کد خبر : 195830
انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۱ - 12:49
دسته‌بندی : سیاسی، اخبار ویژه
چاپ

جلالی زاده: امثال تاجزاده ها را نه‌تنها نباید بازداشت کرد، بلکه باید به آنها جایزه داد

جلالی زاده گفت: «وقتی یک حکومت ادعا می‌کند برای هیچ مخالفی محدودیت ایجاد نکرده و قائل به انتقاد و فعالیت سلایق گوناگون است، طبیعتاً انتظار می‌رود که اجازه چنین برخوردهایی داده نشود.»

جلالی زاده: امثال تاجزاده ها را نه‌تنها نباید بازداشت کرد، بلکه باید به آنها جایزه داد

به گزارش سایت خبری مدارا؛ مصطفی تاجزاده کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب شبانه بازداشت شده است. آن هم در حالی که دستگاه قضایی همزمان محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد دو سینماگر و فیلمساز منتقد را در اقدامی مشابه آن‌چه در مورد مصطفی تاجزاده شاهد بودیم، دستگیر کرده است.

اقداماتی که در حالی انجام گرفته که مسئولان دستگاه قضایی تاکید دارند در دوره ریاست جدید نگاه قوه قضاییه به منتقدان نگاهی متفاوت از گذشته است و بر این اساس می‌گویند بنا را بر تحمل و حتی تکریم منتقدان گذاشته‌اند. گزاره‌ای که می‌توان شواهدش را لابه‌لای سخنان غلامحسین محسنی اژه‌ای جستجو کرد.

با این وجود اما بازداشت منتقدانی از جنس تاجزاده که اگرچه گاه در بیان کوتاهی‌ها و کمبودها زبان و بیانی صریح دارند اما همواره بر فعالیت در چارچوب نظام و قانون اساسی جمهوری اسلامی تاکید کرده و برخلاف آن‌چه برخی جریان‌های تندروی سیاسی و رسانه‌ای مدعی شده‌اند، بر مشی اصلاحات و ترمیم شکاف‌ها اصرار دارند و با طیفی که صراحتاً خود را «برانداز» می‌خوانند، فاصله‌گذاری می‌کنند.

اما این‌که چه اتفاقی افتاده که حالا حاکمیت این دست منتقدان اصلاح‌طلب را نیز تحمل نکرده و اقدام به برخورد قضایی با آنان کرده، پرسشی است که یک چهره سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به آن به «ناکامی دولت و مجموعه حاکمیت یکدست در برون‌رفت از شرایط نامساعد کنونی به‌رغم وعده‌های فراوان» اشاره کرده است.

جلال جلالی‌زاده که در این رابطه با «عصر ما»‌به گفت‌وگو نشسته، می‌گوید: «بازداشت شبانه آقای تاجزاده که در غیاب اعضای خانواده و به دور از حضور خانواده انجام شد، زیبنده نظام نیست.»

او که معتقد است «این رویه برخورد با منتقدان به صلاح نظام و مملکت نیست»، گفته است: «وقتی یک حکومت ادعا می‌کند برای هیچ مخالفی محدودیت ایجاد نکرده و قائل به انتقاد و فعالیت سلایق گوناگون است، طبیعتاً انتظار می‌رود که اجازه چنین برخوردهایی داده نشود.»

جلالی‌زاده با بیان این‌که «این رویه برخورد با منتقدان نادرست و کاهنده است»، می‌گوید: «حتی اگر فردی همچون آقای تاجزاده مرتکب خطا یا جرمی شده، دلیل نمی‌شود شبانه به منزل ایشان بروند و با او برخورد کنند. بهتر بود در ساعت اداری و در روز روشن، با رعایت اصول اجرای حکم بازداشت متهمان نسبت به این مسئله اقدام می‌شد.»

این عضو ارشد حزب اتحاد ملت که تاکید دارد «به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان در دلسوزی و صداقت و پاکی تاجزاده تردید کرد»، می‌گوید: «فکر می‌کنم این بازداشت‌ها به نفع نظام نبود؛ این بازداشت‌ها متاسفانه موجب بدببینی و مفنی‌بافی‌هایی نسبت به مجریان این امر شد.»

او گفت: «معتقدم افرادی همچون تاجزاده ر ا نه‌تنها نباید بازداشت کرد، بلکه باید به آنان جایزه داد و آنان را تشویق کرد.» او در پاسخ به این پرسشی درباره انگیزه این دست برخوردها با منتقدان گفت: «حاکمیت یکدست وعده‌های بسیاری به مردم داده و گفتند گروهی از فعالان سیاسی مانع از حل مشکلات بودند، اما وقتی دیدند به‌رغم یکدستی نتوانستند مشکل را حل کنند، روی به این برخوردها آورده است.»

جلالی‌زاده گفت: «به هر حال وقتی منتقدانی همچون آقای تاجزاده انتقاد می‌کنند، طبیعتاً بخشی از عصبانیت و ناراحتی برحق مردم فروکش می‌کند؛ چراکه این منتقدان مشکلات مردم را به حاکمیت منتقل می‌کنند. بنابراین چنین برخوردی با منتقدان زیبنده نظام نیست.»

اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید

مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات نه تنها در انتخابات اخیر بلکه در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر شرکت نکرده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است