کد خبر : 198104
انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۶ - 20:49
دسته‌بندی : فرهنگی، اخبار ویژه
چاپ

نگاهی به فیلم «زالاوا» ساخته ارسلان امیری/کنکاش در تاروپود ترس

«زالاوا» نمود بلوغ دیررس اما لازم سینمای وحشت در ایران است. برآیندی از تجارب ناموفق سینماگران قبلی و پسند تماشاگران امروز از محصولات جهانی این ژانر.

نگاهی به فیلم «زالاوا» ساخته ارسلان امیری/کنکاش در تاروپود ترس

به گزارش سایت خبری مدارا؛ پیمان شوقی روزنامه نگار و منتقد سینما در یادداشتی که در اختیار مدارا قرار داد نوشت: ارسلان امیری بر نقاط ضعف آن تجارب واقف بوده و از تکرارشان پرهیز کرده ( از جمله عدم اصرار در نمایش مستقیم عامل ترس) و به موازات آن جاذبه و امکانات روایی ژانر را در خدمت طرح دغدغه­ هایی عمیق و قابل تأمل قرارداده. این همان محوری است که سینمای وحشت دنیا از آغاز بر پایه­ اش شکل گرفته و تا به امروز رسیده. حالا سینمای ایران هم نمونه ­ای قابل انطباق برای ادامه ژانری محبوب، و تماشاگران ایرانی هم دستمای ه­ای بومی برای تجربه اضطرابی لذت بخش در تاریکی سالن­ ها دارند.

بخش قابل توجهی از موفقیت سازندگان «زالاوا» در برقراری ارتباط با مخاطبانی از کشورها و فرهنگ­ های گوناگون را می­ شود ناشی از تنیدن چنین مفاهیمی در تاروپود یک قصه ترسناک به ظاهر عادی با سویه­ های عاشقانه دانست. توفیقی که ضمناً مدیون تولید جدی و سخت­گیرانه­ فیلم هم هست و استفاده درست و ادای­ دین گونه فیلمساز از کلیشه­ های ژانر ترسناک ( مثل موسیقی و هم­انگیز و پرحجم، حضور گربه سیاه، قطع ناگهانی برق، و عبور پرهیب نامشخص از پس­زمینه آدم­ های وحشت ­زده) به خوبی در دل این تولید سنگین جا افتاده. اما بزرگترین دستاورد ارسلان امیری را باید توفیقش در بنا نهادن داستانش بر «هیچ» و پیش­راندن ماجراها با استفاده از ایماژهای سینمایی دانست. امیری هیچ ­جای داستان مستقیماً درخصوص راست یا دروغ بودن ادعاهای خرافی موضع نمی ­گیرد و حتی از آوردن شخصیت منفی برای داستان پرهیز می­ کند. تنها شخصیت منفی داستان در واقع همان ظرف شیشه ­ای خالی است که در دو نمای هوایی در ابتدا پرده دوم و اواسط پرده آخر به داستان وارد و از آن خارج می ­شود؛ و گرنه علیرغم بارها شیاد خوانده شدن جن­گیر توسط استوار ( نوید پورفرج)، فیلمساز نشانه­ دیداری مؤکدی برای آن ارائه نمی ­کند، و حتی با انتخاب زوایای مناسب دوربین و بازی کنترل ­شده بازیگر نقش جن­گیر ( پوریا رحیمی­ سام) به او موقعیتی برابر با استوار می­ یخشد تا تماشاگر در اتخاذ فوری یک موضع سر راست بین این دو سرگردان بماند. و در این میان تنها به قول شفاهی و گذرای سربازان پاسگاه اکتفا می ­شود که عملیات جن­گیر را همسو با منافع سازندگان یک سد برای ترساندن و فراری دادن اهالی روستا و تصرف منطقه می­­­ دانند.

نمی­ شود از بازیگران گفت و به اعتماد به نفس ستودنی کارگردان اشاره نکرد که جای استفاده از سیمای تثبیت­ شده ستاره­ ها، به قوت قصه و جاذبه ­های دیداری فیلمنامه اعتماد کرده و نقش­ه ای اصلی فیلمش را به چهره­ های آشنایی سپرده که هیچکدام سابقه ایفای نقش­ اصلی نداشته ­اند، ولی توانایی هرسه آنها که باید ضمن ادای دیالوگ ­ها به زبان و لهجه بومی، مجموعه ­ای از احساسات کنترل­ شده را با ظرافت منتقل کنند عرصه مناسبی برای جلوه­ گری در اختیارشان گذاشته و قطعاً زمینه ­ساز تثبیت آنها در جایگاهی جدید در سینمای ایران خواهد بود. همچنین باید به طراحی خوب ­صحنه و تلفیق لوکیشن با دکور و نورپردازی چشمگیر به ویژه در سکانس­ های شبانه (هم در صحنه ­های خارجی روستا و پاسگاه، و هم بخش داخلی در خانه بهداشت) اشاره­ کرد. البته گریم فیلم می­ توانست کار شده ­تر باشد؛ چه برای پورفرج و رحیمی ­سام (با توجه به تعدد نماهای درشت قهرمان و ضدقهرمان) و چه درمورد اهالی زالاوا با عارضه ­های پوستی و موی­شان. حجم سنگین موسیقی فیلم هم گاه گوش­ آزار می­ شود و عجیب است که به ره­ای از نغمه­ های محلی منطقه نبرده. همچنین جای استفاده از اله­مان ­های بومی نظیر دست­ افزارهای روستاییان و مکان­ های خاص برای ترس­ آفرینی و هیجان سازی خالی است، که با توجه به تعلق امیری به آن خطه جغرافیایی و با عنایت به سابقه مستند سازی ­اش قطعاً می­ شد مواردی از این دست را بافت و خلاقانه در خدمت روایت فیلم قرارداد.

علیرغم این کاستی ­های جزئی و گذشته از توفیقی که فیلم در برقراری ارتباط مبتنی بر امکانات رسانه با تماشاگر دارد، «زالاوا» یک نمونه خوب از سینمای استاندارد وفادار به قصه است که در عین­ حال مفاهیم متعدد فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی را در لایه­ های زیرین متن حمل می­ کند. همین ویژگی است که فیلم را از یک اثر صرفاً متعلق به ژانر وحشت فراتر می ­برد و اجازه می ­دهد گروه­ های وسیعی از مخاطبان با آن ارتباط برقرار کنند.

اخبار مرتبط:
جبلی: فضای تبادل و تضارب افکار در صداوسیما ادامه خواهد داشت
جبلی: فضای تبادل و تضارب افکار در صداوسیما ادامه خواهد داشت

رئیس سازمان صداوسیما گفت: تعامل با مخاطبان و میدان دادن به مردم برای اظهارنظر در مورد موضوعات مختلف همان‌طور که دیدیم، ان‌شاالله تقویت خواهد شد.

بهرام بیضایی به سرطان مبتلا شد
بهرام بیضایی به سرطان مبتلا شد

پرویز جاهد نویسنده و منتقد سینما با انتشار تصویری از بهرام بیضایی نوشت: «عکس ظاهرا غیر متعارفی از بهرام بیضایی در فضای مجازی تکثیر شده و دوستانی درباره‌اش تحلیل و نظریه‌پردازی کرده و می‌کنند. تا جایی که اطلاع دارم متاسفانه آقای بیضایی مدتی است گرفتار هیولای وحشتناکی شده‌اند و با آن می‌جنگند.»

همسر کیومرث پوراحمد: من هنوز جرئت نکرده‌ام به وسایل و لباس‌هایت‌ دست بزنم
همسر کیومرث پوراحمد: من هنوز جرئت نکرده‌ام به وسایل و لباس‌هایت‌ دست بزنم

مهرانه ربی نوشت: کیو جان من هنوز جرئت نکرده‌ام به وسایلت، به لباس‌هایت‌ دست بزنم. حوله‌ات هنوز پشت در حمام آویزان است و من هربار که از آنجا رد می‌شوم دلم پایین می‌ریزد. کتاب‌هایت را دست نزده‌ام و فکر می‌کنم شاید این‌طور بشود حداقل حضورت را در امتداد شعور حیاتی که تو را به آن‌ها دوخته احساس کنم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است