کد خبر : 225945
انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۱ - 11:04
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

ایجاد کمربند سبز شهرها یک ضرورت است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کاشان گفت: مردم و مسئولان باید باور کنند کاشان یکی از ۱۰ شهر آلوده استان اصفهان است تا حفظ محیط زیست و هوای پاک، اولویت جامعه شود و همه افراد، به عنوان شهروند مسئولیت‌پذیر در حفظ و توسعه آن مشارکت آگاهانه داشته باشند.

ایجاد کمربند سبز شهرها یک ضرورت است

به گزارش سایت خبری مدارا؛ الهیار دولتخواه اظهار کرد: قانون هوای پاک یک میثاق بین بخشی است که در سال ۱۳۹۶ تصویب و ابلاغ شده است و همه دستگاه‌های مسئول باید برای اجرای آن مشارکت واقعی داشته باشند.

به نوشته ایسنا؛ وی افزود: دستگاه سنجش کیفیت هوای کاشان که از سال ۸۸ در مرکز شهر راه‌اندازی شده بود، به علت فرسودگی از مدار خارج شده است، اما ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست و مسئولیت‌پذیری مردم مقدم بر تجهیزات فیزیکی است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کاشان، تصریح کرد: وسایل نقلیه یکی از علل آلودگی هوا است که توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بر عهده شهرداری‌ها است، اما بر اساس تحقیقات انجام شده ۷۰ درصد آلودگی ناشی از خودروها مربوط به خودروهای شخصی است که شهروندان باید به صورت منطقی از خودرو شخصی استفاده کنند.

دولتخواه تصریح کرد: عوارض آلایندگی صنایع به حساب شهرداری‌ها واریز می‌شود که شهرداری باید این مبلغ را برای ایجاد کمربند سبز شهرها، توسعه حمل و نقل عمومی و مبلمان شهری هزینه کند.

وی تأکید کرد: تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی یکی دیگر از عوامل آلودگی هوا است که نقش بازدارندگی خود در مقابل گرد و خاک را ازدست ‌داده‌اند و هم با وزش باد به ‌عنوان یکی از منابع ایجاد ریزگردها عمل می‎کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کاشان گفت: خیابان‌ها و معابر شهر کاشان متناسب با تعداد خودروها نیست و توقف خودروها به ویژه هنگام صبح و غروب، در هنگام ترافیک باعث پخش و افزایش آلاینده‌ها در شهر می‌شود.

دولتخواه گفت: طبق ماده ۲۲ قانون هوای پاک، ظرف ۱۰ سال پس از ابلاغ، شهرداری‌های شهرهای بالای پنجاه هزار نفر جمعیت موظف هستند با همکاری اداره منابع طبیعی و وزارت نیرو، سرانه فضای سبز را به ۱۵ متر مربع برسانند در حالی که این رقم در کاشان کمتر از شش متر است.

وی تأکید کرد: ایجاد کمربند سبز شهرها یک ضرورت است که در سال‌های اخیر اداره منابع طبیعی با همکاری تشکل‌های زیست محیطی، طبیعت دوستان و کوهنوردان تلاش ستودنی در جهت کاشت گونه‌های سازگار با اقلیم انجام داده‌اند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کاشان، تصریح کرد: گرد و خاک و ریزگردها یکی از علل آلودگی هوا در فصل تابستان در سال‌های اخیر شده است که ناشی از نابودی پوشش گیاهی در منابع طبیعی شمال دشت کاشان است که آثار آن به همه مناطق سرایت می‌کند و به حد و مرزها محدود نمی‌شود.

دولتخواه تأکید کرد: استقرار مراکز درمانی و مطب پزشکان در هسته مرکزی شهر یکی از عوامل آلودگی هوای کاشان است و ایجاد شهرک سلامت در خارج از محدوده ترافیک یکی از حقوق شهروندی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کاشان با انتقاد از بی‌توجهی آفرودسواران به شرایط منابع طبیعی گفت: افزایش خودروهای سافاری باعث تخریب پوشش گیاهی در عرصه منابع طبیعی شده است که به عنوان کانون بحران باید با همکاری دستگاه‌های مربوط پیگیری و برطرف شود.

کاشان دستگاه مدرن سنجش کیفیت هوا ندارد

همچنین کارشناس کیفیت هوای اداره حفاظت محیط زیست کاشان گفت: کاشان دستگاه مدرن سنجش کیفیت هوا ندارد و نیازمند سه دستگاه پیشرفته است که تأمین بودجه آن از اعتبارهای این اداره بیشتر است.

سیدعلی میر افزود: دستگاه فعلی سنجش کیفیت، برخی از داده‌های آلودگی به ویژگی گازها را نمی‌تواند اندازه‌گیری و اعلام کند و داده‌های آن لحظه‌ای و ثابت است که به ستاد بحران شهرستان گزارش می‌شود.

وی تصریح کرد: بر اساس داده‌های موجود، شهر کاشان در سال جاری فقط ۳۲ روز هوای سالم داشته و ۴۱ روز نیز هوای ناسالم را گذرانده است که رهایی از این شرایط، نیازمند مشارکت همه مردم و مسئولان است.

کارشناس کیفیت هوای اداره حفاظت محیط زیست کاشان افزود: اجرای مراسم همگانی جشن و عزا در ساعت‌های شبانگاهی به ویژه در بافت فرسوده و مرکز شهر، باعث ترافیک و آلودگی هوا می‌شود که برگزاری این مراسم در زمان عصر، یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا است .

میر اظهار کرد: فعالیت برخی مشاغل در محل‌های شلوغ، ترافیک شهر را تشدید می‌کند که دستگاه‌های مربوط به صدور مجوز می‌تواند با مکان‌یابی مناسب و استقرار این مغازه‌ها در فضای خلوت می‌تواند در کاهش آلودگی هوا نقش به سزایی داشته باشد.

۲۴ تا ۳۰ دی به عنوان هفته هوای پاک نام‌گذاری شده است که شعار این هفته «هوای پاک، حقوق عامه و اراده ملی» است.

اخبار مرتبط:
تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است
تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است

استاندار اصفهان گفت: تأمین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ در دستور کار استانداری است.

اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه
اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه

اصفهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان از پذیرش بیش از ۳۶۶ هزار مسافر نوروزی توسط آموزش و پرورش اصفهان تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد.

مرکز ارتباطات و هدایت عملیات اورژانس اصفهان افتتاح شد
مرکز ارتباطات و هدایت عملیات اورژانس اصفهان افتتاح شد

سرپرست مرکز اورژانس استان اصفهان گفت: مرکز ارتباطات و هدایت عملیات اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان با حضور وزیر بهداشت افتتاح شد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است