کد خبر : 226320
انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۳ - 09:35
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

۵۳ درصد از جمعیت بزرگسال اصفهان درگیر اضافه وزن هستند

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: بر اساس آخرین آمار موجود از جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۳.۷ درصد از جمعیت بزرگسال ( شامل جوانان، میانسالان و سالمندان) و نزدیک به یک پنجم نوجوانان، درگیر اضافه وزن یا چاقی هستند.

۵۳ درصد از جمعیت بزرگسال اصفهان درگیر اضافه وزن هستند

به گزارش سایت خبری مدارا؛ مرجان منوچهری افزود: بر اساس آخرین آمار موجود از جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۳.۷ درصد از جمعیت بزرگسال ( شامل جوانان، میانسالان و سالمندان) و نزدیک به یک پنجم نوجوانان، درگیر اضافه وزن یا چاقی هستند.

وی با بیان اینکه ۵۱ درصد از جمعیت میانسالان استان اصفهان نیز چاقی شکمی دارند، اظهار داشت: چاقی شکمی با بیماری های غیر واگیر و سندروم متابولیک مرتبط است و می تواند به دیابت، کبد چرب یا انواع سرطان‌ها منجر شود.

منوچهری افزایش اضافه وزن و چاقی را زنگ خطری برای سلامتی افراد دانست و اضافه کرد: دوران همه گیری بیماری کووید-۱۹ به دلیل کم تحرکی، بی تحرکی و تغییر الگوی غذایی مردم عاملی برای تشدید اضافه وزن یا چاقی شد.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه اضافه وزن و چاقی امروزه یک معضل جهانی است، تصریح کرد: چاقی، نوعی سوء تغذیه بر اثر بیش‌خواری یا تغذیه نادرست است و یکی از عوامل اصلی بیماری های غیر واگیر از جمله دیابت و پرفشاری خون به‌شمار می‌آید.

وی با اشاره به ضرورت پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در بین افراد با هدف کنترل بیماری های غیر واگیر، گفت: با توجه به اهمیت این موضوع، سیزدهمین بسیج ملی تغذیه از ۲۴ دی امسال تا ۷ بهمن جاری با مشارکت بخش‌های مختلف و به‌منظور آگاهی سازی و به‌کارگیری راهکارهای مختلف برای تامین سلامت جامعه برگزار می‌شود.

منوچهری شعار این پویش را “حال خوب با وزن مناسب” اعلام کرد و افزود: در این بسیج ملی تلاش می‌شود تا حساس سازی برای مردم درباره اضافه وزن و چاقی ایجاد و از ابعاد مختلف به این موضوع پرداخته شود.

وی استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش، رسانه ها، شهرداری‌ها و نهادهای علمی و دانشگاهی را از برنامه‌های بسیج ملی تغذیه دانست و خاطرنشان کرد: در این رویداد برای برگزاری برنامه‌هایی مانند ارائه دوره های آموزشی یا جشنواره های غذای سالم برنامه ریزی شده است.

وی همچنین از ارائه خدمات مشاوره تغذیه به مردم در مراکز بهداشت و جامع سلامت خبر داد و اظهار داشت: مردم می‌توانند با مراجعه به این مراکز در صورتی که به اضافه وزن یا چاقی مبتلا باشند به پزشک یا کارشناس تغذیه ارجاع داده شوند و از خدمات تخصصی بهره بگیرند.

منوچهری با بیان اینکه اصلاح الگوهای غذایی نامطلوب برای پیشگیری از اضافه وزن یا چاقی بسیار مهم است، تصریح کرد: امروزه بسیاری از مردم از غلات تصفیه شده و میان وعده هایی مانند کیک و بیسکوییت و لبنیات پر چرب استفاده می کنند که باید اصلاح شود.

وی با اشاره به اینکه داشتن تحرک مانند پیاده روی یا ورزش کردن باید پیوسته باشد تا تاثیر داشته باشد، افزود: اگر در نوجوانی نتوانیم جلوی اضافه وزن را بگیریم نوجوان ما در آینده به یک فرد بزرگسال چاق تبدیل می شود و این فرایند، پیش رونده است.

سیزدهمین بسیج ملی تغذیه با شعار ” حال خوب با وزن مناسب” از ۲۴ دی امسال آغاز شد و تا هفتم بهمن ادامه دارد.

اگر شاخص توده بدنی (BMI) بین ۲۴.۹ تا ۲۹.۹ باشد شخص دارای اضافه وزن است اما اگر این شاخص برابر با ۳۰ و بیشتر از آن باشد شخص چاق محسوب می شود.

شاخص توده بدنی با تقسیم وزن (به کیلوگرم) بر توان دوم قد (به متر) به دست می آید.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان دارد که امور بهداشتی و درمانی ۲۶ شهرستان(جز کاشان و آران و بیدگل) با بیش از چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.

اخبار مرتبط:
تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است
تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است

استاندار اصفهان گفت: تأمین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ در دستور کار استانداری است.

اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه
اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه

اصفهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان از پذیرش بیش از ۳۶۶ هزار مسافر نوروزی توسط آموزش و پرورش اصفهان تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد.

مرکز ارتباطات و هدایت عملیات اورژانس اصفهان افتتاح شد
مرکز ارتباطات و هدایت عملیات اورژانس اصفهان افتتاح شد

سرپرست مرکز اورژانس استان اصفهان گفت: مرکز ارتباطات و هدایت عملیات اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان با حضور وزیر بهداشت افتتاح شد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است