کد خبر : 226070
انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۲ - 08:48
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

ریزش بخشی از سقف بازار قیصریه اصفهان در بارندگی‌های شدید روزهای اخیر

ریزش سقف ورودی بازار چیت‌سازها واقع در بازار قیصریه اصفهان، موضوعی است که بعد از بارندگی‌های اخیر رخ داد و مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان می‌گوید: در پشت همین مکان تیمچه‌ای وجود دارد که صاحب آن عمداً در حال تخریب تیمچه است و باعث‌شده بازار چیت‌سازها تکیه‌گاه خود را از دست بدهد!

ریزش بخشی از سقف بازار قیصریه اصفهان در بارندگی‌های شدید روزهای اخیر

به گزارش سایت خبری مدارا؛ شهرام امیری گفت: این اتفاق دقیقاً در بازار قیصریه، و بازار چیت‌سازها رخ داده که خوشبختانه در بازدید خود همراه با مسئول پایش محور فرهنگی بازار از این محدوده متوجه شدیم که فعلاً بازاری‌ها خودشان همت کرده بودند و همان قسمت سقف را که ایراد داشت ایزوگام کرده‌اند، ولی بازار قیصریه به پایش دقیقی نیاز دارد تا این اتفاق در این قسمت تکرا نشود و در سایر بخش‌های بازار نیز رخ ندهد.

او افزود: قیصریه، بازاری است با ۸ کیلومتر طول که حدود ۸۵۰۰ متر مغازه در آن وجود دارد و برای نگهداری از این مجموعه عظیم باید عزم عمومی وجود داشته باشد، یعنی هم بخش‌های دولتی و هم شهرداری به‌ویژه سازمان نوسازی بهسازی و البته شورای بازار و شوراهای تیمچه‌های این بازار باید کمک کنند، چراکه پایش این مجموعه عظیم از عهده یک‌نهاد یعنی فقط از عهده اداره میراث فرهنگی برنمی‌آید و به همین دلیل ما سال‌های گذشته کمیته حفاظت از بازار را تشکیل دادیم و از همه دوستان و نهادهای مختلف ازجمله شهرداری و شوراهای تیمچه‌ها نیز خواهش کردیم که در این‌ زمینه کمک کنند.

امیری درباره ریزش بخشی از سقف بازار چیت‌سازها توضیح داد: در بازدیدی که از تیمچه چیت‌سازها داشتم متوجه شدم که در پشت همین مکانی که این اتفاق رخ‌داده تیمچه‌ای وجود دارد که ترک‌خورده و متأسفانه صاحب این تیمچه به‌صورت تعمدی در حال تخریب تیمچه است و باعث شده پشت تیمچه چیت‌سازها خالی شود و چون پشت آن خالی‌شده، هم دیوار و هم سقف دچار آسیب شده است؛ یعنی پشت تیمچه چست‌سازها به‌طول‌کامل خالی‌شده و عملاً بازار چیت‌سازها تکیه‌گاه پشت خود را از دست‌داده، ترک‌خورده، سقف آن آسیب دیده و ایزوگام‌ها نیز نیاز به بازسازی دارد. دراین‌باره با مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان صحبت کردیم و قرار شد درباره وضعیت بازار قیصریه جلسه‌ای با حضور شهرداری، شورای اصلی بازار و شوراهای تیمچه‌های بازار برگزار شود.

او اضافه کرد: چند سال بود برف نباریده بود و بعد از ۱۸ سال برای اولین بار برف بارید و موضوع این است که همچنان بارندگی‌های نرمالی در پیش داریم و باید پایش بازار قیصریه به‌طور دقیق انجام شود. این موضوعی است که پیش‌ازاین در مورد بازار هنر اصفهان انجام‌ شده و آنجا یک تجربه موفق از همیاری دولت و بخش خصوصی انجام شد و در آنجا بازاری‌ها و هیئت‌امنای این بازار همگرایی خوبی را انجام دادند. لازم است که همین اتفاق برای بازار قیصریه نیز اتفاق بیفتد که بسیار عظیم‌تر از بازار هنر است.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: لازم است بازهم اشاره‌ کنم که بازار قیصریه ۸ کیلومتر دارد و ۸۵۰۰ مغازه در این مجموعه وجود دارد، یعنی مجموعه‌ای است که روزانه هزاران نفر در آن تردد کرده و کار می‌کنند و قاعدتاً باید همه عزیزان دست‌به‌دست هم دهند و تکرار می‌کنم که پایش چنین مجموعه عظیمی به‌تنهایی از عهده یک‌نهاد و یک سازمان برنمی‌آید.

او اضافه کرد: یک موضوع مهم دیگر سقف اصلی راسته‌بازار است که جزو مشاعات محسوب می‌شود و باید با همکاری همه نهادها و بازاریان حفاظت شود. دوستان باید این را بدانند که هر ایرادی در بازار وجود دارد را قبل از ایجاد حادثه و ریزش به ما اعلام کنند. ما در اداره کل، محوری تحت عنوان محور فرهنگی بازار داریم، ولی مجموعه بازار قیصریه آن‌قدر عظیم است که دوستان باید در پایش‌ها به کمک کنند و مواردی که نیاز به مرمت دارند را به ما اعلام کنند و ما حاضر هستم که خودمان آن را مرمت کنیم.

امیری گفت: متأسفانه بعضی از بازاریان در این بازار سقف کاذب ایجاد کردند، ام دی اف کار می‌کنند و یک‌سری دست‌کاری‌ها در مغازه‌ها صورتی می‌گیرد و متأسفانه آنجا اتفاقاتی می‌افتد که ما بعداً متوجه شویم، درحالی‌که باید در هر قسمتی از بازار که ایرادی وجود دارد به ما اطلاع دهند.

او ادامه داد: بزرگ بودن مجموعه بازار قیصریه، پیچ‌وخم بودن بازار، و اینکه دارای بخش‌های مختلفی است باعث شده که نگهداری از آن خیلی سخت و دشوار باشد. این مجموعه عظیم دارای تیمچه‌ها و کاروانسراهای مختلفی است و کوچه‌پس‌کوچه‌های زیادی دارد؛ ضمن اینکه هرکدام از تیمچه‌ها هیئت‌مدیره‌های مختلفی دارد و تلاش ما در محور فرهنگی بازار این است که بتوانیم همه شوراها را همراه کنیم تا حداقل بتوانند بازار را پایش کنند و به ما اطلاع دهند تا مرمت شود.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان تأکید کرد: موضوع این است که پایش بازار قیصریه به نیروی زیادی نیاز دارد، کپسول‌های آتش‌نشانی، استفاده‌ها از کولرهای گازی در تابستان، شبکه‌های فرسوده برق، سیستم‌های فاضلاب، کف‌سازی، کف فرش‌ها و بسیاری دیگر از مسائل، همگی ازجمله مواردی است که پایش آن‌ها همت جمعی را می‌طلبد و بازاریان، شوراهای تیمچه‌ها، شورای اصلی بازار، شهرداری‌ها و نهادهای مرتبط باید همکاری کنند، چراکه میراث فرهنگی به‌تنهایی از عهده آن برنخواهد آمد.

اخبار مرتبط:
واژگونی ال ۹۰ در محور شاهین شهر – علویجه ۴ مصدوم و یک فوتی داشت
واژگونی ال ۹۰ در محور شاهین شهر – علویجه ۴ مصدوم و یک فوتی داشت

سخنگوی مرکز اورژانس استان اصفهان از مصدومیت چهار نفر و فوت یک نفر دیگر در واژگونی ال ۹۰ در محور شاهین شهر - علویجه خبر داد.

رشد ۱۹ درصدی پروازهای فرودگاه اصفهان در نوروز ۱۴۰۳
رشد ۱۹ درصدی پروازهای فرودگاه اصفهان در نوروز ۱۴۰۳

مدیر کل فرودگاه‌های استان از خدمت رسانی به بیش از ۴۸ هزار مسافر نوروزی درفرودگاه شهید بهشتی خبر داد و گفت: تعداد پروازهای فرودگاه اصفهان در نوروز ۱۴۰۳ حدود ۱۹ درصد افزایش داشته است.

امدادرسانی به ۲ هزار و ۴۷ حادثه ترافیکی در اصفهان طی ۱۰ روز
امدادرسانی به ۲ هزار و ۴۷ حادثه ترافیکی در اصفهان طی ۱۰ روز

اصفهان - سرپرست اورژانس استان اصفهان گفت: امدادرسانی به ۲ هزار و ۴۷ حادثه ترافیکی طی ۱۰ روز توسط نیروهای اورژانس استان اصفهان انجام شد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است