کد خبر : 205922
انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۸ - 09:39
دسته‌بندی : سیاسی
چاپ

وکلای پدر و مادر مهسا امینی به نظریه کمیسیون پزشکی قانونی اعتراض کردند

علی‌رغم گذشت بیش از سه هفته از اعلام وکالت ما و چندین بار مراجعه من و همکارم به بازپرسی، هنوز به اصل پرونده مرگ مهسا و روند تحقیقات انجام شده دسترسی پیدا نکرده‌ایم و نمی‌دانیم کدام تحقیق قضایی، مستند گزارش پزشکی قانونی قرار گرفته است.

وکلای پدر و مادر مهسا امینی به نظریه کمیسیون پزشکی قانونی اعتراض کردند

به گزارش سایت خبری مدارا؛ وکلای اولیای دم مهسا امینی در لایحه خود خطاب به بازپرس ویژه قتل دادسرای جنایی تهران ضمن اعتراض به گزارش کمیسیون پزشکی قانونی اعلام کرده‌اند در این گزارش علت مرگ مهسا صریحاً روشن نشده است. وکلا درخواست کرده‌اند پرونده جهت بررسی مجدد علت مرگ به هیاتی دیگر از پزشکان قانونی ارجاع و با دعوت پنج نفر از ۱۰ پزشک متخصص جراحی مغز و اعصاب و نورولوژی و یک پزشک قلب و عروق و یک روانپزشک معرفی شده توسط اولیای دم به انتخاب بازپرس موضوع رسیدگی شود.

صالح نیکبخت با اشاره به این موضوع گفت: درخواست حضور پزشکان متخصص مغز و اعصاب و نورولوژی و قلب و روانپزشک معتمد خانواده از طرف اولیای دم از آن جهت است که آنان و وکلا فاقد اطلاعات پزشکی تخصصی هستند و حضور پزشکان معرفی شده به عنوان مستشاران و امین والدین در جلسه پزشکی قانونی می‌تواند موجب جلب اطمینان اولیای دم از دقت و شفافیت رسیدگی به علت مرگ مهسا شود.

او ادامه داد: علت معرفی این پزشکان غیر از دانش و تخصص آنان که در سطح ملی و بین‌المللی شناخته شده‌اند، عدم فعالیت کنونی آنان در مراجع پزشکی دولتی و خصوصی و سابقه مستمر تدریس و آموزش رشته مغز و اعصاب و جراحی در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و مراکز استان‌های بزرگ چون تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز و کرمانشاه است. دعوت از این پزشکان موجب اعتبار و اتقان بیشتر نظریه پزشکی قانونی و اعتمادسازی در جامعه و تسکین درد و رنج پدر و مادر مهسا از مرگ دلخراش فرزندشان خواهد بود.

نیکبخت ضمن بیان دلایل اعتراض وکلای اولیای دم مهسا نسبت به نظریه پزشکی قانونی به اعتمادآنلاین گفت: گزارش کمیسیون پزشکی قانونی بر اساس تحقیقات مراجع قضایی، پرونده بالینی مهسا در بیمارستان کسری، گزارش اورژانس ۱۱۵ و نیز گزارش پرستار وظیفه اورژانس حاضر در محل پلیس امنیت اخلاقی تنظیم شده است، در حالی‌که علی‌رغم گذشت بیش از سه هفته از اعلام وکالت ما و چندین بار مراجعه من و همکارم به بازپرسی، هنوز به اصل پرونده مرگ مهسا و روند تحقیقات انجام شده به منظور روشن شدن ابعاد ماجرا از جمله چگونگی دستگیری مهسا در پارک طالقانی و هدایت او به داخل ون گشت ارشاد از ساعت ۶.۵ عصر روز سه‌شنبه ۲۲ شهریورماه سال جاری تا هنگام فوت، دسترسی پیدا نکرده‌ایم و نمی‌دانیم کدام تحقیق قضایی، مستند گزارش پزشکی قانونی قرار گرفته است. لذا مصرانه خواهان دسترسی به اصل پرونده و تحقیقات انجام شده هستیم.

او ادامه داد: وکلای اولیای دم مهسا بار دیگر بر تعهد خود نسبت به محرمانه ماندن روند تحقیقات تاکید کرده و می‌گویند آنان فقط از طریق رسانه‌ها و چند برگ کپی در بدل پرونده در جریان امر قرار گرفته‌اند و بدون روشن شدن روند تحقیقات و نقش فرد یا افراد دستگیرکننده مهسا و نحوه هدایت و انتقال او به مرکز پلیس امنیت اخلاقی در خیابان وزرا امکان دفاع از حقوق اولیای دم وجود ندارد و این وضعیت ابهامات چگونگی مرگ را برطرف نکرده و بر پیچیده شدن امر می‌افزاید. وکلا می‌گویند در گزارش کمیسیون پزشکی قانونی به عنوان نظریه کارشناسی به تحقیقات مراجع قضایی استناد شده است. اصل بر این است که این تحقیقات به طور کامل در اختیار اولیای دم و وکلای آنان قرار گیرد. بدون دسترسی به اصل پرونده و تحقیقات صورت گرفته نمی‌توانیم به طور کامل دلایل متعدد اعتراض را بیان کنیم.

نیکبخت در ادامه افزود: وکلا در لایحه خود اجمالاً علت اصلی اعتراض و رد گزارش را به این شرح اعلام کرده‌اند: بخش عمده گزارش کمیسیون پزشکی قانونی، انعکاس سوابق بیماری تیروئید مهسا و عمل جراحی او در بیمارستان میلاد تهران می‌باشد . پدر مهسا در جلسه کمیسیون روز ۹ مهرماه به طور کامل به سوالات پزشک متخصص تیروئید حاضر در جلسه و مقام قضایی پاسخ داد و اعلام کرد مهسا از زمان ابتلا به تیروئید و نیز بعد از عمل جراحی مغز توسط آقای دکتر شیروانی، تحت نظر پزشکان متخصص غدد (آقایان دکتر سیامک شیوا- متخصص غدد اطفال- و دکتر امیر بهرامی- متخصص غدد بزرگسالان) در تبریز بوده و این پزشکان داروهای وی را به طور دقیق تعیین و مهسا هم مصرف می‌کرد. مطابق آخرین تجویز؛ وی هر روز نصف قرص هیدروکورتیزون و نصف قرص لووتیروکسین مصرف می‌کرده و گاهی شبانه اسپری دسموپرسین را نیز مصرف می‌کرد. در آخرین پاسخ آزمایش که به بازپرسی تقدیم شده و مربوط به یک ماه قبل از وقوع حادثه (۱۴۰۱/۰۵/۲۲) می‌باشد، مشخص گردید همه غدد او (از جمله تیروئید و آدرنال) به درستی کار می‌کرده و پزشک متخصص نیز بر اساس آخرین آزمایش، هیچگونه تغییری در روند درمان و مصرف داروهای تجویز شده نداده و از او خواست یک سال دیگر برای انجام آزمایش جدید مراجعه کند. بنابراین نظریه کمیسیون که اعلام کرده است به دلیل در دسترس نبودن نتایج آزمایش های مربوطه و سوابق مراجعه به پزشکان متخصص قضاوت در مورد کفایت درمان‌های دارویی مقدور نیست به علت عدم اطلاع آنان از روند درمان غدد مهسا صحیح نیست. زیرا روند درمان مهسا مستمراً تحت نظر پزشک متخصص غدد قرار داشته و عملاً زمینه ایجاد اختلال در عملکرد محور تالاموس- هیپوفیز و غدد تحت فرمان (تیروئید و آدرنال) به دنبال عمل جراحی تومور کرانیوفارنژیوما وجود نداشته است.

به همین جهت بند الف گزارش کمیسیون پزشکی قانونی دائر بر اینکه نظریه کمیسیون «…در دسترس نبودن نتایج آزمایشهای مربوطه و سوابق مراجعه به پزشکان متخصص، قضاوت در مورد کفایت‌های درمانهای او مقدور نیست»، به علت عدم اطلاع پزشکان محترم عضو کمیسیون و اشخاص خارج از کمیسیون از روند درمان بیماری غدد آدرنال و تیروئید مهسا نمی‌تواند مقرون به صحت باشد. بررسی مجدد علت مرگ در کمیسیونی دیگر با حضور پزشکان اعلام شده به شرح فوق ابهامات موضوع را برطرف می‌کند.

اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید

مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات نه تنها در انتخابات اخیر بلکه در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر شرکت نکرده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است