، که حدود هزار هزار میلیارد تومان از نقدینگی را در اختیار دارند، مسیرهایی تعیین شود که مشوق انتقال نقدینگی از بخش غیرمولد به سمت بخش مولد و واقعی اقتصاد ایران باشد. یک برنامه‌ریزی هماهنگ، هوشمندانه و متمرکز که تا آخرین گام آن در اجرا به دقت رهگیری شود.

او در ادامه افزود: این یعنی توزیع متوازن خون در رگ‌های اقتصاد ایران. این اتفاق به صرف دستور و بخشنامه و تمهیدات بازدارنده محقق نمی شود باید برای سپرده گذاران کلان انگیزه ایجاد کرد. تعریف بسته مالیاتی مقابله با سفته بازی و معافیت ها در حوزه های تولید و طرح های نیمه تمام دولت بخشی از این برنامه هاست. البته لازمه اعمال سیاست هدایت جریان نقدینگی، اجرای دقیق قواعد و مقررات پولشویی است. مبدا و مقصد تراکنش های مالی و موضوع انتقال بویژه درخصوص سپرده های کلان باید شفاف شود. این رصد و کنترل نقل و انتقالات سپرده های کلان بانکی لازمه مدیریت هوشمندانه جریان نقدینگی در کشور است.

 

۵ شهریور ۹۷ / سفرهای جهادی

او البته با همه این اوصاف سفر به مناطق محروم را فراموش نکرد که از نظر خودش یک کار عادی تلقی می‌شد اما از طرف تحلیلگران اقدامات آماده‌سازی برای انتخابات به حساب می‌آمد. محمدباقر قالیباف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در سفری جهادی به مناطق محروم در شهرستان دلفان از توابع لرستان سفر کرده و در بین فعالان جهادی حضور یافت. قالیباف در این سفر جهادی به منطقه هفت چشمه بخش کاکاوند سفر کرده و از قرارگاه جهادی امام رضا(ع) بازدید و از نزدیک در جریان کارهای جهادی این قرارگاه در مناطق محروم استان لرستان قرار گرفت.

 

 ۷ مهر ماه ۹۷

در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین به بیان توضیحاتی درباره ماجرای بدهی ۵۲ هزار میلیاردی شهرداری تهران در زمان مسئولیت خود پرداخت و منکر این رقم شد.

 

 ۹ مهرماه ۹۷/ رونمایی از مانیفست «نواصولگرایی»

جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی که از نزدیکترین یاران قالیباف به حساب می‌آیند حدود ۱۵ ماه بعد از نامه رهبر معنوی خود، مانیفست نواصولگرایی را در نشستی با حضور محسن پیرهادی، دبیرکل این تشکل سیاسی اصولگرا در ۱۴ بند منتشر کردند.

جمعیت پیشرفت و عدالت که نزدیک به محمدباقر قالیباف است، در مانیفست خود نواصولگرایی را ایجاد بنایی نو و جدید بر «مبنای» اصول‌گرایی که همان مبانی مکتب امام (ره) است تعریف کرد.

 

مانیفست نواصولگرایی

در این مانیفست «تغییر اساسی» در گفتمان، رویکرد، ساختار و عملکرد، ویژگی اصلی این بنا محسوب می‌شوند و ۳ شاخص اصلی آن «مردم‌باوری»، «اسلام ناب» و «نوگرایی» است. البته تعدد و تجمیع در کلید‌واژه‌های مانیفست اصولگرایی از نظر بسیاری شبه‌انگیز است که آیا باید به این واژگان صرفا به عنوان کلماتی که پشت شر هم ردیف شده‌اند نگاه کرد یا عمق کلمات هم مد نظر نویسندگان بوده است؟ آیا قالیبافی که روزی بر اصول اصولگرایی تاکید داشت، قرار است طرحی نو دراندازد و اصول جدیدی را پایه‌ریزی کند؟

 

۱۹ مهر ۹۷/ موظفیم به دولت کمک کنیم/ سفرهای جهادی

قالیباف به دعوت اقشار مختلف مردم در استان همدان حضور به تشریح فرهنگ جهادی که نقل زبان و بیان خود او بود، پرداخت و بیان کرد: به جای اینکه مشکل را با راهکار اقتصادی حل کنیم به دنبال راهکار سیاسی هستیم، باید تلاش کنیم. درست است تحریم به ما مشکلاتی وارد کرده اما همین‌ تحریم بزرگترین فرصت برای ما است به شرطی که با یک مدیریت درست به آن بپردازیم.

او با تغییر لحن بعد از بروز تحریم‌ها تلاش کرد علاوه بر انتقادات همیشگی نشان دهد که در شرایطی که کشور با آن مواجه است، به دولت کمک هم خواهد کرد: همه موظف هستیم به دولت کمک کنیم، حتی با تفاوت نگاه‌های سیاسی که داریم، با حفظ عزت مردم وظیفه همه ماست که اینکار را انجام دهیم اما توقع مردم این است که دولت در این مسیر محکم‌تر از گذشته به میدان بیایید.

قالیباف تاکید کرد: هرچیزی که دولت تشخیص داد قبول می‌کنیم اما باید دولت تصمیمی بگیرد و زمان را از دست ندهد تا بیشتر از این آسیب نبینیم.

 

 ۵ آبان ماه ۹۷/ حضور محمدباقر قالیباف در نجف اشرف و مراسم پیاده‌روی اربعین

با آغاز راهپیمایی اربعین به کربلا اخبار و عکس‌هایی از حضور آقای سردار با لباس‌هایی که وقتی از جهادگری سخن می‌گوید بر تن می‌کند، منتشر شد که او را در پیاده‌روی اربعین نشان می‌داد.

 

 ۱۴ آبان ماه ۹۷/ تکذیب شایعه انتصاب قالیباف به عنوان رئیس بنیاد مستضعفان

اما با وجود شایعات متعدد درباره صندلی که قالیباف در هر صورت بر آن خواهد نشست، گزینه‌ای که همراه مورد بحق بوده ریاست بنیاد مستضعفان است که هر از گاهی مطرح و بعد از مدتی بار دیگر با تکذیب به فراموشی سپرده شد. ۱۴ آبان و در حالی که گفته می‌شد آقای سردار خلبان در سفر کربلا حضور دارد برخی رسانه‌ها به نقل از «منابع مطلع» خبر دادند که با حکم رهبر انقلاب، قالیباف جایگزین محمد سعیدی‌کیا و رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی می‌شود. بنابراین زمزمه‌های ریاست قالیباف بر بنیاد مستضعفان بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد. این بار شایعه آن قدر داغ بود که حسین قربانزاده از نزدیکان محمدباقر قالیباف گفت: «این خبرها را من هم شنیده‌ام، اینها شایعاتی است که در فضای مجازی و رسانه‌ای دیده می‌شود. اما شخصا از این موضوع بی‌اطلاع هستم.» بسیاری تایید و تکذیب این خبر را به بازگشت قالیباف از سفر کربلا موکول کردند.

قالیباف - بنیاد مستضعفان

۱۴ آذرماه ۹۷/ مستضعفان را که فراموش کرده‌اید!

قالیباف که قبل از این در اظهاراتش بر حمایت از دولت تاکید کرده بود در مراسم روز دانشجو دوباره زبان به گلایه از دولت گشود و و با تکرار همان حرف‌های انتخاباتیش در انتخابات سال ۹۶ گفت: مستضعفان را که فراموش کرده‌اید! چرا طبقه متوسط را هر روز لاغرتر می‌کنید؟ تولید کننده و صنعتگر و کاسب و تاجر در این وضعیت هستند اما فرصت را آگاهانه یا ناآگاهانه و از سر بی‌تدبیری برای قاچاقچی ها و دلالان و فرصت‌طلبان فراهم کرده‌اید. در همین آشفتگی بازار ارز، با تصمیمات غلط شما یک‌شبه صدها میلیارد از سرمایه این مردم به جیب عده معدودی رفت.  سود سپرده های بانکی در کشور بیش از سیصدهزارمیلیارد تومان در سال است که بیش از هشتاد درصد آن بدون مالیات در اختیار کمتر از چهار درصد صاحبان سپرده قرار می‌گیرد.

 

۱۸ آذرماه ۹۷/ بروید و ببینید آن چهاردرصدی‌ها که خون مردم را می‌مکند کجا هستند

اما مبتکر «چهاردرصدی‌ها»‌ دست بردار نیست؛ او که بعد از انتخابات ۹۶ بر کلیدواژه «چهاردرصدی‌ها» اصرار کرده بود باز هم این این عبارت را تکرار کرد. او ۱۸ آذرماه امسال به دانشگاه تهران رفت و به مناسبت مراسم روز دانشجو گفت: شما به جای اینکه بروید و ببینید آن چهاردرصدی ها که خون مردم را می مکند کجا هستند و چقدر در حسابشان پول دارند و به جای اینکه مشخص کنید از چه کسانی باید مالیات گرفت، می روید از همه مردم و از کسانی که وضعیت مالی خوبی هم ندارند مالیات می گیرید و آن وقت به دنبال اجرای عدالت و حمایت از اقشار ضعیف هم هستید.

 

۲۵ دی ماه آذرماه/ در دورانی که در شهرداری بودیم تعداد ایستگاه‌ها را تقریبا دوبرابر کردیم

محمدباقر قالیباف، در آخرین سخنرانیش در امسال در مراسم دومین سالگرد شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو با دفاع از عملکردش در شهرداری تهران با بیان اینکه در دورانی که در شهرداری بودیم تعداد ایستگاه‌های آتش نشانی را تقریبا دوبرابر کردیم، گفت: ما به سهم خود در دورانی که در مدیریت شهری تهران بودیم تلاش کردیم. آمار و ارقام هم نشان می دهد تعداد ایستگاه های را از حدود هفتاد ایستگاه به بیش از ۱۲۵ ایستگاه افزایش دادیم یعنی نزدیک به ۲ برابر. تا با این ترافیک سنگین و گسترش شهر حداقل ایستگاه ها به گونه ای اضافه شوند که در زمان استاندارد به محل حادثه برسند. در این سالهایی که توفیق خدمت در شهرداری داشتم همه سعی خود را کردم که تجهیزات و امکانات مناسب برای انها فراهم کنم و خود دوستان اتش نشانی هم می دانند.

تاریخ

موضوع

جمله کلیدی

۸ خرداد ۹۶

دفاع از دلایل حضور در انتخابات

این‌قدر عقل را باید برای ما قائل باشید که نسبت به این موضوع آگاهی و توجه داریم. مکلفیم از تجربه دیگران به عنوان چراغ راه آینده بهره ببریم.

۱۰ خرداد ۹۶

دفاع از کارنامه در شهرداری تهران

نمی‌خواهم وارد این بحث‌ها شوم، اما می‌گویند «شهر سوخته» که این از عجایب است. حداقل انصاف‌تان اندازه جک استراو باشد.

۲۴ خرداد۹۶

دیدار با علی‌محمد نوریان، سرپرست وقت دانشگاه آزاد

بسیاری منتظر بودند تا شهردار سابق به ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برود و جایگزین محسن هاشمی، رئیس کنونی شورای‌شهر تهران و معاون عمرانی سابق دانشگاه آزاد شود.

۲۹ خرداد ۹۶

حضور نیافتن در جلسه جمنا

در نشست تقدیر از نامزدها و فعالان اقشاری جمنا حاضر نشد و شایعه قهر او بر سر زبان‌ها افتاد

۲۵ تیرماه ۹۶

مصاحبه محمد دهقان، رییس ستاد انتخاباتی قالیباف

طبق نظرسنجی‌ها معتقد به ماندن آقای قالیباف در عرصه انتخابات بودیم چون احتمال رای‌آوری او بیشتر بود./ افشای کناره‌گیری اجباری قالیباف از انتخابات

۳۱ تیرماه ۹۶

نامه نواصولگرایی

نامه به نسل سوم اصولگرایان برای پیوستن به «نواصولگرایی»/ فعالانه و آتش‌به‌اختیار وارد صحنه شده، منتظر اقدامات از بالا به پایین در جریان اصول‌گرایی نباشید.

۱۱ مرداد ۹۷

به دانشگاه تهران بر می‌گردم

از دانشگاه تهران مامور به شهرداری شدم و روزی که حکم پایان کار مرا بزنند، به دانشگاه بر می‌گردم اما تا آن روز سرکار خود هستم.

۲۳ مرداد ۹۶

عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام

بعد از گمانه‌زنی‌های بسیار با حکم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نام سردار اصولگرا که دیگر داعیه‌دار نواصولگرایی به حساب می‌آمد، در میان اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام خودنمایی کرد.

۲۹ آبان ۹۶

انتقاد از اصولگرایی و قابل قبول نبودن کارنامه آنها

جریان اصولگرا در ارائه کارنامه عملکرد قابل قبول و قابل دفاعی نداشته و در هدف‌گذاری، روش و ابزار بدسلیقگی شده است. هر چند برخی بزرگان اصولگرا شاید نپذیرند. نواصولگرایی با فرهنگ پدرخواندگی ساخته نمی‌شود؛ نواصولگرایی پدرخوانده نمی‌خواهد.

۱ آذر ۹۶

سفر جهادی به کرمانشاه

درخواست کمک جهادی به زلزله‌زدگان کرمانشاه

۲۸ آذر ۹۶

شایعه سفر به آمستردام

با طرح موضوع خروج قالیباف از کشور و سفر به هلند؛ حسین قربانزاده، مشاور قالیباف ضمن تکذیب این شایعه گفت: یک ساعت پیش با آقای قالیباف در تهران جلسه داشتم.

۱۷ دی ۹۶

تکرار مجدد کلیدواژه چهار درصدی‌ها سفر جهادی به کرمانشاه

فسادها و سوءاستفاده، رانت‌خواری و رفتارهای تبعیض‌آمیز کسانی که من به آن‌ها می‌گویم «فرصت‌طلبان چهار درصدی» سبب شده احساس تبعیض، بستری اجتماعی برای سوءاستفاده دشمنان قسم خورده ایران اسلامی ایجاد کند.

۱۲ بهمن ۹۶

سفر به قم

دیدار با برخی مراجع و علمای قم به عنوان اولین دیدار رسمی بعد از انتخابات

۱۸ بهمن ماه ۹۶

مسجد ارشاد امرآباد ورامین / انتقاد به عملکرد دولت

مخالف زالو صفتان چهاردرصدی هستیم که برای ۹۶ درصدی‌ها مشکل ایجاد می‌کنند. آنها بدون تلاش، با دور زدن قانون، با سفارش آقازاده‌ها و یا با نسبت‌های فامیلی که دارند ثروت اندوخته‌اند.

۲۲ بهمن ۹۶

مراسم راهپیمایی سی و نهمین سالگرد انقلاب

تاکید بر لزوم مبارزه با مفساد اقتصادی در کشور به وسیله قوه‌قضاییه

۲۰ اردیبهشت ۹۷

سومین سفر جهادی به کرمانشاه

بازدید از روند پیشرفت عملیات بازسازی گروه‌های جهادی و داوطلب در مناطق زلزله زده کرمانشاه

۹ تیرماه ۹۷

شایعه پیشنهاد معاون اولی قالیباف به حسن روحانی

برخی چهره‌های نزدیک به رییس‌جمهوری پیشنهاد داده‌اند که محمدباقر قالیباف به عنوان معاون اول انتخاب شود که این موضوع هیچ‌گاه تایید نشد.

۱۰ تیر ۹۷

جلسات انتخاباتی رییسی و حضور قالیباف

سیدابراهیم رئیسی جلسات انتخاباتی و مهمی با موضوع مجلس کلیدزده که در برخی از این جلسات قالیباف حضور داشته است

۱۲ تیر ۹۷

شایعه فعال شدن ستاد انتخاباتی

شایعه فعال شدن ستادهای انتخاباتی او در کانال بهار نزدیم به محمود احمدی‌نژاد منتشر شد و البته قربان‌زاده از چهره‌های نزدیک به او آن را تکذیب کرد

۱۲ تیر ۹۷

دیدار محرمانه با محمود واعظی،‌ رئیس دفتر رئیس‌جمهور

سایت اصولگرای صراط خبر داد که یک روز قبل از سفر حسن روحانی به سوییس واعظی با قالیباف یک دیدار محرمانه داشته است که هیچ‌گاه تایید نشد.

۱۹ تیر ۹۷

سفر جهادی به رودبار گیلان

سفر قالیباف به رودبار از طرف مخالفان و کنشگران سیاسی انتخاباتی تلقی شد و آن را آغاز فعالیت‌های انتخاباتی از گیلان به عنوان یک منطقه استراتژیک اعلام کردند.

۲۰ تیر ۹۷

شایعه حضور در وزارت راه یا وزارت رفاه

قالیباف در اینستاگرام خود بهبود رفاه مردم و برنامه‌هایش در این باره را منتشر کرد. برخی شایعات از حضور او در وزارت رفاه خبر دادند و برخی دیگر از پیگیری لاریجانی، رییس مجلس برای حضور او در وزارت مسکن یا جایگاه معاون اولی نوشتند.

۱۷ مرداد ۹۷

قول‌هایی برای وحدت

در انتخابات ۹۶ احساس کردم باید به وحدت تمکین کنم. البته برخی به من گفتند که تو کنار رفتی و آرای تو به سبد رقیب رفت؛ ولی من گفتم اگر بمانم باز می‌گویند، به خاطر همین، اردوگاه شکست خورد. تحلیل ما این بود که باید یکی کنار برود و همه به من نگاه می‌کردند.

۲۵ مرداد ۹۷

ارسال نامه برای سران قوا

ارسال نامه قالیباف به سران سه قوه به عنوان اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی. در این نامه راهکارهای عملیاتی به تفصیل در راستای کمک به دولت جهت مدیریت حوزه نقدینگی و ارز ارائه شده بود.

۲۸ مرداد ۹۷

بخش‌هایی از نامه محرمانه خود به سران قوا را توضیح داد

تکلیف اورژانسی مسئولان، مدیریت هوشمندانه جریان نقدینگی است

۵ شهریور ۹۷

سفر جهادی به دلفان لرستان و مناطقف غربی کشور

قالیباف در این سفر جهادی به منطقه هفت چشمه بخش کاکاوند سفر کرده و از قرارگاه جهادی امام رضا(ع) بازدید و از نزدیک در جریان کارهای جهادی این قرارگاه در مناطق محروم استان لرستان قرار گرفت.

شنبه ۷ مهر ۹۷

حضور در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین

توضیحاتی درباره ماجرای بدهی ۵۲ هزار میلیاردی شهرداری تهران در زمان مسئولیت خود و تکذیب این رقم.

۹ مهرماه ۹۷

رونمایی از مانیفست «نواصولگرایی»

در نشستی با حضور محسن پیرهادی، دبیرکل این تشکل سیاسی اصولگرای نزدیک به قالیباف مانیفست نواصولگرایی رونمایی شد

۱۹ مهر ۹۷

سفر جهادی به استان همدان

با حتمی شدن اعمال تحریم‌های آمریکا نسبت به دولت تغییر رویکرد داد و گفت: موظفیم به دولت کمک کنیم، حتی با تفاوت نگاه‌های سیاسی که داریم.

۵ آبان ۹۷

سفر به کربلا

حضور محمدباقر قالیباف در نجف اشرف و مراسم پیاده‌روی اربعین

۱۴ آبان ۹۷

شایعه انتصاب قالیباف به عنوان رئیس بنیاد مستضعفان

تکذیب شایعه جایگزینی قالیباف به جای سعیدی‌کیا در بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، به‌وسیله قربانزاده

۱۷ آذر ۹۷

گلایه از دولت

مستضعفان را که فراموش کرده‌اید! چرا طبقه متوسط را هر روز لاغرتر می‌کنید؟ تولید کننده و صنعتگر و کاسب و تاجر در این وضعیت هستند اما فرصت را آگاهانه یا ناآگاهانه و از سر بی‌تدبیری برای قاچاقچی ها و دلالان و فرصت‌طلبان فراهم کرده‌اید.

۱۸آذر ۹۷

تکرار کلیدواژه «دولت چهاردرصدی‌ها»

شما به جای اینکه بروید و ببینید آن چهاردرصدی ها که خون مردم را می مکند کجا هستند و چقدر در حسابشان پول دارند و به جای اینکه مشخص کنید از چه کسانی باید مالیات گرفت، می روید از همه مردم و از کسانی که وضعیت مالی خوبی هم ندارند مالیات می گیرید

۲۵ دی ماه آذرماه

دفاع از عملکرد در شهرداری

ما به سهم خود در دورانی که در مدیریت شهری تهران بودیم تلاش کردیم و آمار و ارقام هم نشان می دهد تعداد ایستگاه های آتش نشانی را از حدود هفتاد ایستگاه به بیش از ۱۲۵ ایستگاه افزایش دادیم یعنی نزدیک به ۲ برابر کردیم.

اعتمادآنلاین

 

اخبار مرتبط:
آیا لمینت دندان درد دارد؟
آیا لمینت دندان درد دارد؟

روش‌های بسیاری برای ترمیم دندان‌ها و ایجاد ظاهری مناسب برای آن‌ها ایجاد شده است. با بهره‌گیری از این روش‌ها می‌توانید دندان‌هایی زیبا و لبخندی دلنشین را تجربه کنید. از جمله پرکاربرد‌ترین روش‌های درمانی و زیبایی دندان می‌توان به لمینت دندان اشاره کرد. با استفاده از لمینت می‌توان به اصلاح فرم و رنگ دندان‌ها پرداخت. بیش‌تر افرادی که قصد استفاده از لمینت دندان را دارند، با این سوال مواجه می‌شوند که آیا لمینت دندان درد دارد؟ در پاسخ به این سوال می‌توانیم بگوییم که روند کلی لمینت دندان بدون درد است. در ادامه به بررسی لمینت دندان پرداخته و نکاتی را بیان می‌کنیم که لمینت در آسان‌ترین روش انجام شود.

تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است
تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است

استاندار اصفهان گفت: تأمین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ در دستور کار استانداری است.

اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه
اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه

اصفهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان از پذیرش بیش از ۳۶۶ هزار مسافر نوروزی توسط آموزش و پرورش اصفهان تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است