کد خبر : 190287
انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۶ - 13:17
دسته‌بندی : اجتماعی
چاپ

قصور در تشخیص جنسیت توله‌های «ایران» را نمی‌توان نادیده گرفت

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در بازدید از مرکز علمی تحقیقاتی ذخیره گاه زیستکره توران در استان سمنان، گفت: ایران ماده یوز باروری است و حداقل تا ۵ سال آینده توان باروری و تولید مثل دارد.

قصور در تشخیص جنسیت توله‌های «ایران» را نمی‌توان نادیده گرفت

به گزارش مدارا، علی سلاجقه در پنجمین روز از تولد توله‌های یوزپلنگ ماده مرکز علمی تحقیقاتی ذخیره گاه زیستکره توران امروز به استان سمنان سفر کرد.

وی در این بازدید یک روزه به همراه سرپرست اداره کل محیط زیست استان سمنان، از نزدیک فرآیندهای مراقبت از توله‌های متولد شده و سلامتی یوزپلنگ ماده بعد از عمل جراحی سزارین را مشاهده و دستورات لازم را برای مراقبت از این دستاورد علمی صادر کرد.

سلاجقه با بیان اینکه این نخستین تجربه ایران در تولد یوز در اسارت است، تصریح کرد: باید همه زوایای علمی و تجارب جهانی این اقدام به دقت بررسی شود و نتایج و دستاوردهای حاصله در قالب مقالات علمی و پژوهشی به زبان های مختلف منتشر شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تشخیص جنسیت گربه سانان در روز های اول تولد، گفت: موفقیت این پروسه در این که نشان داد «ایران» ماده یوز باروری است و حداقل تا پنج سال آینده توان باروری و تولید مثل دارد، بسیار ارزشمند است.

وی با اشاره به توانمندی کارشناسان داخل کشور در انجام این پروژه علمی، افزود: آنچه اهمیت دارد این است که به جمعیت یوزهای در اسارت کشور اضافه شده و ما می توانیم ژن این گونه را حفظ کنیم.

سلاجقه اظهار امیدواری کرد که در زایمان های بعدی شاهد توله های ماده باشیم.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه تیم اجرایی و علمی در اعلام جنسیت توله یوزها عجله کردند، خاطرنشان کرد: البته نباید اجر دامپزشک معتمد را ضایع کرد چراکه اول از همه سیکل باروری «ایران» را تشخیص داد و به زمان درست معرفی «فیروز» به «ایران» پی برد.

علاوه بر این، ضمن تشخیص به موقع برای سزارین، عمل بدنیا آوردن سه توله را با موفقیت انجام داد هرچند نمی توان قصور در تشخیص جنسیت را نادیده گرفت.

اخبار مرتبط:
هواشناسی: بارش‌های فروردین و نیمه اول اردیبهشت تقریبا خوب است
هواشناسی: بارش‌های فروردین و نیمه اول اردیبهشت تقریبا خوب است

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: انتظار داریم بارش‌های فروردین و نیمه اول اردیبهشت تقریبا خوب باشد، اما پس از آن بارش‌ها در حد معمول و در برخی مناطق زیر نرمال خواهد بود.

فرزند امام جمعه مشهد ارتباطش با هلدینگی که ۴ هزار درخت هیرکانی را قطع کرد را رد کرد / ماجد علم‌الهدی: سرمایه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این زمینه ندارم
فرزند امام جمعه مشهد ارتباطش با هلدینگی که ۴ هزار درخت هیرکانی را قطع کرد را رد کرد / ماجد علم‌الهدی: سرمایه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این زمینه ندارم

ماجد علم الهدی درباره ارتباطش با هلدینگ گردشگری جوانمرد گفت: من هیچ گونه شناخت و ارتباطی با آقای مهدی جوانمرد و هلدینگ ایشان ندارم.

تعداد جان‌باختگان تصادفات از ۲۴ اسفند تا ۸ فروردین به  ۵۴۹ نفر رسید
تعداد جان‌باختگان تصادفات از ۲۴ اسفند تا ۸ فروردین به ۵۴۹ نفر رسید

سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور با بیان اینکه ۴۰ هزار خودروی متخلف در طرح نوروزی پلیس توقیف شده است، گفت: متاسفانه از ۲۴ اسفند تا ۸ فروردین ۵۴۹ هموطن در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است