کد خبر : 195438
انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۶ - 12:00
دسته‌بندی : اجتماعی، اخبار ویژه
چاپ

کویر شهداد کجاست؟

"کارشناسان معتقدند، کویر لوت، کره ماه زمین است. شب کویر هم که خیال انگیز و توصیف نشدنی است طوریکه در هیچ جای دیگری نمی توان شب های سرمه ای و پر ستاره را این چنین تجربه کرد."

کویر شهداد کجاست؟

به گزارش سایت خبری مدارا؛ طی چند ساعت اخیر خبر بازداشت معاون سفیر انگلیس در ایران به اتهام جاسوسی و حضور در کویر شهداد و نمونه برداری از خاک این منطقه در شبکه های اجتماعی واکنش های بسیاری را به دنبال داشت.

در این گزارش سعی کردیم که به این پرسش که کویر شهداد چه ویژگی و جذابیت توریستی دارد را برای شما بازگو کنیم.

شهداد، نام منطقه ای است در فاصله حدود ٨٧ کیلومتری شهر کرمان که مساحتی بیش از ٢۴ هزار کیلومتر مربع را شامل میشود، این کویردر واقع بخشی از کویر لوت است و در ضلع غربی کویر لوت قرار گرفته است. در نزدیکی این کویر منطقه ای کویری و گردشگری به نام کلوت وجود دارد که در جانب شمال شرقی کویر شهداد است و از سمت جنوب غرب هم به منطقه ای کوهستانی و البته سردسیر به نام سیرچ منتهی میشود.

طبیعت خشک و خشن این منطقه، مناظری بدیع و زیبا را برای مسافران آماده کرده که از دیدن آنها سیر نمی شوید.

در ٢۵ کیلومتری شرق کویر شهداد میتوانید کلوت هایی را ببینید که به خاطر ساختار، شکل و همچنین شرایط پیدایششان بینظیر هستند. از دور که به مجموعه  این کلوت ها نگاه کنید،  شهری از آسمانخراش های سنگی و خاکی را میبینید که به مرور زمان و به دست پیرایشگر طبیعت شکل گرفته اند. باد و باران شدید در طول دوره های مختلف زمین شناسی باعث شکل گیری این کلوت ها شده اند. ارتفاع دیواره های برخی از این کلوت ها به ٢٠٠ متر هم میرسد. مجموعه کلوت ها که گاها به آن شهر کلوت ها هم میگویند، مساحتی معادل ١١ هزار متر مربع دارد و عمر آن به ٢٠ هزار سال هم میرسد. کویر شهداد علاوه بر اینکه منزلگاه کلوت هاست، ١٠٠ هزار هکتار نمکزار به شکل جوشش تخم مرغی دارد که در دنیا نظیر ندارد. مجموعه کلوت های کویر شهداد، طولی برابر ١۴۵ کیلومتر از شمال به جنوب و کشیدگی ای ٧٠ کبلومتری از شرق به غرب دارد. در سفر به منطقه کلوت ها باید بسیار محتاط بود زیرا این محدوده از کویر لوت بسیار خطرناک تر و ناشناخته تر از مناطق وهم انگیز دیگری مثل تل ماسه های شرقی لوت است.

یکی از چیزهایی که در این منطقه کشف شده، درفش شهداد است که در واقع قدیمی ترین پرچم فلزی دنیاست. منطقه کویر شهداد مسیر های حرکتی مشخص و جاده های خاکی هم ندارد،به همین خاطر برای رفتن به این منطقه نیاز به راهنمای مجرب دارید تا بتوانید به راحتی راه دسترسی به آنرا پیدا کنید.

این منطقه با توجه به اینکه در ٨٠ کیلومتری منطقه ای به اسم”گندم بریام” یا “ریگ سوخته” قرار گرفته، دمای بسیار بالایی در طول روز دارد، زیرا منطقه گندم بریان در سول روز دمایی معادل ١٠٠ درجه سانتیگراد در آفتاب و ۶٧ درجه در سایه دارد،. با توجه به همین موضوع دشت لوت گرم ترین نقطه دنیا شناخته شده، هرچند که بسیاری از کارشناسان در سطح بین المللی ادعا میکنند که صحرای آریزونا با دمایی معادل ۶٣ درجه سانتیگراد گرمترین نقطه کره زمین است که البته این موضوع صحت ندارد. منطقه گندم بریان بخاطر پوشش آتشفشانی اش که رنگی تیره دارد، و همچنین بخاطر اینکه پست ترین منطقه به لحاظ ارتفاعی در کل ایران است، بیشترین حرارت و گرما را در خود ذخیره میکند. فراموش نکنید که بازدید از شگفتی های این منطقه بسیار گرم فقط در فصل زمستان و اوایل بهار امکان پذیر است.

برای تفریح و طبیعت گردی که به این منطقه بروید، میتونید از کمپ لوت استفاده کنید، این کمپ در فاصله کمی از شهداد در راه نهبندان قرار دارد، درست جایی که آخرین نشانه های آبادانی قرار گرفته اند. برای رسیدن به این کمپ باید از ده شفیع آباد گذر کنید و از لابه لای تپه عبور نمایید. این کمپ که تنها کمپ کویری دشت لوت است، آب، برق، سرویس بهداشتی و آمفی تاتر روباز دارد. در این کمپ تعدادی آلاچیق برای میزبانی از مسافران، با مصالح طبیعی ساخته شده اند.

از عجایب این منطقه این است که در محدوده ای به وسعت ٢٠٠ کیلومتر در ١۵٠ کیلومتر هیچ موجود زنده ای وجود ندارد و شرایط جوی طوری است که هیچ حیوان و نباتی نمیتواند به حیاتش ادامه دهد. در این منطقه حتی باکتری هم وجود ندارد، گواه این موضوع هم این است که لاشه حیوانات مرده ای برای آزمایش در این منطقه قرار داده شده اند، فقط و فقط به خاطر حرارت زیاد خشک شده بودند و تجزیه نشده بودند و در سطح بدنشان هیچ پوسیدگی ای مشاهده نشده بود. به همین خاطر کارشناسان معتقدند، کویر لوت، کره ماه زمین است. شب کویر هم که خیال انگیز و توصیف نشدنی است طوریکه در هیچ جای دیگری نمی توان شب های سرمه ای و پر ستاره را این چنین تجربه کرد. در کنار جاذبه های یاد شده، رود دائمی شور با بلورهای زیبای نمک، تپه گندم بریان، گدار باروت، نمک های تخم مرغی شکل، بوته های گز (نبکا) در حاشیه آن، زیبایی کویر را صد چندان کرده است. جایی که همچون سیاره های ناشناخته نیاز به کشف و شناسایی بیشتر دارد.

 کویر شهداد کرمان

 کویر شهداد کرمان

 کویر شهداد کرمان
کلوت شهداد کرمان یک جاذبه منحصر به فرد و طبیعی است که مشابه آن تنها در منطقه یوتا ایالات متحده آمریکا قابل رویت است. کلوت شهداد با تصاویر بسیار زیبا و جذابی که اندکی هم رمزآلود هستند، هر ساله عده زیادی از گردشگران داخلی و خارجی را به سمت خود فرا می خواند و به میزبانی از آن ها می پردازد. وجود این پدیده کم نظیر و مشاهده آن از فاصله ای نزدیک خود به تنهایی کفایت می کند تا یک گردشگر علاقه مند به کویر عازم این منطقه شده و به گشت و گذار در آن بپردازد؛ با این حال کویر شهداد کرمان تفریحات دیگری را نیز پیش روی گردشگران قرار می دهد و مخصوصا در فصل پاییز آن ها را به یک سفر لذت بخش و خاطره انگیز دعوت می کند.
 کویر شهداد کرمان
قدمت کلوت های شهداد کرمان به حدود ۲۰ هزار سال پیش می رسد. این کلوت ها که زمانی بر اثر فرسایش آب و وزش باد تشکیل شده اند امروزه حدود ۱۴۵ کیلومتر طول و ۷۰ کیلومتر عرض دارند و از سمت شمال به طرف جنوب کشیده شده اند و وسعتی معادل ۱۱ هزار کیلومترمربع از دشت لوت را به خود اختصاص داده اند. کویر شهداد کرمان در کنار تصاویر زیبایی که از خود به عرصه نمایش می گذارد ویژگی جالب دیگری نیز دارد و آن دارا بودن بیشترین درجه حرارت در کل دنیا می باشد. به عبارت دیگر کویر شهداد بخشی از دشت لوت است که نام آن به عنوان گرم ترین نقطه کره زمین در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده و این موضوع باعث شهرت این منطقه در کل دنیا شده است.
 کویر شهداد کرمان

 کویر شهداد کرمان

 کویر شهداد کرمان

 کویر شهداد کرمان

 کویر شهداد کرمان

بهترین زمان بازدید از کویر شهداد

بهترین زمان برای رفتن به کویر شهداد فصل پاییز است. در واقع شرایط آب و هوایی برای رفتن به سمت این جاذبه منحصربه فرد و زیبا در فصل پاییز بسیار مورد پسند است. البته چنانچه مایل باشید می توانید فصل بهار را نیز انتخاب کنید و از یک سفر کویری در این فصل از سال لذت ببرید.
 کویر شهداد کرمان

 کویر شهداد کرمان

 کویر شهداد کرمان

 سافاری و گشت و گذار با ماشین

شترسواری در دل کویر

سوار شدن بر موتور در کویر

پیاده روی و عکاسی

تماشای آسمان کویر در شب

اخبار مرتبط:
جلیل محبی: بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها خواست دولت بود
جلیل محبی: بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها خواست دولت بود

دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر، بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها را از اقدامات دولت نامیده است.

آتش‌سوزی در پایانه شرق تهران با ۶ کشته / جزییات
آتش‌سوزی در پایانه شرق تهران با ۶ کشته / جزییات

آتش سوزی در پایانه شرق تهران ۶ کشته و یک مصدوم برجای گذاشت.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است