کد خبر : 226959
انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۵ - 13:09
چاپ

کارشناس مذهبی: باید جا بیندازیم که «حجاب» یک قانون است و باید به آن پایبند بود

ارگان مطبوعاتی وابسته به صداوسیما از قول یک کارشناس مذهبی نوشت: «باید جا بیندازیم که این موضوع یک قانون است و باید به آن پایبند بود. اصلا نباید به این موضوع این‌گونه نگاه کنیم که به حجاب اعتقادی نداریم پس می‌توانیم آن را حذف کنیم. متاسفانه برخی‌ها حوزه اعتقادی را با قانون اشتباه گرفته‌اند. در واقع آنها در مقابل قانون ایستاده‌اند در حالی که گمان می‌کنند چون به حجاب اعتقادی ندارند، پس این اجازه را دارند که در ملأ عام بدون حجاب ظاهر شوند. یک مشکلی که در این میان رخ می‌دهد، همین بی‌توجهی به قانونی بودن حجاب است و اگر تذکری به آنها داده شود، فکر می‌کنند امر به معروف صورت گرفته‌است در حالی که این امر به معروف نیست، بلکه اجرای قانون است.»

کارشناس مذهبی: باید جا بیندازیم که «حجاب» یک قانون است و باید به آن پایبند بود

به گزارش سایت خبری مدارا؛ روزنامه جام جم نوشت: هیچ تردیدی در وجوب حجاب وجود ندارد. جای شبهه و خدشه ندارد. اما در عین حال کسانی که حجاب را به طور کامل رعایت نمی‌کنند، اینها را نباید متهم کرد به بی‌دینی و ضدانقلابی. ایشان با تاکید بر این‌که اینها بچه‌های خودمان هستند، به این مضوع تاکید فرمودند که بدحجابی یا ضعف حجاب درست نیست اما این موجب نمی‌شود ما این افراد را از حوزه دین و انقلاب و مانند اینها خارج بکنیم و خارج بدانیم.

مهدی دهقان، کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با جام‌جم در خصوص وضعیت حجاب و نقش تبلیغ درست برای جذب حداکثری می‌گوید: « یکی از مشکلات مهم ما در حوزه حجاب این است که حجاب شرعی و اعتقادی با حجاب قانونی تلاقی پیدا کرده‌است. ما در حجاب شرعی قوانینی داریم که از شرع و عرف نشات می‌گیرد و افرادی که به شرع و قانون پایبند هستند، آن را با اعتقاد اجرا می‌کنند. در واقع هر کسی که شریعت اسلام را پذیرفته، باید بر اساس آن موازین شرعی را رعایت کند. در موازین شرعی براساس باورها، رنگ و رخسار حجاب کمی تغییر می‌کند زیرا باورها و اعتقادات استدراجی ایجاد شده و آگاهی حاصل می‌شود.»

آگاهی، باور افراد را بیشتر می‌کند

دهقان تاکید می‌کند: «انسان ‌ها بر اساس تکامل رفتاری و آگاهی و دانشی که از حوزه‌های مختلف از جمله حوزه اعتقادی پیدا می‌کنند، باورهای‌شان قوی‌تر می‌شود. هرقدر این باورها قوی‌تر باشد تعهدات و تقیدات و انضباط رفتاری آنها بیشتر مشخص می‌شود؛ البته در عملکردشان نه گفتار آنها. آموختن اصل و اساس زندگی به شمار می‌رود و شما برای آموختن روش‌های مختلف، بیشتر تلاش می‌کنید. ما می‌گوییم زندگی کردن یادگرفتنی و اعتقادات نیز آموختنی است هر قدر اعتقادات را بیشتر بیاموزیم نسبت به آگاهی و دانش‌مان معتقد و مقیدتر بوده و هم بر موازین شرع بیشتر حرکت می‌کنیم.»

این کارشناس مذهبی معتقد است: «در مورد قانون باید بگوییم حجاب یک قانون است، شاید کسی اعتقاد داشته یا نداشته‌باشد. ممکن است کسی به حجاب باور نداشته‌باشد زیرا آگاهی لازم برای رسیدن به باورها را نداشته‌است. اما وقتی از خانه بیرون می‌رویم، باید حجاب داشته‌باشیم که یک امر قانونی است. وقتی خبرنگارخارجی وارد کشور ما می‌شود این را می‌داند که باید حجاب داشته‌باشد در واقع نه به خاطر باورها و اعتقادات، بلکه بر مبنای قانون این را پذیرفته و اجرا می‌کند.»

طبق تاکید دهقان، همان طور که قانون تنظیم شده شما از چراغ قرمز نگذرید، قانون هم تنظیم شده شما در این کشور حجاب داشته‌باشید. بیشتر کشورها برای خودشان قوانینی دارند که بر اساس آن رفتار می‌کنند.

پذیرش قانون در سایر کشورها امری طبیعی است

دهقان بر این موضوع صحه می‌گذارد همان‌طور که ما قوانین سایر کشورها را که به آن سفر می‌کنیم، خیلی خوب اجرا می‌کنیم، باید به قوانین کشور خودمان هم احترام بگذاریم. وی ادامه می‌دهد:« حجاب در کشور ما قانون است و باید به عنوان امری قانونی به آن نگاه کنیم تا در کنار آن، با آگاهی مبانی اعتقادی فرد نیز افزایش پیدا کند.»

او با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص بحث حجاب تاکید می‌کند: «حضرت آقا وقتی می‌گویند کم حجاب‌ها در حوزه باورهای مذهبی فرزندان ما هستند، نگاه‌شان نگاهی اعتقادی و احترام به عقاید افراد است. در واقع فرد شل حجاب در حوزه آگاهی به سطحی نرسیده که حجاب کامل را انتخاب کند اما در همین اندازه نیز باید برایشان احترام قائل باشیم. پس بهتر است بر اساس قانون به بحث حجاب ورود پیدا کرد؛ زیرا در غیر این صورت در حوزه اعتقادی و رفتاری به او ضربه وارد می‌کنید و باید این نگاه را اصلاح کنیم.»

او بر این موضوع تاکید می‌کند: «باید جا بیندازیم که این موضوع یک قانون است و باید به آن پایبند بود. اصلا نباید به این موضوع این‌گونه نگاه کنیم که به حجاب اعتقادی نداریم پس می‌توانیم آن را حذف کنیم. متاسفانه برخی‌ها حوزه اعتقادی را با قانون اشتباه گرفته‌اند. در واقع آنها در مقابل قانون ایستاده‌اند در حالی که گمان می‌کنند چون به حجاب اعتقادی ندارند، پس این اجازه را دارند که در ملأ عام بدون حجاب ظاهر شوند. یک مشکلی که در این میان رخ می‌دهد، همین بی‌توجهی به قانونی بودن حجاب است و اگر تذکری به آنها داده شود، فکر می‌کنند امر به معروف صورت گرفته‌است در حالی که این امر به معروف نیست، بلکه اجرای قانون است.»

در حوزه تبلیغ دچار مشکل هستیم

دهقان به این موضوع اشاره می‌کند که در بحث تبلیغ حجاب به شدت دچار کم‌کاری هستیم و ادامه می‌دهد: «هیچ جا در خیابان‌ها نمی‌بینیم به حجاب به‌عنوان یک امر قانونی نگاه کرده باشند، بلکه مدام روی در و دیوار حجاب به‌شکل اعتقادی مطرح شده‌است. بهتر است اعتقادات و باورها را بگذارید برای خود افراد. اگر کسی احساس کمبود کند حتما به دنبال آن می‌رود و خودش به آن موضوع وارد می‌شود و با آگاهی اعتقاداتش را بارور می‌کند. در خارج از کشور بحث آگاهی و افزایش باورها در حوزه حجاب بیشتر فعال است، چرا که حوزه تحقیق و آگاهی بر اساس باورهای فردی است و وقتی فرد احساس نیاز کند، به دنبال آن می‌رود .

برخی از بانوان در کشوری که هیچ اعتقادی به حجاب ندارد کاملا با حجاب ظاهر می‌شود این امر فردی و شخصی و باورهای فردی است. ما با تبلیغات غلط درباره موضوعات اعتقادی نه مسائل قانونی سبب شده‌ایم حجاب در بین افراد کمرنگ شود. در واقع این موضوع فرد را به حجاب تشویق نمی‌کند، بلکه سبب فاصله گرفتن از آن می‌شود.»

او با اشاره به این‌که حدیث داریم انسان از هر چه از آن منع شود، به آن حریص می‌شود،ادامه می‌دهد: «در حال حاضر احادیث اعتقادی در همه جای شهر روی در و دیوار نوشته شده اما این هیچ ارتباطی با مسائل قانونی ندارد. در واقع ضد تبلیغ است و تبلیغ معکوس به شمار می‌رود.» به باور این مشاور مذهبی، این موضوع تشویق نیست، بلکه تخریب و شماتت به شمار می‌آید و درک صحبت‌های رهبری می‌تواند برای همه ما نقشه راه باشد. صحبت‌های حضرت آقا احترام به عقاید و اخلاق است و تبلیغ درست در مورد قوانین جامعه اسلامی است . او به حوزه تبلیغ حجاب نمره زیر صفر می‌دهد و می‌گوید: «در حوزه تبلیغ برای حجاب ما خوب عمل نکرده‌ایم و جاذبه نداشته‌ایم.»

اخبار مرتبط:
وکیل ماشاالله کرمی: در جلسه امروز دادگاه قاضی به حرف‌هایمان گوش داد
وکیل ماشاالله کرمی: در جلسه امروز دادگاه قاضی به حرف‌هایمان گوش داد

جلسه رسیدگی به پرونده ماشالله کرمی، پدر محمد مهدی کرمی از اعدام شدگان اعتراضات ۱۴۰۱، در شعبه دوم دادگاه انقلاب کرج، امروز برگزار شد.

امیرحسین رائفی‌پور چه نسبتی با علی‌اکبر رائفی‌پور دارد؟! / موسسه مصاف از کجا کسب درآمد می‎‌کند؟
امیرحسین رائفی‌پور چه نسبتی با علی‌اکبر رائفی‌پور دارد؟! / موسسه مصاف از کجا کسب درآمد می‎‌کند؟

مدیران اولیه موسسه مصاف ایرانیان، دو نفر هستند؛ «امیرحسین رائفی‌پور» و «حسین کوثری». برخی بر این تصور هستند که «امیرحسین» نام مستعار یا نام دیگر «علی‌اکبر رائفی‌پور» است و آنها معتقدند که اساسا «امیرحسین رائفی‌پور» ‌وجود خارجی ندارد، اما علی‌اکبر رائفی‌پور، در جریان یک مصاحبه به تاریخ اسفند 1400، اشاره‌ای به نقش «امیرحسین رائفی‌پور» کرده و او را برادر خود معرفی کرد.

یک حقوقدان: شورایعالی انقلاب فرهنگی صلاحیت تعیین جرم و مجازات درباره حجاب را ندارد
یک حقوقدان: شورایعالی انقلاب فرهنگی صلاحیت تعیین جرم و مجازات درباره حجاب را ندارد

کامبیز نوروزی گفت: اساس وظایف نیروی انتظامی فرهنگی نیست. علاوه بر این، مقابله با زنان و متوقف ساختن آنها به بهانه حجاب، انتقال زنان به مراکز پلیس و توقیف اتومبیل‌های زنان به بهانه حجاب و سایر موارد اینچنینی هیچ کدام در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود ندارند. اگر این مصوبات را مرور کنیم مشخص می‌شود که یک چنین دستوراتی توسط این شورا صادر نشده، ضمن اینکه صلاحیت تصویب چنین مقرراتی را هم ندارد، چراکه اساسا تعیین جرم، نوع مجازات و تمام مسائل کیفری خارج از صلاحیت شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است