کد خبر : 194487
انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۱ - 12:34
دسته‌بندی : اجتماعی، اخبار ویژه
چاپ

با ایجاد سازمان ملی مهاجرت می توان جلوی مهاجرت را گرفت؟/ رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری: ۱.۸ میلیون نفر مهاجر در سراسر کشور داریم

محمدصادق خیاطیان گفت: از ابتدای امر که در مرکز بررسی‌ها مستقر شدیم، آقای رئیسی به ما ماموریت دادند که به موضوع نخبگان بپردازیم.

با ایجاد سازمان ملی مهاجرت می توان جلوی مهاجرت را گرفت؟/ رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری: ۱.۸ میلیون نفر مهاجر در سراسر کشور داریم

به گزارش سایت خبری مدارا؛ رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با ابراز تاسف از اینکه در فضای مجازی برخی با عناد قسمت میل به مهاجرت را پررنگ می‌کنند و روی آن مانور می‌دهند، در مورد برنامه‌های مرکز بررسی‌های استراتژیک در رابطه با مهاجرت سرمایه‌های انسانی و مهاجرت نخبگان از کشور اظهار کرد: از ابتدای امر که در مرکز بررسی‌ها مستقر شدیم، آقای رئیسی به ما ماموریت دادند که به موضوع نخبگان بپردازیم.

وی افزود: در نشست‌هایی که با خود نخبگان برگزار کردیم، حدود ۱۵ اقدام اولیه را شناسایی کردیم که اگر این اقدامات انجام شود، امیدی در جامعه نخبگانی ما برای نگهداشت آن‌ها در کشور ایجاد می‌کند؛ از جمله اقدامات مذکور این است که پروژه‌های امیدآفرینی را تعریف می‌کنیم و باید سازمان ملی مهاجرت تاسیس شود تا بحث مهاجرت را رصد کند.

رصدخانه مهاجرت ایران در یکی از آخرین گزارش‌های خود شاخص میل مهاجرت را در گروه‌های مورد بررسی را بیش از ۴۰ درصد اعلام کرده است.

بر مبنای این گزارش ۵۳ درصد از اساتید دانشگاه و محققان، ۴۵ درصد پزشکان و پرستاران، ۴۳ درصد فعالان کسب‌ و کارها و ۴۰ درصد دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی میل دارند از ایران مهاجرت کنند.

بر اساس آخرین آمار موجود قابل استناد، جمعیت مهاجران ایرانی در دنیا در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۱.۸ میلیون نفر است که ۲.۳ درصد از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهد. در واقع جمعیت مهاجران ایرانی در مقایسه با ۳۰ سال گذشته، ۲.۲ برابر شده و از ۸۲۰ هزار نفر به ۱.۸ میلیون نفر رسیده است.

آماری رصدخانه مهاجرت ایران ، سهم ایران از جمعیت جهان چیزی در حدود ۱.۰۷ درصد است.

همچنین این آمار گویای این است که سهم ایران از جمعیت مهاجران جهان از رقم ۵ صدم درصد در سال ۱۹۹۰ میلادی به رقم ۷ صدم درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است اما همچنان پایین‌تر از سهم ایران از جمعیت جهان است.

لذا با در نظر گرفتن شاخص «سهم ایران از جمعیت جهان»، سهم ایران از جمعیت مهاجران جهان در طول ۳۰ سال گذشته همواره زیر یک درصد بوده است و هیچ گاه به ۱ درصد نیز نرسیده است.

برخلاف ادعاهای مطرح شده در رسانه‌ها که همواره ایران را در صدر کشورهای مهاجر فرست قرار می‌دهند، اما واقعیت‌های آماری خلاف این ادعاها را ثابت می‌کنند. با توجه به آخرین آمار موجود در سال ۲۰۲۰ رتبه مهاجر فرستی ایران از میان ۲۳۲ کشور جهان ۵۴ بوده است.

کشورهای امارات متحده عربی با ۵۴ هزار نفر، ایالات متحده آمریکا با ۳۸۷ هزار نفر، آلمان با ۱۵۲ هزار نفر، ترکیه با ۸۴ هزار نفر، انگلستان با ۸۳ هزار نفر پنج مقصد اول مهاجران ایرانی در جهان هستند.

اخبار مرتبط:
دادگاه انقلاب اصفهان توماج صالحی را به اعدام محکوم کرد
دادگاه انقلاب اصفهان توماج صالحی را به اعدام محکوم کرد

وکیل توماج صالحی، خواننده بازداشتی در ایران خبر از صدور حکم اعدام به اتهام افساد فی الارض برای موکلش داد و اخبار منتشر شده مبنی بر عفو او را تکذیب کرد.

نماینده مجلس: نظر کمیسیون اجتماعی روی تعطیلی شنبه‌ها است
نماینده مجلس: نظر کمیسیون اجتماعی روی تعطیلی شنبه‌ها است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: به نظر می‌رسد که آخرین جمع‌بندی کمیسیون و امضایی که دوستان کردند بر مبنای تعطیلات روز شنبه است و احتمالا گزارش کمیسیون به عنوان تعطیلات روز شنبه به هیات و برای صحن ارسال خواهد شد.

بهاره هدایت فعلاً به زندان نمی‌رود / وکیل این زندانی سیاسی توضیح داد
بهاره هدایت فعلاً به زندان نمی‌رود / وکیل این زندانی سیاسی توضیح داد

زهرا مینویی نوشت: با مساعدت مقامات قضایی، پرونده پزشکی موکلم بهاره هدایت جهت تصمیم‌گیری به کمیسیون پزشکی ارجاع داده شد. ایشان تا تعیین تکلیف این کمیسیون ادامه روند درمان را در بیرون از زندان پی خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است