کد خبر : 235494
انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۱ - 20:00
دسته‌بندی : سیاسی
چاپ

توافق ایران و عربستان بدون چراغ سبز آمریکا ممکن نبود

محمدعلی سبحانی، سفیر اسبق ایران در لبنان، اردن و قطر درباره توافق پکن برای عادی‌سازی رابطه میان ایران و عربستان سعودی گفت: اسراییل تنها مخالف توافق ایران و عربستان است که سعی می‌کند مشکل ایجاد کند و یک سری تندرو‌ها که دشمنان روند مفید در کشور‌ها هستند.

توافق ایران و عربستان بدون چراغ سبز آمریکا ممکن نبود

به گزارش سایت خبری مدارا؛ انتخاب نوشت: مهمترین بخش‌های این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

  • می‌بینید که افرادی مانند حسین شریعتمداری ( مدیر مسئول کیهان ) از آن تیتر‌های تند به تیتر معتدل رسیده‌اند.
  • روابط ایران و عربستان برقرار خواهد شد، ولی اینکه بقیه اهداف به چه نتیجه‌ای برسد را باید منتظر باشیم تا نتیجه آن را ببینیم. ما می‌توانیم امیدوار باشیم که گام اول یعنی بهبود روابط با عربستان اتفاق بیفتد.
  • من امیدوارم که عقلانیتی وارد کار شده باشد البته نمی‌توان از اجبار‌ها هم چشم پوشی کرد، بالاخره ما مشکلات داخلی، اقتصادی و روابط خارجی داریم؛ الان چین در روابط خارجی ایران نقش پیدا کرده است و نظراتش ممکن است برای برخی مهم باشد. چین دنبال این است که عربستان و ایران رابطه خوبی داشته باشند، چون آمادگی دارد که ششصد میلیارد دلار در ایران و پانصد میلیارد دلار در عربستان سرمایه گذاری کند و به نفع اش است که این دو کشور رابطه خوبی داشته باشند تا امنیت سرمایه گذاری اش تامین شود.
  • در مورد عربستان نیز سرمایه گذاری چینی‌ها سریعا به نتیجه می‌رسد، اما در مورد ایران شک نکنید اگر برجام و سایر مسائل مربوطه در روابط خارجی پیگیری نشود و به نتیجه نرسد امکان اینکه چین بتواند یک کار مهم برای ما انجام دهد غیرممکن است.
  • رویکرد چینی‌ها نیز در نوع خودش جالب است؛ با اینکه دیگران سعی می‌کردند میانجی گری انجام دهند، میانجی گری چین موضوعیت پیدا کرده است به این معنا که منافع چین و ایران و عربستان در این مسئله با هم یکی شده است.
  • به نظر من این اتفاق نمی‌تواند بدون چراغ سبز آمریکا به سعودی اجرایی شده باشد. در این بین اسراییل تنها مخالف است که سعی می‌کند مشکل ایجاد کند و یک سری تندرو‌ها که دشمنان روند مفید در کشور‌ها هستند.
اخبار مرتبط:
روزنامه دولت: عملکرد روحانی در شورایعالی امنیت ملی افتضاح بود؛ عملکرد رئیسی عالی است
روزنامه دولت: عملکرد روحانی در شورایعالی امنیت ملی افتضاح بود؛ عملکرد رئیسی عالی است

روزنامه ایران با تعریف و تمجید از عملکرد رئیسی در شورای عالی امنیت ملی به حسن روحانی حمله کرده است!

فضائلی: در حوزه حجاب کار‌های بی‌قاعده نباید صورت بگیرد
فضائلی: در حوزه حجاب کار‌های بی‌قاعده نباید صورت بگیرد

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب گفت: به تازگی برخی مسؤولان به دلیل کار‌های بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر دریافت کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است