کد خبر : 225214
انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۲۶ - 14:37
دسته‌بندی : بین الملل
چاپ

نشانه‌های تشدید بحران بشری در افغانستان؛ «تداوم سلطه طالبان و گرسنگی مردم»

پس از محدودیت‌های جدید گروه طالبان و تعلیق فعالیت شماری از نهادهای امداد رسان، سازمان ملل و نهادهای امداد رسان از تشدید بحران بشری در افغانستان هشدار داده بودند؛ بحرانی که اکنون نشانه‌های تشدید و عمیق‌تر شدن آن به وضوع در بخش‌های از این کشور دیده می‌شود.

نشانه‌های تشدید بحران بشری در افغانستان؛ «تداوم سلطه طالبان و گرسنگی مردم»

به گزارش سایت خبری مدارا؛ باشندگان شهر فاریاب در شمال افغانستان می‌گویند که قیمت آرد و نان در این استان به صورت بی‌پیشینه افزایش یافته است.

بر اساس گزارش منابع محلی، قیمت یک قرص نان در شهر میمنه، مرکز استان فاریاب تا ۳۵ افغانی رسیده است؛ در حالی که پیش از این قیمت یک قرص نان در سراسر افغانستان ۱۰ افغانی بود.

نانوایی‌های این استان گفته‌اند که قیمت آرد در این استان نیز ۵۰۰ تا ۶۰۰ افغانی در هر ۴۹کیلوگرام، افزایش یافته است و به همین دلیل آنها مجبور شده‌اند که قیمت نان را افزایش دهند.

موج سرمای شدید روزهای اخیر نیز باعث شده است که مشکلات شهروندان بحران زده افغانستان تشدید شود.

نانوایی‌های استان فاریاب گفته‌اند که به دلیل سرمای شدید لوله‌های آب یخ زده است و آنها برای خمیر کردن، مجبور هستند که بشکه‌های ۲۰ لیتره آب معدنی خریداری کنند و این مسئله نیز باعث شده است که قیمت نان افزایش یابد.

نشانه‌های تشدید بحران بشری

موج سرما، مسدود شدن راه‌های مواصلاتی بر اثر بارش برف در اکثر استان‌های افغانستان، تعلیق فعالیت سازمان‌های امداد رسان و بی‌پروایی طالبان به مشکلات مردم، باعث شده است که نشانه‌های تشدید بحران بشری در افغانستان، آهسته آهسته رونما گردد.

افزایش قیمت نان و آرد در استان فاریاب در شمال افغانستان، کاهش ارزش افغانی در برابر ارزهای خارجی و افزایش قیمت بسیاری از مواد خوراکه در بازارهای این کشور، از جمله نشانه‌های تشدید بحران بشری است.

بحران بشری به صورت گسترده و عمیق، بیشتر روستاهای دور افتاده و محروم افغانستان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما متاسفانه مشکلات ساکنان این روستاها به دلیل عدم دسترسی آنها به وسایل ارتباطات جمعی، بازتاب نمی‌یابد.

رسانه‌ها نیز به دلیل فشارهای گروه طالبان و جو خفقان آوری که این گروه ایجاد کرده است، نمی‌توانند به این روستاها دسترسی داشته باشند و وضعیت مردم روستایی را گزارش کنند.

به احتمال زیاد پس از موج جدید سرما و توقف فعالیت نهادهای امداد رسان، قیمت مواد غذایی در اکثر روستاهای افغانستان چندین برابر افزایش یافته است، اما به دلیل عدم دسترسی رسانه‌ها به مردم محل و نبود امکانات ارتباط جمعی، این مسئله هنوز برجسته نشده است و بحران به صورت عمیق و خاموش زندگی مردم را برهم می‌زند.

فراگیر شدن گرسنگی

پس از تسلط گروه طالبان، میزان فقر در افغانستان به شدت در حال رشد است و اقتصاد این کشور رکود بی‌سابقه را تجربه می‌کند.

اکنون که یک و نیم سال از سلطه گروه طالبان در افغانستان می‌گذرد، فقر در گوشه و کنار این کشور فراگیر تر شده است و انسان‌های بیشتری با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌‎کنند.

در یک و نیم سال گذشته با وجود فقر و بیکاری شدید، کمک‌های بشردوستانه جامعه جهانی تا حدودی شماری از افراد آسیب پذیر را از خطر مرگ بر اثر گرسنگی و قحطی نجات داد.

اما اکنون که سازمان‌های امداد رسان در اعتراض به سیاست‌های افراطگرایانه گروه طالبان علیه زنان، فعالیت‌های خود را به تعلیق در آورده‌اند، خطر فراگیر شدن گرسنگی و قحطی مردم افغانستان را تهدید می‌کند.

اگر گروه طالبان سیاست‌های افراطگرایانه خود را تغییر ندهد و سازمان‌های امداد رسان فعالیت خود را از سر نگیرد، ما در روزهای نزدیک شاهد خواهیم که بحران افزایش قیمت نان و آرد که از فاریاب آغاز شده، در تمام ولایات گسترش خواهد یافت و بسیاری از مردم به دلیل ناتوانی در خرید نان خشک، در معرض خطر مرگ قرار خواهند گرفت.

تداوم سلطه گروه طالبان، پیامدهای زیانبار گسترده در همه عرصه‌ها برای مردم افغانستان داشته است و به صورت مستقیم و غیرمستقیم، جان ۳۵ میلیون شهروند این کشور را تهدید می‌کند.

مسئول فراگیر شدن گرسنگی، قحطی و مرگ و میر انسان‌ها از سرما و گرسنگی، گروه طالبان است و سلطه این گروه باعث شده است که مردم گرفتار چنین روزگار سیاه و تاریک شوند.

اخبار مرتبط:
سفیر اسرائیل: روسیه حمله ایران را محکوم کند / مسکو: مگر شما حملات اوکراین به خاک ما را محکوم کردید؟
سفیر اسرائیل: روسیه حمله ایران را محکوم کند / مسکو: مگر شما حملات اوکراین به خاک ما را محکوم کردید؟

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در پاسخ به درخواست سفیر اسرائیل در مسکو برای محکوم کردن حمله ایران، خاطرنشان کرد که اسرائیل حملات کیف به خاک روسیه را محکوم نکرد.

جو بایدن: ما به اسرائیل کمک کردیم تا تقریباً تمام پهپادها و موشک‌های ایران را سرنگون کند
جو بایدن: ما به اسرائیل کمک کردیم تا تقریباً تمام پهپادها و موشک‌های ایران را سرنگون کند

رئیس جمهور آمریکا گفت: «به دستور من، برای حمایت از دفاع اسرائیل، ارتش آمریکا طی هفته گذشته هواپیماها و ناوشکن‌های دفاع موشکی ضدبالستیک را در منطقه مستقر کرده بود. به لطف این استقرارها و مهارت فوق‌العاده نیروهای نظامی‌مان، ما به اسرائیل کمک کرده‌ایم تقریباً تمام پهپادها و موشک‌های ورودی را سرنگون کند.»

رئیس پارلمان اروپا حمله موشکی ایران به اسرائیل را محکوم کرد
رئیس پارلمان اروپا حمله موشکی ایران به اسرائیل را محکوم کرد

رئیس پارلمان اروپا: حمله ایران را محکوم می کنیم و به تلاش برای توقف تشدید و تشدید اوضاع به سمت خونریزی بیشتر ادامه می دهیم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است