کد خبر : 212652
انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۵ - 12:11
دسته‌بندی : سیاسی
چاپ

سالانه ۳۰۰ میلیارد متر مکعب آب از دست می‌رود

یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به بارش سالانه حدود ۴۰۰ متر مکعب باران در کشور اظهار کرد: با اجرای طرح‌های آبخیزداری و مدیریت منابع آب می‌توان درصد قابل توجهی را از ۳۰۰ میلیارد متر مکعب آبی که سالانه از چرخه استفاده خارج می‌ماند را حفظ کرد.

سالانه ۳۰۰ میلیارد متر مکعب آب از دست می‌رود

به گزارش پایگاه خبری مدارا به نقل از ایسنا علیرضا عباسی با تاکید بر اینکه کاهش بارندگی طی دهه‌های اخیر محسوس نیست، گفت: تقریباً طی ۴۰ الی۵۰ سال گذشته بارندگی سالانه از ۲۶۰ میلی‌متر به ۲۴۵ میلی‌متر رسیده است؛ در این زمینه کاهش بارش داشته‌ایم اما این کاهش بارش محسوس نیست و در حدود ۱۰ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه «میزان بارش سالانه باران چیزی حدود ۴۰۰ میلیارد متر مکعب است»، اظهار کرد: مشکلی که در زمینه آب در کشور وجود دارد این است که از این ۴۰۰ میلیارد متر مکعب، به دلیل وجود نداشتن برنامه‌ای برای حفظ و مهار، فقط ۱۰۰ میلیارد متر مکعب استفاده می‌شود و مابقی آن از دست می‌رود. باید کاری کنیم که درصد قابل توجهی از ۳۰۰ میلیارد متر مکعب را به چرخه بازگردانیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: از ۱۰۰ میلیارد متر مکعب آبی که سالانه در اختیار داریم، تقریباً ۸۵ میلیارد متر مکعب در حوزه کشاورزی مصرف و الباقی در صنعت، محیط زیست و آب شرب مصرف می‌شود. بنابراین درست است که ما با بحران مواجهیم و مشکل کمبود آب داریم اما مهم‌تر از آن بزرگترین مشکلی که با آن سر و کار داریم، مدیریت آب است.

عباسی همچنین به ارائه راهکارهایی برای افزایش بهره‌وری ۱۰۰ میلیارد متر مکعب آب مصرفی در کشور پرداخت و گفت: امروز نسبت میزان مصرف آب به ازای تولید ماده خشک در کشور دو برابر این میزان در دنیا است؛ بنابراین باید بهره وری را افزایش دهیم، مردم را تشویق و ترغیب کنیم و تسهیلات بگذاریم تا آنها به سمت استفاده از روش‌هایی حرکت کنند که بهره وری آب در آنها زیاد باشد.

وی ادامه داد: همچنین باید در حوزه بهره‌وری محصولات کشاورزی وارد شویم؛ امروز در حوزه کشاورزی شاهد وجود خلاء عملکردی در میان برخز محصولات نظیر گندم هستیم؛ مثلاً یک کشاورز در یک هکتار زمین ۴ تن گندم برداشت می‌کند و دیگری ۱۲ تن؛ اگر بتوانیم ۴ را به ۱۲ نزدیک کنیم هم زمین بیشتری از زیرکشت خارج و هم آب کمتری مصرف می‌شود.

این نماینده مجلس درباره تاثیرات اجرای طرح اصلاح الگوی کشت در مصرف آب اظهار کرد: آقایان می‌گویند با اجرای این طرح ۳ میلیارد متر مکعب مصرف آب کاهش می‌یابد اما این‌گونه نیست؛ چراکه کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی تنها با افزایش بهره‌وری انجام می‌شود. بنابراین باید در حوزه قانون گذاری و نظارت در زمینه بهره‌وری‌ها کار کنیم.

عباسی با بیان ابنکه «کلاً آب مصرفی برای شرب، صنعت و محیط زیست ۱۵ هزار میلیارد متر مکعب است که عدد زیادی نیست»، افزود: از سمت دیگر باید در راستای اصلاح الگوی مصرف فرهنگ سازی کنیم؛ یعنی باید هم در بعد فرهنگی پیش برویم هم در بعد عملیاتی اقداماتی انجام دهیم.

وی در ادامه به ارائه راهکارهایی درباره مدیریت منابع آبی در کشور پرداخت و گفت: از ۳۰۰ میلیارد متر مکعب آبی که سالانه از چرخه استفاده خارج می‌ماند، مقداری بصورت سیلاب، مقداری در مناطق مرزی و مقداری نیز با تبخیر از دست می‌روند؛ در این زمینه یکی از اقداماتی که باید به‌صورت جدی دنبال کنیم موضوع «آبخیزداری» است؛ باید به روش‌های مختلف آب‌های روان که بصورت سیل خارج می‌شوند را مدیریت کنیم؛ با این کار می‌توانیم درصد قابل توجهی را از ۳۰۰ میلیارد متر مکعب حفظ کنیم.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان عنوان کرد: تا صحبت از آبخیزداری می‌شود، فکر همه به سمت سازه و ساخت و ساز می‌شود در حالی‌که پوشش گیاهی نیز هست و باید اقداماتی که انجام می‌شود ترکیبی از این دو باشند.

اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید

مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات نه تنها در انتخابات اخیر بلکه در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر شرکت نکرده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است