کد خبر : 226498
انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۳ - 16:46
دسته‌بندی : اسلاید، سیاسی
چاپ

نماینده مجلس: نه مسجد «مکی»، مسجد «ضرار» است؛ نه جواد لاریجانی و علاالدین بروجردی، خدا و پیغمبرند که حکم بدهند

رحیمی جهان آبادی گفت: جدای از مصاحبه جواد لاریجانی، اخیرا نامه‌ای از علاالدین بروجردی دیدم که همان الفاظ و برداشت‌های نادرست لاریجانی را نیز تکرار کرده بود خطاب به ایشان هم می‌گویم نه مسجد مکی مسجد ضرار است و نه لاریجانی و بروجردی خدا و پیغمبر بوده که حکم صادر کنند و نه مردم ما منافق هستند، مردم ما مطالباتی دارند که هر نظام و حاکمیتی باید به مطالبات و خواسته‌ای مردم را گوش دهند. اهل سنت ۴۳ سال در ایران به عنوان شهروند همراه نظام بودند.

نماینده مجلس: نه مسجد «مکی»، مسجد «ضرار» است؛ نه جواد لاریجانی و علاالدین بروجردی، خدا و پیغمبرند که حکم بدهند

به گزارش سایت خبری مدارا؛ در هفته‌ی گذشته کشور با موج شدید سرما روبه رو شد که باعث شد گاز برخی مناطق کشور قطع شود. یکی از این مناطق تربت جام بود که با ۱۶ هزار مشترک گاز با قطعی مواجه شدند.

به نوشته جماران: در این خصوص جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی گفت، اگر روزی از حوادث غیرمترقبه غافلگیر نشویم غافلگیر می‌شویم که چرا غافلگیر نشدیم! مدیریت علمی، صحیح و عاقلانه در بخش‌های مختلف کشور مشاهده نمی‌شود و البته این مختص به دولت فعلی نیست و این مشکلات ریشه‌دار بوده و طی این سال‌ها نهادینه شده است.

جهان آبادی در بخش دیگر گفت و گو، به توهین عده‌ای به علما و اعتقادات اهل سنت پرداخت و گفت: ما نسبت به این رفتارها حساس هستیم و بالطبع پاسخ می‌دهیم. اگر این نحوه رفتار و گفتار ادامه پیدا کند در مجلس شورای اسلامی نسبت به این افرادی که سوابق آن‌ها کاملا مشخص است واکنش نشان می‌دهیم.

جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم تربت جام گفت: در سرمای شدیدی که در شمال شرق کشور حاکم شد؛ به چند دلیل مردم در تربت جام با قطع گاز روبه رو شدند؛ عامل اول قطع گاز از سوی ترکمنستان بود. مسأله بعدی عدم مدیریت صحیح منابع گاز در استان و ضعف شدید استاندار و ستاد بحران در خراسان بود که مصرف گاز بسیاری از صنایع و بخش‌هایی را در مشهد مدیریت نکردند و چون ما در کنار مسیر خط لوله گازرسانی قرار داریم دچار مشکل شدیم.

رحیمی جهان آبادی افزود: دلیل دیگر قطع گاز این بود که میزان مصرف بالاتر از حد تصور در منطقه رخ داد. این عوامل دست به دست هم داد که گاز منطقه دچار افت و سپس قطع شود. با پیگیری‌هایی صورت گرفته و حضور اوجی وزیر نفت در منطقه، مدیریت در استان بهبود و از مناطق همجوار گاز را تأمین کردند و بعد از ۴،۵ روز گاز وصل شد. در این چند روز مردم یک بحران سخت را پشت سر گذاشتند.

ضعف مدیریتی در بحران تربت جام مشهود بود

وی با بیان اینکه ضعف مدیریتی در این بحران مشهود بود، ادامه داد: در بازدید میدانی که از منطقه داشتم، تعدادی چراغ نفتی و بخاری برقی را توزیع کرده بودند، اما این نحوه توزیع به شدت ناعادلانه و نامنظم بود و به جای آنکه چراغ‌ها را محترمانه تحویل کسانی که گاز آن‌ها قطع شده بود بدهند، در چند نقطه از شهر به صورت فله‌ای با مبلغی پول توزیع شده بود که بعدا آن رایگان اعلام کردند! به خاطر وجود این نوع اتفاقات مردم به شدت عصبانی بودند و روبه روی هلال احمر و مصلا تجمع کردند و صحنه‌های زشتی که در خور مردم استان و کشور نبود را مشاهده کردیم که متاسفانه رسانه‌های خارجی این تصاویر را مخابره کردند و ضعف مدیریتی ما را به رخ کشیدند و این ضعف مدیریتی ستاد بحران در تربت جام و استان مشهود و کاملا درست بود.

وی در مورد کمک دولت به خط گازرسانی در استان گفت: موضوع دیگر بحث قطع آب بود که بعد از رفع قطعی گاز با آب مواجه شدیم؛ آن چه که من مشاهده کردم این بود که پمپ‌های آب در منطقه از مدار خارج شده بود، چرا که اداره آبفا آنجا نظارت نداشته و متوجه خالی شدن مخزن نشده بود و از طرفی، ترکیدگی لوله به دلیل سرمای بیش از حد زمین رخ داده بود. این امر باعث شده بود که آب به سطح نیاید و دلیل آن هم قابل تشخیص نباشد. این مسأله باعث شد ۲۴ ساعت با قطعی آب مواجه شویم.

رحیمی با بیان اینکه این مشکل با تأمین تانکر و توزیع آب حل شد، یادآور شد: امروز مشکلی بابت آب و گاز نداریم. من از اداره گاز تربت جام و بخش‌های مختلفی که کنار مردم کمک کردند و از وزیر نفت که به منطقه آمدند و مشکل گاز را حل کردند و مبلغ قابل توجهی به عدد ۵۵۰ میلیارد تومان برای تغییر خط لوله‌ی تربت جام و وصل مسیر مستقیم به سرخس اختصاص دادند کمال تشکر را دارم و امیدواریم مراحل اجرایی آن سریع‌تر انجام شود و برای سال‌های بعد مشکلی نداشته باشیم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: اگر روزی از حوادث غیرمترقبه غافلگیر نشویم غافلگیر می‌شویم که چرا غافلگیر نشدیم! مدیریت علمی، صحیح و عاقلانه در بخش‌های مختلف کشور مشاهده نمی‌شود و البته این مختص به دولت فعلی نیست و این مشکلات ریشه‌دار بوده و طی این سال‌ها نهادینه شده است. ما مطالعات علمی، آینده‌نگرانه و وسعت دید را در بسیاری از بخش‌های مدیریتی نمی‌بینیم. یعنی اگر یک جا آسفالت شود هفته بعد کنده می‌شود! ما از این گونه بی‌برنامه‌گی‌ها بسیار داریم. واقعیت امر این است، زمانی که این اتفاقات ناگهانی در کشور رخ می‌دهد ضعف‌ها خود را بیشتر نشان می‌دهند.

نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: من از رییس قوه قضاییه آقای محسنی اژه‌ای و دادستان کل کشور آقای منتظری درخواست دارم، ۷ نفر از افرادی که طی تجمعات اعتراضی به توزیع چراغ‌ها و قطعی گاز در تربت جام دستگیر شدند را با توجه به مشکلاتی که مردم دارند و وضعیتی که در منطقه وجود داشته است، مورد عفو قرار داده و آزاد کنند و اجازه دهند خانواده‌ها از نگرانی در بیایند. آنها جوان هستند؛ ممکن است خطایی مرتکب و شعاری هم سر داده باشند. واقعا شرایط سختی در تربت جام است؛ در چنین شرایطی ما باید مردم را بیشتر درک کنیم و در کنارشان باشیم.

رحیمی جهان آبادی در ادامه، در خصوص توهین گروهی به نام «مقاومت مردمی به علمای اهل سنت» اظهار داشت: اخیرا در تایباد به همراه فرماندار با جمعی از علمای اهل سنت با آن‌ها ملاقاتی داشتیم. بنا به درخواست آن‌ها به دلیل زمین یک مسجد و مرکز فرهنگی با فرماندار صحبت کردم و در جمع علمای اهل سنت تایباد حضور پیدا کردیم؛ آنها مشکلاتشان را مطرح کردند و ما هم قول پیگیری به آن‌ها دادیم. بعد از اینکه عکس و خبر دیدار منتشر شد، شخصی که ظاهرا «رئیس مذهبی» گروهی به نام «مقاومت مردمی» -که نمی دانم چه کسی آن را اختراع و ثبتش کرده است و کجا فعالیت می کند!- به خودش حق داده است که به فرماندار، علما و رییس شورای اهل سنت در تایباد توهین کند و بگوید که چرا شما به عنوان فرماندار به دیدار جمعی رفته‌اید، چرا که که این علما چندی پیش اعلامیه اعتراضی داده اند!

هیچ کس در کشور، شهروند درجه دوم نیست

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در خصوص برخورد با توهین کنندگان به علما و اعتقادات مردم اهل سنت گفت: در خصوص حوادثی که طی چند ماه اخیر در کشور رخ داد، چه در مجلس و چه در میان علما و مردم دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. اطلاعیه‌ای در حمایت از مردم و حواث رخ داده در زاهدان و مولوی عبدالحمید بود داده شد. علمای اهل سنت دیدگاه‌های خود را در تریبون نماز جمعه و بیانیه‌ها بیان می‌کنند؛ ممکن است بخش‌هایی از این را بپذیریم و بخش‌هایی را نیز نپذیریم، اما هرگونه نقد و بیان اصلاحی باید با حفظ حرمت و احترام باشد. هیچ کسی در کشور نه شهروند درجه دوم است و نه کسی در جایگاهی است که بخواهد با این لحن آنان را مورد هتاکی قرار بدهد. از مسئولان امنیتی و قضایی استان خراسان درخواست دارم برای حفظ امنیت و وحدت به این افراد اجازه ندهند به علما، مردم و اعتقادات مذهبی آن‌ها توهین کنند و علما و اعتقادات مردم ما را ملحد تلقی کنند.

تفکر ما ملحدانه نیست

نماینده مردم تربت جام افزود: ما ملحد نیستیم. ما مسلمان، موحد و به تعبیر و باور تمام علمای اسلامی اهل سنت تفکر ما ملحدانه نیست و حال شخصی که این چنین به ما، علما و اعتقاداتمان توهین می کند، قطع به یقین دلسوز جمهوری اسلامی نیست و هر کسی که در خراسان از آن دفاع می کند و استان را به سمت التهاب می‌برد، اشتباه می کند. مردم خواسته ها و اعتراضاتی دارند و بر اساس قانون جمهوری اسلامی ایران به حق می‌توانند مطالبات خود را بیان کرده و تظاهرات مسالمت‌آمیزی انجام دهند. اگر ما قانون اساسی را قبول نداریم اعلام کنیم که ما بخشی از قانون اساسی را قبول نداریم و چند درصد قبول داریم، اما اگر این قانون اساسی قانون حاکم بر کشور است و کسی در چارچوب قانون اساسی مطالباتی دارد نباید به خودمان اجازه دهیم شهروند و علما را مورد هتاکی قرار دهیم. من به این مسأله اعتراض دارم و از همین طریق از مسئولان امنیتی و قضایی درخواست دارم این فرد را مورد پیگرد قرار دهند و اجازه ندهند در مناطق سنی نشین التهاب ایجاد شود.

نه مسجد مکی مسجد ضرار است، نه جواد لاریجانی و علاالدین بروجردی خدا و پیغمبر هستند که حکم صادر کنند

جهان آبادی در پاسخ به صحبت‌های جواد لاریجانی و علاالدین بروجردی گفت: جدا از مصاحبه جواد لاریجانی، اخیرا نامه‌ای از علاالدین بروجردی دیدم که همان الفاظ و برداشت‌های نادرست لاریجانی را نیز تکرار کرده بود. خطاب به ایشان هم می‌گویم نه مسجد مکی مسجد ضرار است و نه لاریجانی و بروجردی خدا و پیغمبر هستند که حکم صادر کنند و نه مردم ما منافق هستند.

وی ادامه داد: مردم ما مطالباتی دارند که هر نظام و حاکمیتی باید به مطالبات و خواسته‌های مردم گوش دهد. اهل سنت ۴۳ سال در ایران به عنوان شهروند همراه نظام بودند. امروز هم نظام را قبول داشته و در کنار مردم هستند و حال مطالبات خود را بیان می‌کنند. اینکه علاالدین بروجردی فتوا صادر می‌کند، او نه جایگاه و نه سواد فتوا را دارد و نه خدا و پیغمبر است! سوابق جواد لاریجانی هم در جمهوری اسلامی ایران مشخص است که چه کسی بوده است و در جایگاهی نیست که بخواهد علیه اهل سنت مساجد، علما و اعتقادات ما فتوا صادر کند. ما نسبت به این رفتارها حساس هستیم و بالطبع پاسخ می‌دهیم و اگر نحوه این رفتار و گفتار ادامه پیدا کند، در مجلس شورای اسلامی نسبت به این افرادی که سوابق آن‌ها کاملا مشخص است واکنش نشان می‌دهیم.

اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید

مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات نه تنها در انتخابات اخیر بلکه در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر شرکت نکرده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است