کد خبر : 228969
انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۶ - 10:47
دسته‌بندی : سیاسی
چاپ

سیدجلال ساداتیان: انتظار می‌رفت که با قرارداد ۲۵ ساله، ایران به تأمین‌کننده اصلی نفت چین تبدیل شود

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: یکی از اقلام نیازمندی‌های چین بحث تأمین انرژی است که الان بخش مهمی از مصارف را نفت تشکیل می‌دهد، کمااینکه یک مدتی هم یکی از تامین کنندگان مهم بود و احتمال این می‌رفت که پس از قرارداد ۲۵ ساله این موضوع محقق شود اما معتقدم با آن واکنش‌هایی که در ایران اتفاق افتاد، چین را متوجه تنوع بخشیدن به منابع تامین انرژی کرد. در همین راستا نیز به سمت عربستان رفت.

سیدجلال ساداتیان: انتظار می‌رفت که با قرارداد ۲۵ ساله، ایران به تأمین‌کننده اصلی نفت چین تبدیل شود

به گزارش سایت خبری مدارا؛ سیدجلال ساداتیان در تحلیل کنش‌های چین در حوزه نزدیکی به عربستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و در پاسخ به این پرسش که پکن به دنبال چه اهدافی در منطقه خلیج‌فارس است، گفت: چین نشانه گذاری کرده که به اقتصاد اول دنیا تبدیل شود؛ برای این کار نشانه‌گیری این کشور بر این اساس بود که تا سال ۲۰۲۵ این مسأله را اعلام کند اما به نظر می‌رسد با همه‌گیری کرونا و حوادث دیگر مقداری تاریخ این امر را به تعویق انداخت. ایالات متحده آمریکا نیز آن مماشاتی را که با چین انجام می‌داد، کنار گذاشت و شروع به برخورد با این کشور کرد که شاید این‌ها عواملی بود که حدود یک دهه، اهداف این کشور را به تعویق انداخت؛ یعنی پکن که می‌خواست در سال ۲۰۲۵ خود را به عنوان قدرت اول اقتصادی تثبیت کند، شاید این هدف را برای سال ۲۰۳۵ این کار را به پیش ببرد.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که چین برای دستیابی به بازارهای دنیا و پیشبرد اهدافی که مدنظرش بود، طرح یک جاده، یک کمربند را مطرح کرد که مسیرهای مختلفی را هم به جهت به دست آوردن بازار محصولات خودش و هم نیزمندی‌هایش، به همدیگر متصل کند.

وی افزود: نکته سوم نیز اینکه یکی از اقلام نیازمندی‌های چین بحث تامین انرژی است که الان یک بخش مهمی از مصارف را نفت تشکیل می‌دهد، کمااینکه یک مدتی هم یکی از تأمین کنندگان مهم نیز بود و احتمال این می‌رفت که پس از قرارداد ۲۵ ساله این موضوع محقق شود اما معتقدم با آن واکنش‌هایی که در ایران اتفاق افتاد، چین را متوجه تنوع بخشیدن به منابع تامین انرژی کرد. در همین راستا نیز به سمت عربستان رفت.

این دیپلمات پیشین گفت: از سوی دیگر خود عربستان نیز پس از قدرت گرفتن محمد بن سلمان که عملا پادشاه این کشور است، در ابتدای روی کار آمدن جو بایدن به دنبال این بودند که مسائل حقوق بشری مانند موضوع جمال خاشقچی و یمن را علیه وی طرح کنند که در مقطعی هم طرح کردند و این مسأله باعث بروز وحشت در ولیعهد عربستان شد و به سراغ روسیه رفت و با این کشور بر سر موضوع انرژی و گاز یک توافقاتی صورت داد و پس از آغاز بحران اوکراین به سمت چین رفت تا توازنی را در قدرت صورت دهد و بتواند به توسعه خودش ادامه دهد.

وی افزود: توسعه عربستان در راستای موقعیتی که این منطقه دارد، تلاش وافری کرد تا شورای همکاری خلیج‌فارس را هم که اختلافاتی در آن بروز کرده بود با سفر رئیس جمهوری چین احیا کند و موفق هم بود و از شرایط فعلی ایران هم بیشترین بهره را برد و با فعالیت‌های منطقه‌ای با ایران تقابل کند. البته از سوی دیگر هم با اظهار علاقه به مذاکره با ایران، تهران را سرگرم کرده تا دایره محاصره ایران را تنگ‌تر کند.

اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید

مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات نه تنها در انتخابات اخیر بلکه در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر شرکت نکرده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است