کد خبر : 211652
انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۳۰ - 11:50
دسته‌بندی : سیاسی
چاپ

بیانیه حزب راه ملت: از پیشگاه ملت ایران پوزش می‌طلبیم

حزب راه ملت در بیانیه ای که در آن از خدای رنگین کمان یاد می‌کند، خطاب به ملت ایران، زنان و مردان، دانش آموزان و دانشجویان، بیانیه‌ای صادر کرد.

بیانیه حزب راه ملت: از پیشگاه ملت ایران پوزش می‌طلبیم

به گزارش سایت خبری مدارا؛  متن کامل بیانه حزب راه ملت به شرح زیر است:

به نام خدای رحمن، خداوند رنگین کمان

ملت عزیز، زنان و مردان شریف و شجاع، جوانان، دانشجویان، دختران و پسران آگاه و روشن بین مام وطن!

اکنون که در آستانه‌ی سومین ماه از اعتراضات مسالمت آمیز و خشونت پرهیز جمع کثیری از ایرانیان به سر می‌بریم، با نهایت تأسف و قلبی سرشار از غم و اندوه از وقایع اخیر و وضعیت کنونی، اما پر از امید به آینده اعلام می‌داریم که به عنوان بخش کوچکی از دریای بیکران ملت ایران، در مقابل جوانان و نوجوانان، زنان و‌م ردان این سرزمین سر تعظیم فرود می‌آوریم.

اکنون که شعار «زن، زندگی و آزادی» به عنوان نماد دادخواهی و عدالت طلبی و آزادیخواهی معترضین وضع موجود خصوصا نسل جوان و دختران و زنان ایران زمین؛ طنین انداز شده و بسیاری از هنرمندان، اندیشمندان، ورزشکاران و شخصیت‌های سیاسی اجتماعی و فرهنگی و مذهبی مستقل در میادین علمی، هنری و ورزشی و فضای رسانه‌ای آن را فریاد می‌زنند؛ اعلام می‌داریم که بی‌تردید شما موفقید!

چرا که عدالت را در برابر بی‌عدالتی، عشق را در مقابل نفرت و زندگی را در مقابل مرگ فریاد زدید.

موفقیت و آینده از آن شما زنان شایسته‌ی ایران است که زندگی را شجاعانه فریاد زدید و زن بودن و زنانگی را بعد از ۱۵۰ سال مبارزه برای آزادی در جامعه‌ی مردسالار ایران بر صدر نشاندید!

آنچه در ایران امروز رخ داده است در تاریخ سیاسی این کشور، منطقه و حتی جهان بی سابقه است!

اینک مردان و پسران این سرزمین دوشادوش زنان و دختران برای رها شدن از یوغ تبعیض و بی عدالتی و رسیدن به آزادی و عدالت و رفاه و توسعه در تلاشند و بر جلوداری و میدان داری شیر زنان شایسته و توانمند ایران زمین در این جنبش تاریخی صحه می‌گذارند.

اکنون باید شفاف با حاکمان و سیاست ورزان سخن گفت!
سیاسیون و احزاب و تشکل‌های صنفی و مدنی در کنار دانشجویان، دانشگاهیان و ذخایر دانایی کشور، باید راهکار حکمرانی مطلوب و مورد قبول اکثریت ایرانیان را بر اساس ایده‌ی «ایران برای همه ایرانیان» بنیان نهند.

امروز دیگر نمی‌توان با طناب پوسیده‌ی روش‌های گذشته به جنگ ابر بحران‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و حتی امنیتی کشور رفت.

پرداختن به روش‌های پوسیده‌ی گذشته، همچون بیانیه‌ی غیر فنی و سیاسی دو نهاد امنیتی درباره‌ی وقایع تلخ دو ماه گذشته و رفتار‌های دون شأن مجلس یکدست، همچون درخواست وقیحانه‌ی اعدام سریع معترضان به نام اغتشاش‌گر، رفتار‌های دور از شأن و توهین آمیز رئیس دولت و برخی فرماندهان نظامی در «مگس» خواندن معترضان و سخنان بی‌خردانه سخنگوی دولت در منت گذاشتن برای عدم استفاده از گلوله‌ی جنگی و باز کردن زخم عمیق آبان ۹۸؛ همه و همه نشانگر کارنابلدی دستگاه حکمرانی از چگونگی مواجهه با مردم معترض و به بیان صاحبنظران و حتی بازجویان وقایع اخیر نفهمیدن زبان معترضین است که می‌خواهند زندگی خود را همراه با عدالت و آزادی زندگی کنند!

حزب راه ملت اعلام می‌دارد؛ علی رغم تمام محدودیت‌های مشهود و غیر مشهود، کما فی السابق، و بر اساس آنچه در مرامنامه خود بصورت شفاف بیان کرده است، همچنان ثابت و استوار در کنار ملت شریف و بزرگ ایران خواهد بود و از خواسته‌های به حق و مشروع معترضان دفاع می‌کند و حق آزادی اعتراض مسالمت آمیز را بر اساس حقوق اولیه انسانی و قانون اساسی، برای همه انسان‌ها خصوصا تک تک شهروندان ایرانی به رسمیت می‌شناسد!

از خود شروع کرده و اعلام می‌کنیم اگر چه در تصمیم سازی‌های غلط حکمرانی حاکمیت نقشی نداشته‌ایم، اما به جهت عدم امکان تاثیرگذاری مثبت در تصمیم سازی برای حکمرانی شایسته که وظیفه احزاب سیاسی است، صراحتا و با کمال خضوع از پیشگاه ملت ایران پوزش می‌طلبیم و معتقدیم قصور خدمت حتی به جهت وجود محدودیت‌ها زمانی قابل پذیرش است که با عذر تقصیر همراه باشد!

به عنوان یک حزب سیاسی با اعتقاد به اصلاح‌گری، دوستانه و خیرخواهانه به جبهه‌ی اصلاحات ایران تذکر می‌دهیم برای رفع شبهه احتمالی در زمانه‌ای که بسیاری از مردم «وسط بازی» را بی شرفی می‌تلقی می‌کنند، «شرافت سیاسی» در گرو گفتگوی صریح و بی واسطه، نه در پشت پرده بلکه در انظار عمومی با حاکمان و حاکمیت است. ماحصل این گفتگو‌ها که می‌تواند به صورت بیانیه‌های متوالی و یا نامه‌های سرگشاده و یا مصاحبه‌های پیوسته و گزارش به مردم باشد؛ سندی تاریخی است که به آیندگان می‌گوید ادامه دهندگان راه و مرام اصلاح‌گری که از انقلاب مشروطه در این کشور شروع شده است، در این دوران سخت تاریخی از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکرده‌اند!

اصلاح طلبان واقعی ایران باید انذار دهند؛ هم مراجع تقلید و عالمان مذهبی را، و هم رهبران سیاسی و مذهبی حاکم بر ایران را، و هم تمام دغدغه‌مندان مستقل حوزه‌ی دین و مذهب تشیع را، که تا دیر نشده خودشان عنان اسب سرکش قدرت را کشیده و دست به انجام تغییرات اساسی گسترده در جهت تامین خواست اکثریت ملت بزنند.

به رسمیت شناختن و آزادی سبک زندگی متفاوت؛ حذف گزینش‌های سلیقه‌ای و خودی و ناخودی کردن‌ها در همه سطوح؛ حذف برخورد‌های نامناسب با دانشجویان و دانشگاه و حفظ تامین آزادی و امنیت و حرمت آنان؛ آزادی همه زندانیان سیاسی و محصورین؛ عذرخواهی و دلجویی از خانواده‌های جانباختگان و آسیب دیدگان در اعتراضات اخیر؛ محاکمه علنی و عادلانه عوامل خاطی؛ و تلاش برای بهبود زندگی ایرانیان خصوصا همه اقوام غیرتمند اعم از کرد و بلوچ و ترک و لر و عرب و …؛ حداقل خواسته‌هایی است که حکومت باید آن‌ها را محترم شمرده و به اجرا گذارد.

از سویی؛ انجام تغییرات بنیادین در ساختار قانون و سیاست و همگون نمودن حکومت با خواست اکثریت ایرانیان از هر قوم و قبیله و مذهب، در کنار همراه شدن با جهان پیرامون و دنیای پیچیده‌ی کنونی لازمه‌ی ساختن ایرانی آزاد، آباد و توسعه یافته است.

راه و روش اصلاح طلبی ارتدکس با محور «خط امامی‌ها» به سبک و سیاق گذشته در ایران دیگر فاقد هر گونه اثر گذاری است؛ نه حنایش پیش حکومت رنگی دارد و نه اکثریت ملت و نه حتی بخشی از بدنه اصلاح طلبی به آن امیدی دارند!

اگر بناست اصلاحات درون‌زا در ایران مورد قبول واقع شود، ابتدا باید صریح و روشن سهممان را از اشتباهات گذشته بپذیریم و نسبت به آن عذر خواهی کنیم، و با نقد دهه‌ی ۶۰ جمهوری اسلامی شروع کنیم و شفاف و مشخص از حکومت بخواهیم که روند اصلاح قانون اساسی را در یک فرآیند دموکراتیک با حضور همه‌ی ایرانیان و ذیل نظر نهاد‌های بی طرف و تحت نظارت همه ذینفعان در دستور کار خود قرار دهد.

همچنین به اپوزسیون خارج نشین اعلام کنیم که ایران امروز و خاورمیانه‌ی فعلی انبار باروت و خشم و طغیان است و لذا اعتراضات به وضع موجود نیاز به رفتار‌ها و روش‌های مسالمت آمیز برای کنش‌های سیاسی در تغییر مثبت اوضاع دارد.

تحریم و بستن گلوگاه اقتصادی ایرانیان چاره‌ی کار آن‌ها برای پاسخگو کردن حکومت نیست. عقلای اپوزسیون به جای حمایت از تحریم و روش‌های خشونت آمیز اعتراض که باب میل تندرو‌های داخلی برای سرکوب و اعمال خشونت بیشتر است، به دنبال راه‌ها و روش‌های اعتراضی میانه و خشونت پرهیز مرسوم در جهان باشند که نیاز مبرم امروز جامعه‌ی ایران است.

همچنین باید با برداشتن تحریم‌ها اجازه‌ی دستیابی مردم، نهاد‌های مستقل مدنی و نیز بخش خصوصی واقعی به بازار‌های جهانی و تجهیزات روز دنیا خصوصا در بخش سلامت و بهداشت و مواد غذایی فراهم آید.

لازم است به تندرو‌های دو طرف منازعه‌ی فعلی انذار دهیم که ملت ایران و اساسا تمدن ایران زمین زیر فشار ناکارآمدی، فساد و ناتوانی دستگاه حاکمه از یکسو و تحریم و تعارض‌های ساختگی و غیر ساختگی با همسایگان از سوی دیگر در معرض خطر با اهداف فروپاشی قراردارند.

اقتصاد از هم پاشیده، تورم لجام گسیخته، کسری بودجه نهاد‌های بی‌در و پیکر دولتی و حکومتی که همچون اژد‌هایی سهمگین تمامی منابع مملکت را می‌بلعد و همچنان ولعِ بلع دارد، وضعیت ناپایدار و خطرناک محیط زیست؛ بحران آب و کاهش درآمد ارزی کشور؛ یک دهه رشد اقتصادی منفی یا نزدیک به صفر و افزایش شکاف طبقاتی و نابودی کامل طبقه‌ی متوسط؛ تنها بخشی از سیاهه‌ای است که در اثر سیاست‌های غلط حکمرانی و تحریم خارجی بر ایران رفته است.

آنچه اکنون ایران نیاز دارد به جای سرنگونی طلبی، تغییر و دگرگونی طلبی ساختاری است. چه موافق روش حکومت باشیم و چه مخالف آن، باید روی موضوع ورود کمترین آسیب به سرزمین مادری و حفظ یکپارچگی آن با هم توافق کنیم!

این حداقل ویژگی سیاستمداران با شرف است. شرافت سیاسی حکم می‌کند که اگر مخالف حکومتیم، با هر گونه شرارت و بی اخلاقی و خشونت در اعتراض و مبارزه مخالف باشیم و اگر موافق حکومتیم، برای ماندگار شدنش به هر خشونت و حیلتی متوسل نشویم!

آنچه اصل است و برایش می‌توان از جان هم گذشت، دفاع از تمامیت ارضی ایران، حمایت از حقوق تک تک شهروندان ایرانی و توسعه‌ی پایدار و همه جانبه‌ی کشور و تامین آزادی و عدالت است.

امید که حکومت صدای رُنسانس معترضین، خصوصا نسل جوان را شنیده باشد و خود پیشگام تغییرات بنیادین در ایران زمین شود!

ایران با ملت غیور، نجیب و با فرهنگش تعریف می‌شود که اعراب بادیه نشین را تمدن، و مغولان فاتح را آداب حکمرانی آموخت!

این سرزمین اهورایی، بار‌ها مورد تاخت و تاز حرامیان و سال‌های متمادی تحت حکومت نااهلان و جاهلان قرار داشته است و حتی بار‌ها تلی از خاکستر از آن بر جای مانده است، اما این تمدن کهن، بار‌ها و بار‌ها ققنوس وار از خاکستر خود برخواسته و استوار مانده است، چون دماوند…!

در پایان خداوند رحمان را می‌خوانیم که در‌های رحمت و مودتش را بر روی این کشور و ملت شجاع و آزاده‌اش بگشاید و مردم این سرزمین را عاقبت به خیر گرداند.

*حزب راه ملت – آبانماه ۱۴۰۱

اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید

مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات نه تنها در انتخابات اخیر بلکه در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر شرکت نکرده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است