کد خبر : 177803
انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۲ - 20:33
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

آلزایمر را با ورزش کردن بر طرف کنید

آلزایمر را با ورزش کردن بر طرف کنید

به گزارش مدارا، هیچ کس با اثر مثبت سبک زندگی فعال مخالفت نمی‌کند اما مشخص نیست که فعالیت بدنی چگونه سلامت مغز را به ویژه در بیماران مبتلا به آلزایمر بهبود می‌بخشد. این مزایا ممکن است از طریق کاهش فعالیت سلول‌های ایمنی حاصل شوند.

سلول‌های ایمنی مغز موسوم به "میکروگلیا"(Microglia)، برای پاک کردن ضایعات و مهاجمان خارجی از مغز فعال می‌شوند اما فعال‌سازی بیش از اندازه می‌تواند به بروز التهاب، آسیب رسیدن به نورون‌ها و اختلال در سیگنال‌دهی مغز منجر شود. ورزش کردن می‌تواند به کاهش فعال‌سازی نا به جا در حیوانات کمک کند اما این ارتباط تاکنون در انسان‌ها ثابت نشده بود.

"کیتلین کاسالتو"(Kaitlin Casaletto)، پژوهشگر "انجمن علوم اعصاب آمریکا"(SfN) و همکارانش، رابطه میان فعالیت بدنی و فعال‌سازی میکروگلیا را در ۱۶۷ فرد مسن بررسی کردند. شرکت‌کنندگان تا ۱۰ روز و هر روز به مدت ۲۴ ساعت از صفحه نمایش فعالیت استفاده کردند. پژوهشگران، فعال شدن میکروگلیا و آسیب‌شناسی بیماری آلزایمر را در تجزیه و تحلیل بافت مغز اندازه گیری کردند. آنها دریافتند که فعالیت بدنی بیشتر، به کاهش فعال‌سازی میکروگلیا، به‌ویژه در "شکنج گیجگاهی تحتانی"(inferior temporal gyrus) منجر می‌شود که بیشترین آسیب ناشی از آلزایمر را می‌بیند.

پژوهشگران دریافتند که فعالیت بدنی، تاثیر بارزی بر التهاب مغز افراد مبتلا به آلزایمر شدید دارد. 

پژوهش‌های آینده به بررسی این موضوع خواهند پرداخت که آیا مداخله فعالیت بدنی می‌تواند فعال‌سازی میکروگلیا را در بیماران مبتلا به آلزایمر تغییر دهد یا خیر.

این پژوهش، در مجله "JNeurosci" به چاپ رسید.

اخبار مرتبط:
آیا لمینت دندان درد دارد؟
آیا لمینت دندان درد دارد؟

روش‌های بسیاری برای ترمیم دندان‌ها و ایجاد ظاهری مناسب برای آن‌ها ایجاد شده است. با بهره‌گیری از این روش‌ها می‌توانید دندان‌هایی زیبا و لبخندی دلنشین را تجربه کنید. از جمله پرکاربرد‌ترین روش‌های درمانی و زیبایی دندان می‌توان به لمینت دندان اشاره کرد. با استفاده از لمینت می‌توان به اصلاح فرم و رنگ دندان‌ها پرداخت. بیش‌تر افرادی که قصد استفاده از لمینت دندان را دارند، با این سوال مواجه می‌شوند که آیا لمینت دندان درد دارد؟ در پاسخ به این سوال می‌توانیم بگوییم که روند کلی لمینت دندان بدون درد است. در ادامه به بررسی لمینت دندان پرداخته و نکاتی را بیان می‌کنیم که لمینت در آسان‌ترین روش انجام شود.

تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است
تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است

استاندار اصفهان گفت: تأمین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ در دستور کار استانداری است.

اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه
اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه

اصفهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان از پذیرش بیش از ۳۶۶ هزار مسافر نوروزی توسط آموزش و پرورش اصفهان تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است