کد خبر : 210891
انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۲۶ - 13:14
دسته‌بندی : خوزستان
چاپ

آمارها حرف می زنند

اخیرا مرکز ملی آمار ایران، میزان افزایش نرخ تورم در استان های مختلف کشور را در بازه زمانی ۶ ساله یعنی از ابتدای سال ۹۵ تا پایان سال ۱۴۰۰ منتشر نمود.

آمارها حرف می زنند

اخیرا مرکز ملی آمار ایران، میزان افزایش نرخ تورم در استان های مختلف کشور را در بازه زمانی ۶ ساله یعنی از ابتدای سال ۹۵ تا پایان سال ۱۴۰۰ منتشر نمود.

این آمار البته در عین حال که نشان دهنده وضعیت نامناسب اقتصاد کلان کشور در این بازه زمانی- پس از خروج ترامپ از برجام- است و میانگین کشوری عدد بسیار بالایی بشمار می آید و حکایت از فشار بالای اقتصادی بر مردم کشورمان دارد اما از سویی، نشان دهنده نقش مدیریت های استانی و تفاوت میان آنها در کنترل تورم هم هست.
در واقع در شرایط مشابهی که به لحاظ اقتصادی در کشور حاکم بوده برخی استانداران توانسته اند نقش بهتری در مقایسه با دیگر استانداران در این زمینه ایفا کنند.

بر اساس این آمار، میانگین کشوری افزایش قیمت ها در این بازه زمانی، ۴۴۱ درصد بوده است و قیمت ها در استان خوزستان با افزایش ۴۲۴ درصدی، عددی کمتر از میانگین کشوری را تجربه و ثبت نموده و عنوان استان هفتم کشور از نظر کمترین افزایش قیمت ها و تورم را کسب نموده است.

گفته می شود برخی اقدامات استانداری در دوره تصدی غلامرضا شریعتی همانند فعال شدن شورای تنظیم بازار، رفع مشکلات و موانع تولید در بخش های مختلف مانند کشتارگاههای دام و طیور، تامین نهاده های دامی با کاهش هزینه های جابجایی و حمل و نقل، رفع مشکلات شرکت های فولادی، مجوز کشت محصولات کشاورزی، رفع مشکلات کشاورزان و… از جمله دلایل پایین تر بودن نرخ افزایش قیمت ها در خوزستان در مقایسه با دیگر استانها بوده است.

از طرفی یک نکته جالب در این رنکینگ، وضعیت دو استان ایلام و چهارمحال و بختیاری است که قاسم سلیمانی دشتکی در آن ها مدیریت استان را برعهده داشت. البته وی از سال ۹۲تا ۹۶ استاندار چهارمحال و بختیاری بود و پس از آن بعنوان استاندار ایلام مشغول به کار شده و آمار اخیر مرکز آمار درباره ابن استان با دوره تصدی وی همزمان است. بر این اساس در دوره مدیریت سلیمانی دشتکی، افزایش قیمت ها در این استان کوچک بسیار بالاتر از میانگین کشوری بوده و با افزایش ۵۶۱ درصدی قیمت ها یعنی ۱۲۰ درصد بیشتر از میانگین کشور، رتبه اول را در بالاترین میزان تورم کسب نمود و این در حالیست که مدیریت کردن استانی چون ایلام و کنترل و مدیریت روند تولید و فروش و توزیع کالا و خدمات در آن به مراتب نسبت به استان بزرگتر و اقتصادی تری چون خوزستان آسانتر است.

این آمار دوره مدیریتی در چهارمحال و بختیاری هم سابقه داشته است بنحوی که بعنوان مثال نرخ تورم این استان در دو سال پایانی مدیریت وی در استان جزو ۴ استان اول کشور از نظر بالا بودن نرخ تورم بود و این روند باعث شد پس از او نیز چهارمحال و بختیاری بالاترین نرخ تورم را به همراه ایلام در بازه زمانی پیش گفته داشته باشد.
شاید رتبه این دو استان(ایلام و چهارمحال و بختیاری) که از قضا هر دو استانی کوچک اند که راحت تر از خوزسنان می شد آنها را مدیریت کرد و از قضا هر دو استان با افزایش ۵۴۱درصدی تورم عدد و رتبه ای مشابه کسب نموده اند به لحاظ استعاری دارای پیام باشد که چگونه در یک دولت، دو استاندار مختلف می توانند نتایج متفاوت مدیریتی و عملکردی از خود به نمایش بگذارند.

همه اینها در حالی بود که سلیمانی دشتکی در مدت حضور چندماهه خود در خوزستان نیز آنچنان که باید از عهده مدیریت استان بر نیامد و در همین دوره کوتاه از عهده حل معضل کمبود و قیمت مرغ و سیمان برنیامد، در حالیکه ادعاهای بسیاری در نقد شریعتی استاندار پیش از خود داشت. شریعتی بنا بر آمار اعلام شده جزو استانداران موفق در زمینه تورم در مقایسه با دیگر استانداران کشور بوده و در واقع منهای شرایطی که بر اقتصاد کلان کشور حاکم بود، کسب نرخ پایین تر از میانگین کشوری و قرارگرفتن در میان چند استان اول کشور در این زمینه، نشان دهنده تفاوت های مدیریتی میان استانداران کشور است.

این آمار البته نشان دهنده شرایط مطلوب کشورمان نیست چرا که میانگین کشوری ۴۴۱درصدی تورم بعد از خروج ترامپ از برجام عدد بسیار بالایی است اما با لحاظ همین شرایط اقتصادی کلان در کشور، تفاوت ها در میان مدیریت های استانی عیان است.

اخبار مرتبط:
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم

نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه خوزستان گفت: همه در هر جایگاهی که هستند باید برای رفع مشکلات این استان جانفشانی کنیم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است