کد خبر : 191436
انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۳۱ - 14:19
دسته‌بندی : سیاسی
چاپ

مجلس میزان یارانه و افزایش قیمت‌ها را بررسی می کند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: نسبت بین افزایش قیمت کالاها و میزان یارانه اختصاص شده در مجلس در دست بررسی است و حتما اگر نیاز باشد، اصلاحاتی انجام خواهد شد اما اصل این کار درست است و در این مورد کسی شک ندارد. ما حتما باید نسبت بین یارانه و افزایش قیمت را درست بررسی کنیم تا مردم دچار بحران و گرفتار نشوند.

مجلس میزان یارانه و افزایش قیمت‌ها را بررسی می کند

لطف‌الله سیاهکلی در گفت‌وگو با ایلنا درباره وضعیت گرانی‌های اخیر و واکنش مجلس در این باره گفت:  برنامه‌ دولت کمک به مردم است، تا از پس این گرانی‌ها بربیایند. همه اقتصاددان‌ها چه داخلی و خارجی اعتقاد دارند که وقتی رانت ایجاد می‌شود یا ارز دونرخی و یارانه‌ای بوجود می‌آید، به دنبال آن فساد ایجاد می‌شود.

این نماینده مجلس دوره یازدهم در ادامه افزود: وقتی ارز ۴۲۰۰ و ۲۲ هزار تومانی داریم و آرد ۸۰۰ تومانی را چهل تومان توزیع می‌کنند، معلوم است که در اینجا فساد رخ می‌دهد. همه نیز به این موضوع اعتقاد دارند. اما اینکه چه باید کار کرد، کار سختی است که دولت‌ها تاکنون جرات نکرده‌اند به آن ورود کنند.

عضو مجمع نمایندگان استان قزوین در مجلس شورای اسلامی افزود: وضعیت جهانی اکنون به هم‌ریخته است و اگر نگاه کنید قیمت‌های اروپا و امریکا دچار تغییرات شدیدی شده‌ است. در این شرایط باید یک جراحی اقتصادی صورت می‌گرفت و دولت حیثیت و آبروی خودش را برای این کار در میان می‌گذاشت‌ که این کار انجام شد.

سیاهکلی در ادامه با بیان اینکه همه با این کار دولت موافق هستند، تصریح کرد: نکته ظریف این است که مردمی که درآمد پایینی دارند و دهک‌های پایین جامعه محسوب می‌شوند، در این جراحی اقتصادی خسارت نبینند. دولت هم برای این کار برنامه‌ریزی کرده و خوشبختانه چندماه مانده به انجام طرح، آن را مطرح و مردم را در این خصوص اقناع کرد که کار بسیار خوبی در این زمینه است.

این نماینده مجلس در ادامه درباره نسبت افزایش چندبرابری قیمت‌ها و یارانه پرداختی به مردم تاکید کرد: اکنون کاری که مجلس می‌کند، همین است که میزان این گرانی‌ها و میزان یارانه‌هایی که به مردم می‌دهند، چقدر است و چه‌نسبتی با این یارانه‌ها دارد؟ اگر این نسبت رعایت شود و خانواده‌ها در ارتزاق روزانه و تنظیم زندگی خود دچار مشکل نشوند، این کار ما را از همه رانت‌ها، فسادها، قاچاق و امثال آن مصون می‌کند. در واقع با این کار حق به حق‌دار می‌رسد و یارانه مستقیم به دست مردمی می‌رسد که حق به دست آنهاست، نه یک گروه خاصی که از شرایط کشور سوءاستفاده می‌کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: اکنون این کار را مجلس تعقیب می‌کند و تقریبا هر هفته یکی دو وزیر مربوطه را در این خصوص به مجلس می‌آوریم و از آنها در این خصوص سوال می‌کنیم.

سیاهکلی درباره نحوه پرداخت یارانه‌ها به مردم  گفت: چیزی که در این میان بسیار مهم است، اینکه بعضی به این شیوه اعتراض دارند و یا یارانه آنها قطع شده‌است، اکنون بیش از ده سال است که مردم نمی‌دانستند، کجا باید اعتراض خود را مطرح کنند و سایت‌ها بسته شده‌ بود اما در این دولت مردم می‌توانند اعتراض خود را در سایت‌ها مطرح و دولت آن را پیگیری می‌کند.

وی افزود: همچنین مجلس هم این موضوع را پیگیری می‌کند که مردمی که یارانه آنها قطع یا کم شده‌است، این فضا برای آنها ایجاد شود که آن را مطرح کنند تا این یارانه بتواند به دست کسانی برسد که به آن نیازمند هستند.

بررسی میزان یارانه و افزایش قیمت‌ها در مجلس

این نماینده مجلس درباره عدم تامین نیاز خانوار با یارانه اختصاص یافته به آنها خاطرنشان کرد: نسبت بین افزایش قیمت کالاها و میزان یارانه اختصاص شده در مجلس در دست بررسی است و حتما اگر نیاز باشد، اصلاحاتی انجام خواهد شد اما اصل این کار درست است و در این مورد کسی شک ندارد. ما حتما باید نسبت بین یارانه و افزایش قیمت را درست بررسی کنیم تا مردم دچار بحران و گرفتار نشوند.

سیاهکلی همچنین درباره افزایش نرخ تعرفه‌های اینترنت بیان کرد: ما با افزایش تعرفه‌های اینترنت مخالف هستیم و باید تشریح کنند که در این مورد چه کار می‌خواهند بکنند تا مردم در جریان قرار بگیرند. اگر افزایش این قیمت، منطقی و براساس هزینه و درآمد و دقیق تشریح شده باشد، انجام می‌شود. اما اگر صرفا برای سودآوری بدون توجه به وضعیت مردم باشد ما حتما با آن مقابله می‌کنیم.

وی درباره علت کاهش سرعت اینترنت خاطرنشان کرد: ما یکی دوبار درباره سرعت اینترنت در مجلس سوال کردیم که اشکالات بین ایران و دیگر کشورها مثل قطعی فیبر و غیره را از ناحیه شمال ایران مطرح کردند  و در حال اصلاح است. اما سرعت اینترنت ربطی به افزایش قیمت‌ها ندارد و یک مشکل زیرساختی است که در حال برطرف شدن است.

سیاهکلی درباره دیگر قوانین تصویب شده در مجلس افزود: در مجلس پیگیری طرح قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و قانون کسب و کارها را داشتیم. اگر قانون کسب و کارها اجرایی شود؛ به نفع مردم خواهد بود. با اجرای این قانون در بیش از ۶۰ یا ۷۰ درصد کسب و کارها، مجوزها و امضاهای طلایی  حذف می‌شود. در این صورت آنها فقط کار خود را اعلام می‌کنند و نیازی نیست که برای آن مجوز بگیرند. قرار بر این است که وزارت صمت نوع کسب و کارهایی که نیاز به مجوز ندارند را اعلام کند. برای مثال فردی باید دو یا سه سال تلاش می‌کرد تا بتواند یک مجوز گلخانه دریافت کند. با اجرا شدن این قانون دیگر نیاز به طی کردن این مراحل پیچیده برای گرفتن مجوز نیست.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: این قانون تازه ابلاغ شده و امیدواریم در تنظیم مقررات و دستورالعمل‌های آن هم دقت شود تا مردم از پیچ و خم‌های اداری و امضا گرفتن‌ها خلاص شوند. این قانون می‌تواند به رونق کسب و کارها بیانجامد. اگر کسی می‌خواهد  برای خودش سرمایه‌گذاری و شغلی ایجاد کند دولت نباید در آن مداخله‌ای داشته باشد. بعضی از مشاغل مثل داروخانه چون با جان انسان‌ها در ارتباط است باید مجوز دریافت کنند اما همه مشاغل نیاز به مجوز ندارند که مجلس با این قانون به این موضوع توجه کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه این قانون اکنون ابلاغ شده و با اجرای قانون کسب و کارها تحول عظیمی در حوزه کسب و کارها ایجاد می‌شود و مردم تکریم می‌شوند، ادامه داد: چون مردم در ادارات برای گرفتن مجوزها با مشکلات فراوانی روبرو شده و ناامید از کار می‌شدند و نمی‌دانستند باید چه کار کنند. با اجرای این قانون بسیاری از بروکراسی‌های اداری اضافه برای گرفتن مجوز برای راه‌اندازی کسب و کارها حذف خواهد شد که بسیار به نفع مردم است.

اخبار مرتبط:
کرملین: روسیه با ایران و اسرائیل در ارتباط است تا درگیری شدت بیشتری نگیرد
کرملین: روسیه با ایران و اسرائیل در ارتباط است تا درگیری شدت بیشتری نگیرد

سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه اعلام کرد: روسیه با ایران و اسرائیل در ارتباط است تا از آنها بخواهد که درگیری شدت بیشتری نگیرد؛ این تماس‌ها سازنده است.

نماینده مجلس: اردن از کمک به اسرائیل حتماً پشیمان خواهد شد
نماینده مجلس: اردن از کمک به اسرائیل حتماً پشیمان خواهد شد

«مهدی سعادتی» عضو کمیسیون امنیت ملی درباره همراهی اردن با اسرائیل در مقابله با موشک‌ها و پهپادهای ایران، اظهار کرد: ما به همه کشورهای منطقه از قبل پیام داده و گفته بودیم که هر نوع همکاری با رژیم صهیونیستی برای آنان عواقبی را به دنبال خواهد شد. متأسفانه اردن با رژیم صهیونیستی همراهی داشت و حتماً پشیمان خواهد شد.

اکسیوس: اسرائیل در نظر داشت دوشنبه شب به ایران حمله کند
اکسیوس: اسرائیل در نظر داشت دوشنبه شب به ایران حمله کند

اکسیوس از قول ۵ منبع آگاه امریکایی و اسرائیلی نوشت که اسرائیل در نظرداشت دوشنبه شب به ایران حمله کند، اما تصمیم گرفت فعلا صبر کند. این منبع در ادامه افزود: حمله دوشنبه شب اسرائیل به ایران «به دلایل عملیاتی» لغو شد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است