کد خبر : 226578
انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۴ - 04:04
دسته‌بندی : خوزستان
چاپ

آسفالت خیابان‌های اهواز؛ از کم‌کاری در اجرا تا دوباره‌کاری بدون اولویت

در نود و ششمین جلسه علنی شورای شهر اهواز لایحه مناقصه تراش و روکش آسفالت معابر در سطح مناطق یک، پنج، شش و هفت شهرداری اهواز به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

آسفالت خیابان‌های اهواز؛ از کم‌کاری در اجرا تا دوباره‌کاری بدون اولویت

سید محمد جواد رضوی عضو کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورا در نود و ششمین جلسه علنی شورای شهر اهواز در خصوص لایحه مناقصه تراش و روکش آسفالت معابر در سطح مناطق یک، پنج، شش و هفت شهرداری اهواز، اظهار کرد: بعضا دیده شده برخی جاها که ضرورت کمتری دارند، آسفالت می‌شوند و جایی که نیاز بیشتری به آسفالت دارد مورد غفلت قرار می‌گیرد.

وی افزود: به نظر می‌رسد کسانی که کار آسفالت را انجام می‌دهند ترجیح می‌دهند در جاهای مشخص که زیرسازی درستی دارند، تراش بزنند و روکش را انجام دهند.

عضو شورای شهر اهواز گفت: انتظار می‌رود مناقصات در جاهای اولویت‌دار اجرا شوند. اجرای آسفالت نیز باید به گونه‌ای باشد که بعد از مدت کوتاهی، از بین نرود.

وضعیت اجرای آسفالت، ظلم بزرگی به مردم اهواز است

در ادامه سید محسن موسوی زاده عضو شورای شهر اهواز نیز گفت: قبلا تذکر داده بودم اگر قرار است کاری اعم از آسفالت یا زیباسازی در شهر انجام شود باید برای مردم اهواز باشد نه برای میهمانان نوروزی. تاکید شده بود کارها به آخر سال کشیده نشود و اکنون به آخر سال کشیده است.

موسوی‌زاده بیان کرد: با وجود تذکر امام جمعه اهواز در مورد لکه‌گیری‌ها و کاتر نزدن در بیشتر مناطق، باز هم می‌بینیم بدون کاترزنی، لکه‌گیری را انجام می‌دهند و کار، یک ماه بیشتر جواب نمی‌دهد و در بارندگی اخیر عیب کار برای همه مشهود بود.

عضو شورای شهر اهواز گفت: یکی از ایرادها در آسفالت اهواز این است که آسفالت انجام می‌شود اما چاله‌های اطراف درب‌های منهول در وسط خیابان می‌مانند و کسی به این موارد توجه نمی‌کند و مردم بابت آن بد و بیراه می‌گویند.

وی عنوان کرد: در جاهایی آسفالت انجام شده اما شیب‌بندی لازم در نظر گرفته نشده است و در بارندگی اخیر دیدیم آب کجاها جمع می‌شود.

موسوی‌زاده با تاکید بر اولویت‌بندی مناطق در اجرای آسفالت گفت: آقایان اجرای آسفالت کنارگذر مسیر چهارشیر تا میدان چهار اسب با مساحت ۵۲۰۰ متر مربع را به قرارگاه خاتم دادند و دو لایه آسفالت زده شد در حالی که با این حجم آسفالت می‌شد ۱۰۰ خیابان اولویت‌دار شهر را آسفالت کرد. این در حالی است که شاید روزی تنها ۱۰۰ خودرو از این نقطه تردد کنند.

موسوی‌زاده افزود: یک ماه پیش نیز محدوده میدان سیاحی تا میدان انقلاب آسفالت شد اما امروز اثری از آسفالت وجود ندارد.

نظارت بر عملیات آسفالت، ضعیف است

در ادامه سید ناصر مهداوی دیگر عضو شورای شهر اهواز نیز گفت: زمانی که قرار است جایی آسفالت شود باید قبل از انجام کار، بارندگی پیش‌بینی شود. دیده شده که در خیابانی کار انجام شده و بعد باران باریده و این وضع، برای مردم معضل ایجاد کرده است. بعضا گودالی در این نقاط ایجاد شده و اسباب نارضایتی مردم را فراهم کرده است.

عضو شورای شهر اهواز گفت: تذکر داده شد در زمان آسفالت جدول‌گذاری هم انجام شود اما متاسفانه به این تذکرات توجه نمی‌شود. بعضا آسفالت را بدون انجام بیس و روی خاک انجام می‌دهند و علاوه بر این، ضخامت متوسط ۷ سانتی‌متر آسفالت نیز به دلیل نظارت ضعیف، رعایت نمی‌شود.

وی افزود: باید حساب شود که با دو سه سانتی‌متر کم‌کاری در آسفالت یک خیابان، چه مبالغی جابه‌جا می شود.

مهداوی عنوان کرد: در زمان اجرای آسفالت باید از عبور و مرور خودروها جلوگیری شود اما این کار هم انجام نمی‌شود که این مساله موجب ترک و نابودی آسفالت می‌شود.

وی افزود: این همه اعتبار برای آسفالت در نظر می‌گیریم اما به دلیل نظارت ضعیف آقایان، اموال بیت‌المال در حال از بین رفتن است.

عضو شورای شهر اهواز گفت: ما نماینده مردم هستیم و باید مطالبات مردم را پیگیری کنیم. دغدغه‌ها و مشکلات مردم به اعضای شورای شهر منتقل می‌شود. توهین به یک عضو شورا توهین به کل اعضای شورا است بنابراین اینکه از واژه بی‌انصافی و اتهام استفاده شود درست نیست و باید رئیس شورا نسبت به این مواردی که گفته شده است، وارد شود.

وی تصریح کرد: مواردی که بیان کردم مستدل و عین واقعیت هستند. هم‌اکنون در یکی از مناطقی که آسفالت خوبی داشت، مجددا روکش آسفالت شده است اما در جاهایی که آسفالت ضروری است، کار انجام نمی‌شود.

مهداوی افزود: ما احتیاجی به توجیه مدیران نداریم و واقعیت‌های میدانی را می‌بینیم. یک سال و نیم است که تنها توجیه می‌شنویم و هیچکس از روند کار رضایت ندارد و همه به اعضای شورا تذکر می‌دهند.

منابع محدود و حجم خرابی‌ها بالا است

در ادامه علی‌مدد هاشم‌پور رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر اهواز گفت: باید از نظر کمی و کیفی بر آسفالت نظارت انجام شود زیرا در برخی جاها که آسفالت انجام شده است، ایراد وجود دارد. نقاطی که قرار است آسفالت شوند باید به ریز به اعضای شورا و شهروندان اعلام شود.

وی افزود: با توجه به اینکه منابع محدود و حجم خرابی‌ها بالا است، باید به صورت مستمر اولویت‌بندی آسفالت انجام شود.

هاشم‌پور عنوان کرد: لکه‌گیری‌ها و پر کردن چاله‌ها باید انجام شود زیرا موجب نارضایتی شهروندان شده است. در این راستا باید برای شهردار و شهرداران مناطق مهلت زمانی تعیین شود و پس از آن اگر یک چاله دیده شد همان زمان حکم عزل صادر شود.

هزینه‌کرد درآمدهای شهرداری باید به مردم اعلام شود

در ادامه سیاوش محمودی رئیس شورای شهر اهواز نیز گفت: اینکه در کیفیت اجرا ضعیف هستیم و کار اصولی انجام نمی‌شود، واقعیتی است که همه آن را قبول دارند.

وی افزود: باید جاهایی که قرار است آسفالت شود به عموم مردم اعلام شود. درآمد شهرداری از مردم است و باید بر این هزینه‌ها نظارت شود و موارد به صورت شفاف به مردم اعلام شود.

رئیس شورای شهر اهواز با بیان اینکه نظارت در بسیاری از پروژه‌های عمرانی ضعیف است، گفت: صحبت‌های مطرح شده دغدغه مردم است و باید تلاش شود کار با نظارت بیشتر و کیفیت بهتری انجام شود.

لزوم اعلام تغییر پروژه‌های آسفالت به شورا

در ادامه حجت‌الله زارع‌زاده نایب رئیس شورای شهر اهواز نیز گفت: در ۹ ماهه نخست امسال یک میلیون مترمربع روکش آسفالت در اهواز انجام شد که نسبت به سال‌های گذشته رقم مناسبی است.

وی افزود: مدیران مناطق مجددا باید عرصه‌ای که قرار است آسفالت شود را بازبینی کنند و اگر سهوا درصدی خطا در انتخاب اولویت‌ها باشد، مسئولیت پاسخگویی بر عهده مدیران مناطق خواهد بود. قبل از اجرا نیز باید از آبفا استعلام شود تا مجددا خیابان‌ها به هم ریخته نشود.

زارع‌زاده گفت: اگر قرار بر این شد که بنا بر دلایل مستند، تغییری در فهرست کار در هر منطقه ایجاد شود باید موارد تغییر با ذکر دلیل به کمیسیون عمران شورا اعلام شود.

در ادامه احمد سراج رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز نیز با بیان اینکه باید هر چه سریعتر مناقصه آسفالت چهار منطقه دیگر نیز برگزار شود، گفت: برای جلوگیری از هر گونه فشار سلیقه‌ای، باید لیست این مناطق با شفافیت به مردم اعلام شود.

وی با بیان اینکه از امروز باید این لیست در سایت شورا و شهرداری بارگذاری شود، گفت: با انجام این کار، مطالبه مردم در ارائه خدمت و کیفیت به کمک ما می‌آید.

طرح توسعه آبفا، مانع اجرای آسفالت

در ادامه حمید دغاغله رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز نیز گفت: واقعا برخی از نکات مطرح شده در این جلسه، قابل دفاع نبود اما نکته‌ای که وجود دارد این است که نمی‌توانیم همه خیابان‌های شهر را آسفالت کنیم.

وی افزود: ۵ هزار میلیارد تومان برای آسفالت شهر نیاز است و امسال ۳۰۰ میلیارد تومان برای این کار در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز گفت: در برخی جاها که نیاز به آسفالت دارند، بررسی‌ها انجام شده است اما به دلیل اینکه شرکت آبفا طرح توسعه آب و فاضلاب دارد، نمی‌توانیم آسفالت را انجام دهیم.

در ادامه عادل شیشه‌گری رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز نیز گفت: باید میزان تراش آسفالت متناسب با اجرای آسفالت باشد تا قبل از بارندگی کار انجام شود. با توجه به اینکه در فصل بارندگی قرار داریم نباید کل منطقه را درگیر کنیم تا نارضایتی مردم بیشتر نشود.

وی با اشاره به نوارهای عرضی انشعابات در خیابان‌ها افزود: باید اطلاع‌رسانی لازم به شهروندان انجام شود و قبل از اقدام برای آسفالت یک خیابان، اطلاع‌رسانی شود تا هر کسی در حال ساخت و ساز است، انشعابات را از خیابان عبور دهد و پس از آسفالت، مشکلی در خیابان ایجاد نشود.

شیشه‌گری بیان کرد: با توجه به اینکه برخی امور شهری موجب بسته شدن خیابان‌ها می‌شوند، باید مسدود شدن خیابان و تعیین محور جایگزین از طریق ارسال پیامک به مردم اطلاع‌رسانی شود تا مرم گرفتار ترافیک نشوند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز گفت: اصلاح شیب عرضی نیز باید از نظر فنی بررسی شود و مد نظر قرار بگیرد.

وی با تشکر از شهردار و معاون فنی شهرداری اهواز بابت وارد کردن آسفالت سرد بیان کرد: اجرای آسفالت گرم نیازمند شرایط خاصی است اما آسفالت سرد این مسائل را ندارد. البته آسفالت سرد برای لکه‌گیری‌های محدود استفاده می‌شود. تکنولوژی آسفالت سرد به گونه‌ای است که حتی در زمان بارندگی می‌توان چاله‌ها را پر کرد.

همکاران را زیر سوال بردن، بی انصافی است

در ادامه پرویز حسینی معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز نیز گفت: تاخیر در برگزاری این مناقصات به دلیل اصلاح بودجه بنا به دستور اعضای شورای شهر بوده است.

وی افزود: در حال حاضر مناقصه تراش و روکش آسفالت چهار منطقه انجام شده و برای هر منطقه ۳۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و در هر منطقه، ۱۵۷ هزار مترمربع آسفالت انجام خواهد شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز با اشاره به انتقادات برخی اعضای شورای شهر گفت: نسبت به این جملات کمال اعتراض را دارم و این حرف‌ها را قبول ندارم. همکاران را این گونه زیر سوال بردن، بی انصافی است.

وی افزود: برخی از این صحبت‌ها به جای طرح دغدغه، اتهام زدن است؛ اینکه پول آسفالت ۷ سانتی‌متری پرداخت می‌شود اما آسفالت ۵ سانتی‌متری اجرا می‌شود اتهام است و چنین چیزی را قبول ندارم. بر اساس میانگین آسفالت انجام شده که در آزمایشگاه اندازه‌گیری می‌شود پول پرداخت می‌شود.

حسینی بیان کرد: در جایی که نیاز است آسفالت ۴ یا ۵ سانتی‌متری اجرا می‌شود، این کار را انجام می‌دهیم. چه کسی گفته الزاما باید آسفالت ۷ سانتی‌متری اجرا شود؟

معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز گفت: من نمی‌گویم بدون اشکال هستیم اما در تلاش هستیم تا اشکالات را برطرف کنیم. انتقاد باید سازنده باشد نه اینکه همکاران را تخریب کنیم. انصاف نیست که همه تلاش همکاران را این گونه زیر سوال برد.

وی با بیان اینکه چاله‌های شهر حاصل یک سال گذشته نیست، افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی که داریم ۲۷ هزار کیسه آسفالت سرد خریداری شده و برای رفع چاله‌های داخل شهر، بین مناطق توزیع شده است و در حال انجام کار هستند.

وی افزود: سطح معابر اهواز ۶۰ میلیون مترمربع است و پیش‌بینی می‌شود ۷.۵ میلیون مترمربع از این میزان، نیاز به ترمیم دارند و وضعیت این معابر باید دقیق بررسی شود.

حسینی گفت: زمانی که چیزی در کمیسیون عمران شورا تصویب می‌شود ملزم به اجرا هستیم بنابراین نباید در مورد اجرای آن پاسخ بدهم. در صحبت‌ها نباید تنها یک نقطه مبنا گرفته شود و باید جاهای دیگری که آسفالت شده‌اند نیز مورد توجه قرار بگیرند.

اخبار مرتبط:
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم

نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه خوزستان گفت: همه در هر جایگاهی که هستند باید برای رفع مشکلات این استان جانفشانی کنیم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است