کد خبر : 192117
انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۸ - 09:43
دسته‌بندی : اجتماعی
چاپ

کاهش خطرات بارداری با آزمایش غربالگری اول

پزشک متخصص در طول سه ماه اول بارداری ، انواع غربالگری‌ها، آزمایش‌ها و سونوگرافی را برای بررسی موارد مختلف مرتبط با سلامت کودکتان تجویز می‌کند.

کاهش خطرات بارداری با آزمایش غربالگری اول

به گزارش سایت خبری مدارا؛ در اوایل بارداری، با انجام آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری متوجه می‌شوید که آیا جنین در معرض خطر یک بیماری یا مشکل جدی قرار دارد یا خیر. آزمایش غربالگری اول بین هفته ۹ تا ۱۳ بارداری انجام می‌شود. اگر قصد دارید تا همه چیز را در مورد آزمایش غربالگری اول بدانید، ادامه مطالب را از دست ندهید.

آزمایش غربالگری اول چیست؟

غربالگری سه ماهه اول شامل سونوگرافی جنین و آزمایش خون برای مادر است. آزمایش غربالگری اول، در هفته‌های ۱ تا ۱۲ یا ۱۳ بارداری انجام می‌شود. این آزمایش‌ها می‌توانند به بررسی احتمال خطر ابتلای نوزاد به نقص‌های مادرزادی خاص کمک کند. منظور از نقص‌ها، مشکلات کروموزومی مانند سندرم داون (تریزومی ۲۱) یا تریزومی ۱۸ یا ۱۳ و آسیب‌های مرتبط با تشکیل لوله عصبی است. آزمایش غربالگری اول در اکثر آزمایشگاه‌ها شامل موارد زیر است:

تست اولتراسوند برای شفافیت نوکال جنین (NT). در این تست، از تصاویر سونوگرافی برای مشاهده ضخامت پشت گردن جنین استفاده می‌شود. افزایش مایع یا ضخیم شدن غیر طبیعی پوست گردن جنین ممکن است به معنای ابتلا به سندروم داون باشد.

آزمایش خون. آزمایش خون ۲ ماده اساسی را که در خون تمام زنان باردار وجود دارد را اندازه گیری می‌کند. این ۲ ماده شامل:

    • پروتئین پلاسما مرتبط با بارداری (PAPP-A). این پروتئین در اوایل بارداری توسط جفت ساخته می‌شود. میزان غیر طبیعی آن می‌تواند به معنای افزایش خطر نقص کروموزوم باشد.
    • گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG). این هورمون نیز در اوایل بارداری توسط جفت ساخته می‌شود. سطوح غیر طبیعی آن می‌تواند به معنای افزایش خطر ابتلا به سندروم‌های مرتبط با کروموزوم باشد.
    • غربالگری DNA جنین آزاد در خون: با این آزمایش، DNA آزاد جنین که در خون شما پخش شدهاست، بررسی می‌شود. در این تست، وجود کروموزوم‌های غیر طبیعی و اختلال در ساختار یا تعداد آنها (مثل غیر نرمال بودن تعداد کروموزوم‌های جنسی جنین (X یا Y)) مشخص می‌شود. البته غربالگری DNA آزاد جنین در خون، نقایص ساختاری مادرزادی مانند: اسپینا بیفیدا یا نقص در دیواره شکم را شخص نمی‌کند.

اگر نتایج غربالگری سه ماهه اول غیر طبیعی باشد، ممکن است برای اطمینان از نتیجه آزمایش و تشخیص بهتر، به آزمایش بیشتری نیاز داشته باشید. این آزمایش‌ها غالبا شامل: نمونه برداری از پرزهای کوریونی، آمنیوسنتز و سونوگرافی سه بعدی است.

آزمایش غربالگری اول

اهمیت انجام آزمایش غربالگری اول

اهمیت انجام آزمایش غربالگری اول، این است که اطلاعات مهمی در مورد خطر ابتلا جنین به سندرم داون و تریزومی ۱۸ در اوایل بارداری به شما می‌دهد. اگر بعد از سه ماه اول متوجه بسیاری از آسیب‌های جسمی و ژنتیکی در جنین شوید، احتمالا اجازه قانونی سقط نخواهید داشت و در صورت موافقت قانونی، انجام سقط در سه ماه دوم و سوم، ریسک خطر بسیار بالاتری برای شما دارد. بسیاری از آسیب‌های ژنتیکی، در سه ماه اول ایجاد شده و مشخص می‌شوند. بنابراین، بهتر است با در نظر گرفتن زمان غربالگری اول، از وضعیت تشکیل جنین داشته باشید.

بهترین زمان غربالگری اول

غربالگری سه ماهه اول بین هفته یازدهم تا سیزدهم بارداری انجام می‌شود. دلیل اینکه این غربالگری‌ها خیلی زود انجام می‌شوند، این است که باید مشخص شود با توجه به وضعیت جنین، آیا مادر نیاز به آزمایش‌های تخصصی‌تری مانند نمونه برداری از پرزهای کوریونی یا آمنیوسنتز دارد یا خیر.

آزمایش غربالگری

غربالگری سه ماهه اول چگونه انجام می‌شود؟

غربالگری سه ماه اول شامل سونوگرافی و آزمایش خون است. آزمایش خون حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد؛ سپس نمونه خون گرفته شده، برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. سونوگرافی نیز توسط متخصص سونوگرافی یا پریناتولوژیست انجام می‌شود و حدودا ۲۰ تا ۴۰ دقیقه طول می‌کشد. کلیه این بررسی‌ها در شرایط ایمن انجام می‌شوند، بنابراین نگران آسیب رسیدن به جنین خود نباشید.

سندرم داون چیست؟

پیش بینی شده که سالانه بیش از سه هزار نوزاد با سندرم داون (تریزومی ۲۱) در ایران متولد شود. این سندروم باعث عقب ماندگی ذهنی خفیف تا متوسط ​​و بروز مشکلات جسمی می‌شود. افراد دارای کروموزوم اضافی ۲۱، دارای نقایص قلبی، مشکلات تنفسی، شنوایی، احتمال بالای سرطان خون و اختلالات تیروئید هستند. بسیاری از عوارض سندرم داون قابل درمان است، به طوری که طول عمر افراد مبتلا با پیشرفت علم در سال‌های اخیر، به شدت افزایش یافته است.

خطر داشتن فرزند مبتلا به سندرم داون یا سایر ناهنجاری‌های کروموزومی با افزایش سن مادر افزایش می‌یابد. اگرچه خطر تولد نوزاد مبتلا در افراد بالای ۳۵ سال به طور قابل توجهی بیشتر است، اما دیده شده اکثر نوزادان مبتلا به سندرم داون (حدود ۸۰٪)، از افراد زیر ۳۵ سال متولد شده‌اند، زیرا این گروه سنی بیشترین تعداد فرزند را دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود که همه زنان باردار، آزمایش غربالگری اول را به موقع انجام دهند.

سندرم ادواردز چیست؟

سندرم ادواردز (تریزومی ۱۸) وضعیتی است که در آن به جای دو نسخه، سه نسخه از کروموزوم ۱۸ وجود دارد. مانند بیماری سندرم داون، خطر ابتلا جنین به سندرم ادوارد با افزایش سن مادر افزایش می‌یابد. سندرم ادواردز با ناهنجاری‌های متعدد همراه بوده و معمولاً کشنده است. نوزادان زنده مبتلا به ادوارز به ندرت بیش از یک سال زنده می‌مانند. فراوانی این ناهنجاری بسیار کمتر از سندرم داون است و تنها از هر ۶۰۰۰ نفر، یک نفر مبتلا می‌شود.

تفسیر غربالگری سه ماهه اول چگونه انجام می‌شود؟

مهم است که به خاطر داشته باشید، غربالگری سه ماهه اول تنها یک بررسی غربالگری است نه یک آزمایش تشخیصی. این آزمایش‌ها فقط به این نکته اشاره می‌کند که آیا مادر در معرض خطر حاملگی جنین با اختلال ژنتیکی است یا خیر. بسیاری از زنانی که نتیجه آزمایش آنها غیرطبیعی است، بعداً با بررسی‌های آزمایشگاهی تخصصی‌تر، متوجه می‌شوند که نتیجه آزمایش آنها نادرست بوده است.

در برگه نتیجه آزمایش، اغلب مقادیر کمی یا رنج نرمال و غیرنرمال وجود ندارد. در عوض به شما گفته می‌شود که آیا نتیجه بررسی غربالگری جنین طبیعی بوده است یا خیر. اما در مواردی، برای ریسک خطر ابتلا جنین به مشکلات کرموزومی، مقادیر عددی اعلام می‌شود، به عنوان مثال رنج ۱/۲۵۰، ۱/۱۳۰۰ یعنی احتمال وجود ناهنجاری‌های کروموزومی در جنین بالا است.

در چنین شرایطی، نیاز دارید که برای بررسی‌های بیشتر، آزمایش‌های تخصصی‌تری تحت نظر پزشک متخصص و مشاور ژنتیک انجام دهید. مشاور ژنتیک با بررسی نتایج آزمایش‎ها، احتمال خطر ابتلا جنین به انواع نقص‌های ژنتیکی را برای شما مشخص کرده و به شما در تصمیم گیری صحیح در مورد انجام آزمایش‌های تشخیصی مانند CVS یا آمنیوسنتز کمک می‌کند. قابل ذکر است که آزمایش‌های تخصصی بررسی سلامت جنین، تهاجمی هستند. یعنی احتمال آسیب به جنین در آنها بالاست. بنابراین لازم است با در نظر گرفتن خطرات احتمالی، این بررسی‌ها را زیر نظر تکنسین با تجربه انجام دهید.

غربالگری اول

هومکا و انجام آزمایش غربالگری اول در منزل

آزمایش غربالگری اول برای بررسی وضعیت سلامتی جنین اهمیت بسیار بالایی دارد. در این بررسی‌ها مشخص می‌شود که احتمال وجود نقص ژنتیکی در جنین وجود دارد یا خیر. بنابراین دقت کنید که زمان طلایی انجام این غربالگری مهم را از دست ندهید. البته در شرایط پاندمی کرونا توصیه نمی‌کنیم که به مراکز درمانی مراجعه کنید. زیرا این مراکز جز آلوده‌ترین مکان‌ها از نظر شیوع بیماری‌های عفونی و ویروسی هستند.

پیشنهاد ما این است که برای پایش وضعیت سلامتی خود و انجام غربالگری در محیط ایمن از خدمات آزمایش در منزل هومکا استفاده کنید. شرکت هومکا با بهره گیری از بهترین متخصصان، امکان انجام آزمایش در منزل شیراز، تهران، کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، رشت و اهواز را  تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی فراهم کرده است. شما می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس گرفته یا مراجعه به وبسایت هومکا به نشانی www.homeca.ir، درخواست آزمایش در منزل خود را ثبت کنید تا در کوتاه‌ترین زمان، آزمایشات شما صورت گیرد.

اخبار مرتبط:
روزنامه دولت: رئیسی و محسنی‌اژه‌ای مشکلی با هم نَدارند
روزنامه دولت: رئیسی و محسنی‌اژه‌ای مشکلی با هم نَدارند

ایران نوشت: یکی از موضوعاتی که در چند روز اخیر به تیتر برخی رسانه‌های داخلی تبدیل شد، مسأله مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی بود. بویژه پس از آنکه در پی انتشار تصاویری از برخورد نیروهای پلیس امنیت اخلاقی با هنجارشکنان، مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به صورت غیرمستقیم خبر داد که رهبر انقلاب دراین‌باره به برخی مسئولان تذکر دادند.

پای موادمخدر به دادگاه فرزندان مصدق باز شد / تصویر دست راست امیر تتلو هَم جنجالی شد
پای موادمخدر به دادگاه فرزندان مصدق باز شد / تصویر دست راست امیر تتلو هَم جنجالی شد

روز گذشته خبر برگزاری جلسه تازه از دو دادگاه پر سر و صدا به صدر رسانه‌ها آمد. یکی از آنها که خبرش همراه با عکس‌هایش دست به دست می‌شد دادگاه امیرحسین مقصودلو یا همان تتلو بود و دیگری دادگاه پسران معاون اول سابق قوه قضائیه که خیلی‌ها فکر می‌کردند مانند گذشته ارزش خبری نداشته باشد.

مصطفی نیلی: حکم توماج صالحی هنوز به ما ابلاغ نشده
مصطفی نیلی: حکم توماج صالحی هنوز به ما ابلاغ نشده

مصطفی نیلی، یکی از وکلای توماج صالحی در خصوص اینکه آیا چنین خبری را تایید می‌کند، گفت: «حکم هنوز به ما ابلاغ نشده است. امروز همکارم، آقای رئیسیان برای دریافت حکم مراجعه می‌کنند. تا زمانی که حکم به ما ابلاغ نشود، نمی‌توانیم اظهار نظری کنیم.»

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است