کد خبر : 179405
انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۱۴ - 15:48
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

افشای درخواست بن سلمان از اردوغان

افشای درخواست بن سلمان از اردوغان

به گزارش مدارا، روزنامه «وال استریت ژورنال» فاش کرد که «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی، خواستار آن شده که «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه قول دهد دیگر هرگز اشاره‌ای به قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی نکند.

این روزنامه به نقل از مقام‌های منطقه‌ای که نامشان فاش نشده، نوشته است که ولیعهد سعودی «می‌خواهد این قول را بدهد که اردوغان دیگر موضوع قتل خاشقجی را مطرح نخواهد کرد و رسانه‌های ترکیه را متقاعد کند که از صحبت درباره این موضوع دست بردارند».

در این گزارش آمده است: «جلسه آتی فرصتی برای غلبه بر مشکلاتی است که روابط بین دو اقتصاد بزرگ منطقه را خراب کرده که در رأس آنها پرونده قتل خاشقجی است.

رئیس جمهور ترکیه برای سفری در ماه آینده میلادی به عربستان در پی گزارشها در خصوص دعوت ولیعهد سعودی از او، برنامه ریزی کرده است.

این اقدام تلاشی برای غلبه بر تنشهای بین دو کشور که بعد از قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان در شهر استانبول در سال ۲۰۱۸ هر چه بیشتر تشدید شدند، به حساب می‌آید.

این روزنامه در خصوص شرایطی که به موفقیت این سفر کمک می‌کند، اعلام کرد که اردوغان و محمد بن سلمان چندین هفته است که مشتاق دیدار بودند، زیرا مقامات قطری تلاش کردند آنها را در دسامبر گذشته در دوحه گرد هم بیاورند».

بر اساس گزارش این روزنامه با توجه به بحران مالی که ترکیه اخیرا از آن رنج می برد ، اردوغان بیشتر به دنبال همکاری اقتصادی است تا ژئوپلیتیک.

روز دوشنبه اردوغان از قصد خود برای سفر به عربستان سعودی در فوریه آینده خبر داد و از امارات نیز دیدن خواهد کرد.

اردوغان در پاسخ به سوالی درباره وضعیت روابط تجاری ترکیه و عربستان سعودی گفت که با پادشاه عربستان درباره موانعی که روابط تجاری بین دو کشور را مختل می‌کند، گفتگو خواهد کرد.

وی افزود: از «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» پادشاه عربستان سعودی دعوتی برای سفر به ریاض دریافت کردم و در مورد بسیاری از موضوعات مرتبط با روابط دو کشور گفتگو خواهیم کرد.

روابط ترکیه با عربستان سعودی در پی حمایت آنکارا از قطر در مناقشه بین دو کشور خلیج فارس تیره شد و پس از قتل خاشقجی، تنش به مرحله بحرانی رسید.

اردوغان در سفر ماه گذشته خود به قطر به دنبال دیدار با محمد بن سلمان بود. این جلسه در آن زمان برگزار نشد، اما افراد مطلع گفتند که ممکن است به زودی دیداری بین دو طرف انجام شود.

عربستان سعودی در سال ۲۰۲۰ واردات ترکیه را به صورت غیر رسمی تحریم کرد. تنش‌های سیاسی بر سر قتل جمال خاشقجی به روابط تجاری بین دو کشور منطقه خاورمیانه سرایت کرد.

خاشقجی در دوم اکتبر ۲۰۱۸ وارد کنسولگری عربستان شد تا اسناد و مدارک مورد نیاز برای ازدواج با خدیجه چنگیز، نامزد ترکیه‌ای خود را بگیرد، اما در آنجا کشته شد.

دادگاهی در ترکیه مشغول محاکمه ۲۶ تبعه عربستانی مرتبط با این پرونده قتل به صورت غیابی است و تاریخ بعدی محاکمه برای هشتم ژوئیه تعیین شده است.

عربستان سعودی ۱۱ نفر را به دلیل آنچه شرکت در «عملیات عوامل خودسر» برای قتل خاشقجی می‌خواند محاکمه کرد. در دسامبر ۲۰۱۹، دادگاه کیفری ریاض پنج نفر از آنها را به اعدام محکوم کرد. سه نفر دیگر از آنها هم به حبس محکوم شدند.

گاردین چند روز پیش گزارش داد، گمان می‌رود چندین نفر از اعضای جوخه تروری که خاشقجی را کشتند، در ویلاهای مجلل در یک مجتمع امنیتی تحت اداره دولت عربستان زندگی می‌کنند.

این نشریه گزارش داد که عربستان سعودی دیدار بین ولیعهد این کشور و اردوغان را تایید نکرده است، اما منابع آگاه به این تلاش‌ها به این رسانه گفته‌اند که رهبران دو کشور هفته‌ها برای انجام شدن این دیدار تلاش کرده‌اند.

اخبار مرتبط:
آیا لمینت دندان درد دارد؟
آیا لمینت دندان درد دارد؟

روش‌های بسیاری برای ترمیم دندان‌ها و ایجاد ظاهری مناسب برای آن‌ها ایجاد شده است. با بهره‌گیری از این روش‌ها می‌توانید دندان‌هایی زیبا و لبخندی دلنشین را تجربه کنید. از جمله پرکاربرد‌ترین روش‌های درمانی و زیبایی دندان می‌توان به لمینت دندان اشاره کرد. با استفاده از لمینت می‌توان به اصلاح فرم و رنگ دندان‌ها پرداخت. بیش‌تر افرادی که قصد استفاده از لمینت دندان را دارند، با این سوال مواجه می‌شوند که آیا لمینت دندان درد دارد؟ در پاسخ به این سوال می‌توانیم بگوییم که روند کلی لمینت دندان بدون درد است. در ادامه به بررسی لمینت دندان پرداخته و نکاتی را بیان می‌کنیم که لمینت در آسان‌ترین روش انجام شود.

تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است
تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است

استاندار اصفهان گفت: تأمین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ در دستور کار استانداری است.

اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه
اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه

اصفهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان از پذیرش بیش از ۳۶۶ هزار مسافر نوروزی توسط آموزش و پرورش اصفهان تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است