کد خبر : 195391
انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۵ - 15:50
دسته‌بندی : اخبار ویژه، اجتماعی
چاپ

حجت الاسلام قنبریان: آقای علم الهدی نمی شود خودتان سوار بر ماشین دودی شوید و پلیس را به جنگ بی حجابی بفرستید

حجت الاسلام قنبریان با انتشار یادداشتی در صفحه خود این پرسش را مطرح کرد که چرا علمای معترض به بد حجابی و کشف حجاب خود در تذکر لسانی پیش قدم نمی شوند؟

حجت الاسلام قنبریان: آقای علم الهدی نمی شود خودتان سوار بر ماشین دودی شوید و پلیس را به جنگ بی حجابی بفرستید

به گزارش سایت خبری مدارا؛ حجت الاسلام قنبریان با انتشار یادداشتی در صفحه خود این پرسش را مطرح کرد که چرا علمای معترض به بد حجابی و کشف حجاب خود در تذکر لسانی پیش قدم نمی شوند؟ این یادداشت را بخوانید:

هر از چند گاهی (بخصوص فصل تابستان) درباره بی حجابی خطبه های غرا یا تذکرات جدی چند تن از ائمه جمعه مشهور را داریم؛ واقعاً هم نگرانی بی جا نیست، اما چرا مثل مرحوم آیت الله بافقی در مقابله با کشف حجاب رضا خانی در حرم حضرت معصومه، خود وارد نمی شوند؟

آیت الله علم الهدی در جایگاه چه از مثل آیت الله بافقی کم دارد؟ آیت الله صدیقی که از شیفتگان آن مرحوم و ناقل تشرفات شان هم هست؛ نهی از منکر لسانی امروز که چکمه رضا خان در جواب ندارد.

اقلا وقتی این بزرگان به حق، هر بی حجابی را دشمن نظام اسلامی نمی دانند۱، چرا فقط در حجابِ تریبون و بین طرفداران و تکبیرگویان نهی از بی حجابی می کنند؟

photo_2022-06-25_16-36-05

اگر مقصود از خطبه ها، تهییج مومنین به تذکر لسانی است با اقدام عملی حضرات، شدنی‌تر است.

نمی شود بعضاً ماشین دودی نشست، پس از گیت‌های تفتیش هم چند قدم در مردم نبود، مطلقا پیاده از خیابان و برمردم نگذشت و فقط از پشت تریبون، مومنین و پلیس را به جنگ بی حجابی فرستاد.

حضرت آیت الله خاتمی یکبار روایت جالبی خواندند۲: “ما جعل الله بسط اللسان و کفّ الید و لکن جعلهما یُبسطان معاً و یُکفّان معاً: خداوند زبان را گشاده و دست را بسته قرار نداده بلکه آنان را چنان آفریده که باهم باز می شوند و باهم بسته می گردند”(وسائل الشیعه ج۱۱ص۴۰۴)

وقتی دست پلیس و گشت ارشاد را باز می خواهید، زبانِ دعوت و تذکر پدرانه و عالمانه خود به دختران و زنان جامعه (نه صرفاً شرکت کنندگان در نماز جمعه) را هم باز کنید، روزی یا هفته ای نیم ساعت قسمتی از مسیر ترددتان را پیاده روی کنید و چند تذکر دهید.

مواجهه زنان و دختران را خودتان از نزدیک ببینید. باور کنید شاید زمین و آسمان متفاوت از مواجه شان با تیتر خطبه هایتان -که در فضای مجازی برای آنها می فرستند- باشد.

شاید هم زنان و دخترانی به شما بعنوان زبان حاکمیت، حرفها، درد دلها و احیانا تذکراتی داشته باشند که پس از بررسی عالمانه تان در خطبه هایتان اثر کند؛ این حرفها را محدود ناهیان منکرِ بی حجابی می شنوند، شما هم بشنوید.

خدا می داند این برای هردو طرف مفید و موثر است.

پ.ن:

دو حجاب داریم؛ یکی واجب، یکی حرام.

همه از اولی می گویند، دومی در حجاب شدن مسئولین است. خدا رحمت کند شهید بهشتی را، آنرا حرام مطلق می شمرد؛ یعنی هیچ طوری – ولو در شرایط احکام ثانوی- حلال نمی شود!۳

احتجاب مسئولین و مقامات از مردم، نبودن بین مردم در کف جامعه است؛ فقط نبودن در خط واحد و صف نانوایی نیست، حرف نزدن مستقیم با بی حجاب هم هست. ماندن در حجابِ تریبون و طرفدار و تکبیرگو هم احتجاب مذموم است.

اخبار مرتبط:
نام مسجد پارک قیطریه را هم مشخص کردند / امضای تعداد مخالفان از ۱۴۶هزارنفر گذشت
نام مسجد پارک قیطریه را هم مشخص کردند / امضای تعداد مخالفان از ۱۴۶هزارنفر گذشت

مسجد پارک قیطریه که بر سر ساخت آن حواشی زیادی ایجاد شده، به نام مسجد کوثر نامگذاری شده است.

نیروی انتظامی از کجا به این نتیجه رسیده که اکثریت مردم خواستار برخورد با بی‌حجابی هَستند؟
نیروی انتظامی از کجا به این نتیجه رسیده که اکثریت مردم خواستار برخورد با بی‌حجابی هَستند؟

باید توجه کنیم اینکه نیروی انتظامی می‌گوید مثلا طرح نور براساس خواست مردم اجرائی شده است، این خواست از کجا ناشی می‌شود؟ نیروی انتظامی از کجا به این نتیجه رسیده است که اکثریت مطلق مردم خواهان این هستند که در این موارد برخورد قانونی صورت بگیرد؟

واکنش یک جامعه‌شناس به بازگشت گشتِ ارشاد / بخارایی: در متون دینی هم اصراری بر انجام اعمال دینی نیست
واکنش یک جامعه‌شناس به بازگشت گشتِ ارشاد / بخارایی: در متون دینی هم اصراری بر انجام اعمال دینی نیست

احمد بخارایی گفت: در چنین شرایطی باید منتظر گسست و انحطاط اجتماعی باشید! هیچ جامعه‌ای مجاز نیست هنجار را به ناهنجار تبدیل کند و در جامعه ما، در حیطه دینی هم می‌توان هنجارها را بررسی کرد. وقتی در متون دینی توصیه می‌شود که اصراری بر انجام اعمال دینی نیست، این یعنی هنجار. کسی نمی‌تواند از آن تفسیر دیگری داشته باشد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است