کد خبر : 224656
انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۲۴ - 08:41
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

مرگ و میر منتسب به آلودگی هوای کلانشهر اصفهان در سال های ۹۷ تا ۱۴۰۰ دو برابر شد

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: مطالعات اخیر نشان می‌دهد که مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا در کلان‌شهر اصفهان از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافته و ۲ برابر شده است.

مرگ و میر منتسب به آلودگی هوای کلانشهر اصفهان در سال های  ۹۷ تا ۱۴۰۰ دو برابر شد

به گزارش سایت خبری مدارا؛ سید مهدی میر جهانیان افزود: مرگ‌ومیر منتسب به آلودگی هوا در کلان‌شهر اصفهان در سال ۱۳۹۷ معادل ۶۸۰ و در سال ۱۴۰۰ معادل یک هزار و ۳۹۲ نفر بود که افزایش ۱۰۰ درصدی را در طول چهار سال نشان می‌دهد.

وی بابیان اینکه مرگ‌ومیر منتسب به آلودگی هوا سالانه با توجه به شاخص‌هایی مانند میزان ذرات معلق و آلاینده هوا و فوت شهروندان سنجیده می‌شود، اظهار داشت: میانگین ذرات آلاینده در سال ۱۳۹۷ معادل ۲۷ میکروگرم و در سال ۱۴۰۰ معادل ۳۸ میکروگرم بود یعنی به ازای ۱۱ میکروگرم افزایش غلظت ذرات، مرگ‌ومیر منتسب به آلودگی هوا در کلان‌شهر اصفهان ۲ برابر شد.

وی با اشاره به اینکه از ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ مرگ‌ومیر منتسب به آلودگی هوا در کلان‌شهر اصفهان سالانه ۲۵ درصد افزایش‌یافته است، اضافه کرد: ۱۵.۵ درصد از مرگ‌ومیرهای سال ۱۴۰۰ منتسب به آلودگی هوا بود.

میر جهانیان درباره میزان افزایش مراجعه بیماران تنفسی و قلبی به اورژانس در روزهای آلوده امسال توضیح داد: ما آمار تا پایان آذر را در اختیارداریم و با توجه به اینکه آلوده‌ترین روزهای امسال مربوط به دی‌ماه بود نمی‌توان در زمان حاضر آمار دقیقی در این زمینه ارائه کرد.

وی ادامه داد: در سه ماه سوم امسال یعنی فصل پاییز، مراجعه بیماران تنفسی به اورژانس در گروه سنی زیر ۱۶ سال افزایش‌یافته بود که دلیل اصلی آن شیوع آنفلوانزا در مهر و آبان بود.

میر جهانیان خاطرنشان کرد: در پاییز سال ۹۸ که هنوز کرونا شیوع نیافته بود و آنفلوانزا حاد نبود، میزان مراجعه به اورژانس براثر بیماری‌های قلبی و تنفسی در روزهای آلوده که شاخص کیفی هوا به بالای ۱۵۰ (AQI) می‌رسید ۵۰ درصد افزایش‌یافته بود.

وی با تأکید بر اینکه آلودگی هوا به‌طورقطع بر بیماران قلبی عروقی و تنفسی تأثیر خواهد داشت و مراجعه آن‌ها به مراکز درمانی را بیشتر می‌کند، تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال با کرونا و آنفلوانزا هم مواجه هستیم و علائم این بیماری‌ها با عوارض آلودگی هوا شبیه هم است، نمی‌توان همه مراجعان را منتسب به آلودگی هوا دانست.

میر جهانیان بابیان اینکه در معرض آلودگی هوا قرار گرفتن، اثرات کوتاه و بلندمدتی دارد، گفت: انواع ناراحتی‌های تنفسی در بین بیماران قلبی و عروقی، گروه‌های حساس مانند زنان باردار، اطفال، کودکان و افراد سالخورده در همان روزها خود را نشان می‌دهد و مراجعه بیماران تنفسی و قلبی عروقی به مراکز بهداشتی درمانی افزایش می‌یابد.

مدیر گروه بهداشت محیط اصفهان با اشاره به اینکه امسال در روزهای آلوده بازخوردهایی از مردم داشتیم که در فضای آزاد و بیرون از خانه دچار سوزش چشم و ناراحتی تنفسی ناگهانی شدند، افزود: از اثرات درازمدت عوارض آلودگی هوا که اثبات‌شده است نیز می‌توان به افزایش بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سقط‌جنین به‌ویژه در زیر ۲ ماه بارداری، انواع بیماری‌های تنفسی و خونی، انواع سرطان و ام‌اس اشاره کرد.

وی بابیان اینکه آلودگی هوای شدید، زمینه تخریب فضای سبز و گیاهان را نیز ایجاد می‌کند، تصریح کرد: زمانی که پدیده وارونگی دما در اصفهان اتفاق می‌افتد ارتفاع آلاینده‌ها پایین است و حتی به ۵۰ متری سطح زمین می‌رسد بنابراین ورزش کردن و پیاده‌روی در فضاهای باز به‌شدت ضربان قلب و تنفس را بالا می‌برد و ۱۰ برابر حالت عادی، آلاینده‌ها وارد ریه می‌شود.

میر جهانیان افزود: همچنین آلودگی هوابر روی موارد آنفلوانزا و کرونا مؤثر است زیرا ریه از حالت عادی خارج و به‌شدت آسیب‌پذیر می‌شود.

وی به فعالیت کمیته‌های مختلف درباره کاهش آلودگی هوا و کنترل شرایط اضطرار در اصفهان اشاره و اضافه کرد: در کمیته شرایط اضطرار، تصمیم‌هایی درباره کنترل آلودگی هوا گرفته و اجرا می‌شود مانند طرح زوج و فرد، توقف خودروهای دودزا و محدود کردن فعالیت برخی از صنایع و غیر حضوری شدن مدارس و دانشگاه ها اما امسال در کلان‌شهر اصفهان به‌دلایلی مانند برودت شدید هوا، وارونگی دما، عدم وزش باد و مازوت سوزی در نیروگاه شهید منتظری با شرایط حادی در روزهای آلوده دی ماه مواجه بودیم.

آلودگی هوا یکی از چالش‌های اساسی کلان‌شهر اصفهان و شهرهای صنعتی اطراف آن است؛ این خطه حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و روزانه بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در آن تردد می کنند و صنایع کوچک و بزرگ بسیاری آن را احاطه کرده اند.

اخبار مرتبط:
ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسید
ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسید

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: ذخیره سد زاینده رود به ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسیده است.

آب در رودخانه زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد
آب در رودخانه زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد

اصفهان- آب زاینده‌رود در زیر پل‌های تاریخی شهر اصفهان دوباره جاری شد.

۲ تصادف زنجیره‌ای در اصفهان ۱۷ مصدوم داشت
۲ تصادف زنجیره‌ای در اصفهان ۱۷ مصدوم داشت

سخنگوی مرکز اورژانس استان اصفهان گفت: ۲ تصادف زنجیره‌ای در استان اصفهان ۱۷ مصدوم بر جای گذاشت.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است