کد خبر : 186038
انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۱۳ - 11:13
دسته‌بندی : ورزشی
چاپ

باز هم یک ایرانی مقابل آمریکا سرمربی تیم ملی می شود

پس از چند ساعت هیجانی برای هَواداران فوتبال در سراسر جهان، قرعه کشی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برگزار شد و در ایران هم مردم حریفان تیم ملی کشورشان را شناختند. سیاسی ترین گروه جام جهانی در قطر که قرار است این بار در خاورمیانه، جایی که جمهوری اسلامی روزگذشته عدم دخالتش در آنرا غیرقابل مذاکره دانست، برگزار شود. 

باز هم یک ایرانی مقابل آمریکا سرمربی تیم ملی می شود

به گزارش مدارا، همه اینها در حالی است که در فاصله ۸ ماه مانده تا نخستین بازی ایران در برابر انگلیس گمانه زنی ها درباره تغییر 《اسکوچیچ》سرمربی موفق تیم ملی فوتبال ایران طی هفته های گذشته شدت یافته است.

برخی رسانه ها پس از شکست دو بر صفر ایران در برابر کره جنوبی در خبری عجیب عنوان کردند که احتمال برکناری اسکوچیچ و جایگزینی 《علی دایی》به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران وجود دارد. گمانه زنی که هرچند به دور از واقعیت است اما با آنچه که ساعتی قبل در دوحه قطر اتفاق افتاد خیلی دور از ذهن نیست.

البته با این توضیح که سرمربی جدید علی دایی نمی تواند باشد و شاید عضو جدید کادر تیم ملی فوتبال و زننده گل پیروزی بخش ایران به آمریکا در جام جهانی ۹۸ فرانسه هدایت جمهوری اسلامی مقابل ایالات متحده آمریکا را برعهده داشته باشد.

روایتی که در همان جام جهانی اتفاق افتاد و مرحوم 《تومیسلاو ایویچ》برکنار و 《جلال طالبی 》سرمربی تیم ملی ایران شد تا یک مربی ایرانی ساکن آمریکا روی نیمکت جمهوری اسلامی ایران حضور پیدا کند.

جلال طالبی در گفت وگویی که بعدها با خبرنگار بی بی سی فارسی انجام داده بود مدعی شد دلیل برکناری ایویچ این بود که دستور رسیده بود چون باید مقابل آمریکا قرار بگیریم پس بهتر است یک ایرانی هدایت تیم ملی فوتبال را برعهده بگیرد.

جلال طالبی که قرار بود در جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا دستیار بورا میلوتینوویچ روی نیمکت امریکا باشد، با حمایت محسن صفایی فراهانی و با این استدلال که آمریکا را خوب می شناسد و البته دلیلی که خودش سالها بعد مدعی شد؛ سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان شد.

صفایی فراهانی اعتقاد داشت ایران مقابل یوگوسلاوی و آلمان شانس پیروزی ندارد و بازی با آمریکا تنها امید ما برای موفقیت است و چه کسی بهتر از جلال طالبی که ساکن آمریکا بود و زیر و بم فوتبال آنها را می شناسد.

ایران با هدایت طالبی توانست در بازی دوستانه بعد از شکست ۷ بر هیچ تیم ایویچ مقابل آث رم با حساب ۴ بر یک از سد ذخیرهای اینترمیلان عبور کرد و توانست نظر مردم را هم به خودش جلب کند.

به این ترتیب تیمی که قرار بود 《مربی‌ای که در سال ۱۹۸۷ بهترین سرمربی سال فیفا لقب گرفته بود.》 آن را به یکی از شگفتی‌های جام جهانی تبدیل کند، بدون او راهی فرانسه شد تا در گروهی که یوگسلاوی و آلمان حضور داشتند بازی کند. ایران برابر هر دو تیم نمایش قابل‌ قبولی داشت، اما برخی از بازیکنان ملی پوش آن سالها اعتقاد داشتتد که «اگر بدن‌سازی ایویچ نبود تیم ملی ایران مقابل تیم ملی آلمان قطعا را تعداد گل های بیشتری بدرقه می‌شد.»

با این‌ حال، تعدادی از بازیکنان تیم ملی فوتبال کشورمان در آن دوره معتقد بودند که فشارهای بیرونی باعث شد تا صفایی‌ فراهانی آن تصمیم عجیب را بگیرد و ایویچ را برکنار کند. این فوتبالیست های عضو تیم ملی جام جهانی ۹۸ فرانسه بر این باورند که 《صفایی‌ فراهانی》 تحت فشار از بالا مجبور به برکناری ایویچ شد.

اما حالا ۲۴ سال پس از حوادث عجیب آن سالها تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران بار دیگر قرار است در آخرین بازی گروهی خودش مقابل آمریکا قرار بگیرد و احتمالاً بازی سرنوشت سازی هم برای کشورمان خواهد بود. دست بر قضا این بار هم یک کروات روی نیمکت تیم ملی فوتبال کشورمان نشسته و فدراسیون فوتبال بی رئیس جمهوری اسلامی که مدیریت افتضاح حضور تماشاگران در بازی ایران- لبنان در مشهد را در کارنامه خودش ثبت کرده شاید بدش نیاید که این بار نه یک سرمربی ساکن آمریکا؛ بلکه گلزن ایران به ایالات متحده را جانشین اسکوچیچ روی نیمکت تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی و راهی دوحه کند.

اینکه آیا این بار هم یک 《دستور》تکلیف ایران در دوحه را مشخص خواهد کرد یا نه؟ پرسشی است که حتماً تا پاییز امسال به پاسخ آن دست پیدا خواهیم کرد. اما مشخصاً تا همین چند ساعت گذشته گروه B مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر سیاسی ترین گروه این دوره لقب گرفته و شاید فقط حضور 《اوکراین》 را کم داشته باشد. کشوری که روسیه در حال جنگیدن با اوست و همین امر باعث حذف روسیه از جام جهانی شده است و تقابل جمهوری اسلامی پس از انگلیس و آمریکا با این کشور می تواند یکی از جذاب ترین بازی های این دوره از رقابت ها باشد.

رویارویی که شاید روسیه بدش نیاید که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور دوست تقاص حذفش از جام جهانی قطر را از فیفا بگیرد.
*یغما فشخامی
اخبار مرتبط:
امباپه: اینکه بابت بازی در تیم ملی کشورت پول بگیری خنده‌دار است
امباپه: اینکه بابت بازی در تیم ملی کشورت پول بگیری خنده‌دار است

امباپه فوتبالیست‌هایی را که بابت حضور در بازی‌های تیم ملی کشورشان پول دریافت می‌کنند، مورد تمسخر قرار داد.

خانواده ستاره فوتبالیست آرژانتینی به مَرگ تهدید شدند
خانواده ستاره فوتبالیست آرژانتینی به مَرگ تهدید شدند

خانواده آنخل دی‌ماریا، یکی از چهره‌های مطرح فوتبال آرژانتین، از سوی تبهکاران شهر روزاریو، طی پیام مشکوکی تهدید به مرگ شده‌اند! این پیام یک هفته پس از آن منتشر شد که دی‌ماریا، بازیکن فعلی بنفیکا، تایید کرد که می‌خواهد به دوران حرفه‌ای خود در باشگاه دوران کودکی‌اش یعنی روزاریو سنترال پایان دهد.

سردار رویانیان: به عادل فردوسی‌پور گفتم تا قیامت نمی‌خواهم ببینمت
سردار رویانیان: به عادل فردوسی‌پور گفتم تا قیامت نمی‌خواهم ببینمت

مدیر عامل سابق پرسپولیس درباره دلخوری از عادل فردوسی‌پور صحبت کرده و گفته است: «من با عادل تا چند وقت پیش به صورت تلفنی سلام و علیک داشتیم. منتها یک کاری کرد من هم بهش پیام دادم دیگر کاری باهات ندارم و باهات قهر می‌کنم که چرا این حرف را زدید؟ تقریبا یک سال نشده. از یک سال پیش کاری کرد که باعث شد دیگر رابطه‌ای نداشته باشیم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است