کد خبر : 247749
انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۸ - 13:35
دسته‌بندی : اخبار ویژه، سیاسی
چاپ

آمریکا هنوز دستور آزادشدن پول‌های بلوکه‌شده ایران را به کره جنوبی نداده است

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: ماه‌هاست که پول‌های بلوکه‌شده ایران آزاد نشده است و هر روز هم خبری منتشر می‌شود که متعاقبش معلوم می‌شود که گمانه‌زنی یا خبرسازی بوده است. از سوی دیگر در همین خبرها هم می‌گویند قرار است این پول‌ها صرف خرید غذا و دارو شود که اگر چنین باشد اتفاق جدیدی نیست زیرا به ادعای خود آمریکا ایران در حوزه غذا و دارو تحریم نیست و می‌تواند خریداری کند.

آمریکا هنوز دستور آزادشدن پول‌های بلوکه‌شده ایران را به کره جنوبی نداده است

به گزارش سایت خبری مدارا؛ مثلث آنلاین نوشت: ایران می‌کوشد روابط دیپلماتیک خود را بهبود بخشد؛ از تلاش‌هایی که برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده در کره جنوبی در جریان است تا مذاکرات غیرمستقیم ایران با آمریکا به واسطه  عمان و البته آزادی متقابل زندانی‌ها با بلژیک اما آیا همه اینها را می‌توان مقدمه‌ای بر احیای برجام دانست؟

امیرعلی ابوالفتح، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع گفت: «امیدوارم که تحلیلم نادرست باشد اما من به بازگشت آمریکا به برجام، رفع تحریم‌ها و انجام تعهدات برجامی از سوی ایران خوش‌بین نیستم. حالا اینکه آقای رابرت مالی با آقای ایروانی دیداری هم داشته‌اند یا نه چندان در اصل موضوع تفاوتی ایجاد نمی‌کند و همچنان احیای برجام دور از انتظار است اما اینکه تحولات اخیر و نقش‌آفرینی واسطه‌ها میان ایران و آمریکا به بهبود روابط دو کشور کمک می‌کند، بله کمک می‌کند ولی با همه اینها بسیار بعید است که برجام احیا شود».

او درباره احتمال آزادشدن پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی، بیان کرد: «این موضوع از سوی یک روزنامه کره‌ای منتشر شد و مشخص نیست چه قدر واقعی است. ماه‌هاست که پول‌های بلوکه‌شده ایران آزاد نشده است و هر روز هم خبری منتشر می‌شود که متعاقبش معلوم می‌شود که گمانه‌زنی یا خبرسازی بوده است. از سوی دیگر در همین خبرها هم می‌گویند قرار است این پول‌ها صرف خرید غذا و دارو شود که اگر چنین باشد اتفاق جدیدی نیست زیرا به ادعای خود آمریکا ایران در حوزه غذا و دارو تحریم نیست و می‌تواند خریداری کند. در واقع هنوز خزانه‌داری آمریکا دستور آزادشدن پول‌های بلوکه‌شده ایران را به کره جنوبی نداده است و تا وقتی چنین نشود، نباید چندان به این‌دست خبرها اهمیت ویژه‌ای داد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «به نظرم من اگر بازگشت آمریکا به جام محتمل بود، با هرچه نزدیک‌تر شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور این احتمال بسیار ضعیف می‌شود. با نگاه مثبت باید فرض را بر این بگذاریم که اگر بایدن پیروز انتخابات شود، کار احیای برجام به دور دوم ریاست‌جمهوری او می‌کشد؛ همان‌طور که برجام هم در دور دوم اوباما امضا شد. بایدن در شرایط پیش از انتخابات برجام را در میان اولویت‌های خود نمی‌گذارد زیرا این‌قدر مشکلات در آمریکا وجود دارد که باید فکری به حال آنها کند. علاوه بر این برای مردم آمریکا هم برجام اهمیتی ندارد زیرا برای آنها مسائلی مانند تورم، مالیات، ورشکستگی بانک‌ها و در حوزه سیاست خارجی جنگ اوکراین و رابطه آمریکا با چین مهم است زیرا ارتباط با چین بر سطح اقتصادی زندگی‌شان تأثیر می‌گذارد. با این اوصاف بایدن در شرایط کنونی نمی‌خواهد به موضوع برجام ورود کند».

ابوالفتح در پایان گفت: «واقعیت این است که خروج از برجام صرفا به نام ترامپ تمام شد؛ در صورتی که هیئت حاکمه آمریکا این تصمیم را گرفت. آمریکا تصمیم به خروج به برجام نگرفت که بعد از چندسال به آن برگردد. از نظر من اگر بازگشت آمریکا به برجام شانسی داشته باشد، در صورتی است که آمریکا برجام موشکی و برجام منطقه‌ای را هم به دست آورد».

اخبار مرتبط:
روزنامه دولت: عملکرد روحانی در شورایعالی امنیت ملی افتضاح بود؛ عملکرد رئیسی عالی است
روزنامه دولت: عملکرد روحانی در شورایعالی امنیت ملی افتضاح بود؛ عملکرد رئیسی عالی است

روزنامه ایران با تعریف و تمجید از عملکرد رئیسی در شورای عالی امنیت ملی به حسن روحانی حمله کرده است!

فضائلی: در حوزه حجاب کار‌های بی‌قاعده نباید صورت بگیرد
فضائلی: در حوزه حجاب کار‌های بی‌قاعده نباید صورت بگیرد

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب گفت: به تازگی برخی مسؤولان به دلیل کار‌های بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر دریافت کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است