کد خبر : 218555
انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۲۸ - 12:06
دسته‌بندی : سیاسی، اسلاید
چاپ

کمال خرازی: توانایی تولید بمب اتمی داریم، اما قصد تولید آن را نداریم / غربی‌ها ناچار به مذاکره شدند تا مساله هسته‌ای ایران را حل کنند

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: ما امروز از توانمندی‌های بالایی برخورداریم ولی قصد تولید بمب اتم نداریم چون این سلاح را مولفه امنیت نمی‌دانیم.

کمال خرازی: توانایی تولید بمب اتمی داریم، اما قصد تولید آن را نداریم / غربی‌ها ناچار به مذاکره شدند تا مساله هسته‌ای ایران را حل کنند

به گزارش سایت خبری مدارا؛ سید کمال خرازی در سومین مجمع گفت‌وگوی تهران با اشاره به توانمندی‌های هسته‌ای ایران اظهار کرد: زمانی که من وزیر خارجه بودم طرف‌های اروپایی حاضر نبودند با این موضوع که ایران ۱۵ سانتریفیوژ داشته باشد موافقت کنند و صحبت از این می‌کردند که جمهوری اسلامی ایران باید تضمین عینی بدهد که دنبال سلاح هسته‌ای نمی‌رود.

به نوشته ایسنا، وی با بیان اینکه تضمین عینی از نظر آنها نداشتن غنی سازی بود، گفت: آنها بر این موضوع تاکید داشتند که کشوری که نمی‌تواند غنی سازی کند نمی‌تواند بمب اتم نیز تولید کند.

وی با بیان اینکه با مقاومت ایران و همت دانشمندان ایرانی در حال حاضر ما ۱۹ هزار سانتریفیوژ در چرخش داریم، گفت: با توجه به توانمندی‌های ایران در زمینه دانش هسته‌ای و پیشرفت‌های کشور در این حوزه غربی‌ها ناچار شدند که با ایران مذاکره کنند و بر اساس ادعای خود موضوع هسته‌ای ایران را حل کنند.

کمال خرازی با اشاره به روند مذاکرات در طی این سال‌ها گفت: ما امروز در حوزه دانش هسته‌ای از توانایی بالایی برخوردار هستیم. در صدد تولید بمب هسته‌ای نیستیم، توانایی داریم ولی قصد تولید بمب نداریم و ما بارها بر این موضوع تاکید کرده‌ایم که ما از نظر اعتقادی تولید بمب را حرام می‌دانیم و از نظر راهبردی نیز بر این موضوع تاکید داریم که تولید بمب راهگشا نیست، چرا که اگر ایران به سمت تولید سلاح هسته‌ای برود طبیعتا کشورهای دیگر در منطقه نیز در یک مسابقه تسلیحاتی قرار می‌گیرند و می‌خواهند سلاح هسته‌ای تولید کنند. ما سال‌ها و دهه‌ها است که تاکید می‌کنیم که خواهان منطقه‌ای عاری از سلاح هسته‌ای هستیم و به همین دلیل می‌گوییم که باید سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل در منطقه نابود شود و این رژیم به پادمان بپیوندد.

این دیپلمات ارشد ایرانی با تاکید بر اینکه ما داشتن سلاح هسته‌ای را امنیت آفرین نمی‌دانیم و مولفه‌های دیگری را در زمینه امنیت مورد توجه داریم، گفت: البته به این موضوع نیز توجه داریم که داشتن فناوری هسته‌ای خود بازدارنده است.

خرازی با تاکید بر اینکه ایران آمادگی دارد که به تعهدات هسته‌ای خود بازگردد در صورتیکه طرف‌های مقابل نیز به تعهداتشان عمل کنند، گفت: در ارتباط با مذاکرات اخیر نیز مسئله پادمانی و ادعاهای مطرح شده از سوی آژانس باقی مانده است که البته مطالب مطرح شده مطالب قدیمی است و امیدواریم که سفر اخیر کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران باعث شود که قضیه حل شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه تحقق توسعه در منطقه نیازمند صلح و ثبات و امنیت است خاطرنشان کرد: منطقه ما نیازمند گفت‌وگو است و ما بارها در موضع‌گیری‌های خود بر این مسئله تاکید کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه ما تا کنون تجاوزی به کشوری نکرده‌ایم ادامه داد: البته به برخی از کشورها که از ما تقاضای کمک برای استیفای حقوق‌شان کرده‌اند کمک کرده‌ایم که این قضیه را در عراق، سوریه و … مشاهده کردیم.

خرازی با تاکید بر اینکه شرط موفقیت گفت‌وگو عدم تجاوز، عدم دخالت بیگانگان در امور کشورهای منطقه و ایجاد زمینه برای گفت‌وگو است در بخش دیگری از صحبت‌های خود به سفر اخیر رئیس جمهور چین و رهبر حزب کمونیست این کشور به عربستان اشاره کرد و گفت: ما از این سفرها و دیدارها استقبال می‌کنیم. از اینکه در قالب طرح یک جاده یک کمربند سرمایه گذاری بیشتری در منطقه انجام شود استقبال می‌کنیم ولی در جریان این سفر خطایی رخ داد و آن ورود به مباحث سیاسی و تمامیت ارضی ایران بود.

وی با انتقاد از بیانیه مشترک چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس و ادعاهای مطرح شده در آن در مورد تمامیت ارضی ایران، گفت: آنها (چینی‌ها) سعی کردند که این خطا را جبران کنند ولی این خطا به مثابه این بود که ما بیاییم در مورد وضعیت تایوان که جزو خاک چین است اظهار نظر کنیم و قطعا این موضوع مورد خرسندی چینی‌ها نیست و امیدواریم دیگر چنین خطاهایی از سوی چینی‌ها رخ ندهد و به صورت کامل خطای صورت گرفته جبران شود.

وزیر امور خارجه پیشین جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در سومین مجمع گفت‌وگوی تهران که در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه برگزار شده است به موضوع جنگ اوکراین و نقش کشورهای غربی و ناتو در ایجاد این جنگ اشاره کرد و گفت: از نظر ما جنگ امر مطلوبی نیست، ما خودمان هشت سال درگیر جنگ بودیم. جنگ خسارت‌های زیادی را به بار می‌آورد. در عین حال که در جنگ هشت ساله تجربیاتی را نیز کسب کردیم. در موضوع جنگ اوکراین ما تاکید بر این داریم که جنگ باید هر چه زودتر از طریق گفت‌وگو پایان یابد و ایران آمادگی دارد که وسیله چنین گفت‌وگویی را فراهم کند.

خرازی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تحولات عراق و تشکیل دولت جدید در این کشور اشاره کرد و افزود: امیدواریم که دولت عراق در توسعه صلح، ثبات و امنیت در عراق و منطقه و مبارزه با تروریسم موفق باشد. ما در این زمینه حاضریم به عراق کمک کنیم. همانطور که پیش از این نیز کمک کرده‌ایم و شهیدان بزرگوار و عزیزی را از جمله شهید سردار سلیمانی را در این ارتباط تقدیم کردیم.

خرازی همچنین به موضوع افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: افغانستان همسایه ماست، تحولات در این کشور تاثیر زیادی بر روی منطقه و کشورمان دارد. توصیه اکید ما به طالبان این است که با تروریسم و ناامنی در این کشور مقابله کند و اجازه ندهد که تروریسم در خاک افغانستان گسترش پیدا کند. آنها باید از ورود بیگانگان به خاک افغانستان جلوگیری کنند و اجازه ندهند که دوباره آمریکایی‌ها به بهانه‌های دیگر وارد خاک این کشور شوند.

خرازی همچنین بر اهمیت تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان با حضور اقوام و مذاهب مختلف در این کشور تاکید کرد و گفت: در دنیای امروز یک قوم نمی‌تواند بر کشوری که چند مذهب و چند قوم دارد حکومت کند. در چنین حالتی شانس بروز درگیری و مخالفت بالاست و امیدواریم که طالبان و رهبران آن با این نگاه به آینده توجه کنند.

وی افزود: ایران آمادگی دارد که در جهت ایجاد صلح و امنیت در افغانستان تلاش کند و کمک ارائه کند.

اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید

مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات نه تنها در انتخابات اخیر بلکه در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر شرکت نکرده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است