کد خبر : 229035
انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۶ - 13:49
چاپ

آیا «زلزله خـوی» حاصل یک انفجار بود؟

یک زلزله‌شناس با مروری بر شبهات ایجادشده در زلزله اخیر خوی اظهار کرد: امروزه با توسعه شبکه‌های لرزه‌نگاری در مقیاس محلی، منطقه‌ای و جهانی امکان ثبت هرگونه جنبش نیرومند زمین ایجادشده در هر نقطه از زمین و در سراسر جهان وجود دارد.

آیا «زلزله خـوی» حاصل یک انفجار بود؟

به گزارش سایت خبری مدارا؛ احمد زارعان شیروانه‌ده دکتری تخصصی ژئوفیزیک زلزله‌شناسی با مروری بر شبهات ایجادشده در زلزله اخیر خوی اظهار کرد: امروزه با توسعه شبکه‌های لرزه‌نگاری در مقیاس محلی، منطقه‌ای و جهانی امکان ثبت هرگونه جنبش نیرومند زمین ایجادشده در هر نقطه از زمین و در سراسر جهان وجود دارد.

وی افزود: تشخیص زلزله‌های طبیعی حاصل از گسلش با لرزش‌های ناشی از انفجار با استفاده از روش مکانیسم کانونی با دقت بسیار خوبی امکان‌پذیر است. لرزه‌های ناشی از گسلش به صورت کشش یا فشارش در ایستگاه‌های لرزه‌نگاری بنا به محل جایگیری ایستگاه ثبت می‌شوند؛ اما لرزه‌های حاصل از انفجار به صورت فشارشی در تمام ایستگاه‌ها ثبت می‌شوند.

زارعان توضیح داد: اگر انفجارات بزرگ در حد هسته‌ای باعث فعال شدن گسل و ایجاد زلزله القایی نیز بشوند، امکان تشخیص وجود دارد؛ البته شبکه لرزه‌نگاری دنیا که توسط آمریکا توسعه داده شد به منظور اندازه‌گیری شدت و تعیین محل انفجارات هسته‌ای شوروی سابق بود.

دکتری تخصصی ژئوفیزیک زلزله شناسی

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر در پاسخ به این پرسش که آیا انفجار مصنوعی برای اکتشاف لیتیوم باعث زلزله اخیر خوی شده است؟ گفت: بی‌اعتمادی بین ملت و دولت به دلیل حوادث چند سال اخیر باعث به وجود آمدن چنین شایعاتی می‌شود، این در حالی است که برای اکتشاف لیتیوم که عمدتاً در شورابه‌ها وجود دارند، نیازی به انفجار نیست و چینی‌ها نیز با وجود ذخایر بزرگ لیتیوم افغانستان نیازی به ذخایر لیتیوم ضعیف ایران ندارند؛ هرچند وجود لیتیوم در منطقه تأیید شده است و با انفجار امکان استخراج آن فراهم نمی‌شود.

وی درباره اینکه آیا وقوع زلزله با بزرگی ۵.۹ ریشتر در منطقه خوی طبیعی است؟ توضیح داد: منطقه خوی در ایالت لرزه زمین ساختی البرز آذربایجان بوده که در امتداد گسل تبریز _ میشو واقع شده است. دانشمندان بسیاری از دهه‌ها قبل تا دهه حاضر در محدوده زون کششی خوی مطالعات بسیار مفصل و دقیقی انجام داده‌اند. از جمله مطالعات «دکتر اسماعیلی» از سازمان زمین‌شناسی کشور و ژان پیر از ETH زوریخ شاهدی بر فعال بودن گسل‌های این منطقه است.

دکتری تخصصی ژئوفیزیک زلزله‌شناسی تشریح کرد: مرکز زلزله ۵.۹ ریشتذری خوی استان آذربایجان غربی روی نقشه گسله‌های ایران ثبت و بر این اساس، گسل احتمالی مسبب زلزله حدس زده شده است. برآورد شد که سگمنت‌هایی از گسل گیلاتو-سیه‌چشمه-خوی در مجاورت رومرکز زلزله امتداد دارد و احتمالا جنبایی آن قطعه گسلی موجب رخداد زلزله ۵.۹ خوی استان آذربایجان غربی شده است به این ترتیب وقوع زلزله در خوی به هیچ عنوان دور از ذهن نیست.

دکتری تخصصی ژئوفیزیک زلزله شناسی

زارعان اضافه کرد: مسئله مهم در ایجاد خرابی بر اثر جنبش ناشی از زلزله، شتاب ثبت شده در محل سازه است. در تنها شتاب نگاشت شهر خوی، شتاب مجموع مؤلفه‌های افقی پردازش نشده مقدار ۰.۴۱ g را نشان می‌دهد. این مقدار از شتاب ۰.۳۵ g آیین‌نامه زلزله موسوم به ۲۸۰۰ بیشتر است. سازه‌های شهری معمول در صورت طراحی و اجرای صحیح فقط بر اساس این شتاب و طیف طرح حاصل از آن انجام شده است. با توجه به اینکه آیین‌نامه ۲۸۰۰ تضمینی برای ایمنی ۱۰۰ درصد سازه نمی‌دهد با این حال عملاً حداقل کشته و مصدوم را شاهد بودیم.

وی توضیح داد: سال ۱۳۹۲ تحلیل خطر و ریز پهنه‌بندی جامع شهر خوی توسط سازمان مسکن و شهرسازی آذربایجان غربی انجام شد که مقادیر ارائه شده در این گزارش به مقادیر واقعی تجربه شده نزدیک‌تر است. اینکه اگر مقادیر همین مطالعات مد نظر طراحی قرار می‌گرفت، شاهد همین میزان تخریب نیز نبودیم.

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر با یادآوری امدادرسانی به زلزله‌زدگان گفت: حدود دو ماه پیش سفری به یکی از بزرگ‌ترین معادن سنگ آهن ایران در یزد داشتم. ریل راه آهن که اتصال معدن به فولاد اصفهان را میسر می‌کرد بر اثر سهل‌نگاری راننده لوکوموتیو دچار آسیب چندکیلومتری شده بود. برای تعمیر این خط پولساز و اقتصادی به تعداد زیادی پیمانکار برای بازسازی از کل ایران به منطقه اعزام شده بود به‌طوری‌که شمردن تعداد بیل مکانیکی و جرثقیل و سایر تجهیزات امکان‌پذیر نبود.

دکتری تخصصی ژئوفیزیک زلزله‌شناسی اظهار کرد: توزیع چادر و بخاری نفتی و پک غذا برای جمعیت چند صد هزار نفری و اسکان موقت مردم و همزمان گسیل تیم‌های پیمانکاری برای تعمیر ساختمان‌ها که اکثراً از نظر اسکلت سالم بوده و نما و نبشی و دیوار‌ها صدمه دیده‌اند باید در اولویت قرار گیرد.

اخبار مرتبط:
رویترز به نقل از مقام ایرانی: هیچ حمله موشکی به ایران انجام نشده است
رویترز به نقل از مقام ایرانی: هیچ حمله موشکی به ایران انجام نشده است

یک مقام ایرانی به رویترز گفت که انفجارهای شنیده شده در اصفهان در نتیجه فعال شدن سامانه‌های پدافند هوایی ایران بوده و هیچ حمله موشکی به ایران انجام نشده است.

نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های اسرائیل حمله به ایران را تایید کرد
نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های اسرائیل حمله به ایران را تایید کرد

دو مقام دفاعی اسرائیل به نیویورک تایمز گفته‌اند که ارتش این کشور صبح جمعه حملاتی هوایی علیه ایران انجام داده است.

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان؛ از عمان تا چین و فرانسه / ایتالیا خواستار کاهش تنش در منطقه شد
واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان؛ از عمان تا چین و فرانسه / ایتالیا خواستار کاهش تنش در منطقه شد

بامداد امروز جمعه برخی منابع از مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور در برخی از شهر‌ها از جمله اصفهان خبر دادند. این در حالی است که ایران در روز‌های اخیر بار‌ها درباره ماجراجویی دوباره اسرائیل هشدار داده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است