کد خبر : 207366
انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۰۸ - 03:33
دسته‌بندی : خوزستان
چاپ

اختصاص ۱۱۰ میلیارد تومان برای اجرای عملیات آبخیزداری در خوزستان

معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی کشور گفت: امسال حدود ۱۱۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات مسئولیت‌های اجتماعی جهت اجرای طرح آبخیزداری به خوزستان اختصاص داده‌ایم تا در حوزه‌های مدنظر هزینه شود.

اختصاص ۱۱۰ میلیارد تومان برای اجرای عملیات آبخیزداری در خوزستان

حسن وحید با اشاره به اجرای طرح آبخیزداری در استان، بیان کرد: حدود یک میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی در استان در طرح تفصیلی آبخیزداری قرار دارند که بخشی از آن‌ها اجرا شده و بخشی در حال بررسی و مطالعه است.

وی افزود: در ۶۷۰ هزار هکتار از عرصه های مناطق شمالی استان مشرف به زاگرس عملیات‌ آبخیزداری اجرا شده که نتایج خوبی هم به دنبال داشته است. در این راستا امسال حدود ۱۱۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات مسئولیت‌های اجتماعی جهت اجرای طرح آبخیزداری به خوزستان داده‌ایم تا در حوزه‌های مدنظر خود هزینه کند و ۴۳۰ هزار هکتار طرح باقی مانده آبخیزداری نیز در دست بررسی و اجرا است تا با این اعتبارات امسال انجام شود.

وحید بیان کرد: در مناطقی که عملیات آبخیزداری اجرا شده شاهد مدیریت روان آب‌ها، سیلاب و همچنین کاهش فرسایش خاک از ۵۰ تا ۷۰ درصد هستیم. طی بازدیدی که از پروژه‌های شهرستان‌های اندیکا و لالی داشتیم هم در بحث مدیریتی و هم در بحث اجرای پروژه، اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

وی با اشاره به سطح اراضی مستعد آبخیزداری تصریح کرد: در خوزستان ۳ میلیون تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار عرصه‌ مستعد اجرای طرح آبخیزداری وجود دارد که باید در دست مطالعه قرار بگیرند تا پس از آن اقدامات اجرایی انجام شود.

وحید در خصوص مزایای اجرای آبخیزداری عنوان کرد: این طرح علاوه بر جلوگیری از فرسایش خاک، حجم زیادی آب که از حوزه‌های آبریز سرازیر می‌شود را در سفره‌های زیرزمینی ذخیره می‌کند و در زمینه رسوبات نیز در سال می‌تواند ۳ تا ۴ مترمکعب رسوبات را کنترل کند. همچنین می‌تواند تا ۷۰ درصد مدیریت سیل داشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا این اعتبار برای اجرای طرح‌ها کافی است؟ بیان کرد: این میزان اعتبار برای سطح پروژه‌ای که در سال ۱۴۰۱ داریم، کافی است اما علاوه بر این اعتبار، ما برای کل استان یک طرح دیگری نیز داریم که در دست بررسی است و پس از مصوب شدن، سعی داریم حوزه‌های آبخیزداری که مطالعه شده‌اند را در مدت ۳ سال به پایان برسانیم تا شاهد اثرات مفید آن‌ها به نفع طبیعت و مردم باشیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط:
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم

نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه خوزستان گفت: همه در هر جایگاهی که هستند باید برای رفع مشکلات این استان جانفشانی کنیم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است