کد خبر : 219309
انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۰۱ - 07:29
دسته‌بندی : سیاسی، اخبار ویژه
چاپ

قالیباف، رئیسی را با گرانی‌ها و ناکارآمدی، تنها گذاشت/ دامنه اختلاف به ترمیم کابینه می‌رسد؟

دوشنبه شب رئیس مجلس در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم انتقاداتی را نسبت به عملکرد اقتصادی دولت مطرح کرد که می‌توان آن را نخستین انتقادات صریح محمدباقر قالیباف از دولت سیزدهم تفسیر کرد.

قالیباف، رئیسی را با گرانی‌ها و ناکارآمدی، تنها گذاشت/ دامنه اختلاف به ترمیم کابینه می‌رسد؟

به گزارش سایت خبری مدارا؛ محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس دوشنبه شب در گفت‌وگوی تلویزیونی تلویحا از عملکرد اقتصادی دولت در ۴محور انتقاد کرد. او در سخنانش از درست انجام نشدن مصوبه مجلس درخصوص حذف ارز ترجیحی انتقاد کرد و گفت که مسیر درست در ارز ترجیحی توزیع سبد کالا بود.

به نوشته مهر؛ او در این گفتگو همچنین به صراحت اعلام کرد که جراحی اقتصادی ناقص انجام شده است و باید در برنامه هفتم توسعه حتما این نقص را برطرف کنیم. رئیس مجلس در ادامه از تاخیر دولت در ارائه برنامه توسعه هفتم و لایحه برنامه بودجه به مجلس گلایه کرد و اعلام کرد که باید اول برنامه در مجلس بررسی شود، سپس بودجه.

قالیباف در بخش دیگری از این گفتگو نیز تلویحا از وعده ساخت مسکن از سوی دولت انتقاد کرد و گفت که طبق قانون جهش تولید دولت تصدی‌گر ساخت مسکن نیست.

انتقادهای قالیباف از دولت چه بود؟

دوشنبه شب رئیس مجلس در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم انتقاداتی را نسبت به عملکرد اقتصادی دولت مطرح کرد که می‌توان آن را نخستین انتقادات صریح محمدباقر قالیباف از دولت سیزدهم تفسیر کرد.

، رئیس مجلس در این گفتگو با بیان اینکه مساله رسیدگی به اقشار ضعیف ابعاد مختلفی دارد، گفت: سیاست‌های جبرانی که انجام دادیم نسبت به مساله تورم بود و باید طوری پیش می‌رفتیم که قدرت خرید مردم را بالا ببریم، بنابراین باید بگویم در حقیقت به هدف نهایی خودمان نرسیدیم و این مساله هم دلایل مختلفی دارد.

وی افزود: در زمینه ارز ترجیحی و نرخ ارز بحثمان سبد کالا بود، چون این مساله در مجلس تصویب شد و به دلیل این انجام شد تا مردم افزایش نرخ‌ها را در کالاهای اساسی نبینند و از این مساله آسیب نخورند.

وی تاکید کرد: اگر آنچه در مجلس تصویب شده بود یعنی کالاها به قیمت شهریور ۱۴۰۰ داده می‌شد، مسیر درست پیش می‌رفت که البته این مساله قانون بود.

رئیس مجلس گفت: به نظر بنده در اجرای قانون نقصی وجود دارد با این حال دولت تلاش می‌کند که بتواند آن سبد کالاها را با همان شکل به مردم ارائه دهد تا مردم بتوانند بین یارانه نقدی و سبد کالا انتخاب کنند. با این حال بنده فکر می‌کنم اگر سبد کالایی داده می‌شد، حتما مردم راضی‌تر بودند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورت عدم وعده دولت در اجرای درست سیاست‌های ارزی آیا تغییراتی در زمینه ارز ترجیحی شکل می‌گیرد یا خیر، گفت: ما یک بحث ارزی داریم و یک بحث ارز ترجیحی، آنچه در قانون تصویب شد این بود که ما سامانه ارزی داشته باشیم تا به سمت سیاست‌های غلط ارزی نرویم که این در قانون اجرا نشد و اشکال دارد و بسیاری از موضوعات هم ریشه در این بخش دارد.

قالیباف ادامه داد: همچنین ما باید با سبد کالا، معیشت مردم را تامین می‌کردیم که این مساله هم اجرایی نشد. البته به نظر بنده و مجلس در آن بخش مربوط به یارانه ۴۲۰۰ تومانی که به همه نهاده‌ها می‌دادیم، ریخت‌وپاش‌هایی داشتیم.

رئیس مجلس در ادامه با تاکید بر این نکته که جراحی اقتصادی ناقص انجام شد، تصریح کرد: باید در برنامه هفتم توسعه حتما این نقص را برطرف کنیم. وی همچنین گفت در حال حاضر دولت بستر فنی سبد کالا را فراهم کرده است و اگر ما این کار را زودتر انجام می‌دادیم، حتما مناسب‌تر بود تا مردم بتوانند سبد کالا دریافت کنند.

قالیباف همچنین ضمن انتقاد از تاخیر دولت در ارائه برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه به مجلس و لزوم تقدم ارائه برنامه توسعه گفت: مجلس و دولت باید به گونه‌ای همکاری کنند تا برنامه‌وبودجه را به صورت همزمان پیگیری کنیم. اما طبیعتا اول باید برنامه را بررسی کنیم سپس بودجه را. اگر نتوانیم تا پایان اسفند بررسی بودجه را به پایان برسانیم ممکن است دو ماه، دودوازدهم شود، اما تلاش دولت و مجلس این است که این اتفاق نیفتد.

قالیباف همچنین بااشاره به قانون جهش تولید مسکن با بیان اینکه معضل مسکن امروز شدیدتر از معضل معیشت شده است، گفت: در قانون مجلس دولت را مسوول ساخت مسکن نکردیم. ساخت مسکن را مردم باید انجام دهند این قانون اجازه می‌دهد که بخش خصوصی و حتی خود وزارت مسکن بتوانند با استفاده از نقدینگی موجود در بورس اقدام کنند.

دولت کابینه را ترمیم می‌کند؟

لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به انتقادات رئیس مجلس از دولت، گفت: نباید این‌گونه فکر شود که، چون مجلس و دولت از نظر خط فکری یکی هستند، مطالبات مردم زمین می‌ماند. مجلس وظیفه نقد و نظارت بر دولت را دارد. مجلس باید وظیفه نظارتی‌اش را انجام دهد تا مردم دلگرم شوند که نهادهایی وجود دارند که از حقوق آن‌ها دفاع کنند.

او با اشاره به لزوم ترمیم کابینه دولت، تاکید کرد: دولت باید ترمیم در وزرا را رقم می‌زد، چون معتقد است برخی از وزرایش ضعیف عمل کردند و موفق نبودند؛ بنابراین آقای رئیسی باید هرچه سریع‌تر دست به ترمیم کابینه بزند. هر چه زودتر این اتفاق بیفتد دولت بهتر می‌توانند پاسخگوی نیازها و حل مشکلات مردم باشد. اگر ترمیم کابینه از سوی مجلس با استیضاح و سوال پیگیر شود، زمان‌بر است و موجب اتلاف منابع و وقت می‌شود. این نماینده مجلس با اشاره به عدم اجرای مصوبه کالابرگ از سوی دولت، گفت: ما در بودجه ۱۴۰۱ آوردیم که با حذف ارز ۴۲۰۰ کالا به قیمت شهریور ماه ۱۴۰۰ توزیع شود. البته دولت کالابرگ را قبول نداشت، اما مجلس تصویب کرد. در خصوص بودجه دولت و مجلس باید دقت بیشتری کنند و کارشناسی‌تر تصمیم بگیرند. نمی‌توانیم با بودجه سیاسی برخورد کنیم. او ادامه داد: زمانی‌که مصارف بودجه بیش از منابع باشد، بودجه محقق نمی‌شود.

در مورد تحقق بودجه، دولت را مکلف کردیم که درآمدهایش از جمله مالیات را شفاف کند که این اتفاق نیفتاد. موضوع بودجه جزو حساس‌ترین و مهم‌ترین موضوعات دولت و مجلس است که سرنوشت یک‌ساله کشور را مشخص می‌کند. متاسفانه همچنان بودجه‌نویسی ما سنتی است و اشکالات اساسی دارد و نه مجلس در این زمینه موفقیت‌هایی داشته و نه دولت. مجلس و دولت در تنظیم بودجه مقصر هستند و باید به تخصص و علم تن بدهیم.

همچنین علی جدی، نماینده شیروان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مجلس با حذف ارز ۴۲۰۰ دولت را موظف کرد که کالابرگ به قیمت کالا در شهریور ماه عرضه کند. اگر دولت بر اساس این مصوبه مجلس عمل می‌کرد کمتر مردم تحت فشار قرار می‌گرفتند. کالابرگ می‌توانست مشکلات مردم کم درآمد را کاهش دهد.

او با اشاره به طرح استیضاح وزیر اقتصاد، ادامه داد: ما استیضاح وزیر اقتصاد را کلید زدیم، چون دلار وارد کانال ۴۰ هزار تومان شده است. ابتدا در پاسخ به انتقادات از بالا رفتن قیمت ارز اعلام می‌کردند حباب است. دولت باید مدیریت می‌کرد تا شاهد افزایش نرخ ارز نباشیم و حالا که این اتفاق افتاده باید نرخ ارز را به قبل برگردانند. عملکرد وزیر اقتصاد در حوزه ارز قابل دفاع نیست و باید اصلاح شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: شاهد عدم انسجام در حوزه اقتصادی هستیم و باید دولت توضیح دهد که علت این عدم انسجام چیست. انسجام در دولت در مباحث اقتصادی کم است. در بحث ارز مشکلات بسیار زیاد است و ارز همه‌چیز را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و نمی‌توان از کنار آن راحت عبور کرد. مجلس کارش نظارت است و باید اشکالات دولت را عنوان کند تا حل شود.

اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید

مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات نه تنها در انتخابات اخیر بلکه در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر شرکت نکرده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است