کد خبر : 225849
انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۲۹ - 20:46
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

رئیس سازمان محیط‌زیست از مردم اصفهان عذرخواهی کرد

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از مردم اصفهان و شاهین‌شهر به دلیل مازوت سوزی نیروگاه شهید منتظری عذرخواهی کرد.

رئیس سازمان محیط‌زیست از مردم اصفهان عذرخواهی کرد

به گزارش سایت خبری مدارا؛ علی سلاجقه پیش از ظهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آنچه که امروز کشور را به لحاظ آلودگی به اینجا کشانده نتیجه فعالیت همه ما بوده است.

به نوشته مهر؛ وی با اشاره به مازوت سوزی نیروگاه شهید منتظری، گفت: اینکه نیروگاه مازوت می‌سوزاند از سال قبل شروع شده اما آلودگی شهر اصفهان از سال‌های قبل بوده است؛ از مردم استان و شهر اصفهان عذر خواهی می‌کنیم بخاطر شرایط موجود زیرا این وضعیت در شأن مردم اصفهان نیست.

سلاجقه تصریح کرد: دنیا دارد به سمت و سویی می‌رود که خط کش‌های محیط زیستی برای ما می‌گذارد و در نشست گلاسکو موضوع کربن صفر را مطرح کردند و به ما اجازه هر گونه فعالیتی را نمی‌دهند.‌

وی ادامه داد: سال ۱۳۸۶ در نشستی سازمان ملل تمامی کشورهای صنعتی گفتند که خلیج فارس باید چاه‌های نفت را پلمب کند و باید بیایید مولدهای انرژی پاک را از اروپا بخرید و این سیاست‌های استثماری و استعماری به ما اعلام می‌شود و می‌گویند سوخت‌های فسیلی را کنار بگذارید و از ما مولد انرژی بگیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دنیا با این خط‌کش‌ها ما را مدیریت می‌کند، گفت: از این پس بر کالاهای ما برچسب کربن درج می‌کنند. ما در نشست گلاسکو موضوع تروریسم اقتصادی را مطرح کردیم و آلمان که از حامیان کربن صفر بود اکنون خود زغال سنگ می‌سوزانند در حالی که پیشنهاد ما این بود که سوخت واحد و یکسان نداریم و باید متنوع باشد و دنیا پذیرفت.

سلاجقه با اشاره به منابع خدادادی و متنوع کشور ایران، با بیان اینکه باید امروز هم از موتورهای برقی و اتوبوس‌های برقی استفاده کنیم، افزود: مکلفیم که به موضوع تغییر اقلیم، پسماند و انرژی بپردازیم.

وی با بیان اینکه ما مدیون شهر اصفهان و شاهین شهر هستیم، گفت: به عنوان خادمان نظام آمدیم باری از دوش مردم برداریم.

سلاجقه افزود: این تکلیف ماست که در مورد زاینده رود و حقابه ها و آلاینده‌های شهر اصفهان کار کنیم و این شهر را پایلوت و منطقه آزمایشی در حوزه خودرو برقی و حمل و نقل عمومی پاک خواهیم کرد و در این زمینه از وزیر صمت کمک خواهیم گرفت. در مورد مازوت سوزی سال گذشته با وزیر نفت قرار شد تهاتری اتفاق افتد آنجا یک جلسه مشترک انجام دهند؛ می خواستم‌ امسال جشن عدم مازوت سوزی را در اصفهان داشته باشیم و قرار بود شازند هم همین باشد اما نشد و این مهم را پیگیری می‌کنم.

وی با بیان اینکه یکی دو هفته آینده با حضور رئیس جمهور یکی از طرح‌های بزرگ را گازوئیل را در پالایشگاه اصفهان افتتاح می‌کنیم، خطاب به نماینده مردم شاهین شهر و میمه خواستار حمایت مجلس برای تقویت صندوق ملی محیط‌زیست با تصویب ۲۰ درصد عوارض آلایندگی شد.‌

همچنین احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در این آئین، بهره برداری از تأسیسات بلاستینگ فاز کارخانه سپاهان مپنا را اتفاقی خوب دانست و اظهار داشت: این موضوع می‌تواند الگوی خوبی برای دیگر صنایع استان باشد زیرا امروز مجموعه‌ای برای کنترل آلودگی شکل گرفته است.

وی با اشاره به اینکه این طرح با مشارکت صندوق ملی محیط زیست انجام شده، افزود: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نیز ۲۰ درصد عوارض آلایندگی به صندوق ملی محیط زیست تعلق می‌گیرد که برای حمایت از طرح‌های محیط زیستی صنایع کمک کننده خواهد بود.

لاهیجان زاده با اشاره به اینکه هشت پروژه در استان اصفهان به کمک صندوق ملی به دنبال کاهش آلایندگی هستند، خاطر نشان کرد: در شهرک صنعتی بزرگ اصفهان تلاش شده صنایع پاک شکل بگیرد و می‌توان صنایع مزاحم شهری اصفهان را نیز به این مکان انتقال داد.

گلایه نماینده شاهین‌شهر و میمه از مازوت سوزی نیروگاه شهید منتظری

در این آئین همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی نیز با گلایه از مازوت سوزی نیروگاه شهید محمد منتظری، خطاب به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این نیروگاه امسال یک ماه زودتر مازوت سوزاندن را شروع کردند و از این بابت گله مند هستیم.

وی افزود: می‌شد تدبیر کرد این نیروگاه که در مرکز ثقل جمعیتی است و حدود ۳.۵ میلیون نفر اکنون در حال استنشاق آلایندگی هستند و گزارشاتی داریم که تعداد مراجعات به مراکز درمانی زیاد شدند؛ تدبیر کرد که به جای اینکه همه ۳۶ مشعل را مازوت سوز کنند می‌توانست کمتر باشد.

وی همچنین با اشاره به وضعیت پارک ملی موته، خشکسالی و از بین رفتن آهوهای این منطقه از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواست تا طی تفاهم نامه‌ای بین این سازمان و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زمینه گردشگری در این منطقه فراهم شود.

اخبار مرتبط:
تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است
تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است

استاندار اصفهان گفت: تأمین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ در دستور کار استانداری است.

اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه
اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه

اصفهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان از پذیرش بیش از ۳۶۶ هزار مسافر نوروزی توسط آموزش و پرورش اصفهان تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد.

مرکز ارتباطات و هدایت عملیات اورژانس اصفهان افتتاح شد
مرکز ارتباطات و هدایت عملیات اورژانس اصفهان افتتاح شد

سرپرست مرکز اورژانس استان اصفهان گفت: مرکز ارتباطات و هدایت عملیات اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان با حضور وزیر بهداشت افتتاح شد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است