کد خبر : 195862
انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۱ - 16:44
دسته‌بندی : اخبار ویژه، سیاسی
چاپ

کارشناس روابط بین الملل: آمریکا و غرب خیلی نگران مساله انرژی و سوخت نیستند

هانی زاده گفت: «طبیعی است که عربستان سعودی آمادگی دارد تا نفت روسیه را جبران کند. آنها گفته‌اند که روزانه می توانند 12 میلیون بشکه نفت تولید و صادر کند. آمریکا و غرب هم خیلی نگران مساله انرژی نیستند. بحران اوکراین طبیعتا بر همه مسائل اقتصادی و سیاسی جهان اثرگذاشته است اما مساله انرژی برای آمریکا در درجه اول اهمیت نیست و کشورهای اروپایی گزینه‌های دیگری برای استفاده از انرژی منطقه دارند».

کارشناس روابط بین الملل: آمریکا و غرب خیلی نگران مساله انرژی و سوخت نیستند

به گزارش سایت خبری مدارا؛ جو بایدن رئیس جمهور آمریکا یک سفر منطقه‌ای در پیش دارد و به همین خاطر تمام توجه‌ها را به خود جلب کرده است. این سفر البته برای ایران بیش از همه اهمیت دارد زیرا می‌تواند بر مذاکرات هسته‌ای و تعاملات ایران با کشورهای منطقه اثرگذار باشد. به خصوص که بحث شکل گیری ناتوی عربی و تسریع عادی سازی روابط اسرائیل و کشورهای عربی نیز مطرح است.

برخی از کارشناسان البته نگرانی کمتری نیست به اتحاد کشورهای عربی علیه ایران دارند. مثلا حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین‌المللی شکل‌گیری آن را محتمل نمی‌داند. او گفت: «سفر قریب الوقوع جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به منطقه به ویژه به عربستان، در چارچوب تلاش برای تغییر معادلات منطقه قابل تجزیه و تحلیل است. بایدن در این سفر چندین پرونده را در دستور کار دارد. نخست، تلاش برای مشروعیت بخشیدن به حاکمیت محمد بن سلمان ولیعهد عربستان. از آنجایی که دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا پیش بینی کرده‌اند که پادشاه عربستان در آینده نزدیک قادر به ادامه حاکمیت خود نیست، مجبور است که قدرت را به فرزند خود واگذار کند و از آنجایی که محمد بن سلمان پرونده‌های سیاسی از جمله قتل خاشقچی ، نقض حقوق بشر و جنگ ظالمانه علیه مردم یمن که خسارات زیادی روی دست عربستان باقی گذاشته است و همچنین عملکرد داخلی تهاجمی او از جمله دستگیری و زندانی کردن ۴۰۰ شاهزاده سعودی؛ کارنامه سیاهی نزد افکار عمومی عربستان ارائه کرده است لذا یکی از اهداف بایدن مشروعیت بخشیدن به حکومت محمد بن سلمان است».

وی افزود: «هدف دوم عادی سازی رابطه بین اسرائیل و همه کشورهای عرب منطقه از جمله عمان، عربستان، کویت و حتی عراق است. تلاش بایدن این است که عادی سازی هرچه زودتر اجرایی شود».

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی ادامه داد: «هدف سوم او نیز تشکیل یک مجموعه عبری عربی علیه ایران است . البته به نظر می‌رسد که ایده ناتو عربی با توجه به مخالفت کشورهایی مثل اردن و مصر و عراق عملیاتی نشود. اما به هرحال این سفر پیامدهای مهمی در آینده خواهد داشت و به روند عادی سازی نیز سرعت خواهد داد اما شکل گیری ناتو عربی به نظر محتمل نیست و بایدن در این خصوص شکست خواهد خورد».

وی در پاسخ به اینکه موضوع انرژی در این سفر چه نقشی دارد؟ گفت: «طبیعی است که عربستان سعودی آمادگی دارد تا نفت روسیه را جبران کند. آنها گفته‌اند که روزانه می توانند ۱۲ میلیون بشکه نفت تولید و صادر کند. آمریکا و غرب هم خیلی نگران مساله انرژی نیستند. بحران اوکراین طبیعتا بر همه مسائل اقتصادی و سیاسی جهان اثرگذاشته است اما مساله انرژی برای آمریکا در درجه اول اهمیت نیست و کشورهای اروپایی گزینه‌های دیگری برای استفاده از انرژی منطقه دارند».

اخبار مرتبط:
روزنامه دولت: عملکرد روحانی در شورایعالی امنیت ملی افتضاح بود؛ عملکرد رئیسی عالی است
روزنامه دولت: عملکرد روحانی در شورایعالی امنیت ملی افتضاح بود؛ عملکرد رئیسی عالی است

روزنامه ایران با تعریف و تمجید از عملکرد رئیسی در شورای عالی امنیت ملی به حسن روحانی حمله کرده است!

فضائلی: در حوزه حجاب کار‌های بی‌قاعده نباید صورت بگیرد
فضائلی: در حوزه حجاب کار‌های بی‌قاعده نباید صورت بگیرد

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب گفت: به تازگی برخی مسؤولان به دلیل کار‌های بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر دریافت کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است