کد خبر : 196719
انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۰۶ - 23:16
دسته‌بندی : اقتصادی، اخبار ویژه
چاپ

ادعای جالب وزیر رئیسی/ زارع پور: می خواهیم مردم را از دست فیلترشکن‌ها راحت کنیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بسیاری از گوشی‌ها به بدافزار آلوده هستند و راه ورود این بدافزارها هم ابزارهای دور زدن فیلترینگ و وی‌پی‌ان‌ است، بنابراین ما در وزارت ارتباطات برنامه داریم سرویس‌های مورد نیاز مردم راه‌اندازی شود تا استفاده از فیلترشکن به حداقل برسد.

ادعای جالب وزیر رئیسی/ زارع پور: می خواهیم مردم را از دست فیلترشکن‌ها راحت کنیم

به گزارش سایت خبری مدارا؛ عیسی زارع‌پور، امروز در حاشیه کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات که در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، درباره شبکه ملی اطلاعات گفت: شبکه ملی اطلاعات مبانی روشن، طرح مصوب و شاخص دارد و ما اکنون تمام امکانات وزارت ارتباطات را بسیج کرده‌ایم که تا استقرار کامل شبکه ملی اطلاعات محقق شود. شبکه ملی اطلاعات چیزی جز یک شبکه پرسرعت، با کیفیت و امن نیست که انواعی از محتواها و خدمات عمدتا بومی و با کیفیت روی آن عرضه می‌شود. این شبکه در اختیار مردم است تا زندگی آنها را تسهیل کند و کسب و کارها بهتر شوند.

وی با اشاره به لزوم رسیدن به سرعت‌های چند ۱۰ برابری و چندصد برابری نسبت به وضع موجود، بیان کرد: این کار با اجرای یکی از پروژه‌های شبکه ملی اطلاعات محقق می‌شود که آن پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارهاست. شبکه ملی اطلاعات یک کار ایجابی است و روند پیشرفت آن به خوبی پیش می‌رود. در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی گزارش پیشرفت کار را به روسای قوه و شورای عالی فضای مجازی ارائه دادیم و بر اساس شاخص‌هایی که با مرکز ملی به تفاهم رسیدیم مشخص شده است، تاکنون پیشرفت ۴۴ درصدی داشتیم و تا پایان سال امیدواریم این میزان را به ۶۵ درصد افزایش دهیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امروز فناوری اطلاعات به زیرساختی برای زندگی مردم تبدیل شده و در تمام جوانب زندگی مردم رسوخ پیدا کرده است و در مرحله‌ای هستیم که زیست اصلی مردم در خدماتی است که در بستر فناوری اطلاعات به مردم ارائه می‌شود و به فضای مجازی منتقل شده است، بنابراین تضمین امنیت فعالیت‌های مردم در این فضا از جمله مهم‌ترین مسائلی است که ما باید به آن بپردازیم.

زارع‌پور ادامه داد: ما باید زمینه‌های بروز جرم در این فضا را از بین ببریم و با استفاده از ابزارهای فنی و زیرساخت‌های حقوقی کاری کنیم که حریم خصوصی مردم در این فضا حفظ شود. اکنون امنیت به الزامی برای فضای مجازی تبدیل شده است، همچنانکه در فضای واقعی هم امنیت یک الزام است و اگر وجود نداشته باشد، کسب‌وکارها نمی‌توانند به فعالیت ادامه دهند. امروز شاهد تعداد زیادی از تجهیزات بومی ساخته‌شده در حوزه امنیت بودیم و باید تلاش کنیم که کیفیت آن‌ها هر روز ارتقا پیدا کرده و برای ارائه محصولات آنها در داخل کشور و همچنین کشورهای دیگر بازارسازی کنیم. تا در حوزه امنیت هم به یکی از کشورهای سرآمد تبدیل شویم.

وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر ۸۰ درصدی فیلترشکن‌ها و افزایش این استفاده به دلیل اختلالات اینترنتی، اظهار کرد: ما اختلال گسترده در شبکه را تکذیب می‌کنیم. اقدامی که برای فعال کردن جست‌وجوی ایمن هم انجام دادیم، هیچ اثری روی هیچ سرویس دیگری نداشته است و اگر کسی شواهدی دارد می‌تواند ارائه دهد که تاکنون شواهدی ارائه نشده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با بیان اینکه استفاده از فیلترشکن‌ها موضوع مهمی است، گفت: الان بسیاری از گوشی‌های هموطنان ما به بدافزار آلوده هستند و راه ورود این بدافزارها هم ابزارهای دور زدن فیلترینگ و وی‌پی‌ان‌ است. ما برنامه‌ای که در وزارت ارتباطات داریم این است که نیاز مردم به فیلترشکن را کاهش دهیم، برنامه‌ای برای این کار ترتیب داده شده که در زمان خودش اعلام می‌شود، برای اینکه مردم نیازی به فیلترشکن نداشته باشند و سرویس‌های مورد نیازشان راه‌اندازی شود که استفاده از فیلترشکن به حداقل برسد، زیرا بسیاری از ویروس‌های مردم روی گوشی‌ها، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌هایشان به دلیل استفاده از فیلترشکن است.

زارع‌پور همچنین خاطرنشان کرد: در حوزه‌ی بومی‌سازی تارهای فیبرنوری در پروژه‌ی FTTx که هم اکنون از خارج کشور وارد می‌شود برنامه داریم و حتما از توان داخلی این حوزه استفاده می‌کنیم.

وی‌ درباره اختلال چند روز پیش اینترنت، نیز بیان کرد: همانطور که گزارش دادم فرسودگی کابل‌های فشار قوی داخل مجموعه ساختمان شرکت ارتباطات زیرساخت، دلیل قطعی اخیر اینترنت بود که افراد مسوول باید پیش از وقوع قطعی، کابل‌ها را بررسی و برای تعویض آنها اقدام می‌کردند که این اتفاق رخ نداده بود که حتما مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

همچنین سیدابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی فضای مجازی – درباره شبکه ملی اطلاعات بیان کرد: ما شاخص‌بندی کردیم که بتوانیم ارزیابی داشته باشیم از میزان پیشرفت کار و ساعت‌ها کار کارشناسی رویش انجام شد به‌صورت مشترک بین مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات. امیدواریم اهدافی که تعیین کردیم با گام‌های استواری که قرار است برداشته شود، بودجه‌ای که اختصاص یافته در اختیار وزارتخانه گذاشته شود و بتوانیم به اهداف مورد نظر برسیم.

اخبار مرتبط:
جمشید عدالتیان: اگر وضعیت اقتصادی همین‌طور هَم بماند باید خدا را شکر کنیم / ۴۰ سال است که اقتصاد کشور همین شکلی دارد پیش می‌رود
جمشید عدالتیان: اگر وضعیت اقتصادی همین‌طور هَم بماند باید خدا را شکر کنیم / ۴۰ سال است که اقتصاد کشور همین شکلی دارد پیش می‌رود

فعال اقتصادی درباره چالش‌های اقتصادی در سال ۱۴۰۳ گفت: بودجه دولت سیاست‌اش روی مسائل مالی است. سیاست‌های مالی دولت نشان می‌دهد که آن‌ها خواهان رفع کسری بودجه از طریق اخذ مالیات‌های گمشده‌اند. البته به نظر من این مالیات‌ها دقیق محاسبه نشده‌اند.

ادعای عجیب وزیر اقتصاد / خاندوزی: با نسلی مواجه‌‌ایم که تمایلی در امر اداره کشور نَدارند
ادعای عجیب وزیر اقتصاد / خاندوزی: با نسلی مواجه‌‌ایم که تمایلی در امر اداره کشور نَدارند

وزیر اقتصادی یادآور شد: ساختارها و نهادسازی‌هایی که در دهه‌های اخیر شکل گرفته باعث شده که عامه مردم کم توجه و بلکه بی تفاوت در موضع دفع قرار بگیرند و در مقابل برای کسانی که بخواهند در عرصه اداره کشور نیز نقش ایفا کنند، دست انداز ایجاد کرده است. امروز ثمره‌اش این شده که با نسل نسبتا وسیعی در جامعه مواجه‌ هستیم که اساسا انگیزه و تمایلی در امر اداره کشور ندارند.

حداقل حقوق کارگران در سال آینده، ۱۱ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان شد / پیشنهاد جامعه کارگری ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود
حداقل حقوق کارگران در سال آینده، ۱۱ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان شد / پیشنهاد جامعه کارگری ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود

پس از روز‌ها و ساعت‌ها چانه زنی ۳ گروه نمایندگان جامعه کارگری، کارفرمایی و دولت نهایتاً در سیصد و بیست و نهمین جلسه شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال آینده، ۳۵.۳ درصد افزایش یافت. گفتنی است، نمایندگان کارگری در شورای عالی کار به دلیل عدم نظرخواهی از آن‌ها در تعیین اعداد و ارقام به اعتراض جلسه را ترک کردند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است