کد خبر : 227053
انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۵ - 22:35
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

توصیه‌هایی بهداشتی در زمان آلودگی هوا

با توجه به تشدید پایداری دما و کاهش کیفیت هوای اصفهان از امروز تا آخر هفته، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان توصیه‌هایی به شهروندان ارائه کرد.

توصیه‌هایی بهداشتی در زمان آلودگی هوا

به گزارش سایت خبری مدارا؛ بر اساس اطلاعیه هواشناسی سطح نارنجی مبنی بر تشدید پایداری دما و کاهش کیفیت هوا از روز دوشنبه (۳ بهمن‌ماه) تا اوایل روز پنج‌شنبه این هفته و با توجه به سنجش‌های به‌عمل‌آمده، پیش‌بینی می‌شود میزان کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای عموم در شهر اصفهان و مناطق صنعتی استان قرار گیرد.

به نوشته ایسنا؛ در همین راستا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان جهت کاهش اثرات ناشی از آلاینده‌های هوا بر سلامت جامعه، توصیه‌های بهداشتی را به شرح زیر به شهروندان ارائه کرد:

۱-_ خودداری از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود تا شرایط به حالت مطلوب برگردد.

۲_ شهروندان محترم تا حد امکان از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی‌مورد در معابر شهری خودداری کنند.

۳_ بیماران قلبی و ریوی و مبتلایان به آسم، در فضاهای باز فعالیت ننمایند و تا حد امکان از حضور در سطح شهر خودداری نکرده و در منزل استراحت کنند، و در صورت تشدید علائم به مراکز درمانی مراجعه کنند.

۴_ کلیه ورزشکاران و شهروندان از هرگونه فعالیت فیزیکی و ورزشی ازجمله دویدن و پیاده‌روی در این شرایط در هوای باز خودداری کنند.

۵_ نوشیدن مایعات به‌ویژه آب در شرایط آلودگی هوا نه‌تنها باعث شستشوی دستگاه گوارش می‌شود، بلکه عطش و خشکی دهان ناشی از آلودگی هوا را نیز از بین می‌برد. از طرفی با نوشیدن آب و فعالیت دستگاه گوارش، بخشی از آلودگی‌های وارد شده به بدن توسط ادرار دفع می‌شود.

۶_ افرادی که مبتلا به سرماخوردگی (زکام همراه با حساسیت) و یا مشکلات تنفسی هستند و افراد مبتلا به آسم بدون علامت، در زمره گروه‌های آسیب‌پذیر هستند، بنابراین به گروه‌های آسیب‌پذیر ذکر شده توصیه می‌شود از تردد در محیط‌های باز خودداری کنند.

۷_ ماندن در ترافیک و استنشاق هوای آلوده، سرعت ابتلا به اسم را در کودکان افزایش می‌دهد. آلاینده‌های موجود در هوای خیابان‌های پر رفت‌وآمد موجب کاهش سطح اکسیژن خون می‌شود. بنابراین حتی‌المقدور در شرایط آلودگی هوا، کودکان را در منزل نگه دارند و ضمن نگهداری کودکان در منزل، درها پنجره‌ها را بسته نگه دارند و در صورت امکان در اماکن دارای سیستم تهویه مطبوع بمانند.

۸_ هنگام آلودگی هوا، از میوه‌ها و سبزی‌ها تازه بیشتر استفاده کنند. آنتی‌اکسیدان‌های (ترکیبات ضد سرطان) موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها نقش حیاتی در سلامت ریه‌ها و کاهش اثرات آلاینده‌های هوا دارند.

۹_ ماسک‌های کاغذی معمولی و دستمال نمی‌توانند مانع ورود آلاینده‌های هوا به سیستم تنفسی شوند. بنابراین استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌شود. ماسک‌های ویژه‌ای که با عنوان P۱ و P۲ (ترجیحاً بدون سوپاپ به دلیل شیوع کرونا) که در داروخانه‌ها عرضه می‌شود برای این شرایط تا حدی مناسب است (به‌ویژه برای افرادی که مجبورند در فضای باز فعالیت داشته باشند).

اخبار مرتبط:
رفع ۴۸ نقطه پرتصادف جاده‌های استان اصفهان
رفع ۴۸ نقطه پرتصادف جاده‌های استان اصفهان

اصفهان- رئیس اداره ایمنی و حریم اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان از رفع ۴۸ نقطه از نقاط پرتصادف جاده‌های استان تا سال ۱۴۰۲ خبر داد.

فرماندار اصفهان: اهتمام دهیاران به مسائل روز روستاها ضروری است
فرماندار اصفهان: اهتمام دهیاران به مسائل روز روستاها ضروری است

فرماندار اصفهان گفت: دهیاران دامنه دغدغه مندی خود را از مسائل عمرانی روستاها به نیازهای مختلف اجتماعی، فرهنگی و سلامت گسترش دهند.

بارش های فروردین به بیش از ۶ هزار هکتار مزارع اصفهان خسارت وارد کرد
بارش های فروردین به بیش از ۶ هزار هکتار مزارع اصفهان خسارت وارد کرد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از وارد شدن خسارت به بیش از ۶ هزار هکتار از باغ ها و مزارع استان بدنبال بارش های فروردین سالجاری خبر داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است