کد خبر : 178352
انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۱۴ - 10:23
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

امکان توافق با غربی ها صفر است/ به هیچ وجه نباید در مصاحبه ها و انعکاس رسانه ای امیدی برای احیای برجام ایجاد شود

امکان توافق با غربی ها صفر است/ به هیچ وجه نباید در مصاحبه ها و انعکاس رسانه ای امیدی برای احیای برجام ایجاد شود

محمد حسن قدیری ابیانه، دیپلمات در مورد چرایی بازگشت دولت به میز مذاکرات علی‌رغم انتقادهایی که در دوره حسن روحانی از سوی هم‌فکران دولت مستقر مطرح می‌شد به خبرنگار سایت خبری مدارا گفت: «اصلاح‌طلبان می‌گویند اگر برجام بد است چرا می‌خواهید آن‌را احیاء کنید؟ بازگشت به مذاکرات چندین دلیل مختلف دارد. به نظر من مذاکرات بر سر برجام منطقی است به این شرط که از موضع عزت باشد نه مثل دولت قبل که از سر ذلت بود. البته باید توجه داشته‌باشیم که درصورتی که بتوانیم ضمانت‌های لازم را از غربی‌ها بگیریم این مذاکره منطقی خواهد بود.»

او ادامه داد: «همچنین معتقدم که مذاکره لازم است و جمهوری اسلامی باید تلاش کند تا خسارات وارده به دلیل عدم انجام تعهدات از سوی غرب را جبران و جلوی افزایش تحریم‌ها را بگیرد. همچنین باید مذاکرات ادامه داشته‌باشد تا کسانی که می‌گفتند اگر بایدن رییس‌جمهوری شود آمریکا آماده رفع تحریم‌هاست رسوا شوند. همچنین مذاکره لازم است تا بار دیگر ثابت شود مذاکره با آمریکا فایده‌ای ندارد و نمی‌تواند آمریکا را از خصومت با ملت ایران باز دارد.»

*آمریکای می‌خواهد از خود تقصیرزدایی کند

سفیر سابق جمهوری اسلامی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا باید به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات می‌شود امید داشت نیز گفت: «به نظر من امکان توافق با غربی‌ها صفر است. اما این که چرا آمریکا و اروپا بر مذاکره اصرار داشتند، به این دلیل است که در جامعه جهانی آمریکا به دلیل تشدید تحریم‌ها و خروج از برجام مقصر شناخته می‌شود. آنها نیاز دارند که این تقصیر را از خود بزدایند. لذا سیاست کیش و مات در پیش گرفته‌اند. میخواهند بگویند که ما بر تقاضای مذاکره برای احیای برجام اصرار داریم. اگر جمهوری اسلامی نپذیرد که مذاکره کند، تقصیر را به گردن ایران می‌اندازند و می‌گویند جمهوری اسلامی نخواست مذاکرات صورت گیرد. اگر جمهوری اسلامی بپذیرد هم از پذیرفتن شرایط حقه ایران سر باز می‌زند و شرایطی را مطرح می‌کند که با منافع و امنیت ملی ما در تضاد است. آن وقت است که باز هم تقصیر را به گردن ایران می‌اندازند.»

قدیری ابیانه ادامه داد: «هدف آمریکایی‌ها این است که توپ تقصیر را در زمین ما بیندازند. از نظر من امکان توافق صفر است چون اگر بخواهند توافق کنند باید بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار دارایی‌های ما را آزاد کنند و این در تضاد با ماهیت دشمنی غربی‌ها با ما ست و هرگز این کار را نمی‌کنند.»

*امیدبخشی به احیای برجام افزایش قیمت دلار به دنبال دارد

این کنشگر اصولگرا در واکنش به افزایش قیمت دلار با شکست مذاکرات نیز گفت: «بارها اعلام کردم که به هیچ وجه نباید در مصاحبه‌ها و انعکاس رسانه‌ای امیدی برای احیای برجام ایجاد شود. از به کار بردن عباراتی چون "پیشرفت‌هایی حاصل شده"، "امیدی به پیشرفت است"، "گشایش نزدیک است" و این نوع عبارات پرهیز کرد چرا که همه چیز را به مذاکرات و برجام متصل می‌کند و چون به نتیجه نمی‌رسد اثراش افزایش قیمت دلار خواهد بود. حتی ممکن است نوعی رکود اقتصادی ایجاد شود. اگر بازار احساس کند ممکن است توافق حاصل شود، دلار ارزان و در نتیجه اجناس ارزان‌تر شود، آن وقت همه در انتظار نتیجه این مذاکرات دست از کار و تلاش و سازندگی می‌کشند. اتفاقی که در دوره آقای روحانی رخ داد.»

*نشان دهیم غربی‌ها قصد رفع تحریم ندارند

او ادامه داد: «البته منظور من این نیست که راجع‌به این موضوع صحبت نکنیم بلکه در مورد مذاکرات امیدبخشی نکنیم. کاری که روزنامه‌های اصلاح‌طلب کردند. در واقع ایجاد انتظار برای به نتیجه رسیدن مذاکرات و رفع تحریم‌ها و امثالهم به نفع ایران نیست. یا این روزنامه‌ها آگاهانه این کار را کردند یا ناآگاهانه مساله دیگری ست. تحلیل من این است که تحریم‌ها برداشته نمی‌شود و همان‌طور که رهبری فرمودند رفع تحریم دست آنها و خنثی کردن آن دست ماست. هر جا ما تحریم‌ها را خنثی کردیم آنها هم به ناچار رفع کردند. مثل صفحات سوخت ۲۰ درصد که برای تولید رادیو داروها است. حدود یک میلیون ایرانی از رادیوداروها استفاده می‌کنند. آنها فکر کردند با گروگان گرفتن سلامت مردم خواسته‌های ناحق خود را به ما تحمیل کنند. شهید شهریاری موفق شد این صفحات را تولید کند و تحریم در این حوزه خنثی شد. سپس آنها اعلام کردند که حاضرند به ما بفروشند. حتی حاضر بودند با قیمت پایین‌تر این صفحات را بفروشند که همگی در راستای جلوگیری از تولید بود در حالی که تولید و صادرات این صفحات می‌تواند به نفع ما درآمدزا هم باشد. لذا گره زدن همه چیز به مذاکرات اشتباه است. چند باری مسوولان جدید ابراز خوشبینی کردند که به نظر من کار اشتباهی ست. ما باید بدانیم که هدف غرب از مذاکره انداختن توپ تقصیر عدم اجرای برجام به زمین ایران است لذا ما باید در مواضعی که می‌گیریم مراقب این جنبه باشیم و مرتب تقصیر را به گردن غربی‌ها بیندازیم. مواضعی را اتخاذ کنیم که نشان دهد آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها قصد رفع تحریم ندارند. مثلا بگوییم که "اروپایی‌ّ‌ها نشان دادند نسبت به آمریکایی‌ها از استقلال رای برخوردار نیستند یا به وعده‌های اروپا هم مثل آمریکا نمی‌توان اطمینان کرد.

اخبار مرتبط:
ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسید
ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسید

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: ذخیره سد زاینده رود به ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسیده است.

آب در رودخانه زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد
آب در رودخانه زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد

اصفهان- آب زاینده‌رود در زیر پل‌های تاریخی شهر اصفهان دوباره جاری شد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است