کد خبر : 190598
انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۸ - 21:45
دسته‌بندی : سیاسی
چاپ

مراسم سالگرد ارتحال امام‌(ره) با حضور و سخنرانی مقام‌معظم‌رهبری برگزار می‌شود

مراسم سالروز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (س) در روز 14 خرداد با حضور و سخنرانی مقام معظم رهبری و یادگار امام در حرم مطهر برگزار خواهد شد.

مراسم سالگرد ارتحال امام‌(ره) با حضور و سخنرانی مقام‌معظم‌رهبری برگزار می‌شود

به گزارش مدارا، دومین جلسه ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی (س) ویژه سی و سومین سالگر ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با حضور نمایندگان وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهای عضو این ستاد، به ریاست حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری پیش از ظهر امروز یک شنبه (۱۴۰۱/۰۲/۱۸) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری طی سخنانی در این جلسه گفت: خداوند متعال را شاکر هستیم که در طلیعه امسال نوید آرامش و اطمینان بیشتری به جامعه ما عنایت فرمود که ان شاء الله جامعه ما و جامعه بشریت بعد از دو سال تحمل مشکلات کرونا بار دیگر به شرایط عادی برگردد.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) یادآور شد: در جلسه گذشته در ارتباط با جهاد تبیین که یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری بوده و هست، به رسالت نسل اول و دوم انقلاب برای تدوین آرمان های امام خمینی(س) اشاره و عرض کردم ما باید از ملامت ملامت کنندگان و از احساس ضعف و تسلیم در مقابل دشمنان به شدت پرهیز کنیم.

وی افزود: در همین راه و برای رسیدن به توفیق بیشتر، در درجه اول ما باید یک شناخت نسبی از امام داشته باشیم. اگر بخواهیم امام را به صورت تک بعدی به جامعه معرفی کنیم موفق نخواهیم بود. وقتی موفقیت پیدا می کنیم که مکتب سیاسی امام را یک منظومه بدانیم که اعتقادات و اخلاق، توجه به مردم و نهراسیدن از دشمنان جزو اصول آن است.

انصاری ادامه داد: به تعبیری اگر بخواهیم از امام سخن بگوییم حداقل یک دوره باید صحیفه امام را مرور کنیم که در ۲۲ جلد سخنان، احکام و پیام های امام تجمیع شده است. این شناخت حتما باید حداقلی وجود داشته باشد تا در معرفی امام دچار برداشت های سطحی، صوری و مقطعی نباشیم. یکی از دلایل توفیق ما این است که بدانیم در مکتب امام همان سنت های الهی در جامعه ما جاری خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از آن سنت ها «امتحان» است، تصریح کرد: قرآن کریم می فرماید آیا کسانی که گفته اند ایمان آورده ایم، رها می شوند و امتحانی در کار نیست؟! دنباله آیات می فرماید باید امتحان شوند تا ما از صادقین و کاذبین مطلع شویم. پس امتحان یکی از سنت های الهی است. ما در مسیر زندگی و در مسیر راه و اندیشه امام چند بار امتحان شده ایم و چند بار صداقمان را ثابت کرده ایم و چند بار دروغ گفته ایم، خود انسان اولین قاضی نسبت به خودش است.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) اظهار داشت: مسأله دوم «ابتلا» است. امتحان ممکن است خیلی راحت باشد  معمولا کسی که ادعا دارد من پیرو این دین یا دارای این تخصص هستم، از او امتحان می گیرند. امتحان ممکن است ساده و روی یک کاغذ باشد. ولی در مکتب امام انسان ها اگر بخواهند صداقت خودشان را نشان بدهند باید یک پله بالاتر بروند و آن «ابتلا» است. یعنی اگر بخواهید ایمانتان به نقطه اوج و شکوفایی برسد باید به کوره امتحان و ابتلا بروید. همه شما در این دایره قرار می گیرید که یا امتحان نفس و یا امتحان مال دارید و یا امتحان نقص در شعونات زندگی است.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ سال بعد از شروع نهضت امام عرصه های امتحان پدید آمد، گفت: بعد از پیروزی انقلاب همین سنت الهی تا امروز بوده و خواهد بود. این نکته را باید باور داشته باشیم که در هر مقطعی از انقلاب یک نوع امتحان داریم و باید مواظب باشیم که دچار تسلیم نشویم. اگر بخواهیم در این راه موفق باشیم اولین راه توفیق ما این است که به تعبیر قرآن همبستگی خودمان را حفظ کنیم. در هیچ جامعه یا خانواده موفقی که یک دوره اتحاد سیاسی و اجتماعی را تجربه کرده باشد، هیچ چیزی بدتر از  نفاق نیست. چه بسا یک اختلاف مالی، سلیقه و عقیده کانون متحد خانوده را متلاشی می کند.

انصاری یادآور شد: پیامبر یک مدینه فاضله به وجود آورد که در پرتو آن فتوحات زیادی داشت اما بعد از پیامبر یا همان دوران پیامبر مسائلی پیش آمد که جامعه را به سمت اختلافات سوق داد. امروز هم باید بپذیریم که اگر گروه های تکفیری نظیر داعش وجود دارد نتیجه همان اختلافات است و این را باید بپذیریم که وحدت رمز پیروزی ما است و یک نفر هم اگر از جمع ما خارج شد به همان اندازه جامعه آسیب می بیند.

وی تأکید کرد: جذب حداکثری که رهبری روی آن تأکید دارند این نیست که کسانی که در دایره انقلاب هستند را جذب کنیم. جذب حداکثری می گوید برو دنبال کسی که احیانا با ما قرابت و دوستی ندارد و تفکرات ما را قبول ندارد. وقتی می خواهید کارنامه زندگی سیاسی ارائه بدهید، اگر گفتیم چند نفر را از خیابان به مسجد آوردم، این توفیق است. ما واقعا به این فکر باشیم و بدانیم که جامعه ما به وحدت نیاز دارد.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) افزود: امام با اختلاف سلیقه ها و برداشت ها هیچ مخالفتی نداشتند و هرکسی بگوید امام با این نوع تفکر مخالفت داشته خلاف رأی امام است. بنده وقتی به عنوان یک طلبه نامه ای به امام نوشتم، امام فرمودند این حرف ها در گذشته بوده، الآن و در آینده هم هست. لذا این مسأله بسیار مهم است که ما در پذیرش آحاد جامعه و جامعه بشریت سعه صدر داشته باشیم و همتمان بلند باشد.

وی گفت: اخلاق در همه جوامع اسلامی و غیر اسلامی ستودنی است و هیچ جامعه ای نمی تواند بگوید ما از اخلاق فاصله گرفتیم و قدرت ها را منکوب کردیم و پیروز شدیم. امیرالمؤمنین(ع) مظهر اخلاق است ولی وقتی دشمن دیرینه خودش را هم بر زمین می زند، گام اول او اخلاقی است. در شب های قدر دیدیم و شنیدیم امیرالمؤمنین می گوید مراقب اسیر باشید و از همان غذایی که می خورید به او بدهید؛ اگر زنده ماندم می بخشم و اگر زنده نماندم یک ضربه بیشتر نزنید. این معنای مکتب امام است.

انصاری با بیان اینکه سومین بحث «استقامت» است، اظهار داشت: دنیای قدرت با همه توان می خواهد استقامت ما را در هم شکند و شما فکر نکنید آمریکا با ما موشکی برخورد می کند. خیر؛ او سعی می کند مقاومت ما را در عرصه های مختلف بشکند. امام فرمود اینها برای ۵۰ سال برنامه ریزی می کنند و برنامه های آنها مبارزه با اسلام و هویت انسان ها است. پس اگر ما بخواهیم راه و مکتب سیاسی امام زنده بماند باید استقامت داشته باشیم و از هیاهوها نترسیم. البته هشدار هم هست که ما کجای کار هستیم و چه قدر در برابر ناهنجاری ها احساس مسئولیت می کنیم.

وی تأکید کرد: امام باید متوازن تعریف و تجلیل شود و در هر جا سعی کنیم هرچیزی که مربوط به امام هست را حساسیت داشته باشیم؛ ولو اینکه به مذاق ما خوش نیاید. باور داشته باشیم که امام و ولایت وقتی زنده است که ما این منظومه را حفظ و از آن دفاع کنیم.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جلسات با دستگاه های مختلف، گفت: به طور کلی الحمدلله سیاست های کلی بزرگداشت امام تا امروز بسته شده و با وجود اینکه کرونا فروکش کرده، قرار گذاشتیم که در سالگرد برنامه ای را با شرایط موجود از نظر بهداشتی طراحی کنیم. یعنی از نظر ترکیب جمعیت، برنامه اصلی ما از صحن اصلی امام آغاز می شود و ناچار هستیم مراعات کرونا را داشته باشیم و امسال از نظر پذیرش مهمان محدودیت داریم..

وی تصریح کرد: مراسم ما از شب ۱۴ خرداد با سخنرانی ریاست محترم جمهور شروع می شود و به استقبال مراسم ۱۴ خرداد می رویم. البته روز ۱۳ خرداد در حرم دعای ندبه داریم که از شبکه سراسری پخش می شود. دستگاه هایی که مایل هستند قبل از ۱۴ خرداد در حرم برنامه داشته باشند، اعلام کنند تا برای حضور آنها در حرم امام یک هفته منتهی به ۱۴ برنامه ریزی کنیم. البته در حسینیه جماران هم پذیرای عزیزان هستیم.

انصاری گفت: ساعت ۹ صبح روز ۱۴ خرداد شروع برنامه رسمی مراسم است اما اگر استقرار جمعیت در مراسم کامل بود، بتوانیم مراسم را نیم ساعت زودتر آغاز کنیم. در روز ۱۴ خرداد طبق روال مرسوم، قرائت قرآن و برنامه عزاداری داریم و یادگار امام سخنرانی و خیر مقدم دارند و بعد از سخنرانی ایشان، همگان سخنرانی رهبر فرزانه انقلاب را گوش می کنیم و ان شاء الله مراسم امسال از جهات مختلف دارای اهمیت ویژه به لحاظ تبیین مبانی امام و همبستگی جریانات مختلف خواهد بود.

وی افزود: اگر چه جلوه بزرگداشت امام در روز ۱۴ خرداد است اما بنا داریم این ستاد را در طول سال فعال داشته باشیم. مناسبت هایی مثل ولادت امام، دهه فجر و روزهایی که امام پیام خاصی داشته اند هم مربوط به امام است و لذا باید بزرگداشت امام را در طول سال داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)، محمدحسن نامی نیز در این مراسم گفت: رئیس جمهور و وزیر کشور تأکیدات خاصی داشتند که هر آنچه دولت در توان دارد در برگزاری مناسب این مراسم به کار برده شود و ما این آمادگی را داریم. از اینکه خداوند این فرصت را فراهم کرده که خدمتگزار زائران حضرت امام باشیم شکرگزار هستیم.

سردار احمد ذوالقدر، فرمانده سپاه حضرت سیدالشهدا(س) استان تهران، نیز در این مراسم گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بنا بر وظیفه ای که دارد، آمادگی کامل برگزاری مراسم بزرگداشت امام خواهد داشت. بزرگداشت امام، بزرگداشت یک فرد نیست و بزرگداشت یک مکتب، انقلاب اسلامی و راه آینده ما است. صحبت هایی که اینجا توسط مقام معظم رهبری گفته می شود و حضار جهانی هستند. بنابر این هرکسی کاری بر عهده دارد تلاش کند که کامل برگزار شود. بزرگترین آفت و خطر ما این است که فکر کنیم کار آسان است. دشمن از مرزهای زمینی و هوایی و فضای حقیقی و مجازی تلاشش را شروع کرده و ما هم باید تلاش کنیم کار به خوبی انجام شود.

در ادامه در این جلسه چند نفر از نمایندگان دستگاه ها و سازمان های عضو این ستاد از جمله شهرداری تهران، وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات، ارتش، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و مسئولین کمیته های بین الملل، فرهنگی و جوانان این ستاد و مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) پیشنهاداتی را ارائه دادند.

لازم به ذکر است در راستای گرامیداشت هر چه با شکوه‌تر سی و سومین سالگرد ارتحال ملکوتی رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، ستاد خبری بزرگداشت حضرت امام (س)، با شماره ۰۲۱۶۶۴۸۱۰۳۰ مشتاق دریافت نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازنده اقشار مختلف مردم عزیز خصوصاً اندیشمندان، فرهیختگان، محققان، علماء و روحانیت معزز، جمعیت‌ها و احزاب وهمه وفاداران به راه اندیشه امام راحل خواهد بود.

اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید

مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات نه تنها در انتخابات اخیر بلکه در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر شرکت نکرده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است