کد خبر : 212430
انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۴ - 10:14

مقصر گرمایش قطب شمال پیدا شد

رضوی گروهی بین‌المللی از دانشمندان برای اولین‌ بار نقش اصلی پوشش گیاهی در گرم‌ شدن قطب شمال را ثبت کردند.

مقصر گرمایش قطب شمال پیدا شد

قطب شمال سه برابر سریع‌تر از میانگین جهانی گرم می‌شود. جایی که برف و یخ زمانی نور خورشید را به جو منعکس می‌کرد، اکنون گرما را در زمین حبس می‌کند. مدتهاست فرضیه‌هایی ارائه شده در این مورد که چگونه پوشش گیاهی ناشی از ذوب برف بر گرم‌ شدن آب‌ و هوای قطب شمال تاثیر می‌گذارد.

این گروه با استفاده از داده‌های اندازه‌گیری شده در ۶۴ سایت قطب شمال از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۲۱، اهمیت بسیار زیاد پوشش گیاهی را در گرم‌ شدن قطب شمال ثبت کرد.

مدت‌هاست که دریافتیم از نظر تئوری، پوشش گیاهی سطحی به گرم‌ شدن منطقه کمک می‌کند زیرا گیاهان تابش خورشید را جذب می‌کنند.

پروفسور توماس فریبورگ از دانشگاه کپنهاگ گفت: در مطالعه جدید خود این نظریه را از طریق اندازه‌گیری‌های واقعی تایید می‌کنیم و ارتباط بین مقدار انرژی جذب شده در سطح و انواع پوشش گیاهی موجود در آن را نشان می‌دهیم.

فریبورگ داده‌های آب‌وهوایی شمال سوئد، شمال روسیه و گرینلند را بیش از ۲۰ سال اندازه‌گیری کرده و این داده‌ها برای مطالعه مورد استفاده قرار گرفت.

نتایج نشان داد که برخی از بزرگترین تفاوت‌ها در تبدیل انرژی بین مناطق خشک با پوشش گیاهی اندک مانند علف‌ها و مناطق مرطوب مانند باتلاق‌های ذغال سنگ نارس که غنی از خزه و درختان کوچک هستند، یافت می‌شود. سطوح خشک خاک، گرمای بیشتری ایجاد می‌کند زیرا انرژی حاصل از مناطق مرطوب به تبخیر تبدیل می‌شود.

این مطالعه نشان می‌دهد نوع پوشش گیاهی در سطح قطب شمال تاثیر عمده‌ای بر چگونگی گرم‌ شدن مستقیم آن دارد. همچنین وجود بوته‌ها، علف‌ها، خزه‌ها یا تالاب‌ها به میزان قابل‌ توجهی برای میزان جذب انرژی خورشیدی و نحوه تبدیل آن اهمیت دارد. در حقیقت نوع پوشش گیاهی در برخی موارد تقریبا به اندازه وجود برف تعیین‌کننده است.

منطقه قطب شمال با افزایش دما در حال سبز شدن است و دانستن اینکه چگونه پوشش گیاهی بر گرم شدن تاثیر می‌گذارد، برای پیش‌بینی آب‌ و هوا بسیار مهم است و این نتایج می‌تواند بر چگونگی پیش‌بینی تغییرات آب‌ و هوایی در مقیاس جهانی تاثیر بگذارد.

این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط:
جو بایدن: ولادیمیر پوتین یک قصاب است
جو بایدن: ولادیمیر پوتین یک قصاب است

رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر به همتای روس خود را «قصاب» توصیف کرد.

هواشناسی: بارش‌های فروردین و نیمه اول اردیبهشت تقریبا خوب است
هواشناسی: بارش‌های فروردین و نیمه اول اردیبهشت تقریبا خوب است

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: انتظار داریم بارش‌های فروردین و نیمه اول اردیبهشت تقریبا خوب باشد، اما پس از آن بارش‌ها در حد معمول و در برخی مناطق زیر نرمال خواهد بود.

فرزند امام جمعه مشهد ارتباطش با هلدینگی که ۴ هزار درخت هیرکانی را قطع کرد را رد کرد / ماجد علم‌الهدی: سرمایه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این زمینه ندارم
فرزند امام جمعه مشهد ارتباطش با هلدینگی که ۴ هزار درخت هیرکانی را قطع کرد را رد کرد / ماجد علم‌الهدی: سرمایه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این زمینه ندارم

ماجد علم الهدی درباره ارتباطش با هلدینگ گردشگری جوانمرد گفت: من هیچ گونه شناخت و ارتباطی با آقای مهدی جوانمرد و هلدینگ ایشان ندارم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است