کد خبر : 206920
انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۰۵ - 09:40
دسته‌بندی : اجتماعی
چاپ

توضیحات زاکانی از عزل مقدم رئیس سازمان حراست شهرداری تهران

شهردار تهران: سطحی از خطا با هوشمندسازی و تذکر قابل بازگشت است. البته اگر کسی خطا کرد مسیر قانونی وجود دارد اما قرار نیست کسی خطاکار را به سمت خطای بیشتر سوق دهد و در حقیقت برای او تله بگذارد. بی تردید با موضوعات شعاری برخورد نخواهم کرد.

توضیحات زاکانی از عزل مقدم رئیس سازمان حراست شهرداری تهران

سلسله بازدیدهای شهردار تهران از مناطق مختلف پایتخت در قالب قرار خدمت، امروز دوشنبه ۲ آبان ماه در منطقه ۹ انجام شد.علیرضا زاکانی با حضور در منطقه ۹ تهران به بررسی مشکلات و چالش‌های موجود در این منطقه در راستای افزایش سطح رضایتمندی شهروندان پرداخت .

زاکانی در گام‌های قبلی پویش «قرار خدمت» از مناطق ۲۲، ۲، ۱۷، ۱۶، ۳، ۱۴، ۲۰، ۱۰، ۱، ۱۳ و ۸ بازدید کرده بود.

زاکانی نخستین برنامه این پویش را با زیارت مزار شهدا در بوستان کوکب آغاز کرد.وی در ادامه با حضور در منزل شهید مدافع حرم، اسدالله ابراهیمی که در سال ۹۵ در شهر حلب سوریه به درجه رفیع شهادت نائل آمد، با خانواده این شهید دیدار کرد.

شهردار تهران در ادامه پویش «قرار خدمت» در جمع کارکنان شهرداری منطقه ۹ حاضر و با آنها دیدار صمیمانه ای داشت.زاکانی در این دیدار پس از شنیدن دغدغه چندین تن از کارکنان شهرداری منطقه ۹ گفت: یک سال و یک ماه و ۲۲ روز است که در خدمت مردم هستیم و در این مدت با سه حقیقت شهر، مردم و مدیریت شهری مواجه بودیم؛ همچنین حال شهر به واسطه فرسودگی و بی دقتی در رشد و گسترش آن، مناسب نیست و ماحصل رشد نامناسب شهر ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار است که ۴۵۶۰ هکتار آن بافت فرسوده است و زیرساخت های شهری نیز تحلیل رفته است و ۵۳۰ کیلومتر شبکه جمع آوری آب‌های سطحی نیز برای شهر ناکافی است.

وی با بیان اینکه شهر از مشکلاتی رنج می برد که مستقیما بر زندگی مردم اثر می گذارد و مردم از ترافیک، آلودگی هوا، بد مسکنی و بی مسکنی ناراضی هستند، افزود: باید مسیری را انتخاب کنیم که این واقعیت ها و محیط پیرامونی مان را طوری تغییر دهیم تا آینده پیش رو تضمین شده و امیدبخش باشد.

زاکانی با اشاره به اینکه امروز در یک نزاع تاریخی به سر می بریم و برای صف بندی هایی که در عرصه جهانی، منطقه ای و داخلی شکل گرفته است دو راه پیشنهاد می شود؛ یک راه، راه استمرار انقلاب و راه دوم بازگشت به مسیر قهقرایی گذشته است.

شهردار تهران با بیان اینکه موضوع بعدی بحث کارآمدی و امیدبخشی است، اضافه کرد: بعد از ۴۳ سال فعالیت انقلاب، امروز اثر کشورمان در عرصه جهانی و منطقه ای غیر قابل کتمان است و دیگران نمی توانند بدون ما تصمیم بگیرند و نمی توانند تصمیمی را بر ما تحمیل کنند.

وی عنوان کرد: ۴۳ سال پیش شعارهای انقلاب اثرات خود را گذاشته اما الگوهای کاملی از آن شعارها پیش روی ما نیست؛ مثلا آزادی و تحملی که برای آن آزادی نیاز است در لایه های پایین مدیریتی ما وجود ندارد یا وقتی صحبت از استقلال می کنیم، در حالی است که ما امروز استقلال سیاسی داریم اما استقلال فرهنگی و اقتصادی نداریم؛ در این سال‌ها حرکت در مسیر عدالت داشتیم اما با آن عدالتی که حضرت علی (ع) می فرمود فاصله داریم؛ با معنویت و پیشرفت واقعی نیز فاصله داریم و پیشرفتی که تاکنون داشتیم نیز کاریکاتوری بوده و ساختار و بدنه موزون نداریم.

زاکانی با اشاره به اینکه اگر عدالت تسری پیدا کند می تواند ما را جهش دهد و در ابعاد مختلف ما را یاری کند و یک پیشرفت همه جانبه را برای ما به ارمغان داشته باشد، یادآور شد: امروز در آستانه تحول هستیم و آن چیزی که می تواند مانع از این تحول شود مردم هستند؛ ما از خارج هیچ گزندی نخواهیم دید اما سطح رضایتمندی و امید مردم مستقیما با بقای ما مرتبط است و اگر نتوانیم مردمی سازی و واگذاری امور را با مردم به گونه ای انجام دهیم که مردم مشارکت کنند و پیشرفت و تحول کشور را پیش ببرند و خودشان صاحب خانه باشند و مهمان نباشند، با مشکل مواجه می شویم.

شهردار تهران با بیان اینکه هر اتفاقی که در تهران می افتد بر سایر نقاط کشور اثر می گذارد و در سایر نقاط جهان ترجمه و منعکس می شود، اظهار کرد: نقطه عزیمت کار ما ناظر به این تحول، تحول از درون شهرداری و مدیریت شهری است؛ سال گذشته که مشغول شدیم اولین توجه ما این بود که مشکل مالی شهرداری را حل کنیم؛ با ایجاد خزانه‌ واحد و تمهیدات لازم از فشار و تنش مالی خارج شدیم، با وجود اینکه میزان صدور پروانه سال گذشته ۵ میلیون متر بود و سال ۹۱ این عدد ۳۵ میلیون متر مربع بود و با این وضعیت نیز این تنش را حل کردیم.

وی ادامه داد: بخشی از پرسنل ما رسمی هستند که با قواعد دولت هماهنگی دارد، ۱۰ درصد افزایش حقوق امسال داشتند و برای جبران کمبود آن از یک سرفصل ابداعی استفاده کردیم که حدود ۲۲ درصد را خودمان پوشش دهیم و امروز که مصوبه دولت بیاید ۲۰ درصد نیز از آن جا اضافه می شود.

زاکانی با اشاره به اینکه ما نسبت به گذشته مسیری را دنبال می کنیم که نگاه به گذشته منشا و پایه ای برای آینده باشد، گفت: برای نیروهای رسمی، خدمات اداری، هادیان و برای پرسنل حجمی و نیروهای پیمانکاری ضوابطی را دنبال می کنیم که امنیت شغلی برای آنها ایجاد شود و اگر پیمانکاری حقوق را پرداخت نمی کند آن پیمانکار را جریمه می کنیم تا آن جریمه برای حقوق نیروها پرداخت شود.

شهردار تهران با بیان اینکه اگر نتوانیم رضایتمندی پرسنل را داشته باشیم نمی توانیم انتظار داشته باشیم که رضایتمندی مردم حاصل شود، افزود: در بحث تعاونی مسکن از طرف سازمان بازرسی منعی ایجاد شده بود که این منع برداشته شد و سعی کردیم در مشارکت های خودمان طوری برنامه ریزی کنیم که برای ۱۳۰ هزار واحد در سال مشارکت کنیم و در بازار مسکن تهران اثرگذار باشیم و از قدرالسهم خودمان برای پرسنل خودمان قرار می دهیم تا به صورت شفاف پرسنلی که بیشترین امتیاز را بیاورند از این امکان بهره مند شوند.

وی اضافه کرد: در حوزه ارتقای شغلی ارتقای عمودی و افقی را مدنظر داریم تا هر فردی اثر رشد خود را در حکم کارگزینی خود در هر سال ببیند.

زاکانی با اشاره به اینکه ۴ تحول را در شهر دنبال می کنیم، بیان کرد: نخست تحول درون زا است که بر اساس آن شهرداری از یک نهاد خدماتی به نهاد خدمتگزار اجتماعی تبدیل شود و مدیریت شهری بتواند مبتنی بر یک چشم انداز تا سال ۱۴۱۰ به یک مدیریت شهری الگو تبدیل شود؛ امروز دعوا بر سر این است که مدیریت یکپارچه شهری امکان پذیر است یا نه، در حالی که در مسکو شهردار آن شهر همه کاره است و ۵۰ میلیارد دلار در سال اعتبار آن است اما شهرداری تهران ۱.۲ میلیارد دلار بودجه دارد؛ امسال تلاش کردیم که بتوانیم خودمان را به ۱.۸ میلیارد دلار برسانیم و به صورت غیر رسمی به دنبال ۲.۵ تا ۳ میلیارد دلار هستیم البته بدون ذره ای تخطی از قواعد و قوانین.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: در بحث مبارزه با فساد درباره خطاهایی که در گذشته انجام شد موفق شدیم حدود ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان از امکانات شهر را برگرداندیم یا اینکه برند شهروند ۳ میلیارد فروخته شده بود در حالی که قیمت اصلی آن ۶۰۰ میلیارد تومان بود و قدرالسهم برخی از مشارکت ها را نیز به دست آوردیم.

وی با بیان اینکه میانگین سنی کارکنان شهرداری ۴۲ سال و مدیران آن ۴۴ سال است و در واقع شهرداری یک سازمان جوان است، گفت: در بحث تحول در کالبد شهر تلاش می کنیم مبتنی بر ۳۲۵ ایستگاه مترو و تعدادی از ایستگاه های بی آرتی و بحث تراموا بتوانیم یک معماری نوین و ساختار جدیدی را بر این محور داشته باشیم و ایمنی شهر را تضمین کنیم، بافت ناپایدار برای ما یک فرصت طلایی و گرانبها است و به شدت دنبال شهرک سازی های الگو هستیم و مناطق ۴، ۵، ۱۸، ۱۹ و چند منطقه دیگر فضای مناسبی برای ایجاد این شهرک های الگو هستند.

زاکانی بیان کرد: مترو برای تکمیل ۳۰۰ هزار میلیارد پول می خواهد که شاید رقم زیادی باشد اما با یک الگو می توان این شهر را ساخت شهر و باید بازی را طراحی کنیم که شهر، مردم، سرمایه گذاران و مدیریت شهری در آن سود کنند؛ درباره پروژه یادگار امام (ره) توافقات انجام شد که پروژه یادگار امام را قطعه قطعه و در یک زمان ۲.۵ ساله انجام دهیم و پروژه بروجردی را نیز امسال افتتاح می کنیم و در پروژه متوسلیان تونل ۹ کیلومتری را در دوطبقه از میدان سپاه تا آزادگان احداث می کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه تحول بعدی در خصوص حوزه فناورانه شهر است، افزود: همه ظرفیتهای ما مبنتی بر زیرساخت های فناورانه می تواند در این مسیر کمک کند؛ انتقال باراندازها به خارج از شهر از جمله‌ این اقدامات در حوزه هوشمندسازی و لجستیک بار و مسافر است و با استفاده از هوشمندسازی می توانیم شهر را ارتقا و به آن هویت دهیم.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برخورد با موضوع فساد در حوزه مدیریت شهری، گفت: خطاهایی در گذشته انجام شده بود ، تلاش کردیم که حق مدیریت شهری را استیفا کنیم. در این مسیر بیش از ۸۰۰۰ میلیارد تومان امکانات شهرداری را بدون سر و صدا و هیاهو بازگردانیم. در این مسیر برند شهروند که ۶۰۰ میلیارد تومان ارزش داشته و در دوره‌ای سه میلیاد تومان فروخته شده بود، توانستیم این برند را بازگردانیم. قراردادها و پیمانکاری‌ها را شفاف کردیم .

زاکانی با بیان اینکه کسی حق ندارد در مجموعه مدیریت شهری برای کسی تله گذاری کند، گفت: موضوع عزل یکی از مدیران شهرداری به دلیل تله گذاری برای پرسنل برای اولین بار در این جلسه مطرح می‌شود، مسئولی را عوض کردم چرا که برای کسی تله گذاشته بودند. کسی دو سکه می‌گیرد تا برود از وی فیلم تهیه کنند. هنگامی که این موضوع را شنیدم تا صبح نخوابیدم و پنج صبح این فرد را که از نزدیکترین افراد به من بود عزل کردم. بی تردید اصل و فرع این موضوع خلاف شرع است. اگر بتوانیم با پرسنل یکرنگ باشیم قطعا می‌توانیم با فساد نیز مقابله کنیم. برای عزل این فرد شش ماه است که هزینه می‌دهم و لب هم باز نکردم ولی برای اینکه از حریم شهرداری و پرسنل حمایت کنم و همه بدانند اگر برای کسی بخواهند تله بگذارند اول خودشان دچار مشکل می‌شوند این کار را انجام دادم.

وی ادامه داد: سطحی از خطا با هوشمندسازی و تذکر قابل بازگشت است. البته اگر کسی خطا کرد مسیر قانونی وجود دارد اما قرار نیست کسی خطاکار را به سمت خطای بیشتر سوق دهد و در حقیقت برای او تله بگذارد. بی تردید با موضوعات شعاری برخورد نخواهم کرد.

وی تاکید کرد: تحول درونزا را که موجب ارتقای مدیریت شهری شود دنبال خواهیم کرد. امیدواریم با رونمایی از بسته خرسندسازی گوشه‌ای از زحمات پرسنل را جبران کنیم. تحول دیگری که روی خواهد داد مربوط به درون شهر است. تا بتوانیم معماری نوینی را شکل دهیم و از سوی دیگر تکمیل خطوط مترو را دنبال کنیم. قطعا شهر و مردم آن دارا هستند و می‌توان طرحی را پیاده کرد که مردم، پیمانکاران و مدیریت شهری سود ببرند. در این راستا پروژه‌های بزرگ شهر را فعال کردیم. امیدواریم بزرگراه یادگار امام به صورت قطعه قطعه تکمیل و افتتاح شود و پروژه شهید بروجردی نیز امسال افتتاح خواهد شد. پروژه‌های شهید شوشتری و متوصلیان نیز به صورت جدی پیگیری خواهد شد.

شهردار تهران تحول دیگر را در حوزه زندگی مردم خواند و افزود: در تلاشیم تحول در سبک زندگی همراه با رفاه و آسایش مردم را فراهم کنیم. تحول ناظر بر حوزه فناوری نیز یکی دیگر از اقدامات ماست. ظرفیت‌های مبتنی بر هوشمندسازی می‌تواند خدمات را افزایش دهد. قطعا هوشمندسازی بار و مسافر را دنبال خواهیم کرد و با هوشمندسازی پارک حاشیه‌ای را نیز ساماندهی خواهیم کرد. در حقیقت با بهره گیری از هوشمندسازی می‌توانیم شهر را ارتقاء دهیم و هویت سازی برای شهر را محقق کنیم.

زاکانی همچنین در پایان این جلسه در جمع خبرنگاران با اشاره به پیگیری روند احداث ادامه بزرگراه یادگار امام در منطقه ۹ گفت: بخشی از زمین‌های این پروژه مربوط به آموزش و پرورش است که این موضوع در حال پیگیری است. امسال بزرگراه شهید بروجردی خاتمه پیدا می‌کند و به افتتاح می‌رسد. به این ترتیب گشایش بزرگی در منطقه ۱۸ روی خواهد داد.

وی ادامه داد: ما توسعه اتوبوسرانی را در تهران به صورت جدی پیگیری می‌کنیم. برای امسال ۵۹۱ اتوبوس بازسازی شده و ۲۰۰ دستگاه نیز خریداری شده، امیدواریم تا پایان سال تعداد اتوبوس‌های تهران را به بیش از ۵۰۰۰ دستگاه برسانیم و ۲۱۰ خط اتوبوسرانی تهران را نیز اصلاح کنیم. همزمان وارد اقدامات جدی در خصوص مترو شدیم تا خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ را احداث کنیم. برای خط ۱۱ با شرکت مپنا وارد مذاکره شدیم و تلاش خواهیم کرد با توجه به اینکه تکیه ما بر حمل و نقل ریلی است در این حوزه گام‌های موثری برداریم. برای این کار بر منابع داخلی تکیه می‌کنیم و با مشارکت و مولدسازی کار را به پیش می‌بریم. در بحث واگن و توسعه خطوط کار جدی را انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: مطالعاتی در مورد احداث تراموا شروع کرده‌ایم که در دو یا سه خط امکان احداث آن در تهران فراهم شود. در این راستا جلساتی برگزار شده و مشغول کار روی این موضوع هستیم. اگر این امکان فراهم شود تکیه ما روی محور انقلاب – دماوند است و طوری تنظیم خواهیم کرد که امکان جابجایی مسافر هر پنج دقیقه فراهم شود.

شهردار تهران درباره مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز نیست گفت: همیشه فرد خلافکار و خاطی پیدا می‌شود در آشوب‌هایی که اخیرا اتفاق افتاده عده‌ای فرصت پیدا کردند که خلاف خود را تشدید کنند اما با این امر قطعا هم در منطقه ۱۸ و ۱۹ مقابله خواهد شد. چرا که این جان مردم است و در آن تعارفی نداریم.

وی درخصوص آماده باش شهرداری تهران برای بارش‌های پیش بینی شده نیز گفت: سال گذشته نیز در پیش بینی بارش‌ها نیروهای خدمات شهری و مناطق در آماده باش کامل بودند که برای امسال نیز این اتفاق خواهد افتاد.

زاکانی درخصوص موضوع آلودگی هوا نیز گفت: پنجشنبه این هفته جلسه‌ای با حضور دستگاه‌های مرتبط از سوی وزیر کشور برگزار خواهد شد و موضوع آلودگی هوا به صورت جدی پیگیری خواهد شد.

اخبار مرتبط:
هواشناسی: بارش‌های فروردین و نیمه اول اردیبهشت تقریبا خوب است
هواشناسی: بارش‌های فروردین و نیمه اول اردیبهشت تقریبا خوب است

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: انتظار داریم بارش‌های فروردین و نیمه اول اردیبهشت تقریبا خوب باشد، اما پس از آن بارش‌ها در حد معمول و در برخی مناطق زیر نرمال خواهد بود.

فرزند امام جمعه مشهد ارتباطش با هلدینگی که ۴ هزار درخت هیرکانی را قطع کرد را رد کرد / ماجد علم‌الهدی: سرمایه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این زمینه ندارم
فرزند امام جمعه مشهد ارتباطش با هلدینگی که ۴ هزار درخت هیرکانی را قطع کرد را رد کرد / ماجد علم‌الهدی: سرمایه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این زمینه ندارم

ماجد علم الهدی درباره ارتباطش با هلدینگ گردشگری جوانمرد گفت: من هیچ گونه شناخت و ارتباطی با آقای مهدی جوانمرد و هلدینگ ایشان ندارم.

تعداد جان‌باختگان تصادفات از ۲۴ اسفند تا ۸ فروردین به  ۵۴۹ نفر رسید
تعداد جان‌باختگان تصادفات از ۲۴ اسفند تا ۸ فروردین به ۵۴۹ نفر رسید

سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور با بیان اینکه ۴۰ هزار خودروی متخلف در طرح نوروزی پلیس توقیف شده است، گفت: متاسفانه از ۲۴ اسفند تا ۸ فروردین ۵۴۹ هموطن در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است