کد خبر : 192056
انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۷ - 12:09
دسته‌بندی : اخبار ویژه، سیاسی
چاپ

شیرین هانتر: ترور «صیاد خدایاری» با چراغ سبز آمریکا نبود

هانتر در پاسخ به این سوال که ترور اخیر در تهران قطعا به عنوان سنگ‌اندازی در مسیر احیای برجام تعریف می‌شود، آیا این اقدام اسراییل در هماهنگی و با چراغ سبز آمریکا صورت گرفت است.

شیرین هانتر: ترور «صیاد خدایاری» با چراغ سبز آمریکا نبود

به گزارش سایت خبری مدارا؛ شیرین هانتر در پاسخ به این سوال که اقدام اخیر جو بایدن در خصوص حفظ نام سپاه در لیست FTO احیای برجام را بیش از پیش سخت‌تر کرده است و رابرت مالی هم چشم‌انداز دستیابی به توافق را ضعیف دانسته، پولتیکو مدعی شده که رئیس‌جمهور آمریکا در تماس تلفنی با نخست وزیر اسرائیل اعلام کرده که «فرصت برای کوتاه آمدن» به پایان رسیده است، آیا پرونده برجام در کاخ سفید بسته شده است، گفت:  از ابتدا هم امید زیاد به جو بایدن داشتن درست نبود؛ به خصوص اینکه دولت بایدن به مسئولان فعلی ایران اعتماد کمتری دارند و البته ایران نیز اعتمادی به آمریکا ندارد. اینطور به نظر می‌رسد که هم ایران و هم آمریکا خود را برای شرایط عدم احیای برجام آماده می‌کنند.

وی ادامه داد: یک علت اصلی دیگر نیز مخالفت شدید اسرائیل با احیای برجام است. عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی نیز حاضر به قبول بازگشت ایران به صحنه بین‌الملل نیستند. با توجه به احتیاجی که غرب در حال حاضر به انرژی عربستان و کشورهای عربی خلیج فارس دارد، بایدن حاضر به این ریسک در قبال ایران نخواهد بود. حالا با ایران است که حساب کند از میان احیای برجام یا ادامه بن‌بست فعلی کدام به نفعش است.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی در خصوص این ادعای پولتیکو اعلام کرده که «بازگشت به برجام در راستای منافع ملی آمریکاست» آیا دولت آمریکا برنامه دیگری برای حفظ این منفعت ملی دارد یا این موارد تنها مصرف داخلی داشته و برای انتخابات کنگره مطرح می‌شود، گفت: مسلما بازگشت به برجام به نفع آمریکاست به شرط اینکه ایران شرایط واشنگتن را قبول کند. از طرف دیگر آمریکا نمی‌خواهد مسئول شکست مذاکرات وین تلقی شود. ایران هم می‌خواهد برجام احیا شود اما در صورتیکه که خواسته‌هایش برآورده شوند. به طور خلاصه هم واشنگتن و هم تهران خواهان احیای برجام هستند در صورتیکه خواسته‌هایشان تامین شود.
هانتر در پاسخ به این سوال که ترور اخیر در تهران قطعا به عنوان سنگ‌اندازی در مسیر احیای برجام تعریف می‌شود، آیا این اقدام اسراییل در هماهنگی و با چراغ سبز آمریکا صورت گرفت است، گفت: من تصور نمی‌کنم که این کار با چراغ سبز واشنگتن بوده باشد. اسرائیل به طور کلی در اینگونه اعمال نظر آمریکا را نادیده می‌گیرد؛ چراکه می‌داند واشنگتن معترض نخواهد شد. به طور کلی تل‌آویو با هرگونه کاهش فشار بر ایران مخالف است. همچنین همیشه سعی می‌کند ایران را تحریک به انجام کارهایی کند که عکس‌العمل شدید آمریکا و غرب را موجب شود و ترور سردار سپاه هم به همین منظور صورت گرفته است.
این تحلیلگر روابط بین‌‌الملل در پاسخ به این سوال که نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاریخ ۶ ژوئن برگزار خواهد شد و مدیرکل آژانس باید گزارش خود در خصوص پرونده پادمانی ایران را در آن تاریخ اعلام کند، با توجه به آنچه در جریان موضوع برجام در حال وقوع است چقدر احتمال دارد شورای حکام برای تحت فشار قرار دادن ایران اقدام به صدور قطعنامه کند، گفت: مشکل است که بتوانیم تصمیم آژانس و شورای حکام را پیش‌بینی کنیم. البته این مساله بسیار به تصمیم آمریکا در قبال آینده برجام بستگی دارد.
هانتر همچنین در پاسخ به این سوال که یکی از انتقادات به تیم دیپلماسی ایران عدم اطلاع‌رسانی در خصوص مذاکرات برای احیای برجام است و بسیاری معتقدند این مسأله به غالب شدن روایت آمریکایی از این موضوع انجامیده است، آسیب‌های این عدم شفافیت چیست، گفت: بیشتر رسانه‌های مهم تحت کنترل کشورهای غربی هستند، بنابراین دیدگاه‌های آن‌ها بیشتر در جهان منعکس می‌شود. از طرف دیگر خیلی از کشورها در این مساله با غرب هم‌عقیده هستند که ایران باید در برخی سیاست‌های خود تجدید‌نظر کلی داشته باشد.
اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید

مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات نه تنها در انتخابات اخیر بلکه در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر شرکت نکرده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است