کد خبر : 226856
انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۵ - 10:53
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

تمدید طرح آزمایشی سرشماری ثبتی مبنا تا ۱۰ بهمن/ الزام ثبت تغییر نشانی محل سکونت در سامانه

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان با اشاره به اینکه اجرای این طرح تا دهم بهمن جاری تمدید شد، گفت: طرح آزمایشی سرشماری ثبتی مبنا در استان اصفهان در شهرهای فولادشهر و دستگرد در حال اجراست و از شهروندان درخواست می‌شود تا برای بارگذاری داده‌های مربوط به تغییر نشانی محل سکونت خود به سامانه های مربوطه مراجعه کنند.

تمدید طرح آزمایشی سرشماری ثبتی مبنا تا ۱۰ بهمن/ الزام ثبت تغییر نشانی محل سکونت در سامانه

به گزارش سایت خبری مدارا؛ سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۴۰۵ به شکل ثبتی مبنا انجام می‌شود به این ترتیب که دیگر بطور مستقیم به خانه‌ها مراجعه نخواهد شد و جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از داده‌های اداری نگهداری‌ شده در بانک‌های اطلاعاتی دستگاه‌های مختلف اجرایی و خدماتی کشور انجام می‌گیرد.

به نوشته ایرنا؛ محمدرضا لعلی افزود: قانون اعلام تغییر نشانی اشخاص در سال ۷۶ تصویب شده اما تاکنون پشتوانه و الزام قانونی برای آن وجود نداشته است و در ارائه بسیاری از خدمات، این موضوع مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

طبق تبصره ماده ۳ قانون الزام تخصیص شماره ملی و کُد پستی برای کلیه اتباع ایرانی مُصوب سال ۱۳۷۶ مجلس شورای اسلامی و ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی مربوط مُصوب هیأت وزیران(مورخ سال ۱۳۷۸)، کلیه اشخاص حقیقی مُلزم به اطلاع‌رسانی تغییر آدرس محل سکونت خود به سازمان ثبت احوال کشور هستند، لذا در صورت به‌ روز نبودن آدرس محل سکونت در سامانه “اعلام تغییر نشانی” سازمان ثبت احوال کشور، دستگاه‌های اجرایی، تکلیفی برای ارائه خدمت به شهروندان ندارند و مسئولیت هرگونه خلل در ارائه خدمت ناشی از عدم اعلام نشانی جدید بر عهده متقاضی خدمت خواهد بود.

لعلی اظهار داشت: بر اساس این قانون، همه خانوارها باید تغییر نشانی محل سکونت خود را در سامانه “اعلام تغییر نشانی سازمان ثبت احوال” به نشانی www.ncr.ir گزارش و ثبت کنند تا کُد پستی آنها به روز و طبق جدیدترین نشانی سکونت باشد.

وی با تاکید براینکه این کار برای جمع‌آوری داده‌های جامع و به‌روز در کشور، ضروریست، خاطرنشان کرد: برای داشتن پشتوانه قانونی می‌توان ارائه خدماتی مانند دریافت گذرنامه، گواهینامه رانندگی، ایجاد حساب بانکی، ثبت نام دانش‌آموزان و دانشجویان، ثبت اسناد و تعویض پلاک را منوط به الزام اعلام تغییر نشانی و داشتن کُد پستی طبق محل سکونت کرد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان گفت: اگر قرار است سرشماری سال ۱۴۰۵ بصورت ثبتی مبنا اجرا شود از هم اکنون باید برای تامین زیرساخت های آن برنامه‌ریزی شود که یکی از آنها داشتن کُد پستی طبق نشانی محل سکونت برای همه اتباع ایرانی است.

وی به اجرای طرح آزمایشی سرشماری ثبتی مبنا در تعدادی از شهرهای کشور در دی امسال اشاره و اضافه کرد: برای اجرای این طرح، تبلیغات و اطلاع رسانی بسیاری در شهرهای مورد نظر صورت گرفت اما به‌نظر می‌آید که بهتر بود از قبل، بخشنامه‌های لازم برای الزام قانونی در این شهرها برای اعلام تغییر نشانی صادر می شد.

لعلی با اشاره به اینکه اجرای این طرح تا دهم بهمن جاری تمدید شد، گفت: طرح آزمایشی سرشماری ثبتی مبنا در استان اصفهان در شهرهای فولادشهر و دستگرد در حال اجراست و از شهروندان درخواست می‌شود تا برای بارگذاری داده‌های مربوط به تغییر نشانی محل سکونت خود به سامانه های مربوطه مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه پیامک‌هایی در این زمینه به خانوارهای ساکن در فولادشهر و دستگرد ارسال شده است، گفت: مشارکت مردم برای اجرای هرچه بهتر این طرح ضروریست.

لعلی خاطرنشان کرد: افراد ایرانی مقیم این شهرها می‌توانند با مراجعه به سامانه “اعلام تغییر نشانی سازمان ثبت احوال” به نشانی www.ncr.ir و اتباع غیرایرانی با مراجعه به سامانه “اعلام نشانی اتباع غیر ایرانی” به نشانی kanoonnobat.ir اطلاعات مربوطه را وارد کنند.

اجرای طرح آزمایشی سرشماری ثبتی مبنا سال ۱۴۰۵ در دو شهر فولادشهر از توابع شهرستان لنجان و دستگرد از توابع شهرستان برخوار از اول دی امسال آغاز شده است.

بر اساس مُصوبه شورای عالی آمار، سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۴۰۵ به روش “ثبتی مبنا ” خواهد بود و دیگر از روش‌های سنتی و میدانی و مراجعه ماموران آمارگیری به در منازل استفاده نمی‌شود بلکه از اطلاعات واحدهای آماری که در سامانه‌ها و پایانه‌های معتبر کشور وجود دارد برای کسب اطلاعاتی مانند جمعیت، تحصیلات، شغل و مسکن، استفاده خواهد شد.

اخبار مرتبط:
۲۴ واحد متخلف در اصفهان ۶ میلیارد ریال جریمه شدند
۲۴ واحد متخلف در اصفهان ۶ میلیارد ریال جریمه شدند

سرپرست اداره کل استاندارد استان اصفهان از محکومیت ۲۴ واحد متخلف در استان به پرداخت ۶ میلیارد ریال جریمه خبر داد.

کودک ۶ ساله در تصادف موتور و پیکان در برخوار جان باخت
کودک ۶ ساله در تصادف موتور و پیکان در برخوار جان باخت

رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان از فوت کودک ۶ ساله بر اثر تصادف موتور سیکلت با خودرو در شهرستان برخوار خبر داد.

تکرار شکستگی لوله در خیابان میر / محدودیت ترافیکی اعمال شد
تکرار شکستگی لوله در خیابان میر / محدودیت ترافیکی اعمال شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از تکرار حادثه شکستگی لوله در خیابان میر اصفهان خبر داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است