کد خبر : 196570
انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۰۲ - 15:28
دسته‌بندی : سیاسی
چاپ

فعال سیاسی اصولگرا: زمان شاه هم تورم داشتیم

نماینده ادوار مجلس گفت: در شرایط کنونی باید فضای کلی میان مردم و حاکمیت معتدل شود. اکنون مهم‌ترین بحث کشور موضوع معیشت است و بهتر است تمام فعالان سیاسی در فضایی معتدل به نقد بپردازند تا وضعیت رادیکال‌تر از این نشود».

فعال سیاسی اصولگرا: زمان شاه هم تورم داشتیم

به گزارش سایت خبری مدارا، تجمیع چندمسئله در اجتماع از جمله بحران معیشت و طرح شدید اختلاف‌نظرها درباره حجاب و وجود گشت ارشاد باعث ملتهب‌شدن فضای سیاسی شده است اما چرا؟

احمد بخشایش اردستانی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع گفت: «گرانی در همه دنیا وجود دارد و واقعا نمی‌توان گفت که محدود به ایران است. مشکلات اقتصادی هم سینوسی است و بالا و پایین می‌رود. در زمان شاه هم در اقتصاد بیماری هلندی وجود داشت؛ به این معنی که هم تورم وجود داشت و هم رکود. هم جنس گران بود و هم کسی مایل به خرید اجناس نبود. در این حالت برای مثلا خانه یک فرد ۱۰۰میلیارد ارزش دارد اما کسی پیدا نمی‌شود که آن ملک را بخرد و همین‌طور می‌ماند. این بیماری هلندی است که در حال حاضر هم وجود دارد که راه‌حل‌های موقتی وجود دارد اما برای رفع واقعی‌ آن باید اصلاحات اساسی در حوزه اقتصادی صورت بگیرد».

این فعال سیاسی درباره بحث حجاب هم ادامه داد: «من فکر می‌کنم حاکمیت تصور کرد که بحث برداشتن حجاب برخی خانم‌ها در خیابان‌ها سازمان‌یافته است. حکومت هر وقت احساس کند یک جریان سازمان‌یافته حرکاتی را انجام می‌دهد با آن برخورد می‌کند. در واقع اگر سازمان‌یافته باشد، واکنش شدید می‌شود. احساس کردند که وقتی عده‌ای در صدای آمریکا، اینترنشنال و دیگر شبکه‌های آن سوی آب‌ها تبلیغ بی‌حجابی می‌کنند و عده‌ای هم در داخل همان خط را دنبال می‌کنند، با مسئله بی‌حجابی یا بدحجابی شدیدا برخورد می‌شود و خب طبیعی بود که وقتی واکنش حکومت شدید می‌شود، جامعه هم دوقطبی می‌شود؛ وگرنه اگر مسئله حجاب به صورت طبیعی پیش می‌رفت خیلی توجه حاکمیت به آن جلب نمی‌شد».

او افزود: «هر حرکت افراطی، تفریط به بار می‌آورد و بالعکس. من باور دارم وقتی از آزادی سوءاستفاده شود، فضای آزادی‌های معتدل هم بسته می‌شود. فضای تند، فضای معتدل را از هم بین می‌رود. حکومت‌ها هم از فضای تند بهره خود را می‌برند و وقتی عرصه رادیکال شد، عرصه اعتدال را می‌بندند و این مسئله فقط در ایران وجود ندارد. شما ببینید که آقای شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق ژاپن وقتی گفت که آمریکایی‌ها دوست ندارند مقابل چین قرار بگیرند و تمایل دارند در صورت حمله چین به تایوان، ژاپن مقابل چین بایستد، ترور شد».

بخشایش اردستانی گفت: «در شرایط کنونی باید فضای کلی میان مردم و حاکمیت معتدل شود. اکنون مهم‌ترین بحث کشور موضوع معیشت است و بهتر است تمام فعالان سیاسی در فضایی معتدل به نقد بپردازند تا وضعیت رادیکال‌تر از این نشود».

اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید

مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات نه تنها در انتخابات اخیر بلکه در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر شرکت نکرده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است