کد خبر : 194400
انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۳۱ - 14:13
دسته‌بندی : اخبار ویژه، سیاسی
چاپ

فریدون مجلسی: شکست آمریکا در تحریم ها علیه ایران به معنای پیروزی ما نیست/ مگر نام فقر پیروزی است؟

یک تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل گفت: صدا و سیمای ما از شکست کمپین فشار حداکثری آمریکا از زبان خودشان خبر می‌دهد؛ درست است که ایالات متحده در اعمال فشار برای فلج کردن اقتصاد ایران به دلیل وجود همسایگان متعدد و وجود شرایط دور زدن تحریم‌ها توانسته به زندگی خود ادامه دهد اما این شکست به معنای پیروزی ما نیست. باید بدانیم اگر آمریکا موفق به زانو درآوردن ایران نشده اما کشور ما چه به دست آورده است؟!

فریدون مجلسی: شکست آمریکا در تحریم ها علیه ایران به معنای پیروزی ما نیست/ مگر نام فقر پیروزی است؟

به گزارش سایت خبری مدارا؛ فریدون مجلسی در تحلیل شرایط و تحولات امروز و روندی که برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان ایران، ۱+۴ و آمریکا آغاز شده بود و در پاسخ به این سوال که تهران در حالی از ارائه ابتکاری جدید به آمریکا پیش از جلسه شورای حکام که منجر به صدور قطعنامه علیه ایران شد سخن می‌گوید که طرف آمریکایی اساسا دریافت چیزی با عنوان «ابتکار» را انکار کرده و به نظر می‌رسد یا اساسا منکر دریافت بسته‌ای از سوی ایران هستند و یا آن را ابتکار ندانسته و وزن معنایی کمتری برایش قائل هستند، آیا کاخ سفید در برهه کنونی پنجره‌ای برای پذیرش دیپلماسی از سوی تهران باز نگذاشته است، گفت: آمریکا مایل به خروج  ایران از زیر بار تحریم‌ها و بازگشت کشورمان به اقتصاد بین‌المللی است؛ البته این موضوع نه به این علت است که دلسوز مردم ایران باشند، وجود یک ایران ثروتمند خیال آمریکا را از لحاظ تنوع بخشیدن به بازار انرژی بین‌المللی و بازار مصرف مطمئن و خوب آسوده‌تر می‌کند. به خصوص بعد از جنگ اوکراین و نمایش زشتی که روسیه در اتکا به قدرت خودش نشان داده و وابستگی شدید غرب به گاز و نفت روسیه، موقعیتی را ایجاد کرده که آن‌ها متمایل باشند ایران به بازار گازی که امروز سهمش نصیب عراق و عربستان شده وارد شده و تنوع بازار به نفع همه مشتری‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: امروز شاهدیم که روسیه شیرهای گاز خودش را یکی یکی به روی کشورهای اروپایی می‌بندد. مسکو علیرغم اینکه خلوص نفتش را کاهش داده اما این نفت را با قیمت بالا در بازارهایی که پیش‌تر سهم ایران بود، می‌فروشد تا صدمات جنگ را جبران کند. غرب از اینکه در غیاب روسیه کل صندوق بازار خرید انرژی در کشورهای عربی متمرکز باشد راضی نیست و ایران به عنوان یک کشور تولید و مصرف کننده انرژی می‌تواند در این بازار تمام عربی تنوع ایجاد کند. از سوی دیگر نداشتن یک دشمن در منطقه خاورمیانه برای آن‌ها دستاورد تلقی می‌شود.

وی افزود: صدا و سیمای ما از شکست کمپین فشار حداکثری آمریکا از زبان خودشان خبر می‌دهد؛ درست است که ایالات متحده در اعمال فشار برای فلج کردن اقتصاد ایران به دلیل وجود همسایگان متعدد و وجود شرایط دور زدن تحریم‌ها توانسته به زندگی خود ادامه دهد اما این شکست به معنای پیروزی ما هم نیست. باید بدانیم اگر آمریکا موفق به زانو درآوردن ایران نشده اما کشور ما چه به دست آورده است؟ درست است که ما به زندگی ادامه دادیم و با تورم به فقر خودمان اضافه کردیم. آیا این فقر پیروزی ماست؟ ما باید در جایگاهی بالاتر از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس قرار می‌داشتیم. بنابراین ایران هم باید قاعدتا با تصمیم عقلانی، خواستار بازگشت به بازار جهانی، عرصه بین‌المللی و انزوا باشد و استقلال اقتصادی مخدوش شده خود را ترمیم کند.

این دیپلمات پیشین با بیان اینکه تمایلی دوجانبه از سوی تهران و واشنگتن برای احیای برجام وجود دارد، گفت: برخی در داخل کشور با هرگونه روند دیپلماتیک و تعامل با جهان مخالفت می‌کنند و امروز هم شاهد هستیم که سخن از خروج از NPT را به میان آورده‌اند و البته برخی دیگر از ابتکاراتی سخن می‌گویند که باید پاسخ دهند آیا این ابتکارات با جایگاه بین‌المللی ایران و شرایط میز مذاکرات سازگاری دارد یا نه چراکه دنیا زیر بار سخنان یک طرفه نمی‌رود.

وی افزود: در برجام راه دیپلماسی را پیش گرفتیم و با تبادل امتیاز توانستیم یک توافق بین‌المللی مهم را کسب کنیم و اینکه آقای ترامپ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد کار احمقانه و بی‌حاصلی بود که هیچ کشوری با او همراهی نکرد و امروز هم آمریکا بر اشتباه بودن این اقدام تاکید دارد و ارزش برجام هم همین است. باید بر این نکته هم واقف باشیم که آمریکا علاقمند است که این تحریم‌ها برداشته شود اما نیازی به برداشته شدن تحریم ندارد.

اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید

مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات نه تنها در انتخابات اخیر بلکه در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر شرکت نکرده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است