کد خبر : 215277
انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۶ - 11:42
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

بررسی بهترین روش های پس انداز پول در ایران

پس‌انداز یا Saving به پولی گفته می‌شود که پس از کسر مخارج اضافی برای ما باقی می‌ماند، یعنی هنگامی که شما تمامی هزینه‌های ضروری خود و یا خانواده‌تان را پرداخت می‌کنید، آنچه که باقی می‌ماند و نیازی به استفاده از آن نیست را می‌توانید پس انداز کنید.

بررسی بهترین روش های پس انداز پول در ایران

هیچ کسی نیست که تابه‌حال در زندگی خود برای انجام کاری پس انداز نکرده باشد. این مقوله تنها به فرهنگ و اقتصاد ما مربوط نمی‌شود، بلکه در همه جای دنیا افرادی را می‌بینید که بخشی از درآمد خود را که برای مصرف فوری موردنیاز نیست، پس انداز می‌کنند و پس از مدتی برای کاری به‌کار می‌گیرند. ما در این مطلب قصد داریم ببینیم این عمل چه مزیتی دارد و چه راه‌هایی برای آن وجود دارد، زیرا روش‌های آن گسترده است و ممکن است هر یک از ما راهی که برایمان ساده‌تر و قابل انجام‌تر است را انتخاب کنیم. در ضمن اگر به کارآفرینی و موضوعات مرتبط با آن علاقه‌مند هستید، توصیه می‌کنیم حتما سری به وب‌سایت‌هایی مانند فرچون، فوربز، دانشگاه کسب و کار، بیزینس اینسایدر و هاروارد بیزینس ریویو بزنید و اطلاعات خودتان را در موضوعات کارآفرینی، استارتاپ، سرمایه‌گذاری و توسعه فردی بالا ببرید.

پس انداز چه معنایی دارد؟

پس‌انداز یا Saving به پولی گفته می‌شود که پس از کسر مخارج اضافی برای ما باقی می‌ماند، یعنی هنگامی که شما تمامی هزینه‌های ضروری خود و یا خانواده‌تان را پرداخت می‌کنید، آنچه که باقی می‌ماند و نیازی به استفاده از آن نیست را می‌توانید پس انداز کنید. حتی می‌توان Saving را این‌طور معنی کرد: «درآمدی که خرج نمی‌شود». این مسئله در علم اقتصاد هم همین‌طور معنی می‌شود، یعنی درآمدی که برای مصرف فوری استفاده نمی‌شود. در ادامه به بهترین روش‌های پس انداز کردن پول خواهیم پرداخت.

به چه شیوه‌هایی می‌توان پول پس انداز کرد؟

به نگه‌داری پول نقد، پس انداز گفته می‌شود. اما راه‌های مختلفی برای این منظور وجود دارد. از قدیم هم مردم اقدام به این امر می‌کردند، اما آن را در تشک و یا کمد و صندوقچه‌ای نگه‌داری می‌کردند تا زمانی که نیاز به استفاده از آن پیدا شود. اما در حال حاضر، راه‌های بسیاری برای این امر وجود دارد که می‌توانید با توجه به نیاز و خواست خود، یکی از این راه‌ها را انتخاب کنید. باز کردن یک حساب بانکی یکی از راه‌های معقول برای این امر به شمار می‌آید. در حال حاضر حساب‌های بانکی در انواع مختلف طراحی شده‌اند که می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. در ادامه به انواع این حساب‌ها اشاره خواهیم کرد.

  1. سپرده‌های جاری
  2. سپرده‌های کوتاه‌مدت یکساله
  3. سپرده‌های میان‌مدت
  4. سپرده‌های بلندمدت
  5. حساب‌های چک

اما غیر از این حساب‌های بانکی، راه‌های دیگری هم برای پس انداز کردن پول وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • درآمد خودتان را بودجه‌بندی کنید

اولین نکته‌ای که در این خصوص باید بدانید، این است که اگر می‌خواهید بودجۀ خانواده و یا بودجۀ خودتان را بسنجید، در همان ابتدای ماه رسید تمام قبوضی که پرداخت می‌کنید و یا مخارجی که انجام داده‌اید را برآورد کنید. به این ترتیب بهتر می‌توانید متوجه شوید که هر ماه نیاز مالی شما برای برآورده کردن مخارجتان چقدر است و چه میزانی را می‌توانید کنار بگذارید.

  • سعی کنید جایی بدهی نداشته باشید

هر ماه که بخشی از درآمد خود را بابت بدهی پرداخت می‌کنید، طبیعتاً پولی برای پس انداز کردن برای شما باقی نمی‌ماند. به همین منظور برای پرداخت کردن بدهی‌ها، از روش گلوله برفی بدهی Debt Snowball Method استفاده کنید. به این ترتیب تمامی بدهی‌های خود را از کوچک به بزرگ پرداخت کرده و خیال‌تان از آن‌ها آسوده خواهد شد. پس از این می‌توانید بخشی از پول خود را برای Saving کنار بگذارید.

  • بودجۀ مواد غذایی خود را کاهش دهید

بسیاری از ما وقتی در انتهای ماه به بودجه‌ای که صرف مواد غذایی و. .. کرده‌ایم توجه می‌کنیم، می‌بینیم که برای خرید مواد غذایی، هزینۀ بالایی را صرف کرده‌ایم. این مسئله سبب می‌شود تا نتوانیم ماهانه مبلغی را برای پس انداز کردن اختصاص دهیم، بنابراین راه چاره آن است که از خرید برخی خریدهای ریز که در طی یک ماه می‌توانند به مبلغ زیادی تبدیل شوند بکاهید.

  • چنانچه درآمد غیرمنتظره‌ای دارید، آن را عاقلانه خرج کنید

ممکن است در ازای کاری پاداشی دریافت کنید و یا در یک قرعه‌کشی مبلغی پول را برنده شوید. این پول چون بدون کار کردن و صرف وقت به دست شما رسیده است، می‌توانید کمی از آن را خرج امور ضروری کنید و مابقی را پس انداز نمایید.

  • هزینۀ تلفن همراه خود را کاهش دهید

گاهی اوقات برخی از درآمد شما صرف قبض تلفن می‌شود، یعنی زمانی که قبض برای شما صادر می‌شود، می‌بینید که بیشتر از آن‌چه خودتان فکر می‌کرده‌اید برای شما هزینه دربر داشته است. در این مواقع بهتر است کاری کنید که در ماه‌های بعدی دچار این گرفتاری نشوید و بتوانید قسمتی از دریافتی ماهانۀ خود را پس انداز کنید. از آنجا که در حال حاضر بسته‌های اینترنت، آهنگ‌های پیشواز و … می‌توانند هزینه‌های زیادی را به همراه داشته باشند، بنابراین کم کردن آن‌ها نیز می‌تواند تا حد زیادی در هزینه‌های شما صرفه‌جویی کند.

  • حساب پولتان را داشته باشید و برای خرید خود سقف مشخصی تعیین کنید

بهتر است همیشه از موجودی حساب‌تان خبر داشته باشید. خیلی از افراد بخصوص افراد ولخرج، هیچ‌گاه حساب جیب و یا کارت بانکی خود را نداشته و بی‌رویه خرج می‌کنند. اتفاقی که برای این افراد رخ می‌دهد، آن است که سبب می‌شود کنترل دخل‌وخرجشان سخت شود. برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌کنیم برای انجام هر نوع خریدی، قاعده و قانونی داشته و برای آن سقفی مشخص کنید. رعایت کردن تعادل به شما کمک می‌کند تا همیشه کنترل مخارج در دستتان باشد.

  • خرید خود را به‌صورت عمده انجام دهید

همان‌طور که می‌دانید، خرید مواد غذایی در بسته‌های بزرگ بسیار به صرفه‌تر از خرید آن‌ها در بسته‌بندی کوچک است. مضاف بر اینکه کشور ما با تورمی بی‌حساب روبه‌رو است و کالایی که فردا خریداری می‌کنید، اغلب از امروز گران‌تر است، بنابراین بهتر است کالاهایی که به آن‌ها نیاز روزانه دارید را به‌صورت عمده و برای مصرف چند ماه خریداری کنید تا در ماه‌های آینده نیازی به خرید آن‌ها نباشد و بتوانید بخشی از درآمد خود را پس انداز کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم چند نمونه از کارهایی که سبب می‌شود تا بتوانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده و آن را پس انداز کنید با شما صحبت کنیم. نکتۀ شایان ذکر این است که فرقی نمی‌کند مبلغی که برای جمع کردن کنار می‌گذارید چقدر است، زیرا از قدیم گفته‌اند قطره‌قطره جمع گردد وانگهی دریا شود.

همیشه پس انداز کنید. هر چقدر مبلغ‌تان کم باشد مهم نیست؛ مهم این است که همیشه به آن فکر کنید و از هر پولی که به‌دست می‌آورید، مبلغی هر چند اندک را کنار بگذارید. اگر بهترین کتاب ‌های دنیا را در این خصوص خوانده باشید، متوجه خواهید شد که تمامی آن‌ها چنین توصیه‌هایی به شما خواهند داشت. کتاب‌های «پس‌انداز کنید و ثروتمند شوید»، «‏الگوی دخل و خرج مدیریت مالی خانواده» و همچنین کتاب «راز فروش و پس انداز» ازجمله کتاب‌هایی به شمار می‌آیند که آموزه‌های خوبی دربارۀ پس انداز کردن دارند.

اگر به این نوع مطالب علاقه‌مندید و یا دوست دارید روی توسعۀ فردی خود کار کنید، دانشگاه کسب و کار رسانه‌ای تخصصی در حوزۀ کارآفرینی است که تمامی موضوعات مرتبط با کارآفرینی، مدیریت، درآمدزایی و … را پوشش می‌دهد. برای اینکه بتوانید موضوعاتی از این دست را مطالعه کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم سری به وب‌سایت دانشگاه کسب و کار به آدرس الکترونیکی http://businessuni.net/ بزنید.

Businessuni.net استارتاپ

اخبار مرتبط:
آیا لمینت دندان درد دارد؟
آیا لمینت دندان درد دارد؟

روش‌های بسیاری برای ترمیم دندان‌ها و ایجاد ظاهری مناسب برای آن‌ها ایجاد شده است. با بهره‌گیری از این روش‌ها می‌توانید دندان‌هایی زیبا و لبخندی دلنشین را تجربه کنید. از جمله پرکاربرد‌ترین روش‌های درمانی و زیبایی دندان می‌توان به لمینت دندان اشاره کرد. با استفاده از لمینت می‌توان به اصلاح فرم و رنگ دندان‌ها پرداخت. بیش‌تر افرادی که قصد استفاده از لمینت دندان را دارند، با این سوال مواجه می‌شوند که آیا لمینت دندان درد دارد؟ در پاسخ به این سوال می‌توانیم بگوییم که روند کلی لمینت دندان بدون درد است. در ادامه به بررسی لمینت دندان پرداخته و نکاتی را بیان می‌کنیم که لمینت در آسان‌ترین روش انجام شود.

خریدار ضایعات در تهران
خریدار ضایعات در تهران

یکی از اهداف مدام این شرکت، حفظ محیط زیست است. ما با خرید این نوع فلزات، سعی داریم از آهن فلزات جدا شده و آن‌ها را در جهت دیگری برای دستیابی به اهداف دیگر استفاده کنیم، همچون حفظ محیط زیست.

منتخب بهترین تکنیک‌های مذاکره و روش یادگیری آنها
منتخب بهترین تکنیک‌های مذاکره و روش یادگیری آنها

قطعا یکی از اصول اولیه و اساسی زندگی مذاکره یا negotiation است، باید بدانید که جهان بر محور مذاکره می‌چرخد و اگر شما نتوانید به خوبی از پس مذاکره کردن بربیایید و با اطرافیان خود مذاکرات خوبی انجام ندهید، به موفقیتی در زندگی دست پیدا نخواهید کرد. مذاکره تکنیک‌ها و اصول خود را دارد که یادگیری آن‌ها مستلزم شرکت‌ در دوره‌ها و تمرین مستمر است. در ادامه بیشتر در خصوص مذاکره و تکنیک های مرسوم آن صحبت خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

یک پاسخ به “بررسی بهترین روش های پس انداز پول در ایران”

  1. هلن راد گفت:

    متاسفانه با وجود تورم در ایران پس انداز کردن دیگه جواب نمیده فقط باید سرمایه گذاری کرد که به نظرم یکی از سرمایه گذاری های خوب برای افراد متوسط جامعه همون خریدن طلا هستش که اونم اگر به صورت آبشده باشه عالیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است