کد خبر : 227501
انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۸ - 14:58
دسته‌بندی : سیاسی
چاپ

نوری قزلجه: قیمت بعضی از داروها الان ده برابر شده است، این رنج نیست؟

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: بعضی از داروها الان ده برابر قیمتشان افزایش پیدا کرده است، بنا بر این بود که در این کشور فرد بیمار به غیر از رنج بیماری رنج دیگری نداشته باشد، شما ببینید اگر یک آمپول که سال گذشته ۸ میلیون تومان بوده، امسال بشود ۸۰ میلیون تومان، این رنج نیست؟ متاسفانه سال گذشته این‌هایی که تشکیلاتشان مرتبط با ارز ۴۲۰۰ تومانی بود به جای مقاومت بیشتر از سایر وزرا، داوطلب حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بودند که نتیجه شده وضعیتی که الان مشاهده می‌کنیم.

نوری قزلجه: قیمت بعضی از داروها الان ده برابر شده است، این رنج نیست؟

به گزارش سایت خبری مدارا؛ غلامرضا نوری قزلجه نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی در رابطه با تغییراتی که دولت در برخی حوزه ها انجام داده و تغییراتی که مورد نیاز است، گفت: دولت در بحث ترمیم کابینه یا تغییر مدیران در سطوح عالی تغییرات خیلی محسوسی نداشته اما به نظرم انجام برخی کارها خیلی ضروری است و اگر منتظر این باشند که مجلس به مساله ورود کند و استیضاح کند، این مساله زمان‌بر و هزینه‌بر خواهد شد و فرصت‌ها از دست می‌رود، لذا بهتر است که دولت خودش اقدام به برخی تغییرات کند.

به نوشته ایلنا: وی ادامه داد: مشکلات در برخی حوزه‌ها زیاد است و ضعف مدیریت‌ها هم اکنون دیگر محسوس است. به‌نظر می‌رسد که به خود آقای رئیس‌جمهور هم این مسائل اثبات شده که ضعف‌های مدیریتی وجود دارد که باید جبران شود. به عقیده من بهترین راهکار انجام تغییرات از سوی دولت است؛ چراکه این اقدام هم صادقانه تلقی می‌شود، هم سریع‌تر اتفاق می‌افتد و هم مورد استقبال افکار عمومی قرار می‌گیرد.

رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس یازدهم در پاسخ این سوال که «به نظر شما کدام حوزه‌ها اکنون نیاز به تغییر افراد در مدیریت‌ها دارد؟»، عنوان کرد: من فکر می‌کنم حوزه بهداشت و درمان، حوزه‌های اقتصادی و حوزه انرژی مواردی هستند که نیاز به تغییر و ترمیم با قید فوریت دارند.

نوری در رابطه با مشکلات حوزه بهداشت و درمان ابراز داشت: مشکلاتی اکنون در حوزه دارو وجود دارد و یک عده هم می‌گویند که چه ربطی به وزیر دارد؟ خب ارز مورد نیاز برای دارو چند صد میلیون دلار که بیشتر نبود، سال گذشته آقای وزیر باید پای این مساله می‌ایستاد و می‌رفت با آقای رئیس‌جمهور صحبت و ایشان را توجیه می‌کرد که ارز برای دارو عددی نیست و این را با همین نرخ پایین تامین کنیم تا دارو با نرخ پایین به دست بیمار برسد.

وی ادامه داد: بعضی از داروها الان ده برابر قیمتشان افزایش پیدا کرده است، بنا بر این بود که در این کشور فرد بیمار به غیر از رنج بیماری رنج دیگری نداشته باشد، شما ببینید اگر یک آمپول که سال گذشته ۸ میلیون تومان بوده، امسال بشود ۸۰ میلیون تومان، این رنج نیست؟ متاسفانه سال گذشته این‌هایی که تشکیلاتشان مرتبط با ارز ۴۲۰۰ تومانی بود به جای مقاومت بیشتر از سایر وزرا، داوطلب حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بودند که نتیجه شده وضعیتی که الان مشاهده می‌کنیم.

نماینده مردم بستان‌آباد خاطرنشان کرد: در بحث دارو ما خودمان داروهای با کیفیت داخلی در حوزه آنتی‌بیوتیک داشتیم اما هماهنگی کارها طوری شد که مجبور شدیم از خارج وارد کنیم که حالا شاید کیفیتش هم به کیفیت تولیدات ایرانی نمی‌رسد، اگر این روند ادامه پیدا کند، احتمالا مشکلات دیگری هم بروز پیدا خواهد کرد چون از نظر مدیریتی ضعف در این حوزه کاملا محسوس است. همچنین در مقایسه با اجرای برخی قوانین مثل صدور مجوزهای کسب‌وکار و این‌ها شاید بتوان گفت که عقب‌ترین وزارتخانه وزرات بهداشت است و هیچ اعتنایی هم به گزارش‌های مجلس نمی‌کنند. به نظر ما دولت باید خودش به این مساله و مشکلات موجود در این حوزه توجه کند.

نایب رئیس کمیسیون جهش تولید در واکنش به این مساله که «نرخ ارز در کشور به صورت ثابت روند افزایشی دارد و اخیرا هم دو مرحله موج گرانی را تجربه کرده است، چه راهکاری می‌تواند آرامش را به این بازار بازگرداند؟»، اظهار داشت: حتما باید با موضوع علمی و درست برخورد کرد، چرا قیمت ارز روند افزایشی به خود گرفته است؟ خب مشخص است که عرضه و تقاضا دچار مشکل شده، تقاضا بیشتر شده و از آن طرف هم عرضه یک مقدار کم شده است، باید بین این دو شاخص تعادل برقرار کرد. یعنی هم باید به دنبال رفع تحریم‌ها و درآمد ارزی بیشتر باشیم و هم از طرف دیگر باید شرایطی در جامعه ایجاد شود که علاقه به تبدیل سرمایه به ارز و سکه و یا خروج سرمایه از کشور کاهش پیدا کند. وقتی این دو شاخص تنظیم شود، قیمت ارز به مرحله ثبات نزدیک خواهد شد.

وی ادامه داد: البته این بخشی است که خیلی به شدت افزایش داریم و به نوعی موج‌ها را پدید می‌آورد. یک بخش از این افزایش‌ها هم ریشه‌های اقتصادی دارد خب در رابطه با رشد اقتصادی‌مان آنچه مدنظر بود محقق نشد و این‌ها روی ارزش پول کشور و نرخ برابری آن با ارزهای متعارف تاثیر می‌گذارد. محقق شدن رشد اقتصادی و توسعه یک مقدار زمان‌بر است اما بخشی که خیلی سریع می‌توان با سیاست‌ها و اقدامات عاجل مدیریت کرد، همین تنظیم عرضه و تقاضاست که دولت قادر به تنظیم آن است. بخش دیگر این مساله به روابط خارجی و مراودات بین‌المللی باز‌می‌گردد و بخشی به تحریم‌ها بازمی‌گردد و بخشی هم به اجرایی شدن برجام که این‌ها نیز قابل مدیریت از سوی دولت هستند.

نوری گفت: یک راهکار دیگر هم برای این مساله داریم و آن اینکه واردات و تنظیم ارزبری واردات‌مان را با داشته‌هایمان متناسب کنیم و آن را با ارزهای متنوعی که در اختیارمان است، تنظیم کنیم؛ یعنی نسبت به آنچه که داریم برنامه‌ریزی شود تا تقاضا‌های بیش از توان موجود ایجاد نشود.

اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید

مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات نه تنها در انتخابات اخیر بلکه در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر شرکت نکرده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است