کد خبر : 210243
انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۲۳ - 08:47
دسته‌بندی : سیاسی، اسلاید
چاپ

مولوی عبدالحمید در دیدار با نماینده مقام معظم رهبری چه گفت؟

جمعی از علمای شاخص اهل سنت سیستان و بلوچستان با هیئت اعزامی از سوی مقام معظم رهبری دیدار و به گفتگو پرداختند.

مولوی عبدالحمید در دیدار با نماینده مقام معظم رهبری چه گفت؟

به گزارش سایت خبری مدارا به نقل از روابط عمومی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان، محمدجواد حاج علی اکبری رئیس هیئت اعزامی از سوی مقام معظم رهبری، مهدوی مهر دبیر شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب و لطفیان دبیر شورای برنامه ریزی مدارس دینی اهل سنت و تعدادی از علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان پیرامون حوادث اخیر استان به بحث و گفتگو پرداختند.

در ابتدای این دیدار مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی امام جمعه مسجد مکی زاهدان ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین به ارائه توضیحاتی در خصوص حوادث اخیر استان پرداخت و گفت: استان سیستان و بلوچستان در امنیت بود و مشکل خاصی وجود نداشت.

وی با اشاره به ماجرای چابهار افزود: در ماجرای چابهار التهاباتی به وجود آمد که تلاش کردیم تا جلوی آن را گرفته و دستگاه قضایی بی‌طرفانه رسیدگی کند و حاج آقای محامی هم توصیه کردند و ما هم به مردم توصیه کردیم تا مقامات قضایی در این خصوص نظر دهند.

امام جمعه مسجد مکی درباره واقعه ۸ مهرماه زاهدان، بیان داشت: هیچ کس از ما نمی‌دانست و آمادگی هم نداشت که حادثه و اتفاقی پیش می‌آید ما نماز خواندیم و صحبت‌های ما هم در آرامش انجام شد و بعد از اتمام نماز معمولا اینجا اهل سنت نوافلی می‌خوانند و برخی در چهار رکعت اول بوده و برخی چهار رکعت را تمام کرده بودند که صدای تیراندازی به صورت مسلسل شنیده شد و ادامه پیدا کرد و مردم سراسیمه شده بودند.

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی با اشاره به مستندات موجود بیان داشت: در مستند ما نشان داده می‌شود که هیچ کس کنار پاسگاه نیست و وقتی تیراندازی شروع می‌شود عده ای از جوانان به سمت پاسگاه رفته و سنگ پرتاب می‌کنند اما در مستندی که نیروی انتظامی دارد این است که عده ای به پاسگاه سنگ می‌زنند.

وی افزود: آن چیزی که مورد یقین است این بوده که این مردم نه قصد تصرف پاسگاه را داشته و نه مسلح بوده‌اند و با دست خالی نمی‌توان پاسگاهی را که خود دارای مامور، سلاح و امکانات است تصرف کرد.

مولوی اسماعیل زهی با رد ادعای نقش گروهک‌های تروریستی در زاهدان، ادامه داد: گفته شده این‌ها سلاح داشته‌اند و گروهک اینجا بوده اما اگر گروهک بود حداقل یک نفر را می‌کشتند و عنوان کردند که مردم سلاح داشته‌اند اما اگر مردم سلاح داشتند حداقل چند نفر از پاسگاه را می‌کشتند در حالی که یک نفر از مامورین به قتل نرسیده است.

وی با اشاره به کشته شدن تعدادی از افراد بی گناه، ادامه داد: حادثه، تلخ بود و مشکلات را خدمت شما عرض میکنم‌ البته این درگیری دو قسمت بود و یک قسمت همین بود و یک قسمت اینکه بعد از نماز مغرب کار به خیابان خیام کشیده شده و تعدادی در چهارراه خیام و توحید کشته شدند و چند نفر از مامورین نیز همان‌جا کشته شدند.

وی با گلایه نسبت به تبعیض، عنوان داشت: عده‌ای سعی می‌کند نزدیکان و خویشاوندان خود را در مسئولیت‌ها قرار بدهند.

مولوی اسماعیل زهی با اشاره به حادثه خاش و این که جوانانی احساساتی شده و مورد اصابت گلوله قرار گرفتند، ادامه داد: نماینده مقام معظم رهبری، مسئولان استان، علما و طوایف سعی کردند تا امنیت استان خدشه‌دار نشود و مردم را دلداری دادیم که مسئولین رسیدگی می‌کنند و این رسیدگی طول کشید.

این عالم اهل سنت ادامه داد: در شاهچراغ حادثه ای اتفاق افتاد و خیلی ها تسلیت گفتند اما حادثه‌ای به این بزرگی در زاهدان و خاش صورت گرفت اما هیچ کدام از مسئولان بلند پایه تسلیت نگفتند و انتطار این بود رئیس جمهور برای تفقد می‌آمد اما هیچکس تسلیت نگفت و کسی از بزرگان به استان سفر نکرد و برای همین مردم مقداری ناامید هستند و خدمت حاج آقای محامی گفتم که رسیدگی نمی‌شود اما ایشان گفتند شما بدبین هستید و رسیدگی می‌شود و حالا شما به استان آمدید و منتظر بیانات و پیام شما هستم.

قبلا با آیت‌الله محامی صحبت داشته و نیت داشتیم که امروز به دیدار شما بیاییم اما این نیت ما به بیرون درز کرد و فشار بر روی ما زیاد شد.

در ادامه محمدجواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور نیز عنوان داشت: توفیق داریم که به اتفاق دوستان ماموریتی از سوی مقام معظم رهبری داشته و برای ابلاغ سلام ایشان به استان شما بیاییم.

وی افزود: در جلسات مختلف مقام معظم رهبری ابراز علاقه و محبت به استان داشته و فرموده‌اند: “این ابراز علاقه من به سیستان و بلوچستان مبنای عقلانی دارد و یک جهت آن برای زمانی است که در استان بودم و ظرفیت‌های مختلفی از مردم در منطقه را کشف کردم و جهت دیکر آن نیز محرومیت‌های تاریخی استان بوده است” و در مجموع می‌توان گفت که ایشان احساس خوب و تعلق خاطر به این استان دارند.

علی اکبری بیان داشت: در ماجراهای اخیر استان، مقام معظم رهبری ناراحت و نگران شدند و دستور بررسی داشتند و پس از اینکه گزارش‌هایی خدمت ایشان رسید خواستار شدند تا جوانب مسئله مشخص و مستندات و دلایل کاملا مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: خواسته مقام معظم رهبری این بود تا بر اساس آنچه از واقعیت‌ها به دست می‌آید عمل شود که بررسی‌ها صورت گرفت و حاصل آن در شورای عالی امنیت ملی جمع بندی و تصمیماتی اتخاذ گردید.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: تصمیمات اتخاذ شده ناظر به همان بررسی ها بود و در خصوص آنچه در زاهدان و برخی شهرهای دیگر اتفاق افتاد باید نگاه ما کمی جامع‌تر باشد.

علی اکبری خاطر نشان کرد: بر اساس نظر صریح مقام معظم رهبری افرادی که بی گناه مورد اصابت قرار گرفته‌اند از نگاه ایشان شهید و کسانی که بی‌گناه مجروح شده‌اند جانباز و در بنیاد شهید دارای پرونده خواهند شد.

وی تاکید کرد: در این میان با افراد یا کسانی که به امنیت خدشه وارد کرده و جرمی مرتکب شده‌اند مماشات نخواهد شد و باید مجازات و محاکمه شوند زیرا امینت جامعه خط قرمز همه نظام‌هاست و تحت هیچ شرایطی مقام معظم رهبری اجازه نمی‌دهند حقی ضایع شود و نظر ایشان رسیدگی بر اساس موازین حق است.

علی اکبری با تاکید بر اعتماد به فرایندهای موجود در نظام، ادامه داد: قضایا به شکل روشن در مراکزی که مسئول رسیدگی‌های فنی و قضایی هستند بررسی می‌شود همان‌گونه که در بخش مقدماتی کار تشخیص‌ داده شده و جابجایی‌هایی صورت گرفت.

وی گفت: در حوادث اخیر استان غیر از افرادی که به‌ عنوان‌ مجرم شناخته می‌شوند به لطف و یاری خداوند عدد قابل توجهی از کسانی که تحت تاثیر هیجانات دست به اقداماتی زده‌اند در اولین فرصت آزاد خواهند شد.

این مقام مسول عنوان کرد: در ماجراهای اخیر استان کسانی عامل تحریک مردم بوده‌اند و حساب آن‌ها جداست و باید خطایی که در تحریک عمومی مرتکب شدند را اصلاح و عذر خواهی کنند و از این کوتاهی‌های صورت گرفته نمی‌توان به راحتی عبور کرد.

علی اکبری اظهار داشت: در ماجراهای اخیر بسیاری از روسای طوایف، علما، مسئولین و نهادهای امنیتی، نظامی و انتظامی زحمت کشیدند تا آسیب‌های بزرگتر ایجاد نشود و از این جهت از همه عزیزان تشکر می‌کنیم.

وی تاکید کرد: انتظار از بزرگترها همین است که در چنین مواقعی آتش فتنه را خاموش کنند به خصوص در استانی همچون سیستان و بلوچستان که مردمانش با روحیه کرامت، احترام ریش سفیدان خود را دارند و جلوی فتنه‌گری‌های دشمن را می‌گیرند.

علی اکبری گفت: در سطح کشور نیز دشمن با هر اتفاقی به دنبال موج سواری و سوء استفاده بوده که مردم بصیر و انقلابی خط خود را از فتنه گران جدا کردند.

وی گفت: نظام اسلامی نسبت به اهل سنت نگاه و سیاست تعریف شده‌ای دارد هر چند ممکن است در این زمینه مطالباتی وجود داشته باشد اما خدمات انقلاب به محیط عمومی اهل سنت در تاریخ بی‌نظیر است و چنین چیزی از گسترش مساجد، مدارس و انواع رسیدگی‌های دیگر مشخص است.

رئیس هیئت اعزامی از سوی مقام معظم رهبری ادامه داد: اگر مطالبه‌ای وجود داشته باشد قابل مباحثه و پیگیری است و نباید خطاهای فردی را به نام یک سازمان بدانیم و کل مجموعه را زیر سوال ببریم.

وی ادامه داد: طبق بیان مقام معظم رهبری کلید عمران شرق، استان سیستان و بلوچستان است و این عمران و آبادانی از سواحل مکران شروع شده و در آینده نیز به سایر نقاط گسترش پیدا خواهد کرد.

علی اکبری بیان داشت: این که از حوادث و اتفاقات اخیر برداشت مذهبی داشته باشیم صحیح نیست زیرا چنین چیزی اسباب فتنه‌های دیگر خواهد شد.

وی ادامه داد: مزیت ویژه سیستان و بلوچستان از نگاه نظام اسلامی مسئله وحدت و زیست مسالمت‌آمیز شیعه و سنی در کنار یکدیگر است و نباید اجازه دهیم کسی این مهم را به بازی بگیرد.

وی گفت: مقام معظم رهبری تاکید دارند که حتی یک نفر هم نباید آسیب بینند و توقع دارند علما، معتمدین و سران طوایف منطقه سنجیده عمل کرده و با آرامش مسائل را پیگیری کنند.

علی اکبری گفت: باید در برابر گرگ‌هایی که به دنبال آسیب به ما هستند هوشیار عمل کرده و بر اساس مصلحت استان و کشور پیش برویم.

وی ضمن قدردانی از آیت‌الله محامی نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان جهت پیگیری ویژه مسائل استان در کشور گفت: آیت‌الله محامی گزارش حوادث و اتفاقات استان را به مرکز کشور ارائه و به اتفاق سایر مسئولان استان در جهت حل مشکلات تلاش کردند که از ایشان و سایر مسئولانی که در این جهت اهتمام داشتند نهایت تشکر را داریم.

وی خاطر نشان کرد: یکی از ماموریت‌های مهم ما در این سفر شنیدن درد دل، گلایه‌ها و مطالبات مردم است و در این جهت جلسات متعددی برگزار و سپس مسائل را جمع بندی و برای اتخاذ تصمیم‌های جدید خدمت مقام معظم رهبری تقدیم خواهیم کرد.

اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید

مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات نه تنها در انتخابات اخیر بلکه در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر شرکت نکرده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است