کد خبر : 226323
انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۳ - 10:43
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

اصفهان دارای کمترین تعداد روزهای هوای پاک در مقایسه با سایر کلانشهرها

کارشناس مسوول آلودگی هوا اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان عنوان کرد: اصفهان کمترین تعداد روزهای هوای پاک و میزان بارش سالانه را در مقایسه با سایر کلانشهرها دارد و شرایط جغرافیایی و اقلیمی آن، وضعیت خطیری را برای ساکنان آن ایجاد کرده است.

اصفهان دارای کمترین تعداد روزهای هوای پاک در مقایسه با سایر کلانشهرها

به گزارش سایت خبری مدارا؛ کارشناس مسوول آلودگی هوا اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اعلام کرد: این دیار تنها در دی گذشته ۱۴ روز هوای ناسالم برای عموم را تجربه کرده است.

محمود مزارع افزود: از اول فروردین تا ۳۰ دی ماه ۱۴۰۱، اصفهان ۱۴۷ روز هوای قابل قبول،۱۳۳ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۲۵ روز هوای ناسالم برای عموم و بنابراین حدود ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش روزهای ناسالم را پشت سر گذاشته است.

وی گفت: اصفهان در این مدت، تنها یک روز «خوب» را تجربه کرده است و عنوان «خوب» برای روزهایی بکار برده می‌شود که شاخص کیفی هوا(AQI )زیر ۵۰ باشد.

به گفته وی، در یک ماه(دی) گذشته که آلودگی هوا بسیاری از مراکز آموزشی اصفهان را به تعطیلی کشاند و در نیروگاه شهید منتظری مازوت سوزی شده، این شهر ۱۴ روز هوای ناسالم برای عموم را تجربه کرده است.

مزارع در همین ارتباط افزود: در یک ماه گذشته، اصفهان ۱۱ روز سالم و پنج روز ناسالم برای گروه‌های حساس داشت و باقیمانده روزها، هوا برای عموم ناسالم بود.

کارشناس مسوول آلودگی هوا اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان با اشاره به آلودگی هوا در سه روز اخیر و همراه شدن آن با مه در سطح زمین، گفت: عبارت موسوم به «مه دود» تعریف خاصی دارد و آنچه در اصفهان و در روزهای گذشته و همین امروز می‌بینیم، “مه دود” گفته نمی‌شود بلکه رطوبتی است که همراه آلاینده‌ها در هوا وجود دارد و باعث کاهش دید افقی می شود.

مزارع افزود: مه دود، یک بار در دنیا و آن هم در شهر لندن اتفاق افتاده است اما اصفهان در سه روز گذشته درگیر انباشت آلودگی و رطوبت در سطح زمین بوده که باعث کاهش دید شده است.

وی با اشاره به ورود توده هوای قطبی سرد و مرطوب در روزهای اخیر به کشور گفت: این توده بدلیل سرمایی که دارد باعث نشست آلاینده‌ها در سطح زمین و بخاطر رطوبت بالایی آن باعث تولید مه می‌شود و مجموع این شرایط نیز اجازه تخلیه آلاینده‌ها را نمی‌دهد.

مزارع با بیان اینکه با نبود وزش باد و تخلیه نشدن آلاینده‌ها بصورت عمودی، میزان آلاینده‌ها افزایش پیدا می‌کنند، افزود: آن چیزی که اندازه گیری و بعنوان شاخص آلودگی هوا معرفی می کنیم، ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون است که میانگین شاخص آلودگی هوا(AQI) را تا ساعت ۱۱ امروز به ۱۷۳ رسانده است .

به گفته وی، در بعضی از ایستگاه‌های فعال تعیین شاخص آلودگی هوا در سطح شهر اصفهان مثل احمدآباد، شاخص آلودگی هوا تا عدد ۱۹۶ ثبت شده است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ (AQI) خطرناک است.

اصفهان کمترین تعداد روزهای هوای پاک و میزان بارش سالانه را در مقایسه با سایر کلانشهرها دارد و شرایط جغرافیایی و اقلیمی آن، وضعیت خطیری را برای ساکنان آن ایجاد کرده است.

استفاده از مازوت در نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان در هفته‌های گذشته سبب افزایش شدید آلودگی هوای این کلانشهر شده است.

طبق تصمیم کمیته شرایط اضطرار آلودگی هوای اصفهان، فعالیت مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی برخی از شهرستان‌های استان روزهای شنبه و یکشنبه(یکم و دوم بهمن) بصورت غیرحضوری و فعالیت اداره‌ها، دستگاه‌های اجرایی و بصورت دورکاری است.

اصفهان بالغ بر ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و بطور میانگین روزانه ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در آن تردد می‌کند و سهم خودروها در آلودگی هوای اصفهان روی هم‌رفته نزدیک ۶۰ تا ۷۰ درصد است.

اخبار مرتبط:
چرا فلامینگوها پس از چند سال به تالاب گاوخونی بازگشتند؟
چرا فلامینگوها پس از چند سال به تالاب گاوخونی بازگشتند؟

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان اصفهان گفت: مرطوب شدن بخشی از تالاب گاوخونی سبب شد تا فلامینگوها برخلاف سال‌های قبل به این تالاب بیایند.

یک سنگ قبر از دورۀ صفوی در کاشان کشف شد
یک سنگ قبر از دورۀ صفوی در کاشان کشف شد

مدیر پایگاه سیلک کاشان گفت: سنگ قبری از منطقه‌ای ثبت شده در ۳۰ کیلومتری غرب کاشان کشف شده که مربوط به دوران متاخر اسلامی و دورۀ صفویه است.

۸۳۷ مددجوی کمیته امداد استان اصفهان صاحب مسکن شدند
۸۳۷ مددجوی کمیته امداد استان اصفهان صاحب مسکن شدند

قائم مقام کمیته امداد استان اصفهان گفت: طبق سیاست‌های کمیته امداد کشور، برای ۳۳ هزار خانواده مددجویان امداد در کشور مسکن آماده و تکمیل شده که سهم استان اصفهان در این زمینه ۸۳۷ مسکن بوده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است