کد خبر : 205012
انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۳ - 11:57
دسته‌بندی : سیاسی
چاپ

محمدصادق کوشکی: معترضان چون خط قرمز ندارند نمی شود به مطالبات آنها پاسخ داد

فعال و تحلیلگر اصولگرا می گوید: «شعارهایی که مطرح می‌شود هم مبهم و درهم است و حتی نمی‌شود گفت مثلا تمام معترضات بحث حجاب دارند. هسته اصلی مطالبات، بی‌هویت و بی‌هنجار است و معترضان هیچ یک از خطوط قرمز را محترم نمی‌شمارند و نه خط قرمز دینی دارند، نه قانونی، نه عرقی و نه منطقی؛ به همین دلیل پاسخگویی به مطالبات آنها میسر نیست زیرا اصلا معلوم نیست چه می‌خواهند».

محمدصادق کوشکی: معترضان چون خط قرمز ندارند نمی شود به مطالبات آنها پاسخ داد

به گزارش سایت خبری مدارا؛ محمدصادق کوشکی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره اعتراضات اخیر گفت: «رخدادهای دو-سه هفته اخیر با همه موارد مشابه‌اش در سال‌های قبل متفاوت است زیرا مطالباتی که مطرح می‌شود دقیق و اجرایی نیست؛ از سوی دیگر مشخص نیست مطالبات مبهم در این دوره رخدادها از سوی کدام بخش از جامعه مطرح می‌شود. اگر رصد کنیم، بخش‌های مختلف مردم از طبقات بالا تا طبقات پایین مطالبه اصلی‌شان بهبود اوضاع معیشتی است و این موضوع آن‌قدر قطعی است که نیاز به نظرسنجی هم ندارد با این حال معلوم نیست آنهایی که اکنون به خیابان‌ها می‌آیند چه می‌خواهند و مطالباتشان بسیار گنگ، مبهم و نامفهوم است».

او ادامه داد: «شعارهایی که مطرح می‌شود هم مبهم و درهم است و حتی نمی‌شود گفت مثلا تمام معترضات بحث حجاب دارند. هسته اصلی مطالبات، بی‌هویت و بی‌هنجار است و معترضان هیچ یک از خطوط قرمز را محترم نمی‌شمارند و نه خط قرمز دینی دارند، نه قانونی، نه عرقی و نه منطقی؛ به همین دلیل پاسخگویی به مطالبات آنها میسر نیست زیرا اصلا معلوم نیست چه می‌خواهند».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «در سال ۹۸ درون‌مایه اعتراضات اقتصادی بود و برخی به دلیل گران‌شدن سوخت به خیابان آمده بودند اما آنچه امروز می‌بینیم گنگ است. وقتی می‌گویم اعتراضات کنونی بی‌هنجار است یعنی آشفته است و نه آنکه ناهنجار باشد که اساسا بی‌هنجار است. واقعا نمی‌دانیم کسانی که به خیابان می‌آیند حرف حسابشان چیست. خواسته‌شان آزادی حجاب است؟ نمی‌دانیم و اگر این است آیا به همین اکتفا می‌شود؟ مثلا اخیرا برخی دانشجویان در بعضی دانشگاه سلف‌های غذاخواری را مختلط کرده‌اند. خب این معنایش چیست؟ یعنی چه می‌خواهند؟ نمی‌دانیم».

کوشکی در پایان درباره دهه هشتادی‌ها گفت: «نسل دهه هشتادی‌ها قربانی ناکارآمدی مسئولان فرهنگی‌ هستند. واقعیت این است که به نیازهای فکری آنها پاسخ متناسب داده نشده است. مسئولان سال‌هاست که همه وقت خود را صرف مسئله اقتصاد کرده‌اند که البته در حوزه هم دستاورد ویژه‌ای نداشته‌اند و به طور کلی حوزه فرهنگ را رها کرده‌اند. رسانه ملی تعهدی برای پاسخگویی به نیازهای فکری نسل جدید در خود احساس نمی‌کند. سینما هم از آن‌سو رهاست و هیچ اثر خوبی برای این نسل ساخته نشده است و به همین دلیل است آنها دچار بی‌هنجاری شده‌اند. این نسل قربانی غفلت مسئولان در حوزه فرهنگی هستند».

اخبار مرتبط:
بطحایی، وزیرسابق آموزش و پرورش: معدل علمی دانش‌آموزان به حدود هشت و نُه رسیده‌ / مردم به آرامش نیاز دارند/ برخی دوست دارند مدام با مردم کُشتی بگیرند
بطحایی، وزیرسابق آموزش و پرورش: معدل علمی دانش‌آموزان به حدود هشت و نُه رسیده‌ / مردم به آرامش نیاز دارند/ برخی دوست دارند مدام با مردم کُشتی بگیرند

بطحایی گفت: مردم به آرامش نیاز دارند، مثلا این‌که یک روز می‌آییم، می‌گوییم قرار است یک روز سهمیه بنزین تغییر کند، را چرا زودتر اعلام می‌کنیم؟ هرچند که اصلا باید پرسید چرا این تصمیم خام و ناپخته را گرفته‌ایم؟ یا مثلا یک روز بورس بالا می‌رود، یک روز دلار تغییر می‌کند. ما هر روز داریم با این اقدامات استرس‌هایی را به جامعه وارد می‌کنیم که آرامش را از مردم می‌گیرد. انگار بعضی از ما دوست داریم مدام با مردم کشتی بگیریم. باید بگذاریم مردم زندگیشان را بکنند. بگذاریم کاسب برای کسبش برنامه‌ریزی داشته باشد و تا این اندازه به پروپای یک استاد دانشگاه نپیچیم.

عباس عبدی: قانون باید براساس خواست مردم نوشته شود / پشت پَرده زنده کردن گشت ارشاد چیست؟
عباس عبدی: قانون باید براساس خواست مردم نوشته شود / پشت پَرده زنده کردن گشت ارشاد چیست؟

عباس عبدی نوشت: قاعده برای نیروهای تحت امر حکومت و وزارت کشور فقط یک چیز و همان قانون است، پس باید گفت خلاف قانون. اگر چنین است که طبعا هست، باید مرتکبین آن مجازات شوند. چرا دستگاه قضایی سکوت کرده تا رهبری تذکر دهند؟

علی ربیعی: چگونه در کوران درگیری با اسرائیل، در خیابان با زنان تسویه‌حساب می‌کنید؟
علی ربیعی: چگونه در کوران درگیری با اسرائیل، در خیابان با زنان تسویه‌حساب می‌کنید؟

علی ربیعی نوشت: شیوه برخورد و اقدامات خیابانی در خصوص حجاب نه تنها به دور از تدبیر است، بلکه نه امنیت ساز است و نه مقوم ارزش‌های دینی. این پرسش همیشه باقی خواهد ماند که چگونه عده‌ای با توجیهات خود، در کوران حمله فیزیکی و روانی رژیم اسراییل، تشویق به تسویه حساب با بخشی از جامعه می‌کنند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است