کد خبر : 197122
انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۱ - 15:53
دسته‌بندی : اخبار ویژه، سیاسی
چاپ

حق شناس: حتی نمایندگان مجلس هم هیچ اطلاعی از مذاکرات برجام ندارند

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: امروز، مجلسی که به دولت رای بالایی داد، صدایش درآمده و چندین تن از وزرا را در نوبت استیضاح قرار داده است اما به دلیل ملاحظات هیئت رئیسه مجلس، این استیضاح‌ها اعلام وصول نشده است.

حق شناس: حتی نمایندگان مجلس هم هیچ اطلاعی از مذاکرات برجام ندارند

به گزارش سایت خبری مدارا؛ محمدجواد حق شناس فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که عملکرد یک ساله حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی را با توجه به فرا رسیدن سالگرد تنفیذ او به مقام ریاست جمهوری چه طور تحلیل می‌کنید، گفت: علیرغم آنکه برای اولین بار است که شاهد تحقق آرزوی نزدیک به سه دهه‌ای جریان اصولگرا برای ایجاد هماهنگی میان دولت با سایر قوا هستیم، بعد از ایجاد فضای نامناسبی برای رقابت تمام عیار انتخاباتی، آقای رئیسی راهی ساختمان پاستور شد.

وی تصریح کرد: حالا انتظار می‌رفت با این همه ایجاد هزینه و کاهش مشارکت حداقل بتوانیم دستاوردهایی در زمینه کارآمدی و رضایت نسبی مردم در تحقق وعده‌هایی که روی زمین مانده به دست بیاوریم. فکر کنم اگر هر منتقد منصفی بخواهد نگاهی به عملکرد دولت و عمل به وعده‌ها بیاندازد، دولت آقای رئیسی نتوانسته با پرداخت هزینه‌های کلان، رضایت عمومی جامعه را در تحقق شاخص‌های مورد نظر به دست بیاورد و حتی به نظر می‌رسد، امروز بخش قابل توجهی از کسانی که بر اساس برخی از باورهایشان به آقای رئیسی رای دادند، از عملکرد دولت راضی نباشند.

حق شناس در پاسخ به این سوال که چالش‌های دولت در سال‌های باقی مانده چه خواهد بود و چه راهکاری برای حل این چالش‌ها وجود دارد، گفت: یکی از مشکلات جدی ما بحران اعتماد است. متاسفانه در داستان سیل اخیر مشاهده می‌کنید که جامعه در این روزها به علت بی‌اعتمادی که به دستگاه‌های دولتی و عمومی پیدا کرده خیلی عملکرد دولت را باور ندارد. این موضوع به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و در این بخش به میزانی که فاصله میان مردم، حاکمیت و دولت ایجاد شده که نتیجه تلاش‌های یکدست سازی بود که  امروزه پاسخ درستی ندادیم. متاسفانه علیرغم هشدارهای جدی که دلسوزان در آن زمان دادند که نباید وارد این مسیر شویم، اما گوش شنوایی برای این ماجرا نبود.

وی افزود:‌ از طرف دیگر بحران ناکارآمدی مانند انتخاب وزیرانی که از ناتوانی، عدم تخصص و تجربه رنج می‌برند، خود را به شبیه‌ترین شکل ممکن نشان می‌دهد. هرچند که بعد از یک سال، کابینه دولت رو به ترمیم است. امروز، مجلسی که به دولت رای بالایی داد، صدایش درآمده و چندین تن از وزرا را در نوبت استیضاح قرار داده است اما به دلیل ملاحظات هیئت رئیسه مجلس، این استیضاح‌ها اعلام وصول نشده است.

این فعال سیاسی تصریح کرد: یکی دیگر از چالش‌های موجود، عدم توجه به خواسته‌ها و اولویت‌های عموم مردم در زمینه مسائل اقتصادی بوده که خیلی از وعده‌ها محقق نشده است. به طور مثال دولت گفت هر سال یک میلیون مسکن می‌سازد حالا که یک سال از عمر دولت گذشته باید گزارش دهند که آیا توانستند از یک میلیون مسکن حداقل ده هزار واحد را تحویل دهند یا خیر.

وی در ادامه افزود: این موارد نشان می‌دهد که شعارهای داده شده دور از واقعیت‌های میدانی بوده و کسی که این شعارها را داده شناخت کافی از فضای اجرایی کشور ندارد. از طرف دیگر دولت وعده داده بود که یک میلیون شغل ایجاد خواهد کرد یا وزیر کار سابق اعلام کرده بود با یک میلیون تومان هم می‌شود شغل ایجاد کرد در حالی که امروز تعداد بسیار زیادی بیکار به جامعه تحویل داده شده است.

این فعال سیاسی گفت:‌ در حوزه روابط بین‌الملل مشاهده می‌کنیم که موضوع برجام همچنان سردرگم بوده و حتی نمایندگان مجلس هیچ اطلاعی از مذاکرات ندارد. به نظر این مواردی است که امروز تبدیل به چالشی برای دولت سیزدهم تبدیل شده و حال عمومی کشور نیز بهتر نشده و ما شاهد گلایه عمومی، بی‌اعتمادی به برخی مسئولین هستیم که این موارد ناشی از عدم تحقق وعده‌هاست که عدم رضایت عمومی را کاملا نشان می‌دهد.

حق شناس در پاسخ به این سوال که با توجه به آنکه یکی از وزرای دولت سیزدهم استعفا داده و مجلس تعدادی از وزرا را به دلیل ناکارآمدی به یک قدمی استیضاح رسانده آیا کابینه آقای رئیسی دستخوش تغییرات جدی خواهد شد یا خیر گفت: اگر آقای رئیسی نخواهد به ضعف همکارانش در دولت توجه کند، خیلی زودتر از آنچه که خود انتظار دارد با بحران اعتماد و گلایه مردم مواجه خواهد شد. فکر می‌کنم امروز هم برای تغییر وزرا دیر شده و این همه مماشات مجلس با دولتی که خود را سریع و انقلابی می‌دانست صحیح نیست.

اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید

مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات نه تنها در انتخابات اخیر بلکه در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر شرکت نکرده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است