کد خبر : 213553
انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۸ - 23:14
دسته‌بندی : خوزستان
چاپ

هشدار نسبت به مخلوط کردن برنج خارجی با عنبربوی خوزستان

رییس انجمن برنج خوزستان نسبت به مخلوط کردن برنج خارجی با برنج عنبربوی خوزستان هشدار داد و از مصرف کنندگان خواست برنج محلی را از مراکز معتبر و پاسخگو خریداری کنند.

هشدار نسبت به مخلوط کردن برنج خارجی با عنبربوی خوزستان

محمد سواری افزود:بر اساس بررسی‌ میدانی ، برخی سودجویان در هفته‌های اخیر برای کسب سود نامشروع، اقدام به مخلوط کردن برنج خارجی با انواع برنج معطر تولیدی خوزستان کرده‌اند.

وی گفت:سودجویان به تازگی این نوع برنج را در کیسه ۱۰ کیلوگرمی با بهای کمتر از قیمت متعارف به مشتریان عرضه می‌کنند و تشخیص این مساله(اختلاط برنج خارجی با عنبربو)برای مصرف کننده مشکل است.

سواری افزود: در روزهای اخیر عرضه این برنج که به نوعی تقلبی است بیشتر شده و لازم است دستگاه‌های مسوول ، نظارت بیشتری روی این مساله داشته باشند تا حقوق مصرف کننده رعایت و سودجویان به دستگاه قضایی معرفی شوند.

رییس انجمن برنج خوزستان با اشاره به اینکه عرضه برنج تازه استان از ۲ هفته پیش شروع شده ادامه داد:برنج تولیدی خوزستان از کیفیت و طعم بالایی برخوردار است و مخطوط کردن برنج معطر استان با برنج خارجی ، باعث ضرر و زیان کارخانه های برنج کوبی و ایجاد بدبینی بین مردم خواهد شد.

وی گفت: برنج عنبربو مشتریان و خواستاران زیادی در استان و استان های همجوار دارد از این رو برخی اقدام به خروج شلتوک از استان نیز کرده اند. خروج شلتوک خوزستان به کارخانه های برنج کوبی که سطح قابل قبولی از اشتغال را دارند آسیب می زند از این رو باید جلوی آن گرفته شود.

به گزارش ایرنا پیش بینی شده با برداشت ۲۸۰هزار تُن شلتوک از سطح ۷۰هزار هکتار شالیزارهای خوزستان ، حدود ۱۶۰هزار تُن برنج محلی مرغوب و معطر تولید و به بازار عرضه شود.

برداشت شلتوک در خوزستان از نیمه دوم آبان شروع شده است و تا اواخر آذر ادامه خواهد داشت.

امسال به دلیل خشکسالی و تنش آبی ، کشت شلتوک در خوزستان ممنوع اعلام شده بود ولی برخی شالیکاران خوزستان بر اساس عادت و سنت گذشته اقدام به کشت شلتوک کردند.

بر اساس بررسی میدانی هم اکنون قیمت هرکیلوگرم برنج محلی تازه(امسال)به صورت خرده فروشی حدود ۴۵۰هزار ریال است ولی این قیمت در تابستان امسال تا ۷۵۰هزار ریال نیز رسیده بود.

شوش ، کرخه ، اهواز ، باغملک ، شوشتر ، ایذه و دزفول از کانون های اصلی کشت شلتوک در خوزستان به شمار می‌روند.

خوزستان با تولید حدود ۱۷.۵ میلیون تُن محصولات زراعی ، باغی ، فرآورده دامی و لبنی و عسل به تنهایی ۱۴درصد کل محصولات کشاورزی کشور را تولید کرده و از این حیث در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.

خوزستان یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد ولی در صورت تامین آب ، زهکشی و تسطیح زمین‌ها و توسعه کشت گلخانه‌ای امکان افزایش سطح زیرکشت تا ۲.۲میلیون هکتار وجود دارد.

نیشکر ، گندم ، برنج ، مرکبات سردسیری و گرمسیری ، خرما ، ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای ، جو ، چغندرقند و محصولات جالیزی ، سبزی و صیفی و انواع گل از مهمترین تولیدات کشاورزی خوزستان است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط:
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم

نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه خوزستان گفت: همه در هر جایگاهی که هستند باید برای رفع مشکلات این استان جانفشانی کنیم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است